Zella @ licht dressuurwork.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Zella @ licht dressuurwork.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:32

Dit is mijn bijrijd paardje Zella. Een Welsh cob merrie. We rijden gewoon recreatief, ze is vroeger wel gestart. Ik rij haar 2 maal in de week en we zijn vooral bezig met lekker ontspannen en tempo beheersing (Zella wil snel over het tempo rijden).

Dus mensen, als jullie tips en trucs hebben voor haar tempo hoor ik het graag. We hebben geen les al zou ik dit wel graag willen dus ben op zoek. Pling
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze vreten me op met huid en haar!!! Lips are sealed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag tips!

Gipsylover

Re: Zella @ licht dressuurwork.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:37

Ik zou zeker als ze al erg voorwaarts is m'n sporen af doen. Misschien is dat een tip, zoiezo als ze al erg voorwaarts is en je nog niet échte verfijning van de hulp nodig hebt.

Probeer verder goed rechtop te blijven zitten en je hakken goed uit te drukken. Verder is het een leuk dier, mag je trots op zijn! Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:39

fijn dat je gewoon lekker aan ontspanning en tempo beheerging werkt Ja
ik heb misschien nog wat tips voor het voorwaarts houden.. (waar je zelfs geen sporen bij nodig hebt Knipoog )
drijf niet constant.
als je wilt dat hij harder gaat stappen geef je gwoon kuit, geen reactie/nauwelijks reactie? geef je even een snelle beweging met je hak langs zn buik, geen/nauwelijks reactie? tikje met de zweep..
als je dit consequent doet heb je dalijk een paard dat heel goed op de hulpen reageert

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:44

Nee het is niet dat ze té langzaam is, het is dat ze té snel is Haha!

En mijn sporen heb ik wel bij haar nodig, ze valt falikant door mijn binnen been heen in galop waardoor ze constant naar binnen komt. Wanneer ik dan iets met mijn spoortje "kietel" recht ze zich weer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:50

Dat je paard niet aan het been is, los je niet op met sporen.
Als ik jou was zou ik helemaal overnieuw beginnen. Sporen af, zweepje erbij en eerst werken aan het aan het been zijn. Op de manier zoals moniekk aangeeft.
Verder lijkt het me sowieso geen gek idee om de sporen af te doen, want zo te zien zet je ze veel vaker in haar buik dan je in de gaten hebt.

Leuk paardje is het Lachen

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:53

Van mij mag je dat spoortje gewoon omlaten.
Mijn paard is ook best heet, maar heeft dat spoortje wel nodig.
Daar prik ik liever een keer mee dan dat ik constant als een zotje moet gaan schoppen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:54

Pompiedompiedomp... Ik heb een uitleg hierboven gegeven hierover Haha!

Tja, ik kan best zonder sporen rijden hoor, gemakkelijk, het is alleen dat ze écht door mijn binnen been heen valt en ik haar gewoon gemakkelijker rustig recht kan richten ermee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:58

Pompiedom... sporen lossen dit niet op. Sterker nog, ze kunnen best de oorzaak zijn van je tempoprobleempje.
Doei Doei!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:29

Maakt in principe niet uit of ik zonder of met spoortjes rijd. Ze is constant snel vooral wanneer ik even afgeleid ben of er niet geheel bij ben.

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:32

Ik heb ook nog enkele keren op een paard gereden met een veel te hoog tempo(vooral in draf dan). Sporen e.d. waren niet de oorzaak, het paard 'werkte' gewoon te graag.
Daarom zou ik veel variatie in je werk steken. Veel paarden lopen ook rustiger als je kleine volten(volte halve baan) rijdt.
Als het paard te snel draaft, moet je gewoon trager gaan lichtrijden, tegen zijn tempo in, het paard zal automatisch vertragen. Verder kun je ook nog proberen hem te 'kalmeren' met stemhulpen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:34

Klopt, fotograve zij ook al dat ze gewoon té graag en te hard wil gaan werken! Dank je wel voor je tips, kan ik weer mee aan de slag Knipoog

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:42

Ziet er op zich niet verkeerd uit, maar ik vind je kapstokjes erg storen, misschien valt ze wel erg door je been heen, maar ook daar is een oplossing voor te vinden, ook zonder sporen. Ik heb ook een paardje gereden met het probleem wat jij beschrijft. Maar daar hielp met sporen rijden niet bij (deed ik niet maar het meisje wat haar daarvoor reed) Het klinkt misschien vreemd, maar het is volgens mij toch een kwestie van niet helemaal goed aan je been, in ieder geval niet zoals jij dat wilt, veel overgangen en tempowisselingen helpen daar toch ook bij, bovendien wordt je paard daar vaak oplettender en gehoorzamer van.

N_fotografie schreef:
Klopt, fotograve zij ook al dat ze gewoon té graag en te hard wil gaan werken! Dank je wel voor je tips, kan ik weer mee aan de slag Knipoog

Trouwens, dat té graag hard werken gaat niet altijd op hè, bij ons eigen paard is het soms zo dat hij voor het werk weg wil lopen zeg maar, dus als je stelling vraagt, sneller gaan zodat ik dat eerst weer moet corrigeren en weer overnieuw moet beginnen. Dan lopen ze zeg maar liever harder dan dan ze hun lichaam buigen, dit heb ik vooral bij het inrijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-08 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop :)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:04

Klopt allemaal, maar ik merk tóch dat ik wanneer ik met sporen rijd dat ze minder door mijn been heen drukt. Verder heb ik ze niet nodig. Ik bedoel ik kan rustig travers, renvers, wijken, SB van haar vragen. Ze heeft geen moeite met buigen wat dat betreft..

Maar heeft dit te maken met niet aan het been, of geen respect voor het been?

Bedankt voor de tips, ga er lekker mee aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:38

Ik vind dat gezeur over die sporen onzin. Je hebt genoeg paarden die gewoon niet aan de been zijn maar wel fel en dat ze daarom een spoortje hebben. Knipoog

Ik vind het er netjes uit zien Ja Hak uitdrukken en rechtzitten. En het ziet er net wat netter uit als je der ronder gaat rijden maar als jij (of de pony) daar nog niet aan toe ben moet je het niet doen.
Veel succes! Lachen

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:01

Sowieso terug blijven met je bovenlichaam. Naar voren zitten nodigt uit om te gaan 'rennen'.
Dicht bij je zadel blijven met het lichtrijden en daarmee proberen het tempo te beheersen.
Flink veel tempowisselingen rijden, zodra je haar een beetje rustiger kunt rijden. En lekker veel wendingen rijden etc.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:59

Lukker schreef:
Ik heb ook nog enkele keren op een paard gereden met een veel te hoog tempo(vooral in draf dan). Sporen e.d. waren niet de oorzaak, het paard 'werkte' gewoon te graag.
Daarom zou ik veel variatie in je werk steken. Veel paarden lopen ook rustiger als je kleine volten(volte halve baan) rijdt.
Als het paard te snel draaft, moet je gewoon trager gaan lichtrijden, tegen zijn tempo in, het paard zal automatisch vertragen. Verder kun je ook nog proberen hem te 'kalmeren' met stemhulpen.

ik ben het helemaal met jou eens, maar ik vind dat laatste niet zo goed: 'verder kun je ook nog proberen hem te 'kalmeren' met stemhulpen.
dat is juist de fout die je maakt! paarden snappen niet wat je zegt, ze horen alleen de toon en jij bedoelt het als kalmeren maar het is mogelijk dat t paard t beschouwd als een complimentje en denkt dat jij zijn gedrag beloont!

N_fotografie schreef:
Maar heeft dit te maken met niet aan het been, of geen respect voor het been?

Bedankt voor de tips, ga er lekker mee aan het werk.

ik was ff aan het denken en het kwam in mij op dat bv die ene kant haar moeilijke kant is?
misschien een beetje spierpijn heeft? of t zadel dan op dat moment net even niet helemaal lekker zit?
ik vind t namelijk raar dat ze t maar aan 1 kant heeft, maar dit zijn gewoon vermoedens hoor Lachen
probeer in galop veel aan t tempo te werken, je kunt dit bv oefenen zoals hier al eerder genoemd is van een grote volte naar binnen rijden in een kleinere volte, tempo wisselingen in galop enz..
let op dat ze bij je blijft en niet onder je uit wil lopen in de galop.
probeer eerst met je kuit te doen, en als hij daar niet op regeert een spoorhulp te geven (zodat hij gaat leren van ja eerst komt die kuit, doe ik 't dan niet dan komt die spoor dus kan ik net zo goed meteen reageren op die kuit..)
denk er aan dat je genoeg links om en rechts om
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Er zit een editknop :)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 20:46

Huh, ik heb niet gezegd het aan één kant is. Zij is wél iets krachtiger in bijvoorbeeld de buiging aan één kant (als ik het goed heb de linkerhand) maar dat heeft daar opzich niets mee te maken.

Bedankt voor de tips! Heb ik zeker wat om aan te werken en als iemand een goede instructrice weet die mij les kan geven omg. Apeldoorn zou ik daar heel graag contact mee hebben (uurtarief in overleg)

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:55

moniekk schreef:
...
dat is juist de fout die je maakt! paarden snappen niet wat je zegt, ze horen alleen de toon en jij bedoelt het als kalmeren maar het is mogelijk dat t paard t beschouwd als een complimentje en denkt dat jij zijn gedrag beloont!

Als je het zo bekijkt, ja. Maar als een paard wat te hevig staat en ik krijg hem niet stil, gebruik ik liever een stemhulp om hem gerust te stellen dan dat ik uit alle macht aan de teugels trek. Maar dat is dan vooral als het paard verschiet van iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:22

Ook al helpt het spoortje je de bochten door te komen, toch moet het zonder kunnen. Ik ben niet tegen sporen, maar gebruik ze zelf niet omdat ik mijn beenligging niet altijd correct vind. Bij jou zie ik dat je je hak optrekt, het is juist in de bochten belangrijk dat je je been lang maakt zodat ze er niet doorheen vallen. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met je houding, leun je naar binnen of naar buiten in de bocht? Een spoor is bedoeld ter verfijning maar als je je hak optrekt en je tenen iets naar buiten hebt ( te zien op nagenoeg alle foto's) gebruik je je spoor (onbewust?) steeds.
Een paard wat hard loopt hoeft helemaal niet aan het been te zijn. Een paard wat aan het been is (en dus respect heeft voor je been) heeft geen sporen nodig om correct door een bocht te gaan. Ik rij ook een paard wat vlug is, maar niet altijd aan het been. Rechtop zitten en jezelf lang maken heeft dan al een iets remmende werking. Als je paard schouderbinnenwaarts loopt en alles, lijkt mij een heel goede oefening volte sluiten en wijkend weer openen, zo oefen je dat ze voor je binnenbeen omgaat, wat je in de hoeken ook kan helpen. Wel is dan belangrijk dat je je binnenbeen ook goed lang maakt en je hak uitdrukt. Succes ermee, en hopelijk vind je gauw iemand die je les wil geven!
wat is de afstamming van je paardje?

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 16:01

MirK schreef:
Ook al helpt het spoortje je de bochten door te komen, toch moet het zonder kunnen. Ik ben niet tegen sporen, maar gebruik ze zelf niet omdat ik mijn beenligging niet altijd correct vind. Bij jou zie ik dat je je hak optrekt, het is juist in de bochten belangrijk dat je je been lang maakt zodat ze er niet doorheen vallen. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met je houding, leun je naar binnen of naar buiten in de bocht? Een spoor is bedoeld ter verfijning maar als je je hak optrekt en je tenen iets naar buiten hebt ( te zien op nagenoeg alle foto's) gebruik je je spoor (onbewust?) steeds.
Een paard wat hard loopt hoeft helemaal niet aan het been te zijn. Een paard wat aan het been is (en dus respect heeft voor je been) heeft geen sporen nodig om correct door een bocht te gaan. Ik rij ook een paard wat vlug is, maar niet altijd aan het been. Rechtop zitten en jezelf lang maken heeft dan al een iets remmende werking. Als je paard schouderbinnenwaarts loopt en alles, lijkt mij een heel goede oefening volte sluiten en wijkend weer openen, zo oefen je dat ze voor je binnenbeen omgaat, wat je in de hoeken ook kan helpen. Wel is dan belangrijk dat je je binnenbeen ook goed lang maakt en je hak uitdrukt. Succes ermee, en hopelijk vind je gauw iemand die je les wil geven!
wat is de afstamming van je paardje?

Dank je wel, zoals ik al zei, ik gebruik mijn spoor enkel en alleen in de galop om haar te kunnen "kietelen" om zichzelf weer recht te richten Lachen Ik kan goed zonder hoor, ik heb haar 2 keer met spoortjes gereden maar merk toch dat ze hier beter op reageert! Maar ik rij haar in principe gewoon zonder.

Bedankt, ik zou niet weten wat voor afstamming ze heeft, zou ik aanh aar eigenaresse moeten vragen.

Ik ga aande tips werken Haha! Maandag weer een dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:44

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:51

Op de foto's valt mij op dat je voorover gaat zitten. Als je wil dat ze langzamer gaat, moet je je juist langer maken en rechtop zitten.
Ga in je EIGEN tempo lichtrijden. Ook al wil zij harder, jij bepaald het tempo door op je eigen tempo te blijven lichtrijden.
Maak af en toe eens schijnovergangen naar de stap.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:12

Ik heb gister weer even gereden, en ik moet zeggen dat op eigen tempo lichtrijden werkt super goed! Ik moest wel constant tegen mijzelf zeggen : "Laaangzaam lichtrijden" een keer diep in en uit ademen maar het werkt super! Ik heb ook zonder spoortjes gereden, maar we hebben gesprongen dus was ze sowieso wat drukker in de galop. Maar het ging super goed! Ze vond het onwijs leuk (springen) dus ben helemaal blij Lachen Ga hier zeker mee door.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:17

Lekker veel oefeningen gaan rijden.
Ook oefeningen die is moeilijk vindt.
Pak eens licht het dresuuren weer op.
Mocht je dresuur niet leuk vinden en springen wel ga dan toch eerst even weer het dresuuren oppakken en blijf 1 keer per week dresuuren en de rest ga je springen