Hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:42

hallo,

mischien is dit probleem al eerder geweest, maar mijn pony hangt heel erg.
voorwaarts rijden helpt niet, heeft iemand mischien trucjes of iets wat ik hier aan kan doen??

alvast heel erg bedankt,
kim

twinducklin

Re: Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:04

Toch is dat een probleem die je alleen maar voorwaarts kan oplossen. Laat hem op zijn eigen benen lopen door hem goed voorwaarts te houden, en zodra hij gaat hangen direct been geven, geen reactie -> tik met de zweep. Hij mag niet hangen, en dat kan alleen als jij hem iets te hangen geeft.

Wat heb je tot nu toe zelf geprobeerd?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:20

Niet handig als vooruit rijden niet helpt , want dat is gewoonlijk de beste manier ..
Ze af en toe storen in haar mond zodat ze niet "gerust" kan hangen , wilt bij de mijne ook wel eens helpen ,
Die hangt wel alleen maar als ze moe is of echt geen zin heeft , en dan stop ik ook wel zodra ze loslaat , maar ik denk dat dat voor u geen oplossing zal zijn ,

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:21

Doet mijn pony ook. ALs ik mijn handen wat hoger houd, en wat aanspoor, dan wordt het meestal wel wat beter.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:48

Storen in de mond zou ik niet doen, dat gaat ten koste van je "stille" aanleuning.
Hand mooi stil houden en dan voorwaarts rijden maar daaarbij wel veel tempowisselingen en overgangen rijden zodat hij meer op het achterbeen komt
Laatst bijgewerkt door Novice op 21-06-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:49

Je pony gaat hangen als je zelf vast gaat houden... Los laten dus. Handen naar voren en naar voren.
Wil je gewoon rond houden, buiten teugel erbij, binnenteugel vast, los en naar voren steken, terug en vast, los en naar voren steken en dan niet hetzelfde ritme, maar 3x rustig, 2x snel, weer een keer rustig enz.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:19

Oke, bedankt voor de reacties Haha! ik zal het proberen..

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:51

Renee__ schreef:
Je pony gaat hangen als je zelf vast gaat houden... Los laten dus. Handen naar voren en naar voren.
Wil je gewoon rond houden, buiten teugel erbij, binnenteugel vast, los en naar voren steken, terug en vast, los en naar voren steken en dan niet hetzelfde ritme, maar 3x rustig, 2x snel, weer een keer rustig enz.

Dit werkt bij mij juist omgekeerd, als ik dit zou doen word mijn pony helemaal gek, als ik m'n hand stil houd, en wat naar boven werkt dat veel beter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:25

Geen enkel paard kan hangen als de ruiter zelf niet hangt!
Is hij de druk van je hand kwijt, dan is ook het probleem opgelost.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:14

aerdenhout1 schreef:

OK dan! HELEMAAL MEE EENS!!!

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:26

Zorgen dat je paard/pony op beenhulpen reageert. Niet zelf gaan vasthouden, want wie hangt er dan???
Als hij stroperig is aan het been, dan geen voltes rijden. Rem je de voorwaartse drang af. Rij veel tempowisselingen. Dan bedoel ik wel 3x wegrijden en terugrijden (op de zit) op een lange zijde. Dat hoofd komt wel. Eerst alles voorwaarts oplossen.
Succes

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:56

ik heb hetzelfde probleem, hoe meer ik voorwaarts rijd, hoe meer ze gaat hangen.
ze moet juist meer gewicht naar de achterhand verplaatsen, dit doe je door actief terug te rijden (klinkt tegenstrijdig).
schijnovergangen rijden dus.
bij het voorwaarts gaan proberen je teugels te ontspannen.
helpt echt goed!
schouderbinnenwaarts/schouderbuitenwaarts is ook een goede oefening, hierbij komen ze ook terug in tempo en word de achterhand sterker.
succes ermee!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 08:05

aerdenhout1 schreef:

hmm. als ik zelf probeer niet te 'hangen', dan gaat ze alleen lager en dieper lopen..
en ze blijft dus nog steeds hangen..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 08:05

Hippie schreef:
Zorgen dat je paard/pony op beenhulpen reageert. Niet zelf gaan vasthouden, want wie hangt er dan???
Als hij stroperig is aan het been, dan geen voltes rijden. Rem je de voorwaartse drang af. Rij veel tempowisselingen. Dan bedoel ik wel 3x wegrijden en terugrijden (op de zit) op een lange zijde. Dat hoofd komt wel. Eerst alles voorwaarts oplossen.
Succes

dat vind ik ook juist moeilijk, want mijn pony reageert super op de beenhulpen, juist als we meer voorwaarts gaan rijden gaat ze meer hangen..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 08:06

More schreef:
ik heb hetzelfde probleem, hoe meer ik voorwaarts rijd, hoe meer ze gaat hangen.
ze moet juist meer gewicht naar de achterhand verplaatsen, dit doe je door actief terug te rijden (klinkt tegenstrijdig).
schijnovergangen rijden dus.
bij het voorwaarts gaan proberen je teugels te ontspannen.
helpt echt goed!
schouderbinnenwaarts/schouderbuitenwaarts is ook een goede oefening, hierbij komen ze ook terug in tempo en word de achterhand sterker.
succes ermee!

hm.. dit lijkt me wel een goede Knipoog
zal het uitproberen, bedankt Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:24

aerdenhout1 schreef:

Iik vind van niet. Hij zal niet meer hangen da's waar maar dan ben je er niet. Ik denk toch dat het probleem ligt dat hij teveel op de voorhand loopt dus zul je hem op zijn achterhand moeten krijgen dmv tempowisselingen en (schijn)-overgangen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 12:56

Ivonka schreef:
Iik vind van niet. Hij zal niet meer hangen da's waar maar dan ben je er niet. Ik denk toch dat het probleem ligt dat hij teveel op de voorhand loopt dus zul je hem op zijn achterhand moeten krijgen dmv tempowisselingen en (schijn)-overgangen.[/

jaa, hier zal ik vanmiddag mee aan de slag, ik laat nog weten hoe dit gaat.
bedankt Haha!

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:03

KimENlinda schreef:
hallo,

voorwaarts rijden helpt niet, heeft iemand mischien trucjes of iets wat ik hier aan kan doen??

alvast heel erg bedankt,
kim

voorwaarts is de manier. wat je ook kan doen is als hij hangt de teugels los laten, zal hij waarschijnlijk struikelen over zijn eigen benen.
als je dit vaak genoeg doet zal het minder worden.
op deze manier is heeft het wel geholpen bij ons.
siucces ermee

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:57

Aan de longeerlijn kun je ook tempowisselingen maken. dan weet je zeker dat hij niet zal hangen en het kan je helpen bij het rijden. tijdens het rijden af en toe handen naar voren als hij gaat hangen, dan ook been geven.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:50

jefreyginny schreef:
KimENlinda schreef:
hallo,

alvast heel erg bedankt,
kim

voorwaarts is de manier. wat je ook kan doen is als hij hangt de teugels los laten, zal hij waarschijnlijk struikelen over zijn eigen benen.
als je dit vaak genoeg doet zal het minder worden.
op deze manier is heeft het wel geholpen bij ons.
siucces ermee

voorwaarts heb ik al eerder vertelt, hierbij gaat ze alleen maar meer hangen, geen oplossing dus.
en als ik de teugels laat hangen gooit ze haar hoofd de lucht in, en gaan we telkens sneller door de bak Knipoog
dus lijkt me geen goede oplossing..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:02

Voorwaarts gaan hoeft ook zeker geen oplossing te zijn. Kan soms het probleem alleen maar verergeren omdat deze paarden dan nog langer en dus zwaarder worden aan de voorkant.

Je moet proberen het achterbeen te activeren, waardoor het paard in de voorhand meer gaat rijssen (typfout?). Je kunt dit o.a. door kleine 'elektrische' tempowisselingen, overgangen en persoonlijk vind ik schoudervoor een erg prettige oefening. Hiermee dwing je het paard te gaan 'zitten'. Wel volhouden, ik heb nl. nog wel eens de neiging om met een klein beetje verbetering genoegen te nemen. Kont naar buiten/binnen op een volte werkt ook goed.

Succes ermee

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:09

malloesje schreef:
Voorwaarts gaan hoeft ook zeker geen oplossing te zijn. Kan soms het probleem alleen maar verergeren omdat deze paarden dan nog langer en dus zwaarder worden aan de voorkant.

Je moet proberen het achterbeen te activeren, waardoor het paard in de voorhand meer gaat rijssen (typfout?). Je kunt dit o.a. door kleine 'elektrische' tempowisselingen, overgangen en persoonlijk vind ik schoudervoor een erg prettige oefening. Hiermee dwing je het paard te gaan 'zitten'. Wel volhouden, ik heb nl. nog wel eens de neiging om met een klein beetje verbetering genoegen te nemen. Kont naar buiten/binnen op een volte werkt ook goed.

Succes ermee

Heel erg bedankt, hier kan ik denk ik zeker wat mee !!
ik zal aan de slag Haha!

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:22

mijn zus had daar ook last van maar sinds kort rijd ze met een rolletjesbit die supper werkt hij heeft helemal niet de neiging om te gaan hangen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:32

jefreyginny schreef:
voorwaarts heb ik al eerder vertelt, hierbij gaat ze alleen maar meer hangen, geen oplossing dus.
en als ik de teugels laat hangen gooit ze haar hoofd de lucht in, en gaan we telkens sneller door de bak Knipoog
dus lijkt me geen goede oplossing..

Ze hangt als je de teugels oppakt en ze gaat rennen als je ze loslaat.. Lijkt erop dat ze geen goede balans heeft, probeer hier eerst aan te werken door haar met lange teugels te rijden, eerst alleen in stap en later opbouwen. Als ze gaat rennen, rustig zitten zodat ze teruggaat. Veel rechte stukken rijden.
Ze probeert waarschijnlijk haar balans te vinden met jouw handen. Hoe oud is ze?

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:43

Ik denk eigenlijk een beetje hetzelfde als wat hierboven ook al verteld is.
Mijn pony hangt af en toe ook wel eens, wat ik dan doe is: de teugels even helemaal loslaten -dus haar eigenlijk 'laten vallen'- en dan een stevige beenhulp erbij. Daarna de teugels weer oppakken en gewoon verder rijden. Elke keer als ze weer gaat hangen hetzelfde doen en concequent blijven.
Als dat niet werk, zal ik gewoon gaan oefenen zonder teugels (knoop in de teugels). Als ze dan sneller gaat, dan proberen terug te gaan zitten en anders laat je haar maar rennen. Ze moet leren om op eigen benen te gaan lopen. -Het is inderdaad een op-de-voorhand-vallen-foutje-
Daarnaast kun je haar misschien gaan longeren.. Dan mag ze rennen wat ze wil en heeft ze geen houvast voor haar hoofd.
Gebruik dan vooral geen hulpteugels/elastiek/passoa enz., want ze moet gewoon leren om zonder iets haar evenwicht te houden!

Succes er mee!
Het gaat vast lukken!