betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babbeloe

betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:09

hey
weet niet of het goed staat hier Bloos
maar mijn vraag was: als jullie een paard voor iemand anders zou moeten rijden hoeveel vragen jullie daar nou voor per paard?

ik denk dat dat natuurlijk ook per nivo verschil uit maakt. maar stel je bent Z dressuur geweest. en gewoon simpel weg B of L springen.

Zilfstar

Re: betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:15

Volgens mij is het in paardenland altijd zo als er al geld aan te pas komt dat de bijrijdster dan de eigenaar betaald voor het mogen berijden van het paard. Ik ben tenminste nog geen bijrijder tegen gekomen die ervoor betaald werd. (wel gratis tegen bijv uitmesten door bijrijdster of helemaal gratis als iegenaar te weinig tijd heeft en bijrijden belangrijk vind)

Wat anders is het denk ik als je als trainer van het paard ingehuurd wordt, maar dan moet dat ook je proffessie zijn. En dan moet het er ook om gaan dat je het paard niet alleen maar berijdt en zijn beweging geeft maar daadwerkelijk zaken aanleert, verbetert en de eigenaar (als deze ook rijdt) ook aanwijzingen hiertoe geeft alszijnde instructrice.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:18

Bij mij op stal is er een man met 6 paarden. Hij rijdt er zelf bijna nooit op (:S) en betaalt 15€ als 1 van de paarden een uur gereden wordt. Hij kiest natuurlijk zelf de ruiter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:25

Werd ik maar betaald om te rijden! Dan kon ik sparen voor mijn eigen beessie Clown

Ik betaal juist om een shet te mogen longeren en zoon erop te laten rijden.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:43

ja maar als je geen bijrijder bent. en je word gevraagd om een paard te rijden. en ze willen je ervoor betalen. hoeveel zou je dan moeten vragen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:45

5 euro per uur als je snel de paarden op hoger niveau kan krijgen Lachen

choor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:31

Pfff... 5 euro is toch niks... Als ik een paard zou bijrijden zou ik er denk ik niks voor vragen, als je het zelf ook leuk vind om te doen?

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:35

ligt eraan bijrijden als extra omdat de ruiter zelf te weinig tijd heeft en omdat je zelf tijd hebt geen pony of wat dan ook of omdat je een paard mag trainen voor evt. verkoop en de eigenaar verder zelf niet rijdt.
in het tweede geval vind ik dat je geld kunt vragen, een bedrag tja ligt eraan moet je er ver voor reizen, hoeveel tijd kost het je en wat je allemaal moet doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:54

een bijrijder verdeeld meestal de tijd met de eigenaar en deelt daarom ook het stalgeld (als het paard in pension staat) of in de kosten (als het paard thuis staat). Als je het paard de helft van de tijd gebruikt, betaal je ook de helft. Het is aan de eigenaar of die meer of minder wil hebben.

Een trainer is een ander verhaal. Die wordt per uur betaald. (En vragen reiskosten vergoeding). Die meer kunnen, vragen gewoonlijk meer.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:56

Gewoon tegen kosten van de lessen en zorgen dat tuigage goed in orde is.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:56

Nou, ik krijg juist geld van mijn bijrijdster. Ze mag alles met mijn paard doen, ze hoeft niet uit te mesten oid. Ze heeft hem 12 tot 14 dagen in de maand, minstens, en betaald €50,- Knipoog

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:02

Ik vind het altijd zo'n onzin als je bijvoorbeeld een verzorgpony zoekt, en je moet ervoor betalen. Dan denk ik altijd, laat maar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:04

Wisselend van een kop koffie en een koekje na het rijden Knipoog tot zo'n 150 Euro in de maand en alle wedstrijdkosten vergoed.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:05

ik heb laatst 2 paarden erbij gereden, de ene omdat de baas zwanger was, en de anders omdat k toen zelf geen paard had,
ik vroeg er niks voor, omdat ik het gewoon leuk vindt om te doen, en je leert er alleen maar van.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:15

Ligt er aan hoe en wat. Hoelang ik kwijt ben. Risco er aan enz enz. Meestal ligt het rond de 10 E Maar dat is dan ongeveer een half uur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:18

hangt helemaal van de ruiter af.

Grootste gros mag blij zijn dat ze een paard mogen berijden zonder dat ze wat moeten betalen.

Een heel klein deel,dat zijn de ruiters met veel ervaring, veel gevoel, en het talent om paarden beter te laten lopen, die krijgen ervoor betaald.
Dus haal je niks in je hoofd, meestal is het andersom en moet je betalen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:20

Handelspaard of niet?
dan is bijv 10% van de verkoop ofzo iets wat veel gedaan wordt.

Zo bij particulier hoor ik bedragen tussen 10 en 20 euro per keer.
Maar dat ligt aan het risico en nivo Lachen

En het meerdendeel mag blij zijn dat ze gratis mogen rijden en niet eens mee hoven te betalen aan een paard

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:22

Zilfstar schreef:
Volgens mij is het in paardenland altijd zo als er al geld aan te pas komt dat de bijrijdster dan de eigenaar betaald voor het mogen berijden van het paard. Ik ben tenminste nog geen bijrijder tegen gekomen die ervoor betaald werd. (wel gratis tegen bijv uitmesten door bijrijdster of helemaal gratis als iegenaar te weinig tijd heeft en bijrijden belangrijk vind)

Dit zie je inderdaad vaker, maar vind ík nog grote onzin.
Ik rijd ook het paard voor iemand anders (en heb ook op andere adressen gereden) maar heb er nooit voor hoeven betalen. Ik werd er ook niet zelf voor betaald.
Ik vind dat als je een eigen paard hebt en je kunt 'm wegens omstandigheden niet meer rijden, dat je niet een ander voor de kosten op kunt laten draaien (ook al is het deels), tis en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar vind ik.

Zo ook vind ik niet dat de eigenaar mij hoeft te betalen, want ik heb er weldegelijk heel veel plezier van.
Beide partijen zijn erbij gebaad...

Ik vraag me ook af wáárom er mensen zijn die betalen om 't paard van een ander te mogen rijden Rolleyes
Leg al het geld opzij dat je eraan uitgegeven hebt en je kunt bij wijze van spreke een eigen paard kopen.
Maargoed zo denk ik erover, en er zijn genoeg mensen die er anders over denken. Dat weet ik Lachen
(Al kan ik me voorstellen dat het voor mensen in de randstad waar stalling moeilijker te vinden is e.d. wel een betere optie is).

Dat professionals/trainers betaald worden om bijvoorbeeld een paard in te rijden of door te trainen vind ik dan wel logisch Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:47

Het voordeel van het mee betalen is dat de bijrijder dan leert verantwoording te dragen, en wat de werkelijke kosten en lasten zijn van het hebben van een eigen paard.

Als je niet betaald, kun je de boel te vrijblijvend opvatten en als je dan een eigen paard koopt, ook wel eens voor verrassingen komen te staan.

Er zijn gewoon een heleboel soorten afspraken mogelijk tussen iegenaar en ruiter die het paard wil rijden en ik vind dat een ander daar eigenlijk niks mee te maken heeft.

Het rijden van een "verzorgpony" is ontstaan als een wederdienst voor het uitmesten enzo. Die ruitertjes moeten eigenlijk blij zijn dat ze erop mogen, en hebben niet zoveel te willen.
Het willen rijden van iemands paard als opzet is een ander uitgangspunt.

Het moeten rijden van iemands paard (trainen) weer een ander.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:32

Volgens mij is het de bedoeling van de TS dat ze de functie van een trainer zal innemen en haar vraag is (denk ik) wat ze daarvoor kan vragen.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:53

KingMarco schreef:
Volgens mij is het de bedoeling van de TS dat ze de functie van een trainer zal innemen en haar vraag is (denk ik) wat ze daarvoor kan vragen.

dat was idd mijn vraag ja Haha!
en het is om dat iemand ze tijdelijk niet kan rijden. en toch door gereden moeten worden. en hebben ze mij gevraagd. het zijn jonge dieren die net een half jaar onder het zadel lopen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:57

De amazone die mijn paard 'traint' betaal ik 10 euro per keer. De ene keer is ze met 20 minuten klaar, de andere keer is ze drie kwartier bezig. Ze komt twee tot drie keer per week en mijn paard staat dan gezadeld en klaar om op te stappen. Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:58

Ik wordt er voor betaald Knipoog
Niet het gewone rondhobbelen op een verzorgpaardje, dat is een gunst van een eigenaar. Een paard beleren/trainen, dat hoef je niet gratis te doen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:02

Lusitana schreef:
Het voordeel van het mee betalen is dat de bijrijder dan leert verantwoording te dragen, en wat de werkelijke kosten en lasten zijn van het hebben van een eigen paard.

Als je niet betaald, kun je de boel te vrijblijvend opvatten en als je dan een eigen paard koopt, ook wel eens voor verrassingen komen te staan.

Er zijn gewoon een heleboel soorten afspraken mogelijk tussen iegenaar en ruiter die het paard wil rijden en ik vind dat een ander daar eigenlijk niks mee te maken heeft.

Het rijden van een "verzorgpony" is ontstaan als een wederdienst voor het uitmesten enzo. Die ruitertjes moeten eigenlijk blij zijn dat ze erop mogen, en hebben niet zoveel te willen.

Het moeten rijden van iemands paard (trainen) weer een ander.

Als ik verantwoording wilde leren dragen over het houden van paarden dan kocht ik er zelf wel een Haha! Dan ga ik geen geld steken in andermans paard. Knipoog
Dit bedoel ik verder allemaal niet vervelend hoor ofzo... maar ik wilde alleen even mijn mening geven. (Daar is 't ook een discussietopic voor Tong uitsteken )
Nou ik train ook iemand anders paard (denk dan dat ik het zo moet noemen, want mesten e.d. hoef ik niet), en ik hoef niks te betalen en ik wil er ook niet voor betaald krijgen. Ik start wel wedstrijden e.d.
Als je méérdere paarden gaat trainen en uitbrengen vind ik het een ander verhaal, dan steek je er ook véél meer tijd in.
TS, wat doe je in het 'dagelijkse leven'. Werk je ook nog fulltime? Of zit je alleen in de paarden? (Wellicht telt dit ook mee in je overweging?)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:56

Sja en toch vind ik het behoorlijk van belang wat de ruiter kan.

Is de ruiter een ervaren amazone/ruiter, met veel gevoel, en kan hij of zij het paard verbeteren, ja dan snap ik de vergoeding.

Maar kan de ruiter niet meer dan de eigenaar, en word het paard puur in beweging gehouden en heeft de ruiter hier voornamelijk zelf veel plezier in, dan moet je blij zijn dat je een gratis bijrijdpaard hebt, dit omdat je idd bij de meesten zelf geld bij moet leggen /