Evita trainen in het grijs (B dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Evita trainen in het grijs (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:46

Hoi allemaal,

Ik rij op het moment met Evita in de B onderlinge wedstrijden. We zijn op het moment bijna alleen maar bezig met het voorwaarts rijden, betere reactie krijgen op de hulpen, en het verkrijgen van meer buiging in haar lichaam.

Evita is namelijk een enorm slome pony met een eigen wil. Voorwaarts zijn vertikt ze, wat je ook probeert. Op het moment oefenen we door te schakelen in de gangen, stap-draf-stap, draf-middendraf-draf, etc. Evita reageert na wat schakel al stukken beter maar nu moeten we het tempo er nog in houden.

We hebben nu onderling 6 winstpunten in de B maar we gaan pas over als het tempo en de aanleuning verbeterd zijn. Ook willen wij straks weer beginnen met lessen.

Foto's worden nooit zo mooi in de binnenbak, maar helaas regende het buiten Knipoog

Tips en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, maar hou het vriendelijk.

Inrijden
Afbeelding

Even een beetje actief maken
Afbeelding

Drafje, neusje iets eruit
Afbeelding

Afbeelding

Lekker de hals laten strekken
Afbeelding

Actieve galop, neusje wat eruit
Afbeelding

Pasje wijken, ik moet zelf rechtop blijven zitten
Afbeelding

Poging tot travers, mag iets meer, meer buiging.
Afbeelding

Afbeelding

Inzet voor een volte
Afbeelding

Rechter galop, mag iets rechtop zitten
Afbeelding

Afbeelding

Even knuffelen tijdens het rijden, Eef deed erg haar best
Afbeelding

Inzet voor het wijken
Afbeelding

Even uitdraven en belonen
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en ik vind het leuk als je een reactie plaatst.

yvon123

Re: Evita trainen in het grijs (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:41

ziet er leuk uit,leuke pony trouwens.
je hebt een goede houding verder,weinig over te zeggen.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:45

Leuke pony, ziet er netjes uit.. Haha!
Let der alleen op dat je je benen niet er ver naar achter gooit..

Wel vraagje Schijnheilig, met wat voor sporen rij je?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:35

In principe ziet het er heel erg netjes uit! Je mag gerust trots zijn op je pony en jezelf!

Mij valt alleen op dat je met een heel erg holle rug rijd, ik weet natuurlijk niet of hier een (medische) reden voor is, maar ik denk dat dit -mede- wat foutjes veroorzaakt, waaronder het wat teveel los komen van het zadel in galop, het scheef vallen met wijken kan hier ook een oorzaak in vinden.

Als je je rug wat "platter" maakt is het ook mogelijk om meer met je zit in te werken. En je zit gebruik je niet alleen om terug te kunnen in tempo, maar zeker ook om meer voorwaartse impuls te verkrijgen.

Maar nogmaals; verder ziet het er heel erg leuk uit dus ga zo door!

Groetjes Sandra

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:42

Je hebt best een mooie zit hoor. Maar bij de foto waar je hem wat actiever wilt/gaat maken, hang je wat achterover. Hierbij hinder je je pony juist in het actiever maken. Of hij moet zelf al zo kunnen verzamelen dat hij hier geen hinder van ondervindt, maar dat lijkt me nog niet het geval Knipoog

Verder netjes hoor, ga zo door en veel plezier verder!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:45

ik bedoel geen verzamelen (ik leg het verkeerd uit). Beter gezegd: of hij moet zelf al een vrij krachtige achterhand hebben, om toch actiever weg te kunnen draven ondanks dat je achterover hangt.

Ik weet niet of je het zo nog begrijpt. Zo niet, laat maar, ik ben niet zo goed in uitleggen Knipoog

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:56

leuk beestje! (heb even in je profiel gespiekt voor fotos bij daglicht)
probeer met t wijken de richting op te kijken die je rijd. nu lijkt t een beetje of je een slag in je rug maakt.
en idd (zoals je zelf al aangeeft) blijven doorgaan met schakelen, om m aan t been te houden.
veel succes met dit leuke beestje!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:39

Leuke pony. Ik denk dat als je haar actiever krijgt en van daar uit wat kan gaan werken aan buiging heb je er volgens mij een geweldige pony aan. Veel succes ermee.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:43

Wat een mooi diertje Ja
Wat mij vooral opvalt, is dat ze niet achter de teugel kruipt, ondanks dat ze zo moeilijk vooruit is te rijden.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:46

Kirsten_D schreef:
Wel vraagje Schijnheilig, met wat voor sporen rij je?

Ik rij met sporen met grove wiel, is voor Eef veel vriendelijker. Van stompe sporen wordt ze dwars. Zoals je op de foto's kan zien gebruik ik ze niet constant, alleen maar even voor de extra impuls. Overigens is ze totaal niet te rijden zonder, het is natuurlijk wel ons streven want sporen zijn niet om ze voorwaartser te rijden. Maar de fotograve kan je wel vertellen hoe een moeilijke pony het is Knipoog

Sandra_v_B schreef:
Mij valt alleen op dat je met een heel erg holle rug rijd, ik weet natuurlijk niet of hier een (medische) reden voor is.

Bedankt! Het wordt vaker in mijn topics genoemd. Ik heb inderdaad een holle rug, komt door klassiek ballet van vroeger. Heb dit ook met lopen en staan. Waar ik overigens ook last van heb ook met rijden. Ik heb gauw rugpijn. Ik zou dit dus super graag willen kunnen verbeteren maar helaas gaat dat dus echt niet meer Boos!

moretje schreef:
Je hebt best een mooie zit hoor. Maar bij de foto waar je hem wat actiever wilt/gaat maken, hang je wat achterover. Hierbij hinder je je pony juist in het actiever maken. Of hij moet zelf al zo kunnen verzamelen dat hij hier geen hinder van ondervindt, maar dat lijkt me nog niet het geval Knipoog

Verder netjes hoor, ga zo door en veel plezier verder!

Bedankt allemaal overigens Haha! Ik zit daar wat naar achteren omdat ik haar daar met mijn zit voorwaarts probeer te rijden Knipoog Maja als ik haar daarin juist belemmer moet ik er inderdaad op letten. Haar achterhand is absoluut niet actief dus dat is het niet.

samantha21 schreef:
Wat een mooi diertje Ja
Wat mij vooral opvalt, is dat ze niet achter de teugel kruipt, ondanks dat ze zo moeilijk vooruit is te rijden.

Na heel wat trainen lukt het mij, ondanks dat ze inderdaad niet zo actief is (en ook geen actieve achterhand heeft) om haar voor wel lekker zonder dwingen wat meer haar nek te buigen. Er zijn zat keren dat dit niet gebeurt maar ook met los teugeltje loopt ze redelijk nagevelijk. Maar de keren dat dat niet gebeurd dwing ik haar niet naar beneden, ze gaat vanzelf wel weer.

Heel erg bedankt voor alle positieve reacties en adviezen! Ben zelf ook super trots dat ik dit in een jaar met haar heb bereikt.

We zijn vorig jaar oktober/november zo begonnen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZQD8HAB.jpg

Het is niet zo'n duidelijke foto maar ikzelf zie degelijk verschil in het lopen en in het figuur van Eef Haha!
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 12-06-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:50

susanne_m schreef:
leuk beestje! (heb even in je profiel gespiekt voor fotos bij daglicht)
probeer met t wijken de richting op te kijken die je rijdt. nu lijkt t een beetje of je een slag in je rug maakt.
en idd (zoals je zelf al aangeeft) blijven doorgaan met schakelen, om m aan t been te houden.
veel succes met dit leuke beestje!

Haha ja was erg jammer dat het regende in de binnenbak zijn ze gelijk zo donker Boos! Met wijken zijn we nog een beetje in het begin stadium. Ik moet rechterop gaan zitten, wat minder duidelijk hulpen proberen te geven en inderdaad voor me uit kijken Tong uitsteken Die rug blijft een probleem...

Bedankt! Haha!

RagShag schreef:
Hee, knappe Eef! Dit setje vind ik eigenlijk bij Eef nog mooier staan dan bij Nero joh!! Leuke foto's ook weer... Zitten echt mooie tussen. Je hebt idd een hele mooie zit, vind ik ook. Alleen soms iets wat holle rug, maar ach, iedereen heeft zo wel z'n verbeterpunten Knipoog (ik ook helaas Clown )

Ik zie/spreek je gauw weer!

Groetjes

Vergeet ik weer op jou te reageren Tong uitsteken Staat haar stoer he Tong uitsteken Voor die ene keer bandageer ik haar maar een keer haha.

Mijn klasgenootje heeft Eefje ook gereden haha maar jij deed het zelfs beter Knipoog Sabine kreeg der nauwelijks in draf en ze was onwijs dwars! Echt een eenkennig monstertje haha, de haver was kennelijk helemaal uitgewerkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:09

Moderatoropmerking:
Reacties die tegen de nieuwe regels zijn verwijderd.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:42

goed bezig Haha!
voor je holle rug, misschien moet je is pilates proberen! Ik denk dat het met een goede instructie wel op te lossen is!
Verder geen commentaar op je rijden! haha

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:27

Leuk duo! Je hebt inderdaad een wel een holle rug en hangt best ver achterover op 1 van de foto's... Verder prima denk ik!

Oh ja..en veel wisselingen in tempo en overgangen wil vaak helpen met een paard actiever laten lopen. Daarnaast een paar pasjes achterwaarts tussendoor. Die tip kreeg ik op de manege veel mee. Wat trouwens ook wel hielp - maar dat ligt ook heel erg aan 't karakter van het paardje - is flink aansporen maar 'm ook flink tegenhouden van voren. Daar werd 'ie nogal hitsig van en daarna liep hij ook door! Moest 'm zelfs weer terugnemen!! Laat het paard wel op zijn/haar eigen benen lopen als het tempo en de beenactiviteit goed is.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 13-06-08 06:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd, svp de editknop gebruiken

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 07:52

Overgangen rijden we inderdaad ook veel, staat ok in het begin. Waar Eef ook erg heet van wordt is galop-halt-galop. Maar we oefenen vaker met draf. Halthouden en achterwaards doen we ook vaak Ja

Aansporen en flink tegenhouden van voren werkt niet bij haar, dan gaat ze staken.

Ze loopt wel redelijk op eigen benen, maar het tempo ontbreekt nog Knipoog

Bedankt voor je reactie en advies!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:48

Ga mee met bovenstaand commentaar en wil daar nog aan toevoegen dat je ook wat aan de stelling mag gaan werken, op de foto van het wijken, de travers en ook bij de inzet van de volte zie ik die zelf niet echt terug. Bij de inzet van de volte bijvoorbeeld is zijn hoofd wel de goede kant op gericht maar zie ik geen buiging in zijn lijf. Misschien idee om veel tweede hoefslag en met stelling rijden mee te pakken?

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:17

Dan had ik niet goed gelezen. Sorry... was ook al best laat gisteren.

Wat ik ook weleens heb is dat het tempo voor mijn gevoel erg laag ligt, maar dat de beenactiviteit perfect is. Als het paard dan een sneller tempo moet lopen, loopt ze over zichzelf heen. Een vriendin van me geeft dat dan altijd wel aan. Als ze grote passen zet, kan het voor je gevoel toch nog langzaam gaan... Als dat het geval is, dan valt het misschien wel mee met het tempo?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:39

Haha nouja het tempo valt echt niet mee Knipoog Ik kreeg zelfs een keer commentaar na de proef dat ze wel genoten hadden van mijn proef maar dat het ontzettend lang duurde.

Bedankt voor je advies SusanH. Ik ga meer proberen aan de stelling te doen, al laat ze dat wel zien als we er echt op oefenen, maar het moet inderdaad ook wel te zien zijn als we gewoon rijden.

Bedankt

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:52

Het ziet er best wel netjes uit en de travers gaat ook best, en wat me opviel dat je (op bijna alle foto´s) er erg netjes op zit Bloos

Ga zo door Tong uitsteken
nog veel suc6

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:39

ziet er inderdaad netjes uit! Ik denk dat je je niet moet storen aan het feit dat ze af en toe met haar neusje er uit komt, als ze van achter maar actief loopt en haar achter been er netjes onder zet is dit niet zo'n probleem daarna kan je werken aan de nagevelijkheid. Je doet het goed hoor!
Ben je al wel is bij de fysio geweest voor je holle rug? s'ochtends en s'avonds buikspier oefeningen doen kan ook helpen maar ik weet natuurlijk niet of je dit al geprobeert hebt!
groetjes

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:41

Probeer eerst aan een correcte aanleuning te werken, en ga dat pas oefeningen doen. Want nu loopt die totaal niet door de hals en zal die zich ook stram houden in zijn lichaam bij de oefeningen.

Netjes gebandageerd complimenten!! Bloos

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:13

@Nimmerdor bedankt!! Voor die 3 keer per jaar dat ik bandageer haha maar dan lukt het vaak ook niet in 1 keer Tong uitsteken

We rijden voornamelijk recreatief dus voor mij hoeft ze ook niet perfect te lopen. Wijken, travers en schouder binnen, dat soort dingen doen we voor de lol. Verder zie ik wel hoe ver we komen met onderling haha. Maja Eef is ook al weer bijna 15, beetje stramme pony. Heeft altijd kunnen genieten van het buiten rijden. Nooit echt dressuurmatig maar ik ben echt trots op haar en van mij hoeft niet alles perfect. Als ze ook maar een beetje lief voor mij is.

@Briennepien: ik zal op mijn werk eens de fysio vragen wat zij mij inderdaad adviseerd. Het is moeilijk, mijn vriend wijst me er constant op als ik loop of sta. Ben bang dat het niet meer te corrigeren is maar ik zal het inderdaad eens vragen!
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 13-06-08 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:38

probeer met het wijken de voor hand wel iets meer voor te laten gaan.
voor de rest heb je al wel genoeg commentaar gekregen waar ik het mee eens ben.
dus meer te zeuren heb ik niet Tong uitsteken
jullie zijn wel een leuke combinatie !!
leuke beestje Kwijl
succes verder OK dan!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:40

Misschien moet je een afspraak maken met mijn moeder voor je houding Tong uitsteken die kan dat heul goed Tong uitsteken

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:58

Je houding is zeker te corrigeren hoor Knipoog je gaat er alleen heel erg op moeten letten, je bent het nu eenmaal gewoon om je rug hol te houden. Je zou trouwens als je rijdt wel moeten merken dat je snel gaat stuiteren en de bewegingen van je paard niet goed kan volgen omdat je je bekken vast zet.
Probeer erop te letten dat je (de onderkant van) je bekken naar boven kantelt zodat je echt in je zadel gaat 'zitten', het contact met je zadel vergroot.
Nu zit je op je zitbeentjes, je zit goed als je je zitbeentjes niet meer kan voelen. Als je er niet meer op let zit je meteen weer met een holle rug maar als je er constant op let ga je dat snel gewoon worden en sneller zo zitten, mede omdat dat gewoon makkelijker is.

Ik zou zelf trouwens ipv sporen eerder een dressuurzweep gebruiken (ik dacht niet dat je die had?) en af en toe eens een flinke mep durven geven als ze niet voldoende reageert zodat ze sneller gaat reageren als je een tikje geeft met je zweep.