sire voor het eerst @bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tantethee

sire voor het eerst @bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:47

Na heel lang twijfelen dan toch een topic:
Sire is 3 jaar jong, ik rijd hem nu 4 weken.daarvoor is hij zadelmak gemaakt maar niet intensief bereden, hij loopt 1 keer per week voor de kar met zijn eigenaar.
ons niveau is bixie Haha!
training:
in de training ben ik veel bezig met schakelen om hem actief en aan het been te krijgen,
wil graag meer lengte in zijn haals, en neusje er meer uit, en zijn hals laten zakken.
vind het belangrijk dat hij lekker van achteren naar voren over zijn rug gaat lopen.
galop was de 2 e keer onder het zadel, nog erg moeilijk maar komt vanzelf ( nou ja met veel oefenen en lessen)
ik rijd bijna elke dag ong half uurtje.(ook lekker langs de weg e.d)
over mezelf:

ik zit zoals altijd bagger. mijn beugels moeten voor het mooie een gat langer, maar sire is niet altijd zo braaf als op deze foto's Clown
ik werk hier aan en probeer het maximale wat haalbaar is er uit te halen..
in mijn rechterhand heb ik weinig kracht moet er op letten die wel op zijn plek te houden.
ik heb op de foto's een trui aan met flapjes dicht bij de handen soms lijken mijn handen heel vreemd te staan maar is het mijn trui.
en ook mijn voeten doen wat vreemd...i'm working on it..

LISSY heeft deze foto's gemaakt hartelijk dank daarvoor!!!!!

Afbeelding

Afbeelding

neusje mag meer uit...
Afbeelding

galop is nog kei moeilijk baasje.......
Afbeelding

oei oei mijn houding, maar sire loopt lekker...
Afbeelding

braaf.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en lekker langs de weg
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tantethee op 19-06-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Re: sire voor het eerst @bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:53

Allereerst: héél mooi paard!

Ik vind 'm al heel lekker lopen, maar je geeft het zelf al aan: op het merendeel van de foto's had ik het liefst het neusje er nog wat meer uit gezien. Vind wel dat hij z'n achterbenen goed gebruikt.
Wat je houding betreft: rechtop zitten, benen lang Lachen

Ik rij zelf een Fries die heel veel moeite heeft met de galop en mijn advies is om steeds aan te springen en na een paar passen weer rustig terugnemen. Beter netjes aanspringen en een paar passen goed dan een flink stuk galop minder goed. Die kleine stukjes kun je dan geleidelijk aan uitbreiden.

Vind het overigens leuk dat je op bijna elke foto een smile op je gezicht hebt:D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:58

hanmar: bedankt, wat die lach betreft, sire is een heerlijk paard om te rijden ( en ik ben behoorlijk anti fries haha). de galop was pas de tweede keer o.h.z de galop zelf is niet moeilijk idd, maar het aanspringen is behoorlijk onnatuurlijk voor een fries alles op zijn tijd idd 1 x goed dan hard rond rennen en er in vallen.
alles op zijn tijd, tussen 2 benen 2 teugels en in balans, dan word de galop vanzelf ook beter Knipoog

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:02

wat een supermooi beest zeg!

Ik vind het er hartstikke goed uit zien voor iemand die hem nog maar 4 weken rijd.
je geeft zelf ook al het goede commentaar; z'n neusje mag er wat meer uit.
het lijkt ook alsof je een beetje naar voren zit, heb ik zelf ook last van haha.
leuk om te zien dat je zo'n lol hebt met je paard!
en wat de galop betreft, volgens mij gaat dat wel helemaal goed komen.

ga zo door en veel succes samen, vind jullie een hele leuke combinatie! Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:02

Wowie, dat lijkt vanzelf te gaan! Wat een heerlijk meewerkend paard, zeker gezien hoe kort jullie bezig zijn.

De punten die je zelf al noemt: rechtop zitten en hakken uitdrukken kunnen hem helpen zijn evenwicht en balans te vinden Knipoog Laat maar eens zien hoe trots jij bent met zo'n kanjer!

Ik vind de bandages overigens echt zonde, show gerust zijn sokken en stampers!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:05

Mooie fries, mooi zwart misschien een deken op? Maar op de 3e foto loopt hij heel opgekropt. Dat is jammer.. en inderdaad dat neusje er uit rijden. Tong uitsteken (heb ik ook ooit)
Wat voor een afstammeling is het?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 19:16

annkee:euhm zijn afstamming weet ik zo niet uit mijn hoofd, stamboom kopietje ligt in de auto...zal ik zo even vragen
bij foto 3 heb ik ook staan neusje uit... maar vond het behalve dat stuk een mooie foto.
ennuh chubby: in mijn profiel staat hij wel zonder bandages, probleem is dat hij zich af en toe nog behoorlijk tikt met zijn achterbenen,het wordt al minder maar zonder bescherming rijd ik nog niet...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:11

hee meis!

ik vind het nog steeds een geweldig paard om te zien. ook een leuk dier in de omgang en dat voor een hengst!

neusje eruit mag inderdaad meer, maar nu wil hij dat nog niet helemaal pakken. maar dat is wel een bekend probleem bij friezen.
gewoon veel oefenen en dan komt dat vanzelf goed.

ga zo door!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:38

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:27

nameless schreef:
annkee:euhm zijn afstamming weet ik zo niet uit mijn hoofd, stamboom kopietje ligt in de auto...zal ik zo even vragen
bij foto 3 heb ik ook staan neusje uit... maar vond het behalve dat stuk een mooie foto.
ennuh chubby: in mijn profiel staat hij wel zonder bandages, probleem is dat hij zich af en toe nog behoorlijk tikt met zijn achterbenen,het wordt al minder maar zonder bescherming rijd ik nog niet...

Oké, hij heeft er ook een mooie nek er op Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:51

Ving het er erg vriendelijk uit zien galop is al een hele goede tip voor gegeven, het iedere x opnieuw aanspringen is een perfecte manier om hem sterker te maken.

Je zou dat ook aan de longe kunnen doen met hem. Als daar de galop ook nog wat lastig is bied je hem de kans om eerst even zijn eigen balans te vinden zonder ruiter op de rug je zult merken dat met die twee tips je paard veel sterker word in de galop!

Duidelijk een fries met potentie!
Heel veel plezier ermee...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:46

Gafe frioesch hoor Knipoog
Let erop dat je echt rechterop moet zitten en je benen langhoud en daarbij je hakken wat omlaag drukt.
Als je afstamming weet, wil ik wel even weten Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:22

mooie fries hoor!! Hij doet het al erg netjes voor z´on jonkie!
Inderdaad letten op neusje eruit en meer verlenging in de hals, maar dat creeer je niet in 1 dag, daar weet ik alles van. Dat komt met de tijd wel goed. Wel wil ik je nog als tip meegeven, omdat friezen graag stuwen ipv dragen om hem goed op het achterbeen te houden, dat hij niet te lang wordt in het achterbeen. Heel veel succes met je knapperd!! Haha!

edit: Typfoutje

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 10:44

ik let er erg goed op dat sire draagt maar dat doet hij best fijn,alleen voor het aangaloperen wil hij nog wel eens stuwend gaan lopen, ik longeer idd ook al met veel overgangen ook in galop, maar oonder het zadel gaat het makkelijker in galop dan aan de lijnen, ook voor de kar word dsteeds opnieuw aangegallopeerd,rechtop zitten is echt heel erg moeilijk voor mij,( zie profiel voor meer info) nu moet ik er wel bij zeggen dat ik normaal gesproken wel; beter mijn been lang kan houden en hakken uitdrukken, maar heb momenteel redelijk veel pijn wat het niet makkelijker maakt, dus kies er voor hem niet in de weg te zitten, en in de galop maar verlicht te gaan. dank je wel voor alle leuke commentaar en tips!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:53

Ik kan me het goed voorstellen nameless, ik zit zelf al maanden met een slijmbeurs dus is het erg lastig om comfortabel te zitten en je been lang te maken. Korte stukken galopperen en steeds opnieuw aangalopperen zijn goede oefeningen, hou het tempo laag in draf alvorens aan te springen en hou zijn hoofd wat meer bovenin, dan is hij al op het achterbeen en gaat galopperen ook makkelijker. Vaak zijn ze dan in de galop ook een stuk stabieler en houden een mooier constante gang. Succes hoor!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:14

dank je wel klomp, daar zijn we ook mee bezig, ik denk met een week of 2/ 3 dat het wel heel soepel gaat.. hij wiil wel graag erg hard werken echt een fijn paard niet zwaar in de hand ( gelukkig maar anders is rijden geen optie) en steeds een beetje beter aan het been, hij heeft nu sinds 2 weken een beetje een basistempo, vind wel dat ik moet uitkijken dat ik te snel wil gaan..mijn instructrice heeft het overwijken terwijl ik daar eigenlijk nog niet echt aan wil, lat hem maar eerst lekker in balans met lengte alle 3 de gangen moeitelooss kunnen lopen, die oefeningen als wijken enz zitten er dan snel genoeg in. ik krijg niet altijd direct reactie op mijn beenhulp, dit verbeterd zeer snel, maar ik wil dat liever eerst optimaliseren wat vinden jullie??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:16

tja, zelf ben ik ook van die mening, niets overhaasten. Wel ben ik vrij vroeg begonnen, nadat de 3 gangen redelijk in orde waren, met een pasje opzij voor eenzijdige druk.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:18

Ben dol op friezen en deze is echt een plaatje Lachen
Mijn moeder staat naast me en zegt meteen toen ze de foto's voorbij zag komen; WAT EEN KNAPPERD.

Ik vind het er super goed uit zien, alleen vind ik der soms nog wel eens te diep lopen, misschien zou je, je teugels iets langer kunnen laten zodat ze wat meer met der neusje naar voren gaat.
De galop is bij friezen heel lastig, heb ik zelf ervaring mee hahaha.
Succes verder met deze knapperd Haha!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 14:44

teugels lager maak gaat ze helemaal met de kop op zijn borst lopen, hij moet langzaam uit van achter mijn hand willen volgen naar beneden,,
eerst zakken en dan neusje uit,hij krijgt genoeg ruimte om te zakken bedankt voor je tip.. en euh het is wel een hij hoor ( nog wel een echte)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:30

ik vind het er echt super uitzien voor zo kort onder het zadel! vind dat ie al heel knap loopt. neusje eruit vind ik ook wel meevallen. eerst maar stabiliteit dan de rest Knipoog

zou de beugels niet langer doen, het is kort inderdaad maar als ik kijk naar onze net 4 jarige fries. dan is het nog zo onstabiel!

ga zo door Knipoog

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:38

dda klopt idd lotjj92 en ook wil sire nog wel eens met 4 benen tegelijk omhoog springen.
en in andere omgeving is hij ook wel wat meer hengst dan thuis

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:56

wat een prachtige fries heb je onder je kont

en wat je zelf al aan geeft het neusje er meer uit rijden

en je punten voor je zelf rechterop gaan zitten maar persoonlijk vindt ik dat ook heel moeilijk hoor
(en vooral op een fries)

en de tip die je hier krijgt over de galop werkt echt ik ben er ook me bezig met mijn fries en ik merk echt verschil

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:20

Wauw... wat een plaatje. En mooie combinatie. Je houding valt wel mee hoor, oke, niet kaars recht maar heb je wat om aan te werken! Knipoog
Neusje mag er soms wel wat meer uit, misschien werkt het om dan de teugels een klein stukje langer te doen. Je hebt er een foto van, maar ik weet niet welk nummer. Ongeveer in het midden. Clown

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:31

Ik ben onder de indruk! Super mooi paard. Helemaal mijn type (en ik ben kieskeurig Clown).

Ik hoor heel veel dat het neusje er meer uit mag, wat ik liever zou zien is wat meer lang en laag. Bij het neusje er uit denk ik meer aan zoiets:

Afbeelding

Je jonge paard kan juist beter leren zijn rug goed te gebruiken. Daarbij stel ik me zoiets voor:

Afbeelding

Ik weet dat het lastig is bij jonge paarden en dan met name Friezen. Ik heb zelf jonge Friese paarden gereden op een handelsstal en ik weet dat het moeilijk is ivm de brede korte hals. Toch is het het proberen waard. Om dit effect te bereiken laat je hem maar eens lekker met de neus over de grond slepen. Daarna kun je hem wel een beetje oppakken. Lekker actief van achteren houden ook. Zo leert hij ook goed op eiegen benen lopen, met name als je het op de binnenhoefslag doet.

Succes met deze zwarte parel!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:58

siegje dat is precies waar ik mee bezig ben, dat kun je ook al wel een beetje zien op de foto's in het midden, daar waar ik braaf bij heb gezet en die daaronder, daar is waar ik als allereerste naar toe wil