Kan het gewoon echt niet klikken met een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica1985

Kan het gewoon echt niet klikken met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:51

Hey,

Heb een probleempje. Ik rij al 9 jaar paard op een manege. Met de meeste paarden daar kan ik best wel rijden.
Er is er 1tje en elke keer ik erop rij, hangt die het erg uit. Vanaf er een paard voor hem van richting verandert, vanaf
hij voor en figuur van de hoefslag moet komen, gaat meneer gewoon stilstaan. Benen, zit of zweep hebben praktisch geen effect,
gaat hij alleen maar van bokken. Nu deze zaken doet hij ook met andere mensen, maar als ik met hem rij is het echt extreem,
zelfs de lesgever geeft dit toe. Er zijn beginnerkes die er eigenlijk beter mee kunnen rijden dan ik. Ik kan er gewoon niets mee aanvangen. Zo een les is ten eerste niet plezant, vermoeiend en storend voor de rest maar je voelt je dan echt een beginnelingetje, terwijl ik best kan rijden (zelfs met in principe moeilijkere paarden die niet voor beginners zijn).
Iemand heeft mij vertelt dat het best kan zijn dat hij mijn leiderschap gewoon niet wil aanvaarden en dus ook niet wil luisteren
als ik iets vraag. Dus ik vraag mij af, kan het echt dat een paard echt een hekel heeft aan een bepaald persoon?

Greetz

Myrano

Re: Kan het gewoon echt niet klikken met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:58

Ja, daar ben ik vast en zeker van overtuigd dat een paard een hekel kan hebben aan een bepaalde ruiter door zijn/haar manier van rijden..
Je zal iets verkeerd doen bij dit paard, waardoor hij weigert om voor jou te werken, en daardoor blokkeert en blijft stilstaan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:01

ja, ik denk ook dat dat zeker kan. Bij ons op de manege staat ook een paard waar lang niet iedereen op kan rijden. Je moet een bepaalde rust in je hebben en als je dat niet in je hebt gaat het paard rennen en blijft net zolang rennen tot de ruiter eraf is Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:01

Ik denk zeker dat het mogelijk is dat het niet klikt met een paard.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:03

Ja hoor, ik rij ook al jaren bij mij op de manege, met de meeste komt het wel goed met rijden. Maar er is er eentje... Wat een gruwel om op te rijden voor mij. Als wij met elkaar moeten rijden is er alleen maar stress en spanning, dat werkt gewoon niet. Sinds ik de laatste keer geweigerd heb om op deze merrie te galloperen heb ik er niet meer op hoeven rijden. Misschien kun je met je instructeur(trice) overleggen of je er niet meer op hoeft te rijden als het zo vervelend is. Het is echt rot als je maar een keer in de week rijdt en dan ook nog een onplezierige rijles hebt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:11

Ja hoor. Heb ook weleens een paard verzorgd voor iemand die op vakantie was waar het gewoon niet mee klikte. Paard was ontzettend traag, moest ik hem constant achter zijn vodden aanzitten, en als hij dan eenmaal ging lopen wilde ie plat door de bocht als een idioot. En gewoon aan de hand moest ik 'm constant corrigeren om niet overal heen gesleurd worden. En mijn eigen paard haalt ook heus genoeg streken uit, maar van deze kon ik het op een of andere manier niet hebben.
Uiteindelijke luisterde hij wel, en het ging wel. Maar we werden duidelijk niet vrolijk van elkaar. Paard keek ook al chagerijnig als hij mij zag Bloos .
Ik vond het ook na een tijdje gewoon echt geen leuk paard meer. Moest moeite doen om er nog aardig tegen te doen (arm dier). Heb ík 'm die tijd maar wat gelongeerd en zo veel mogelijk buiten gezet en gepoetst. Heb 'm niet meer verveeld door er op te gaan zitten.
Zo'n paard zou ik bijvoorbeeld ook echt verkopen als, want ook voor het paard is er dan niks aan. Nou merk ik meestal wel zodra ik een paard zie en een aai geef of er wel of geen klik is.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:52

Ja ik geloof ook wel dat je met sommige paarden geen klik kan krijgen! Zodra je een paard op stal zet..of poetst moet je dit kunnen voelen! Er zal altijd een soort van spanning bij zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:03

Ik heb het ook wel eens gehad. Haha!
Ik reed al een poosje, toen ik voor 1 keer op een paard mocht.
(Pony's waren allemaal al bezet.)
Nou ok, braaf paard uitgezocht met instructrice, en erop.
Nog een tip gekregen: Hij heeft het liefst dat je kleine hulpen geeft.
Ik dat geprobeerd, in stap ging wel, maar in draf had ik simpelweg nog niet voldoende controle. Oeii oeii wat heb ik een ruzie gehad met dat paard. Huilen van het lachen
En later reed ik er nog eens op.
Eerst kreeg ik hem niet eens in galop. (Terwijl ik moeilijkere paarden reed, bij wie dat makkelijk ging) en nadat mijn instructeur voorgedaan had hoe "makkelijk" het wel niet was, ging het paard er keihard met me vandoor. Clown
Dat heb ik dus maar opgegeven...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:16

Tuurlijk kan het zijn dat een paard je soms niet accepteert, het gebeurt vaker dan je denkt en het ene paard uit het ook meer dan de andere. Dat is gewoon net zo als bij mensen. De ene persoon ligt je meer dan de andere en ieder gaat daar anders mee om. En zo ook dat geen paard hetzelfde is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:21

Ik rijd nu soms ook een draver van een vriendin. En ik verzorg haar soms ook geef haar eten en dergelijke dus rijd niet alleen:). De eerste keer ging ze dus alleen maar stilstaan en steigeren. Was ze hartstikke tegen de hand. Ook als mijn teugels los waren. En vertikte ze op de hoefslag te blijven. Nou heb ik haar zeker al meer dan 20 keer gereden. En het gaat steeds beter. Ze gaat me stukje bij beetje accepteren en ze hinnikt zelfs naar me! Het gaat nog niet zoals het hoort maar het gaat wel steeds beter!!:) Waarschijnlijk als dit paard jou leert kennen het wel goed komt. Maar zo zie je maar weer. Het ene paard is het andere niet;). Hier is verder niets aan te doen. Alleen niet te veel van het paard vragen. Als hij iets goed doet net doen alsof het het beste paard van stal is. En je bent echt niet de enige bij wie dit zo gaat:).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:26

ja dat kan zeker...

Mijn twee paarden, daar klikt het enorm mee, zij komen aandacht vragen en met hen ben ik oprecht graag bezig.

Mijn vriend zijn paard daarentegen... Ze zal nooit naar mij komen, en ik heb het geprobeerd, maar ik zal ook niet meer vrijwillig naar haar toestappen.... Ze zegt me niks en ik zeg haar niks. Ik vind haar een bloedmooi paard maar ze geeft mij echt het gevoel alsof ik er voor haar niet ben, geen klik dus Knipoog

en nee ze gaat er niet dood van Tong uitsteken Ze wordt rotverwend door mijn vriend Tong uitsteken

Jessica1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:41

Ok bedankt voor de respons.
Zal nu wel verder zien wat er gebeurd.
Misschien als ik er wat mee rop rij dat het betert, maar ja, rij er dan ook wel liever
niet meer op langs nadere kant héhé.

Greetz

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:41

Kun je niet vragen of je niet meer op dit paard hoeft te rijden? Als het echt niet klikt heeft het volgens mij namelijk geen zin om dit verder te proberen. Ik heb dit ook gehad met manege paarden en door er vaker op te rijden werd het probleem eigenlijk alleen maar erger omdat je zelf niet gemotiveerd bent om op een dergelijk paard te rijden en/of misschien zelfs wat gespannen bent.
Ik had ook bepaalde paarden waar ik liever niet op reed maar had het geluk dat ik samen met mijn zusje in de les reed en omdat we dezelfde achternaam hebben en alleen je achternaam plus paard vermeld stond konden wij altijd samen uitzoeken wie op welk paard ging. Helaas hadden we beiden 1 paard waarmee het voor ons allebei niet klikte dus die reden we dan om en om, als 1 van ons op dit paard moest. Dit klikte zelfs zo erg niet dat ik zelfs in de stal al wel eens ruzie met dit paard had voor het rijden (en ook gebeten ben), ook ben ik ontelbare keren van haar afgekukeld omdat het met aangalopperen altijd rodeo rijden was.
Nu rijdt ik 3 a 4 keer in de week op het paard van mijn partner en wij kunnen het samen uitstekend vinden, gelukkig.

Jessica1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:44

Ik zou wel willen, maar de baas van de manege is van het principe je moet op elk paard kunnen
rijden en ik vrees toch dat ze er mij af en toe nog zal op zetten.. Ik denk dat ze ondertussen wel weet dat ik er niet graag op rij,
maar die trekt haar dat niet echt aan. dus ja.. pech voor mij Haha!

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:20

Ik denk ook dat het zeker wel kan..dat het gewoon niet klikt..
en dat het paard dan weigert..
maar heb je die baas van de manege al gevraagd dan?
want als het echt elke keer zo gaat bij dit paard..
dan is het toch niet leuk? voor jou niet..het paard niet..en de rest die in de les rijden..Toch??

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:37

Het kan zeker weten gewoon niet klikken.
Er stapte ooit een Z1 amazone op mijn paard. Verder dan 4 passen achterwaarst in plaats van voorwaarts is ze niet gekomen. Duncan accepteerde haar niet op zijn rug. Terwijl ze absoluut goed kan rijden.
Heeft ook al eens een meisje van 3 op hem gereden. Die kreeg veel meer voor elkaar!

Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat je niet meer op dat paard hoeft te rijden, want op die manier is het niet leuk voor jou en voor het paard.
Soms klikt het gewoon echt niet. Maakt toch niet uit, maar om het leuk te houden moet je er dan ook niet meer opstappen.

Succes iig.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:25

Ik weet wel zeker dat er bij sommige combinaties gewoon absoluut geen klik is...
Een vriendin van mij heeft mijn pony een tijdje bijgereden maar het klikte gewoon niet ookal kan ze goed genoeg rijden...
Mijn 'nieuwe' merrie is nogal kieskeurig en zeker niet door iedereen te rijden, ik ben blij dat ze me uberhaupt accepteerd. Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:54

Idd, bij sommige paarden heb je wel een klik, bij andere niet. Mijn ervaring is dat hoe beter de klik, des te prettiger de samenwerking verloopt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:04

Als je het echt een probleem vindt dan zou je kunnen proberen of de eigenaar een keer een privélesje met je doet op dat paard omdat "je bij god niet weet waarom het niet werkt en hoe je het op kan lossen en of zij misschien kan helpen daarbij zodat je met meer plezier op dat paard kan rijden".
Misschien vind je de klik dan ineens wel of anders ziet de eigenaar dat jullie inderdaad niet voor elkaar gemaakt zijn en zet ze je er niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:27

Het kan zéker gewoon niet klikken met een paard. Toen ik op de manege reed had ik er ook een paar waar ik totaal niet mee overweg kon. Ik heb ook een tijd een handelspony gereden/gelongeerd en daar had ik écht helemaal niks mee wat alleen maar frustratie van ons beiden veroorzaakte, privé begeleiding hielp zelfs niet.
Nu huur ik een pony waar het heel goed mee klikt gelukkig! Ben echt heel blij met hem.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:26

Ik ben er alsnog van overtuigt dat de klik kan komen.Lachen Het duurt bij het ene paard nou eenmaal langer dan bij de andere. Die draver die ik nu rijd had ik ook dat soort problemen. Gewoon neit luisteren de hoefslag niet op alle kanten die ik neit op wou gaan steigeren en achterwaarts. Dinsdag ging het super goed! Ze was braaf en accepteerde alles. Het ging steeds al een stapje beter. Maar nu gaat het helemaal goed! Mischien dat ik er 2 maanden een paar keer per week mee bezig ben geweest maar dan heb je ook wat. Ik gaf haar ook eten, poetste en haalde haar van het land. UItmesten deed ik alleen als de eigenaar er niet was. Nou is het stomme dat de eigenaar van die draver niks met mijn pony kanxD!

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:01

Ik denk dat je intussen genoeg reacties hebt gehad die je sterken in je geloof dat het inderdaad voorkomt dat het niet klikt tussen een paard en zijn ruiter.

Ook ik ben het daar mee eens, maar (sorry als ik zit te muggeziften) hij zal niet echt een hekel aan je hebben. Jullie passen niet bij elkaar, dat is een feit maar "een hekel hebben aan" is een menselijke eigenschap die een paard niet bezit.

Jammer genoeg is er ook niets aan te doen, dit is een kwestie van niet bij elkaar passende karakters/rijstijlen.
Het beste wat je dus kan doen is een gesprek aangaan met je instructrice en eerlijk vertellen dat je geen plezier aan je lesuur beleeft met dit dier en of ze haar best wil doen ervoor te zorgen dat je niet meer met dit paard hoeft te rijden. Er zijn tenslotte genoeg dieren waar je wel een fijne les mee kan rijden, en daar betaal je natuurlijk ook voor.

Is dit geen optie kun je proberen er wat van te maken; maak je hoofd leeg, denk niet aan de eerdere "mislukkingen" die jullie samen mee hebben gemaakt, stap ontspannen op en rijd hem met lichte druk. Verwacht weinig van hem, dan valt het minder tegen als het niet lukt. En tenslotte, beloon hem bij het kleinste ding dat hij goed doet en probeer daar ook van te genieten! Blijven lachen, het is raar maar waar, dat voelen ze!

Heel veel succes met je lessen verder, en vooral heel erg veel plezier!!!

Groetjes Sandra

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:05

Een paard heeft geen "hekel aan".
Het kan wel gewoonweg niet klikken. En soms komt dat ook gewoon niet. Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:06

Ben het er mee eens dat er gewoonweg geen "klik" kan zijn tussen jou en een bepaald paard. Toen ik nog op de manege reed was er een paard waarmee ik echt niet door een deur kon. Gek genoeg het braafste beest van stal. Maar ik kon er helemaal niets mee en hij ook niet met mij, als ik op hem moest was het altijd een uur lang gevecht (plus de tijd voor het poetsen en opzadelen, dat kon ik ook al niet bij hem).

Op diezelfde manege was het lastigste paard bij mij zo mak als een lammetje en liet alles maar dan ook alles van me toe. Heb mijn ruiterbewijs op die etter gehaald en die examinator geloofde niet dat verder iedereen hem een ongelooflijke etter vond.

Ik ben van mening dat als die "klik" er niet is het ook geen zin heeft dat te forceren. Je kan me alles vertellen van "je moet op elk paard kunnen rijden", onzin. Je moet elkaar wel een klein beetje liggen. Anders wordt het een eeuwig durend gevecht en daar wordt niemand blij van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:29

Rijden is communiceren met je paard. Een afstemming van signalen. Het is meer dan goed mogelijk dat dat met een paard maar niet lekker wil lopen waardoor een veel frustratie komt bij zowel ruiter als paard, waarna het meestal alleen maar bergafwaarts gaat...