ik ben gisteren met een paardje weest rijden (quando Z), was de eerste keer met dat paardje. Het is een 5-jarig springpaard en is nogmaar een jaartje zadelmak. Toen ik erop kroop voelde ik al dat hij niet zuiver liep... ik stapte in met lange teugel in de bak en voelde al dat hij constant rechts ingesteld was en langs mijn linkerbeen wilde vallen... Nja ik ben dan maar beginnen draven en ik begon op de rechterhand, het paardje nam zo'n stelling aan (terwijl ik dat totaal niet vroeg en wou telkens langs de linkerschouder naar buiten vallen...) Het paardje had geen conditie en was totaal niet aan het been (dus het duwen met mijn linkerbeen had niet veel effect)... Toch heb ik doorgezet en kreeg ik hem uiteindelijk op de rechterhand redelijk lopen (als je het vergeleek met in het begin is het toch wel redelijk gegaan
)Ondertussen had ik de linkerhand ook al wat geprobeert, maar daar plooide hij totaal niet!!! Toen ik hem vroeg om te wenden (dus plooien in zijn lichaam) dan nam hij rechterstelling aan en viel hij over de schouder extreem naar binnen... Ik kreeg hem voor niets geplooid, ik mocht duwen al wat ik wou, geen effect (omdat hij nog niet aan het been was he
). Toch heb ik opnieuw doorgezet (met als gevolg dat ik vandaag wel extreme spierpijn heb
) En ik heb hem eerst op die hand losgegalopeerd (nja ik kreeg die buitenstelling los, maar plooien deed hij nog totaal niet en binnenstelling kreeg ik zeker niet...) Daarna heb ik op de linkerhand gekeken of hij mijn hand wou volgen... Nja dat deed hij wel, maar wou constant terug omhoog komen. Daarna heb ik een eindje met een 'los' teugelcontact gereden op mijn binnenteugel (met los bedoel ik dat er minder spanning op stond dan op mijn buitenteugel) en ik heb zo begonnen met grote cirkels te rijden en geleidelijk aan verkleint. Dus ik vroeg geen stelling, het enige wat ik daar bekeek was of hij op zijn linkerhand een cirkel kon rijden op de buitenteugel (want dat was het grote probleem... )En na een uur rijden kon ik ook mijn binnenteugel er terug bijnemen om stelling te vragen en hij plooide!!! Het was nog wat houterig, maar ik zie het wel goed komen!!!
Nja de eigenaar zei dan na het rijden dat er vroeger een jongetje mee gereden heeft en hem eigenlijk vast gereden heeft door constant op zijn binnenteugel te rijden in plaats van op zijn buitenteugel en doordat het paard nog moest leren dit dus overgenomen heeft. De eigenaar zelf rijd er ook mee (en kan zeer goed rijden, springruiter) maar hij kan er niet genoeg mee rijden. Hij kan maar enkele dagen per week rijden (en dat is dan vooral springgericht). Hij werkt er ook aan, maar omdat het paardje op zo'n jonge leeftijd iets verkeerd aangeleerd is denk ik dat het niet zo snel correct zal lopen.
Ook zei de eigenaar dat ik de achterhand meer moest stimuleren. Nja dat doe ik liever nog niet (ik zorg wel dat die achterhand erbij is, maar nog niet extreem erbij, snappy?) Ik vind het belangrijker dat hij het bit aanneemt, aan het been komt, LINKS LOS KOMT, terug op zijn buitenteugel gereden kan worden, een rechte lijn kan lopen (in plaats van telkens schuin te lopen :s) en daarna pas de dressuur erin te stampen door vb. die achterhand extreem te doen werken.
Wat denken jullie ervan? en hoe zouden jullie het oplossen?
Ik heb zo iets voor ogen hoe ik het kan oplossen (door geduld, geduld, geduld en niet overvragen) maar ik sta wel open voor tips

Groetjes

)
Rond 13.00 belde de eigenaar me. Hij zei dat hij heel mooie reacties gekregen heeft over hoe quando verbetert is in zijn lopen en de springruiter heeft tegen de eigenaar gezegt dat hij me ermee moet laten rijden (dressuur dan he