Afwisseling in training..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Afwisseling in training..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:36

Iets wat ik super belangrijk vind voor het welzijn van mijn 4voeter. Ik wil een
4 voeter die vrolijk aan het werkt gaat. Ik wissel dus veel af, longeren, buitenrijden,
springen, dressuur, wandelen/joggen en zo nu en dan een wedstrijdje. Ik denk echt dat
het erg belangrijk is..

Echter zie ik veel op stal, zo ongeveer iedereen op mijn zusje en ik na. Die echt alleen
dresuurmatig trainen..En dan ook echt aan het werk niet een dagje gewoon lang teugeltje
en lekker loswerken. Nee ze klimmen erop nemen de teugels aan en als ik dan binnen
10 min terug kom draven ze al..Dat KAN toch niet goed zijn voor een paard, nooit eens
lekker lanterfanteren nooit naar buiten, nooit springen. Alleen trainen trainen en wedstrijden.
Ik denk ook wel dat het deels te maken heeft met het NIET durven van andere dingen..

hoe denken jullie daarover?

Marielle82

Re: Afwisseling in training..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:40

Ik ben het met je eens dat je lekker moet afwisselen in de dingen die je met je viervoeter doet.
Heb zelf ook gemerkt dat ze daar veel vrolijker en alerter van worden.
Je vindt te tenslotte zelf ook niet leuk om dag in dag uit hetzelfde te doen!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:40

Dat klopt helemaal wat je zegt. Ik merk nu met ilanda bijv. door de vele afwisseling (springen, dressuur, zonder zadel, vrij springen enz...) is ze veel vriendelijker geworden en prettiger in de omgang.
Afwisseling is zeer belangrijk, zowel voor mens als dier.Je houdt paard ermee alert en vrolijk. minder kans dat ze gaan chagrijnen om dat ze anders denken van alweer dit of dat....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:41

Ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:43

Idd, ben het ermee eens. Altijd maar hetzelfde doen in de bak is niet leuk voor zo'n diertje. Als ik in de bak rijd doe ik over het algemeen wel dezelfde training, wel andere oefeningen. Maar ik stap wel buiten uit en longeer ook. Soms gaan we zelfs springen Clown Maar ook gaan we wel eens niet rijden en wandelen of lekker een uur buitenrijden. Vinden die paarden ook leuk Ja

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:46

Ik probeer het voor mijn paard ook zo leuk mogelijk te maken.
Ik heb 3x per week les en dan moet ze echt aan het werk. Verder probeer ik af en toe met haar naar het bos te gaan en soms hobbelen we ook maar lekker wat rond in de bak.
Sinds kort ben ik erachter dat ze springen echt superleuk vind. Ik durf dat helaas niet (een klein hindernisje wel, maar dat vindt zij te min) dus nu vraag ik na het rijden vaak iemand anders om even met haar wat te springen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:49

het zal niet alleen liggen aan het niet durven, maar ook: het niet kennen? misschien kun je eens voorstellen op je stal om eens wat te organiseren met elkaar?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:49

Ik vind ook dat een paard afwisseling nodig heeft! Maar niet het paard alleen, ik ook! Ik rij wedstrijdgericht maar ik vind niks zo lekker als even naar het bos!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:47

Citaat:
misschien kun je eens voorstellen op je stal om eens wat te organiseren met elkaar?

ja zoiets heb ik al een keer laten vallen de jongeren vonden het een heel leuk idee maar juist de mensen die niks anders doen,
juist niet. Ik heb nu zoiets jullie doen maar met die jonge dieren..eentje kan er nu al richting de kliniek.. Koe . dikke kogel met vocht erin waarschijnlijk door overbelasting

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:31

Ik vind ook dat paarden die afwisseling nodig hebben hoor,ik train zelf 4 a 5 x dressuurmatig maar ik wissel nogal in training.Hij hoeft echt niet iedere dag te toppen,rijd soms ook alleen maar even los en dan stop ik weer.Meestal longeer ik 1x in de week gewoon los en ga ik 1x per week het bos in {kan helaas niet vaker},en de jonge paarden hier krijgen om de dag beweging.Het ligt ook een beetje aan het paard,de ene longeer je weer wat vaker als de andere.Het mooiste zou zijn 2x in de week naar het bos,1x springen en de rest dressuur.Maarja niet iedereen heeft daar de juiste omstandigheden en benodigdheden voor.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:25

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat paarden die afwisseling nodig hebben hoor,ik train zelf 4 a 5 x dressuurmatig maar ik wissel nogal in training.Hij hoeft echt niet iedere dag te toppen,rijd soms ook alleen maar even los en dan stop ik weer.Meestal longeer ik 1x in de week gewoon los en ga ik 1x per week het bos in {kan helaas niet vaker},en de jonge paarden hier krijgen om de dag beweging.Het ligt ook een beetje aan het paard,de ene longeer je weer wat vaker als de andere.Het mooiste zou zijn 2x in de week naar het bos,1x springen en de rest dressuur.Maarja niet iedereen heeft daar de juiste omstandigheden en benodigdheden voor.

Ja dat doe ik ook meestal, wil toch wel de meeste dagen trainen maar zo vind hij het ook leuk Haha!

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:39

Ik heb mezelf ook een beetje betrapt op het niet genoeg uitdaging houden voor mijn pony.
Ik reed 5/6x in de week dresuurmatig en ik merkte dat mijn pony er soms geen zin in had. Nu heb ik met mezelf afgesproken dat we ook nog 1x in de week gaan longeren en 1x in de week naar buiten gaan / springen.

Ik hoop dat dit gaat werken maar ik denk het wel! Haha!

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:42

Ik denk ook wel dat afwisseling nodig zal zijn.
Zelf rij ik nu op 2 paarden een merrie en een hengst.
Maar met de hengst kan ik bijna niet afwisselen, omdat ik die nog niet zolang rij en ik daar niet mee naar het bos kan.
Maar ik wissel het wel af met dressuur en springen Knipoog
Met de merrie doe ik wel alles, springen, dressuur, buitenrijden Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:45

Ik ben het helemaal met je eens. Ik wissel het werk ook veel af. Ze lopen dressuur minimaal 1 keer in de week na buiten en voor de kar en ook wel eens longeren of los in de bak. Daa houdt je de paarden fris mee. Maar helaas zie je inderdaad veel mensen die dag in dag uit alleen maar dressuur rijden maar het stomme is dat die paarden ook nog netjes luisteren en hun best doen. Maar het is niet mijn manier van werken. Zelf zou je ook niet elke dag hetzelfde willen doen. En het klopt dat er inderdaad veel mensen zijn die met hun paard niet na buiten durven. Bij mij is het een vereiste dat de paarden alles kennen zowel onder het zadel als aangespannen en kennen ze iets niet dan leren we ze dat gewoon. Elk paard kan gewoon een buitenrit maken.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:51

Ben het ook met je eens.
Ik ken iemand met een paar paarden waaronder twee die bereden zijn. Hij rijdt western maar soms gaat er ook een engels zadeltje op.
Hij rijdt vaak buiten en ze kunnen ook voor de kar. Hij longeert ze en ze werken om de dag. Tussendoor gaan ze soms los in de bak, of worden lekker gepoetst. Knipoog Ze staan in het land en ook in stal.
De beestjes doen met plezier hun werk.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:58

ik vind afwisseling erg belangrijk
voor mezelf en voor t paard...
zelf zou ik er ook niks aan vinden als ik elke dag het zelfde deed
ik kan aan mijn paard zien dat als ik een x met m naar t bos rij met lange teugel dat ie daar plezier in heeft meer dan gewoon rijden

ene dag longeren stukje wandelen savonds en volgende dag normaal trainen. en soms lekker niks ff alleen poetsje knuffele enzo Haha!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:59

Ik ben het ook volledig met je eens,afwisseling,dat hebben ze nodig!
Ik rijd max 3x per week dressuurmatig,meestal 1x springen,1x longe en 1x naar buiten(als ik tijd heb het bos in,daar moet ik wel met de trailer naartoe,en anders gewoon wandelen in de buurt).
Als ik het bos inga durf ik ook wel écht alle remmen los gooien:kilometers in rengalop,gewoon even verstand op nul en gaan,alle frustraties van het dressuurmatig werk eruit lopen(mijn paard leeft volledig op dan,ze doet niet liever).
Als ik dit op de manege vertel krijg je reacties van:"dat durf ik niet hoor,stel dat hij zich blesseert...!"
Maar het zijn wel steeds de hunne die kreupel staan,niet de mijne!(je moet natuurlijk wel weten wat je doet,niet met een ongetraint paard als een gek door het bos sjezen,want dat is vragen om problemen).
Momenteel rijd ik zo'n 2x per maand wedstrijd(dressuur).Als ik dan in een bosrijke omgeving op wedstrijd ben durf ik ook best tussen de 2 proeven in het bos ingaan en wat gaan galopperen in plaats van gewoon losrijden...héél onprofessioneel hoor,weet ik wel,maar liever een slechte proef met een happy paard dan een goede proef met eezn afgestompte bok!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:03

Mouse vindt springen, buitenrijden en longeren verschrikkelijk, we doen het wel is (behalve springen want dan flipt ze) maar we trainen vooral dressuurmatig en niet voor wedstrijden, gewoon omdat dat is wat we leuk vinden.Verder pak ik de teugels niet binnen 10 minuten op, maar ik draaf wel lekker los in het begin.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:30

Het laatste halfjaar ben ik dressuurmatiger met Zorro gaan rijden. Hiervoor ging ik 5 dagen in de week ofzo naar buiten, 1 keer longeren en 1 dagje vrij(los in de bak of iets) Als ik nu ong. voor de 3e keer in de week in de wei ga rijden(wel met dag ertussen), heeft hij al geen zin meer Ach gut Laat staan als hij dat elke dag zou moeten Vork

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:07

Ik wil even reageren op dat ieder paard buiten moet kunnen lopen{in het bos} dat is dus niet zo.Ik heb er 1 die je echt niet alleen in het bos kan rijden,die is dan levensgevaarlijk en vind het echt niet leuk.Met een ander paard kan het wel,maar nog niet prettig.Ook hangt het er vanaf of je echt in een bos kunt rijden of ook nog langs een weg moet etc.Sommige paarden zijn echt niet mak genoeg om langs een weg te gaan rijden of in een druk bos.

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 06:38

Elisa2 schreef:
Ik wil even reageren op dat ieder paard buiten moet kunnen lopen{in het bos} dat is dus niet zo.Ik heb er 1 die je echt niet alleen in het bos kan rijden,die is dan levensgevaarlijk en vind het echt niet leuk.Met een ander paard kan het wel,maar nog niet prettig.Ook hangt het er vanaf of je echt in een bos kunt rijden of ook nog langs een weg moet etc.Sommige paarden zijn echt niet mak genoeg om langs een weg te gaan rijden of in een druk bos.

Ik heb ook zo'n paard, die krijg je echt het erf niet af hoor!
Alleen als haar vriendje meegaat, dan is er niets aan de hand Clown .
Bij ons is het ook altijd heel druk in het bos dus dan moeten we wel oppassen,
als ze schrikt zit je nl gelijk op de weg met auto's Boos!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:02

ik vind afwisseling ook erg belangrijk. als ik rij (nu dus niet vanwege een blessure) dan is het ongeveer 1 keer per week springen, minimaal 1 keer per week buitenrijden, ook nog dressuur en ook doe ook nog iedere dag grondwerk. soms even los werken voor het rijden en soms ook alleen maar grondwerk.
dus veel afwisseling.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:05

Mijn vorige paard had echt wel een buitenrit per week nodig en inderdaad een hoop afwisseling. Mijn huidige paard houdt van routine en wordt onrustig van te veel afwisseling. Voor haar hou ik het boeiend door af te wisselen in de dressuurtraining.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:40

Citaat:
Ik wil even reageren op dat ieder paard buiten moet kunnen lopen{in het bos} dat is dus niet zo.Ik heb er 1 die je echt niet alleen in het bos kan rijden,die is dan levensgevaarlijk en vind het echt niet leuk.Met een ander paard kan het wel,maar nog niet prettig.Ook hangt het er vanaf of je echt in een bos kunt rijden of ook nog langs een weg moet etc.Sommige paarden zijn echt niet mak genoeg om langs een weg te gaan rijden of in een druk bos

voordat mijn paard verkeersmak was, ben ik met de trailer naar de bossen gegaan Lachen, zodat ik inderdaad ook niet hoefde te lopen.
Nu kan ik overal overheen doorheen maakt niet uit. wel nuchter dier gelukkig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:21

Ook in de dressuurtraining kun je gewoon afwisseling bieden en het spannend houden voor je paard.
Opwarmen en uitstappen vind ik wel weer heel belangrijk.