uk klimt langzaam het dalletje uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

uk klimt langzaam het dalletje uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 07:36

De laatste keren ging het niet zo goed, en is er ook flink wat ophef geweest.
Gister liep meneer lekker ontspannen, met hier en daar wat miscommunicaties.

Ik heb ontzettend veel moeite met het opzoeken van het diepste punt van het zadel, waardoor ik dus vaak achterin zit, en het lijkt dat het te klein is. Iemand tips daarvoor?

Verder, heb ik hem nu weer onder controle, en is het niet meer alleen maar rennen net als de vorige keren.
Omdat het zo slecht is gegaan, is mijn houding ook sterk verslechterd Huilen dus tips over hoe ik deze kan verbeteren graag! Haha!

Verder rijden we niet op nivo, we rijden lekker recreatief, mss drie heel soms 4 keer "dressuur" in de week. De rest van de week doen we grondwerk, of mennen, of buitenrijden noem maar op.

Ik weet dat ik op mijn handen moet letten, mijn hakken uit moet drukken, schouders naar achteren en het middelpunt van mijn zadel op moet zoeken
Ook vind ik dat ik Mick wat lager moet rijden, wat julllie?

Hier gewoon wat willekeurige fototjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
klein pasje verruimen, dat vind ie nog heel erg moeilijk

Afbeelding
dan gaat het neusje dr uit,oortjes naar achter

Afbeelding
en dan ineens gaan die oortjes naar voren, jeeej hard!

Afbeelding

Afbeelding
Dan de gallop, dat vinden we beide echt heel erg moeilijk. Dat moet perse hard, vind mick.

Gelukkig hebben we volgende week weer les, dus dan hoop ik dat we weer in ons normale ritme komen!

Gister heb ik ongeveer 20 minuutjes gereden, normaal een ruim half uurtje, en met de les een uur (1 keer per week)

Commentaar is natuurlijk welkom, maar blijf aub een beetje vriendelijk.

Silence

Re: uk klimt langzaam het dalletje uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:40

Ik vind het er netjes uitzien.
Pony loopt er netjes bij.

Wat je zelf aangeeft over moeite met het vinden van de juiste plaats in je zadel en je daarop volgende opmerking dat het zadel daardoor de klein lijkt.

Ik denk dat je het juiste punt niet kunt vinden, omdat je zadel ook inderdaad te klein is.
Je kunt niet veel meer naar voren, want dan zit je helemaal niet goed.
En er kan lang geen vlakke hand meer achter jou op het zadel liggen.
Dus hier zou ik even kritisch naar kijken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 07:42

Dat kan ik Jaa:, als ik gewoon zit, en stap, dan past er een vlakke hand achter.
Maargoed, een maatje groter is toch niet haalbaar ivm zijn rug, dit zadel past hem, is door twee verschillende zaken (recentelijk) nagekeken,en ligt prima.
Maar iig bedankt Lachen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:44

Ik ben er niet zo van overtuigd dat het zadel te klein is, ik heb eerder het gevoel dat het niet helemaal goed ligt (iets te ver naar voren en daardoor een tikkie achterover?)
Ik zou er eens een goede zadelpasser bij halen...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:44

Oh, zie nu dat er twee zaken naar hebben gekeken... Toch blijf ik bij mijn idee dat het niet helemaal jofel ligt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:47

Je beugels langer maken en dan jezelf ook lang maken, dan ga je vanzelf in het midden van het zadel zitten, omdat je simpelweg niet meer achterin kunt zitten. Met deze kortere beugels heb je nu de ruimte om naar achteren te gaan en ook enigszins in een stoelzit te gaan zitten.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:27

Wauw dat ziet er idd heel anders uit Haha! Meer ontspanning idd. Ik vind persoonlijk dat je hem niet lager moet gaan rijden. Misschien in het loswerken een beetje maar daarna zou ik hem in deze houding rijden. Als hij zo graag hard wil, heb je kans dat hij op de voorhand gaat vallen als je hem te laag gaat rijden.

Foto 3 vind ik een mooie houding voor het losrijden en 5 en 6 voor de "wedstrijdhouding". Tipje voor het moeilijke verruimen. Begin rustig en bouw het op, op het moment dat hij teveel tegen de hand komt, weer iets terugnemen. Werkte bij Zorro erg goed, misschien heb je er wat aan Vork

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:36

Ziet er hardstikke leuk uit!
Hele mooie pony heb je ook.

Wat betreft het zadel vind ik niet dat het te ver naar voren ligt, want meer naar achteren drukt het op de nieren. Probeer je bekken los te laten, ontspan in je heupen. Niet teveel je bekken kantelen en ga echt ZITTEN. Probeer in het zadel je zitbeenknobbels te vinden (wet je niet wat dat zijn, ga dan op een kruk zitten en trek je benen omhoog, dan voel je ze vanzelf), je voelt je zitbeenknobbels pas als je goed in het zadel zit. Zadel is niet te klein voor je, maar je zit idd beetje te ver achterin waardoor ook je beenligging te ver naar voren is. Verder vind ik je houding erg mooi. Succes meid! Jullie zijn errug goed bezig zo te zien Knipoog .

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:43

Ik vind je zit erg netjes, helemaal niet storend. Erg leuke pony heb je ook!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:52

Ik ben een fan , wat een heerlij kdiertje is het zeg ! Ja
Af en toe je been na achteren leggen , geef hem af enn toe de ruimte dat hij nog iets beter over de rug gaat lopen . Dus af en toe teugels langer

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:22

Wat een gave pony heb je! Kwijl
Wat betreft je zit, wat ik zie is dat jij je bekken naar achter kanteld, waardoor je wat achterop je zadel komt te zitten.
Maak je beugels een gat langer en druk je hak uit, zo duw je je bekken automatisch al wat naar voren.
Op de laatste foto vind ik je trouwens veel beter zitten, je maakt je daar lang en duwt je hakken goed uit waardoor je bekken meer naar voren komen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:26

Als je je bekken iets kanteld kom je haast automatisch
"dieper"in het zadel te zitten en kun je je ook ontspannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:54

Wat een geweldig beestje Kwijl En ik vind het er helemaal niet slecht uit zien! Zelfs heel netjes! Aan je houding valt nog wat te werken.
Even over je zadel; Voor jouw vind ik jouw zadel goed alleen volgens mij schuift hij naar voren waardoor dat het zadel naar achter kantelt en het dieptepunt ook verder achterin je zadel komt te zitten. Misschien kan je er de zadelmaker een keer bij halen? Die kan er ook over oordelen of dat het zadel voor jouw te klein is... Anders is het toch echt een nieuw zadel kopen...

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:57

Wat een leuke pony Haha! !!!
ziet er goed uit ontspannen ook!! Ik zou hem niet nog lager rijden op sommige foto's loopt ie soms al wat diep.. Ik vind dat ie nu mooi opgericht aan de teugel loopt ik zou hem dus niet dieper rijden ..

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:37

Hoi, wat een leuke pony zeg, ziet er best netjes uit.
Als je problemen hebt met in het diepste punt van je zadel zitten is er toch iets niet goed met de ligging van je zadel
(balans is niet goed, als een zadel goed ligt is de balans wel goed).
Het kan zijn dat het toch te ver omhoog ligt aan de voorkant door de opvulling of doordat het niet goed past.
Heb je soms ook het gevoel dat je een beetje naar achter kukelt en niet goed met de beweging van je paard mee kan gaan?
En dan moet je ook weer opletten dat je niet je balans gaat zoeken door je bovenlichaam iets naar voren te brengen.
Het kan trouwens ook nog zijn dat door het balans probleem je pony wat rennerig is...
Succes ermee.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:41

wat een leuke pony zeg, en een geweldig koppie heeft ie Haha!, en het ziet er erg netjes uit.
Ik vind eigenlijk helemaal niet zo dat je zadel te klein is. ik vind het wel mee vallen. Maar op sommige foto's lijkt het zadel teveel achterover te hangen, en daarom dat je het diepste punt niet kunt vinden, ook mijn mening is dat ik er als ik jjou was ook iemand naar laat kijken die er echt veel verstand van heeft.. Je weet toch maar nooit, straks rijd je rond met een niet passend zadel, en natuurlijk ook niet fijn voor de pony!

Verder veel succes samen! een leuke combi

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:16

Neonlight schreef:
Je beugels langer maken en dan jezelf ook lang maken, dan ga je vanzelf in het midden van het zadel zitten, omdat je simpelweg niet meer achterin kunt zitten. Met deze kortere beugels heb je nu de ruimte om naar achteren te gaan en ook enigszins in een stoelzit te gaan zitten.

ja maar dan is ze nog langer ik vind haar al erg groot voor de pony...

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:01

TOt nu toe heb ik al je topics gevolgd, en ik zie echt verbetering. je vorige topic is niet doro iedereen goed bevallen, maar goed dat je nu weer een topic opent hoe het wél kan.
Ik vind het er heel fijn uit zien. Over hoe de zadels goed liggen heb ik geen verstand op een plaatje, maar ik vind het er niet veel te klein uit zien hoor. En ik snap niet waarom mensen zeggen dat je te groot ben voor die pony, ik vind het echt hardstikke meevallen. misschien is het voor het plaatje niet perfect, maar je zit die pony echt niet in de weg. Ik zal zeggen, ga gewoon door waaarmee je bezig bent. Komt helemaal goed. hoor.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:15

Wat zou kunnen helpen is je bovenbenen wat losser in het zadel te houden en je onderbeen er iets aan. Dat werkt bij mij, dus je zou het kunnen proberen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:10

Ik vind je houding al goed hoor Ja Om het diepste punt te vinden: beugels uit en je knieën recht omhoog trekken (dus hoger dan je zadel), rondje zo blijven zitten, en knieën in 1 beweging naar beneden laten vallen: normaal zit je nu in het diepste punt.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:33

Geweldige pony zeg! Lovers
Loopt lekker, je rijd hem goed, maar probeer inderdaad wat beter in het zadel gaan zitten, misschien optie zadel met groter zitvlak helpt heelveel Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:36

hij is echt leuk he? Haha!
dat diepste punt probleem heb ik ook en mijn zadel lijkt dan ook te klein.
zonder beugels rijden en het diepste punt opzoeken is een hele goede oefening, benen lekker los laten hangen !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 09:54

__Marloes schreef:
Wat een geweldig beestje Kwijl En ik vind het er helemaal niet slecht uit zien! Zelfs heel netjes! Aan je houding valt nog wat te werken.
Even over je zadel; Voor jouw vind ik jouw zadel goed alleen volgens mij schuift hij naar voren waardoor dat het zadel naar achter kantelt en het dieptepunt ook verder achterin je zadel komt te zitten. Misschien kan je er de zadelmaker een keer bij halen? Die kan er ook over oordelen of dat het zadel voor jouw te klein is... Anders is het toch echt een nieuw zadel kopen...

Bedankt Lachen

Het zadel schuift niet naar voren, de fotos staan niet op volgorde, en het dekje schuift ietwat naar achter, omdat ik het altijd iets te royaal naar voren leg Bloos

Er is recentelijk nog naar het zadel laten kijken, het zijn pro's dus mag aannemen dat hun er verstand van hebben. Het zadel moet over een tijdje een keer opgevuld worden, maar er was mij gezegd er eerst ff mee te rijden, aangezien hij al een keer opgevuld was.

patatjemet schreef:
TOt nu toe heb ik al je topics gevolgd, en ik zie echt verbetering. je vorige topic is niet doro iedereen goed bevallen, maar goed dat je nu weer een topic opent hoe het wél kan.
Ik vind het er heel fijn uit zien. Over hoe de zadels goed liggen heb ik geen verstand op een plaatje, maar ik vind het er niet veel te klein uit zien hoor. En ik snap niet waarom mensen zeggen dat je te groot ben voor die pony, ik vind het echt hardstikke meevallen. misschien is het voor het plaatje niet perfect, maar je zit die pony echt niet in de weg. Ik zal zeggen, ga gewoon door waaarmee je bezig bent. Komt helemaal goed. hoor.

Ja en het jammere is, dat nu diegene allemaal wegblijven Knipoog

xXIris schreef:
Geweldige pony zeg! Lovers
Loopt lekker, je rijd hem goed, maar probeer inderdaad wat beter in het zadel gaan zitten, misschien optie zadel met groter zitvlak helpt heelveel Knipoog

groter zitvlak is geen optie ivm zijn korte rug Knipoog

@ Ukkiepuk en de rest, bedankt! Dat probleem van mijn bekken heb ik vaker horen vallen, maar dat vind ik ontzettend moeilijk Bloos ik ga er vanmiddag eens op letten!
En zal het maandag eens in de les gooien Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:44

Jij hebt hetzelfde probleem als ik, maar gelukkig niet zo erg Vork : waarschijnlijk is je rug van nature wat hol, waardoor je makkelijk te ver achterin het zadel gaat zitten.

Wat kan helpen is om bewust meer onderuit te schuiven, eigenlijk een beetje onderuit alsof je voor de tv hangt. Je gaat dan vanzelf meer op de voorkant van het zadel zitten, zodat je bekken ook automatisch de goede kant opkantelt.
Een andere tip is om voor je gevoel het onderste stukje van je buik naar voren te duwen. (thuis voor de spiegel oefenen, doe ik als niemand kijkt. Haha! Clown )

Wat mij vroeger altijd ontzettend hielp, was zonder zadel rijden, dan heb je die lepel niet, en kantel je vanzelf je bekken juist. Bovendien kan je dan nergens vasthouden.
Alleen niet ieder paard vind dat fijn. Tong uitsteken

Houdt er rekening mee dat je houding zo veranderen wél spanning meebrengt, het fijnst is als je lesgever je er goed bij begeleidt.

Een heel leuk paardje, en ziet er al weer harmonieuzer uit dan het vorige topic!