met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bia

met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:31

hallo
ik weet niet of dit hier goed staat..??
maar de meeste mensen die ik ken of er over hoor praten vinden met sporen rijden niet zieleg en met zweep wel ...? nou ben iik het daar dus echt niet mee eens . (niet dat het andersom wel zo is xd)
maar met sporen wordt het paard bij elke pas ff in de buikgeprikt is toch ook niet fijn . een slag met de zweep ook niet . maar toch met de zweep doe je soms ff een tikje (lijkt mij) en als hij niet luisterd wat harder met zporen wordt het paard met elke stap die hij zet een por in de buik.(volgensmij als ik dat zo zie weet het niet echt watn ge bruik ze ook niet )!
nou ik hoop op veel rwacties en menigen van jullie

Jasmijn159

Re: met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:32

Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:35

een zweep kan je niet elke pas mee tikken sporen wel elke pas gebruiken, een zweep gebruik je alleen als het nodig is.. en zit je met een verkeerde beenhouding niet mee in de weg.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:35

Bij spooren word een paard niet elke pas in zijn buik geprikt.
Alls je met elke stapt je paard prikt moet je nodig je spooren afdoen en wat leren over goed beengebruik.
Want alls het zo duidelijk zichtbaar is doe je het waarschijnlijk ook zonder spooren.
En om nou je paard bij elke pas aan te drijfen of zelfs naar vooren te schoppen is wat overdreven en niet goed.
Spooren zijn ter verfijning van je hulpen.
Alls je je paard telkens in je buikprikt doe je het toch echt fout.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:36

Sporen gebruik je als het goed is ook niet om de hele tijd te prikken. Het is om kleine signalen beter door te geven. Maar ik vind ook dat als je met sporen rijd moet je ook wel je been netjes stil kunnen houden. Anders kun je je paard wel in de weg zitten ja.
Maar bij alle 2 geld, je moet ze netjes gebruiken. En dat doet niet iedereen, dan kan het zielig zijn ja!

Maar ik vind dus dat het er gewoon aan ligt hoe je ze gebruikt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:38

Als de sporen bij elke pas in de buik van het paard worden geprikt dan worden de sporen niet goed gebruikt.
Ik vind zowel met sporen als met zweep rijden niet zielig zolang ze correct worden gebruikt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:38

En toch zie ik heel veel mensen die hun paard idd elke pas prikken met de sporen. Ik sta ook elke keer weer met verwondering te kijken, dat vele dressuur'prikkers' hun sporen zo extreem hoog doen. Bij een goede en stille beenligging geen probleem, maar dat zie je maar bij heel weinig ruiters..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:39

Je moet er mee kunnen rijden een zweep is voor mij inprencipe ook ter verduidelijking.
Want alls jou paard weigert te wijken geef je hem toch ook geen klap op zijn kont?
Je moet er mee kunnen rijden wil je ermee rijden en anders lekker in de kast laaten ligen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:53

Beiden zijn niet zielig als ze op de juiste manier gebruikt worden, imo. Knipoog
Ik rij zelf met zweep (hoef 'm eigenlijk bijna nooit te gebruiken), omdat ik soms nogal de neiging heb om veel bij te drijven (wordt aan gewerkt) en ik hem daardoor met sporen teveel in de weg zal zitten. Ja

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:45

beide niet zielig! is altijd zielig op verkeerde manier gebruikt, anders niet...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:36

Ik heb sporen altijd verfoeid, een paard voelt toch ook een vlieg op z'n buik zitten? Waarom dan niet jouw been? Als je dan sporen nodig hebt (of een zweep) schort er wel heel wat aan de verstandhouding tussen jou en je paard.

Ik rijd zelf alleen met een lange dressuurzweep op mijn ijslander, als hij tölt, als hij dan z'n achterhand niet goed onderbrengt, veeg ik even over de plek heen waar mijn benen net niet bij kunnen en dan loopt ie super. Dit is echter alleen omdat mijn benen niet op die plek kunnen komen.

Met buitenrijden heb ik er ook altijd 1 bij me, maar die is niet voor m'n paard en die gebruik ik ook nooit als ik dan rijd. Die is bedoeld voor andere vervelende 4 of 2 voeters.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:35

[quote="heiditjj"] Als je dan sporen nodig hebt (of een zweep) schort er wel heel wat aan de verstandhouding tussen jou en je paard.
quote]

ben het hier niet mee eens, ik rij mijn paard met zweep. dit is om haar bij te tikken als ze niet reageerd op mijn been. hier vind ik ook niets zieligs aan.
En er schort niets aan de verstandhouding tussen mijn paard en mij!

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:47

het ligt eraan HOE je het gebruikt het is natuurlijk helemaal niet goed als je je paard elke pas in de buik port ook niet ZONDER sporen..

met een zweep hoef je hem ook niet te slaan maar zoals hier ook al wordt gezegt dat je het paard een keer kan bijtikken als het bv niet goed aan het been is

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:48

Ik vind het beide niet zielig als ze worden gebruikt zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:52

Lotte1990 schreef:
Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.

Als je dit doet mag je uberhaupt niet met sporen rijden Nagelbijten / Gniffelen

Sporen of zweep zijn beiden niet zielig, als je ze maar naar behoren gebruikt Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:52

heiditjj schreef:
Ik heb sporen altijd verfoeid, een paard voelt toch ook een vlieg op z'n buik zitten? Waarom dan niet jouw been? Als je dan sporen nodig hebt (of een zweep) schort er wel heel wat aan de verstandhouding tussen jou en je paard.

Ik rijd zelf alleen met een lange dressuurzweep op mijn ijslander, als hij tölt, als hij dan z'n achterhand niet goed onderbrengt, veeg ik even over de plek heen waar mijn benen net niet bij kunnen en dan loopt ie super. Dit is echter alleen omdat mijn benen niet op die plek kunnen komen.

Met buitenrijden heb ik er ook altijd 1 bij me, maar die is niet voor m'n paard en die gebruik ik ook nooit als ik dan rijd. Die is bedoeld voor andere vervelende 4 of 2 voeters.

vind die eerste opmerking beetje onzin, sporen zijn verfijning van je beenhulp. En als paarden soms een beetje lam op je been zijn is een spoor om even attent te maken. En je been vergelijken met een vlieg vind ik een beetje een aparte vergelijking Clown
wat dat betreft is jou zweep toch net zoiets als een spoor? Paarden reageren vaker overhit op een zweep dan op sporen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:06

Roos_s schreef:
heiditjj schreef:

vind die eerste opmerking beetje onzin, sporen zijn verfijning van je beenhulp. En als paarden soms een beetje lam op je been zijn is een spoor om even attent te maken. En je been vergelijken met een vlieg vind ik een beetje een aparte vergelijking Clown
wat dat betreft is jou zweep toch net zoiets als een spoor? Paarden reageren vaker overhit op een zweep dan op sporen

Nee, als mijn paard z'n achterhand niet onderbrengt, kan ik ook met mijn hand over z'n kont vegen en doet hij het ook, alleen omdat ik mijn handen vol heb aan hem doe ik dat met een lange zweep.

Let ook op wat ik zeg: als je ze nodig hebt, daarmee bedoel ik, als je je paard anders niet vooruit krijgt of hem niet kan laten doen wat jij wil.

En als een paard een vlieg op zijn lijf voelt zitten, zou je sporen nodig hebben om hulpen te verfijnen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:19

Opvallend dat veel mensen nog altijd denken dat sporen zijn ter verduidelijking van je voorwaartse beenhulp.... Wat al genoemd is, is dat sporen zijn ter verfijning van de beenhulp. Bedoelt men daarmee dat als je paard niet voorwaarts gaat op je been, je dan je spoor er inzet ipv een schop geven? Nee. De verfijning bestaat eruit dat een spoor kleiner is dan je been, en daardoor dus duidelijker wat betreft wáár je drijft.
Voor de zijgangen of begrensing oid scheelt het soms maar een centimeter waar je je been legt. Wat zou duidelijker zijn, een cm verschil in waar je je hele been legt, of een cm verschil in waar het spoortje zit? Met sporen kan je dus kleinere (fijnere) hulpen geven, simpelweg doordat hij kleiner is, en niet doordat je het paard er mee kan prikken.
Zo gebruikt zijn sporen geenzins zielig. helaas worden sporen inderdaad erg vaak gebruikt ter "verfijning" van de voorwaartse beenhulp, oftewel om scherper in te werken. En dán vind ik dat je dus verkeerd bezig bent.

Zweep met sporen vergelijken gaat dan ook meestal niet op. Een zweep is bedoelt (of hoort bedoelt te zijn) om het paard een nauwkeurige aanwijzing voor meer drang naar voren te geven, zoals het voorbeelt wat word gegeven door heiditjj. In mijn ogen zou dat bij een goed opgeleid paard ook niet nodig moeten zijn, maar om het paard op te leiden kan het soms net een aanmoediging zijn. Helaas word ook de zweep veel te vaak verkeerd gebruikt door er mee te slaan......

Het is dus maar net hoe er mee gereden word wat wel en niet zielig is. Als de ruiter sporen verkeerd gebruikt en zweep niet, zijn de sporen 'zieliger'. Als de ruiter de zweep verkeerd gebruikt en de sporen niet, is de zweep 'zieliger'.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:41

Ik vind het allebei niet zielig zolang je het maar normaal gebruikt.
En niet iedere pas met je sporen prikt, of je paard een tik met de zweep geeft omdat jij iets verkeerd doet en je paard je daardoor niet snapt ed.

Melis_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:07

Een spoor wordt als het goed gebruikt wordt om je hulp te verfijnen en niet bij elke pas aan te sporen. Als die dus op de goeie manier wordt gebruikt, is het niet zielig. Een zweep is bedoelt om je paard te corrigeren. En dus ook niet mee om te rossen. Vind het allebei niet zielig, mits je het goed gebruikt. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:10

Zowel sporen als zweep dienen als hulp gebruikt te worden en niet als straf of dwang. Er is niks zieligs aan het een of het ander, bij correct gebruik.

Misbruik van hulpen, zoals ruwe handen en benen, een slechte zit, een schreeuwende stem zijn net zo goed een kwelling als misbruik van een zweep of sporen.

Maar bij normaal gebruik zit het geen paard in de weg.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:26

moonfish13 schreef:
een zweep kan je niet elke pas mee tikken sporen wel elke pas gebruiken, een zweep gebruik je alleen als het nodig is.. en zit je met een verkeerde beenhouding niet mee in de weg.

Precies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:55

Waarom zou je elke pas willen tikken? (Wat trouwens wel kan) en waarom zou je elke pas je spoor willen gebruiken?
Beide worden in princiope gebruikt om het paard juist attent te maken op het been, zodat het overbodig wordt en je de hulpen steeds lichter kunt geven.
Het verfijnen wat genoemd is, hoeft ook niet elke pas.
Als je een zijgang INZET, gebruik je de spoorhulp (of beter, zou je spoorhulp kunnen gebruiken), maar daarna zou je het moeten kunnen onderhouden met been(+ zit, gewichts- en teugelhulpen, natuurlijk).
Dat paarden zo "doof" worden voor hulpen is omdat enorm "geschreeuwd" wordt. Te vaak en teveel hulp is schering en inslag, nog verterkt met zweep en of sporen, ipv naar het "fluisteren" van hulpen te gaan met behulp van correct gebruik van zweep een sporen....

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:26

Ik vind sporen of zwepen allebei niet zielig, ALS je het maar op de goede manier gebruikt ! zoals ze bedoeld zijn als hulpmiddel in een geval dat het even niet anders kan. met een zweep SLA je een paard niet maar geef je het een extra hulp. en als je een paard kuithulpen geeft raken de sporen het paard niet eens. en vaak word Zielig ook wat overdreven, paarden zijn (hoe leuk en schattig ze dan ook zijn) dieren, die kunnen best wat hebben hoor!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:34

Precies, ze schoppen elkaar ook niet met rubber hoefjes en ze bijten niet met tandeloze mondjes... maar het moet wel gerechtvaardigd zijn! Alles moet altijd eerlijk zijn, je mag nooit uit frustratie gaan prikken of slaan. Het moet altijd op de juiste plek, op het juiste moment en in de juiste mate, met een doel voor ogen.

(en nee, daar bedoel ik niet een paard willen onderwerpen met dwang en geweld mee Clown , maar het beter plaatsen van een pasje bv of attent maken op je gewone hulp)