Wanneer een meisje op een paard van 1.79 laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Wanneer een meisje op een paard van 1.79 laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 07:26

Hallo allemaal,

Op maneges lopen er vaak ook hele grote paarden rond, zo van rond de 1.80. Hoe oud kinderen ongeveer moeten zijn om daarop te mogen lessen, heeft iemand een idee?

Wij hebben namelijk een docher van bijna acht jaar en een (tot familiepaard omgetoverd) paard van 1.79. Onze dochter rijdt momenteel lesjes op ponietjes, maar ze mag ook af en toe aan de longe op ons paard. Dit is echt wel vertrouwd, want ons paard doet heel voorzichtig en rustig bij haar. Nu vinden we het zonde dat ze op andere ponies rijdt, terwijl we zelf een paard hebben en zouden haar graag uiteindelijk op het paard willen laten lessen. We vroegen ons af wanneer ze dat zou kunnen gaan doen. Het moet natuurlijk allemaal wel verantwoord blijven.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

gr. Ellen
Laatst bijgewerkt door Elsje123 op 15-06-08 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamvdkamp

Re: Wanneer een meisje op een paard van 1.79 laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 07:29

Het hangt er erg van af hoe groot je dochter is en hoeveel rijervaring heeft. Tevens is het niet goed om haar op een groot paard te zetten voor haar eigen heupen, meestal zijn paarden wat breder dan pony's en dit is niet goed voor haar.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 07:34

Hmmmm..... aan haar heupjes hebben we nog niet eens gedacht!

Het is ook niet dat het allemaal meteen volgend jaar moet gebeuren hoor, als het pas gaat gebeuren als onze dochter een jaar twaalf is, is dat ook goed hoor!

We hebben geen haast, we willen alleen even de mening van anderen horen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:13

Ik heb ook een groot paard en heel soms wordt daar ook op gereden door jonge meiden. Dat gaat best, hij is heel voorzichtig met ze, alleen zijn er wel wat 'problemen'. Zo is het bijvoorbeeld lastig de correcte hulpen te geven en daarnaast is het uitzitten van de galop ook nogal moeilijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:15

Daarnaast: een meisje van een jaar of 10 kan al vrij snel met een kleinere pony zelfstandig borstelen en opzadelen. Met een groot paard zal er dus altijd een volwassene bij moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:42

Ik heb zelf vanaf mijn 8e alleen maar grote paarden gereden en zelfs niet de eenvoudigste.
Ik wilde dat zelf graag, ik had helemaal niets eigenlijk met pony's.
Hoewel ik er enorm veel van geleerd heb, zou ik als mijn eigen kind dit ook zou willen toch erop aandringen dat er ook nog regelmatig gewoon met pony's gereden wordt. Een groot paard is voor een kind toch lastiger rond te sturen dan een pony.
Beetje van beide lijkt mij ideaal Knipoog .

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:55

Dat er iemand bij moet zijn is geen probleem, het gaat hier om mijn paard en oogappeltje en ik ga graag naar hem toe.

Momenteel staat het paard gewoon in pension (lekker rustig, maar niet naast de deur) en het is dus de bedoeling dat als onze dochter op hem gaat lessen we het paard gaan verhuizen naar de plaatselijke manege (wel naast de deur, maarrr.... wel een manege). Het heeft dus nogal wat consequenties.

Misschien moet ik maar eens langsgaan bij de manege en hen dit uitleggen. Ze kennen mijn paard, dus kunnen de situatie wel inschatten. Ik wilde alleen even kijken hoe andere mensen hier over denken. Ik dank jullie voor jullie reacties, want het is dus niet echt gek om een wat jonger kind op zo'n groot paard te laten en het belang van op ook ponies rijden zullen we niet uit het oog verliezen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:02

Ik denk dat de groote van het paard er niets mee te maken heeft of je dochter er op kan rijden. Als het een braaf paard is en jou dochter is niet bang en kan al aardig rijden, dan is een groot braaf paard veiliger dan een felle kleine pony!
Het zal trouwens wel een leuk gezicht zijn, zo'n kleine meid op zo'n groot paard!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:12

Wel een leuk gezicht ja, alleen zal ze waarschijnlijk nauwelijks met haar benen onder het zadel uit komen, waardoor ze zelf niet echt lekker leert rijden Lachen.

Met dat soort kleintjes op mijn paard gooi ik altijd het springzadel er op, dan kunnen ze al iets beter erbij.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:18

heb je misschien een foto van dat longe(werk)? Het lijkt me wel grappig hoe dat er uit ziet!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:22

Elsje123 schreef:
Dat er iemand bij moet zijn is geen probleem, het gaat hier om mijn paard en oogappeltje en ik ga graag naar hem toe.

Het maakt voor jou niet uit maar misschien is het voor je dochter wel leuk als ze alles zelf kan doen.

Daarnaast denk ik dat het leerzaam voor haar is om op heel verschillende paarden (pony's) te rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:24

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat de groote van het paard er niets mee te maken heeft of je dochter er op kan rijden. Als het een braaf paard is en jou dochter is niet bang en kan al aardig rijden, dan is een groot braaf paard veiliger dan een felle kleine pony!
Het zal trouwens wel een leuk gezicht zijn, zo'n kleine meid op zo'n groot paard!

Helemaal mee eens.
Het ligt aan het karakter van het paard. Ik heb een pony staan die erg geschikt zou zijn om kindjes op te laten rijden, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Ze is hartstikke heethoofdig en veel te gevoelig daarvoor.

Waarom moet er met een groot paard wel iemand bij zijn en met een pony niet?
Ik zou sowieso willen dat er iemand bij is, maar het lijkt mij geheel liggen aan het karakter van het paard en ook niet onbelangrijk: de klik tussen het meisje en het paard!
Toen ik tien was reed ik op een haf die niet de makkelijkste was, maar er was een megaklik! Daar valt ook wat voor te zeggen Pling

Gewoon uitproberen dus.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:27

Def schreef:
Waarom moet er met een groot paard wel iemand bij zijn en met een pony niet?

Omdat een kleine smurf van 8 meestal niet de rug kan borstelen (te hoog) laat staan het zadel erop krijgt. Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:28

Smurfen kunnen vooral heel goed de benen van mn paard borstelen en zn hoeven uitkrabben, maar daar blijft het bij Haha! (en als hij in een goede bui is dan wordt zn hoofd ook nog geborsteld).

Inderdaad, de rest en het opzadelen, daar zijn ze gewoon te klein voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:34

Wat leuk voor haar dat ze op zo'n groot paard mag!

Er zijn al verschillende redenen gegeven waarom een pony de voorkeur heeft voor een kind:
(breedte van het paard vs heupen, zelf kunnen poetsen, zadelen en tutten, makkelijker opstijgen, hulpen kunnen geven).
Ik ben zelf als zesjarige op een D-pony gaan rijden en dat was echt al erg groot toen (achteraf denk ik: mnja, maar toen was het echt groot!). Wedstrijdjes heb ik alleen op paarden gereden en ik vind het toch ook jammer dat ik daarin geen ponytijd heb gehad.

Ik denk dat ze het geweldig vindt om af en toe op het paard te mogen maar voor de rijtechnische ontwikkeling is het beter om het echte rijden en lessen op een pony in de juiste maat te doen. Ik denk ook dat het leuker is voor haar om met leeftijdgenootjes gewoon nog te pennyen met manegepony's? En misschien is er over een tijd als ze echt al goed kan rijden financieel ruimte voor een leuke D-pony? (evt. lease)
Serieus zijn met de paarden, daar is nog een leven lang tijd voor!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:37

bij ons op de manege hebben ze een oud paard staan en die rijd ook met de beginners mee Ja maar die ouders komen altijd mee dus die kunnen vaak hun kind helpen.
Op mijn verzorgpaard van 1.72 'rijd' ook wel is een jongetje van 6, heeft ook al los gedraaft volgens mij, maar ze is soms schrikkerig dus ik meestal ernaast Knipoog
En op mijn verzorg appaloosa aan de longe een keer één rondje gegalopeerd die was iets van 1.56 Ja

Denk dat in jou geval het inderdaad ook wel een beetje aan de grootte ligt maar ook aan het karakter! je gaat natuurlijk zo'n klein kindje niet op een heet paard zetten die eigelijk voor de gevorderde is Vork
Verschilt ook per manege hoe ze dat doen hè!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:13

Een baal stro of een krukje kunnen wonderen doen...Haha!
Mits je een braaf paard hebt natuurlijk, maar dat vind ik sowieso een voorwaarde als je een kind op een paard laat rijden.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:02

Afbeelding

Hier een foto van mijn dochter en paard aan de longe. Deze foto is al wat ouder, van ruim 8 maanden geleden. Mijn dochter is inmiddels alweer wat gegroeid, zowel in lengte als in rijden. Ze heeft er veel plezier in en is niet bang.

Het is de bedoeling dat, als ie past, we mijn oude VZH zadel gaan laten oplappen en anders een winteczadeltje te kopen voor haar.

Ik ben het met jullie eens dat ze wel op ponies moet blijven rijden en daar gaan we dan ook voor zorgen!

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:57

Het lijkt me voor af en toe niet veel kwaad kunnen, maar echt regelmatig zou ik het niet doen.
Het geven van de hulpen gaat waarschijnlijk lastig, en het paard is ook veel te sterk voor haar. Het kan bv de teugels uit haar handen rukken en dan kiept ze er zo af. Ze heeft gewoon de kracht nog niet om zo`n joekel in bedwang te houden. Ze kan beter eerst wat zelfvertrouwen kweken op ponies, ook al is ze niet bang.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:19

Hier mijn dochter van 6 op een 1.78 groot paard. Het is natuurlijk meer even voor de lol erop. Lichtrijden op zo'n grote is nog niet te doen voor haar. Als ze echt rijdt is dat op een pony. Gek genoeg is ze helemaal niet bang. Maar als ze echt zou willen lessen op zo'n grote zou ik toch wel even moeten slikken denk.
Afbeelding

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:08

als ik naar de foto kijk, heb ik de neiging meteen te denken oef, gaat dat wel goed? maar als je zou wachten tot ze 12 is (wanneer ze ook vast wat gegroeid is, in legte en ervaring) zie ik geen problemen. maar op dit moment is ze misschien nog iets te klein ervoor. vooral, als ze er een keer afvalt, wat vast wel zal gebeuren, komt de klap minder hard van een pony, dan van dat enorme paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:42

Dat vallen en de klap is minder van een pony dan van een groot paard ben ik het niet mee eens. Van de grote kan je je nog enigsinds voorbereiden op de val en b.v je armen de klap laten opvangen, bij een pony krijg je die kans niet. Maar niet vallen is natuurlijk nog veel beter!! Gestoord Knipoog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:45

Een klein kind even aan de longe laten hobbelen moet kunnen, maar lessen vind ik niet kunnen, voordat de benen van het kind ver genoeg onder het zadel vandaan komen om goede beenhulpen te kunnen geven.
Om even op de vraag van Elsje terug te komen, ik denk dat je dochtertje toch minimaal een lichaamslengte van rond de 1.60 zal moeten hebben om fatsoenlijk op dat paard van 1.79 te zullen kunnen rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:54

Echt lessen lijkt mij inderdaad ook niet goed voor zo'n uk!
De foto van alabaster is bij mij op stal en die kleine meid vind het ook maar wat stoer om op zo'n groot paard te mogen "rijden"
Haar eigen pony...welch..is ondanks zijn leeftijd nog steeds een felle kikker en eigenlijk gevaarlijker dan de grote reus.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:57

Vaak denken iedereen dat je van een grotere harder afvalt, maar dat blijkt
niet zo te zijn. Het blijkt dat je van zo'n kleine algauw harder valt..

Ik heb leren paardrijden op paarden. Wel is waar moest je daar 9
zijn om daar te mogen rijden.. Ik heb er geen 1 moment spijt van of iets.
Het heeft meestal wel een voordeel dat als je op 'n grote leert rijden je er
gewoon op durft. De overstap van een kleine naar een grote kan voor een
jong kind nog angstig zijn..

Maar om jouw vraag te beantwoorden; Hangt van het paard af, en hoe het meisje rijdt.