Louisiana Lady @ dressuur training met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Louisiana Lady @ dressuur training met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:32

Achtergrond informatie:

Louisiana Lady is een 15 jarige merrie, ik heb der nu bijna 5 jaar waarvan we de laatste anderhalf jaar echt aan het trainen zijn.

Het is een bijna te braaf paard waardoor ze ook niet erg voorwaarts is. Dit is ons grootste probleem en daar werken we hard aan; ze moet zelf voorwaarts gaan denken.

Doordat ze niet goed actief is van achter heb ik van voren een aanleuningsprobleem, ze gooit links der tong eruit en houdt behoorlijk vast. Wanneer ik der longeer en ze goed actief van achter loopt dan verdwijnt der tong en begint ze een beetje te schuimen en los te laten.

Onder het zadel probeer ik hetzelfde te bereiken als tijdens het longeren. Wanneer ik der wat wil verkorten met behoud van activiteit dan gooit ze van voren der kop eruit, trekt een paar keer links en rechts aan mijn hand en komt dan weer naar beneden. Dan duurt het weer even voor ik weer op het ''verkort'' punt ben en dan gebeurt er weer hetzelfde, ze trekt me letterlijk uit het zadel, ze weet dat ze dit kan doen en met geen mogelijkheid krijg ik er hier doorheen. We lopen dus vast.

In overleg met mijn instructrice rijdt ik nu met slof. Deze zorgt ervoor dat ze der kop er niet meer uit gooit, verder hangt hij dus los.
Het gaat nog lang niet perfect, maar ik ben bij dat de cirkel enigsinds doorbroken is Lachen

We rijden op het moment L1 met 5 winstpunten.

De foto's staan op volgorde.
1.
Afbeelding

2. Losrijden
Afbeelding

3. Losrijden, teugels te lang..
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Galop
Afbeelding

6. Eindelijk komen we van de grond af inplaats van erin zakken Clown
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Mijn houding.. Bloos
Afbeelding

10. Dit is zo'n verzet moment , slofteugel eigenlijk te los..
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Hier bleef ze zich verzetten maar ze moest er toch even doorheen, daarom de slof een stuk korter gepakt. Wanneer ze ontspant en loslaat laat ik de slof weer losser.
Afbeelding

13. En weer lekker het land op Vork
Afbeelding

Mijn eigencommentaar is dat ik goed op mijn handen moet letten, links niet vasthouden en rechts niet te los laten.

baloo

Re: Louisiana Lady @ dressuur training met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:35

Leuk paardje Haha!
Mar op foto 10 en 12 heb je je handen iets te hoog Knipoog

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:53

zoals ik het zie, ben je je paard alleen maar aan het tegen werken, zo kan je paard ook niet ontspannen misschien is het handig om instructie te nemen want zo bereik je niet het resultaat dat je waarschijnlijk wilt hebben, je zal er ook heel veel gezeur mee krijgen!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:56

Ik vind het er erg vriendelijk uitzien!
Op foto 3 is je teugel niet telang hoor, dat is je slofteugel die in een boog hangt:)
Ik vind dat ze mooi van de grond galoppeerd, ze moet alleen nog wat meer bergopwaards.
Probeer veel overgangen te rijden halt-stap stap-draf draf-galop en natuurlijk terug, zo komt ze sneller op het achterbeen en voor je been.

Veel plezier samen!

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:56

Heb je al eens iemand laten kijken naar de rug van je paard? Dat kan een reden zijn dat ze zo in verzet gaat namenlijk.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:59

Zo zie ik slofgebruik graag.

Al ben ik zeker tegen slof, netjes gebruikt en bevestigd!

Succes met rijden, les is zeker niet verkeerd. Onbewust kun je vaak tog nog wat leren

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:59

Er staat dat ze dit in overleg met haar instructrice doet.

Vind het er wat gespannen uit zien. Zou liever zien dat ze met der neus naar de grond word gereden

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:01

TS, Je hebt een erg leuk paard en zo te zien zijn jullie ook een combinatie die nog ver kan komen.
Mijn paard heeft dit ook heel erg gedaan en vanalles geprobeerd!
De laatste tijd laat ik dr gewoon los, zodat ze geen druk krijgt in de mond en het nu dus ook niet meer doet.
Misschien kun je het gebit van je paard eens laten controleren.
Het kan nl zijn dat er iets aan de hand is.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:05

@ baloo, dat klopt daar moet ik inderdaad op letten, wanneer zij sterker wordt doe ik mijn handen automatisch omhoog.. ik hoor het zeer vaak ik een lesuur van mijn inctructrice Knipoog

@ Feey, hoe vindt jij dat ik er tegenwerk? Lachen Zoals je had kunnen lezen heb ik al instructie, elke week les.

@ Marriiel_, ze is helemaal nagekeken en mankeert niks, ik laat het nog regelmatig controleren.

@Suzan_kalim, Ik rijd veel overgangen, ook binnen een gang maar het probleem is dus dat ze erg moeilijk terugkomt met behoud van activiteit, hier werken we dus aan Lachen

@ Sentasi, over de grond met der neus lekker ontspannen is vrijwel geen probleem, juist wat hoger en actiever wordt moeilijk en hierbij wordt ze ook gespannen. Ik hoop en ga er vanuit dat wanneer het actieve meer bevestigd is ik er weer wat meer kan laten ontspannen zonder activiteit verlies, maar dit lukt nu nog niet.

Bedankt voor de reacties verder Lachen

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:07

Misschien maak je dan de overgang naar het hoger in rijden tesnel en moet je het in kleine stapjes doen. Minder hoog en stukken er tussen door weer naar de grond rijden

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:09

zo wat een kanjer!
op sommige foto´s lijkt t alsof je achter t diepste punt van t zadel zit (wat teveel op de lepel)
en denk eraan dat je je handen gelijk houd. enne niet je ellebogen achter je lichaam he.. (hoofd-heup-hakken in 1 lijn, ellebogen horen niet achter de lijn)
(en idd wat marriel_ zegt: heb je zn rug en of mond als eens laten bekijken? of is het iets rijtechnisch dat ie in verzet komt?
veel succes!
groetjes

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:10

Wat ik me afvraag heb je weleens wat oefeningen in rechtrichten gedaan? Ik denk dat dat ook een hoop kan helpen met je aanleuningsproblemen.

Verder ben ik persoonlijk niet zo voor een slof maar ik zie hier dat je hem op de meeste foto's goed gebruikt. Foto 7 geeft een prettig beeld, foto 12 vind ik wat minder... Dit is een beetje een geforceerde houding.

Ik wil je nogmaal op het hart drukken om ook te zoeken naar andere mogelijkheden om de aanleuning van je paard te verbeteren. Je moet het op een dag immers ook zonder slof afkunnen toch?

Veel succes ermee!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:13

Overgangen terug zijn natuurlijk ook erg moeilijk, probeer als ze in je overgang haar activiteit verliest haar weer naar voren te rijden. Net zolang tot ze wel (wat) actiever blijft in haar overgangen. Het word vanzelf beter, als je er maar veel mee blijft oefenen.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:28

_Sigrid_ schreef:
Wat ik me afvraag heb je weleens wat oefeningen in rechtrichten gedaan? Ik denk dat dat ook een hoop kan helpen met je aanleuningsproblemen.

Verder ben ik persoonlijk niet zo voor een slof maar ik zie hier dat je hem op de meeste foto's goed gebruikt. Foto 7 geeft een prettig beeld, foto 12 vind ik wat minder... Dit is een beetje een geforceerde houding.

Ik wil je nogmaal op het hart drukken om ook te zoeken naar andere mogelijkheden om de aanleuning van je paard te verbeteren. Je moet het op een dag immers ook zonder slof afkunnen toch?

Veel succes ermee!

Ik denk ook dat met oefeningen van het rechtrichten je een hoop zal schelen qua dat ze zich verzet en dat het met de ontspanning ook beter zal gaan, want ik vind wat ik op deze plaatjes zie geen ontspanning. Bijvoorbeeld de nek geeft al aan dat er geen ontspanning is in het lichaam. Over het verzet misschien komt ze daardoor wel de lucht in, omdat jij misschien iets onmogelijks vraagt? Want dat doet ze natuurlijk niet zomaar. Je hebt opzich een goed gebruik van de slofteugel, ook al hou ik er niet van, vooral niet als ze in verzet gaat het te gebruiken.
Verder heb je een erg knap paardje!! Haha!
Pb me maar voor als je een site wilt, waar je er meer over het rechtrichten kan lezen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:37

Je zegt dat je paard niet actief van achter is en dat je daardoor een aanleunigsprobleem hebt van voor. Waarom dan toch die slof? Wat denk je daar dan mee te bereiken..want nu loopt ie dan van voor in de krul maar is ie achter nog niet actief! Ik zou die slof er lekker aflaten en aan het werk gaan met het probleem! Dus lekker voorwaarts! Reactie krijgen op je been..waarom is het zo belangrijk dat ie zijn hoofd al meteen naar beneden brengt? Laat hem eerst lekker sterrenkijken en met die achterhand komen, dan komt het echt wel goed!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:10

Ik vind op zich dat je inderdaad de slof niet eens zo verkeerd gebruikt, maar ik ben het eens met Jeanine. Dit is in mijn ogen het probleem omgekeerd oplossen. De oorzaak ligt van achter, niet van voor. Dan maar even met kop in de lucht..
Je zegt dat hij laag wel fijn is, je kan je paard ook in een lage lijn actief maken. Heel erg veel schakelen en de grens opzoeken, om die vervolgens steeds te verleggen. Probeer verder een vloeiende lijn vanaf je schouder naar je paard zijn mond te houden, dat scheelt ook in de verbinding.
Verder kan het ook zijn dat je zadel iets "knijpt" bij de schoft, dan zie je ook heel vaak dergelijke problemen.
Heel veel succes, je hebt een erg leuk paard! Lachen

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:25

Sentasi; Ik heb het hoger oppakken en dan weer afwisselen met laag een tijd terug wel gedaan. Inderdaad verstandig om tussendoor weer wat vaker meer laag in te stellen. Ga ik zeker doen.

susanne_m; Ik denk dat het iets rijtechnisch is aangezien ze geheel is nageken. Het is ook een stuk karakter, ze is echt liever lui dan moe, lekker relaxed in het bos enzo en kan er werkelijk alles mee doen, alleen de dressuur gaat wat lastiger.

_sigrid_; Zou je een paar voorbeelden kunnen noemen? Foto 12 is inderdaad ook niet een houding die ik graag zie.
Ik rij nu 2 keer per week met slof om te kijken of dit de cirkel kan doorbreken, ik ben zeker niet van plan zo nog een half jaar door te trainen.

Shirley_ ; Ik ben het met je eens dat dit niet geheel ontspannen is, ze vind het erg moeilijk en ik moet er behoorlijk aan rijden.

Jeanine84 en Passionat; Wanneer ik er goed actief van achteren krijg dan komt ze van voren mooi naar beneden, recht en zonder ergens vast te houden en der tong houd ze mooi binnen. Het is alleen gewoon heel moeilijk om der actief te houden, dan gaat ze weer wat vasthouden en komt der tong langzaam naar buiten.
De slof zit er zeker niet om om der in de krul te houden. Er zijn zat rondjes dat ik er goed naar voren laat lopen met der hoofd in de lucht, geen enkel probleem ze zakt vanzelf weer naar beneden. Alleen wanneer ze dus ontspannen naar beneden loopt en actief en ik wil haar iets meer opsluiten met dezelfde activiteit dan gooit ze der kop eruit en trekt mij mee. Dan moet ik weer opnieuw beginnen met ontspannen naar beneden komen en vervolgens doet ze hetzelfde. Ik ben hier al heel lang mee bezig en ik kom gewoon niet over dat punt heen vandaar de slof zodat ze mij niet uit het zadel hijst en zodat we een keer wel over dat punt heen komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:29

Kath_ schreef:
Sentasi; Ik heb het hoger oppakken en dan weer afwisselen met laag een tijd terug wel gedaan. Inderdaad verstandig om tussendoor weer wat vaker meer laag in te stellen. Ga ik zeker doen.

susanne_m; Ik denk dat het iets rijtechnisch is aangezien ze geheel is nageken. Het is ook een stuk karakter, ze is echt liever lui dan moe, lekker relaxed in het bos enzo en kan er werkelijk alles mee doen, alleen de dressuur gaat wat lastiger.

_sigrid_; Zou je een paar voorbeelden kunnen noemen? Foto 12 is inderdaad ook niet een houding die ik graag zie.
Ik rij nu 2 keer per week met slof om te kijken of dit de cirkel kan doorbreken, ik ben zeker niet van plan zo nog een half jaar door te trainen.

Shirley_ ; Ik ben het met je eens dat dit niet geheel ontspannen is, ze vind het erg moeilijk en ik moet er behoorlijk aan rijden.

Jeanine84 en Passionat; Wanneer ik er goed actief van achteren krijg dan komt ze van voren mooi naar beneden, recht en zonder ergens vast te houden en der tong houd ze mooi binnen. Het is alleen gewoon heel moeilijk om der actief te houden, dan gaat ze weer wat vasthouden en komt der tong langzaam naar buiten.
De slof zit er zeker niet om om der in de krul te houden. Er zijn zat rondjes dat ik er goed naar voren laat lopen met der hoofd in de lucht, geen enkel probleem ze zakt vanzelf weer naar beneden. Alleen wanneer ze dus ontspannen naar beneden loopt en actief en ik wil haar iets meer opsluiten met dezelfde activiteit dan gooit ze der kop eruit en trekt mij mee. Dan moet ik weer opnieuw beginnen met ontspannen naar beneden komen en vervolgens doet ze hetzelfde. Ik ben hier al heel lang mee bezig en ik kom gewoon niet over dat punt heen vandaar de slof zodat ze mij niet uit het zadel hijst en zodat we een keer wel over dat punt heen komen.

Als ze dr kop eruit drukt een keer een ophouding maken (ik weet het; het schrijven is makkelijker dan het even doen) Maar wanneer jij straks de slof er weer af haalt zal je ook weer op hetzelfde punt uitkomen! En dan ben je er nog niks mee opgeschoten lijkt mij..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:58

Ik vind het een mooi paard, maar ik vind haar halshouding in de oprichting wat te "eng". Ik zou haar eerst liever wat dieper en ronder zien in de training. Het voorwaarts neerwaarts gaat wel goed zeg je, misschien kan je haar van daaruit wat "inkorten", dus dat ze wel de lage instelling behoudt maar niet haar hals heel lang maakt. Neus dan niet verder dan de knieen laten zakken zeg maar, wel rond houden. Ik kan niet zeggen dat de halsspier op alle foto's niet helemaal doorloopt naar de schouder (vooral op de 3e foto zie je dat ie eerder ophoudt), maar ik zou het paard in de oprichting wat ronder willen zien, het is net of ze nu wat afbreekt. Hmmm, snap je wat ik bedoel? Beetje lastig uitleggen zo...

Ik zou ook eerst veeel aandacht besteden aan het aan je been zijn en voorwaarts blijven!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:03

FeeY schreef:
zoals ik het zie, ben je je paard alleen maar aan het tegen werken, zo kan je paard ook niet ontspannen misschien is het handig om instructie te nemen want zo bereik je niet het resultaat dat je waarschijnlijk wilt hebben, je zal er ook heel veel gezeur mee krijgen!

Helemaal mee eens Bloos
Misschien moet je je er eens in verdiepen waarom je paard in verzet komt. Stel dat hij pijn heeft, of hij begrijpt niet wat jij bedoelt, je werkt hem tegen waardoor hij simpel weg niet kan loslaten of hij heeft er geen zin in. Dan is het dus jouw fout.
En dat bedoel ik absoluut niet l.ullig of bot, maar ik denk dat het 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter is.
Dan is het dus ook niet eerlijk tegenover je paard om er een slof aan te hangen. Beter nu wat meer werk zodat je het zonder hulpteugel kan, en dat je er later dan ook veel meer aan hebt.

En als hij er geen zin in heeft/ niet voorwaarts loopt, dat is natuurlijk niet 'jouw fout' Knipoog maar daar bedoel ik mee dat je hem wat moet afleiden, veel variatie zodat hij zijn hoofd erbij moet houden. En consequent rijden, reageert hij niet genoeg op beent, tikje erbij, reageert hij daar nog niet op harde tik. Na een tijdje oefenen reageert hij dan ook genoeg op been.

Ik zou hem heel laag en rond (niet rollkur idee maar langer) rijden, daar worden zijn gangen mooi ruim van en wordt hij ook actiever van achter Lachen
Ik vind hem nu namelijk te kort in de hals en wat opgekropt, lekker naar voren rijden en die hals lang maken Ja

En daarbij is het toch veel leuker als je je paard met ontspanning en belonen los kan 'laten' laten in zijn rug en kaken, als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog Dan dat hij 'straf krijgt' als hij een keer in verzet komt.

Succes! Lachen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:17

ik heb trouwens even in je profiel gespiekt, maar daar loopt ze hartstikke lekker zonder slof!! OK dan!
Gewoon zo doorgaan, komt helemaal goed!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:21

Jaenine84; Dat idee had ik ook al maar ik hoop dat het straks makkelijker voor der wordt om bij elkaar te komen en dat ze zich dan minder gaat verzetten en inderdaad een ophouding genoeg is om der weer bij mij te hebben. Mocht het niet lukken dan moet ik weer opzoek gaan naar wat anders.

Wowamigo; Ik snap wat je bedoelt, hier ben ik vooral met het longeren mee bezig.

xSiep;
Verder moet ze inderdaad beter aan mijn been zijn, hier ben ik ook erg consequent in maar het doet er niet erg veel..
(Net zoals dat ik regelmatig stroom op de stapmolen moet zetten omdat ze anders de hekken tegen der aan laat komen, ook struikelt ze elke dag bij hetzelfde drempeltje.. ze wordt er echt niet koud of warm van)

Er zijn zoveel dingen die veranderd moeten worden dat ik af en toe niet meer weet wat nou te doen Knipoog Ik probeer nu vooral veel af te wisselen, de ene keer veel laag rond ontspannen, veel buigen, lang losrijden als het ware. De andere keer alleen maar voorwaarts met een zo'n rustig mogelijke aanleuning. De andere keer goed actief van achter, de andere keer der halsspier, tegen der schoft trainen, dus wat langer instellen. Weer een andere keer rij ik veel zijgangen.. Een andere keer vol gas buiten, de andere keer lekker lang stappen.
Een hele tijd terug reed ik eigenlijk alleen maar lang laag rond.. Dit omdat ze vanaf de vorige eigenaren alleen maar opgekropt en los van mijn hand liep. Maar op en gegeven moment kreeg ik er helemaal niet meer omhoog..

Ik kan verder ook ontspannen zonder slof rijden, anders zouden wedstrijden ook niet lukken, alleen wanneer ik een moeilijk punt opzoek helpt de slof mij.

Bedankt voor de leuke reacties verder Haha!
Laatst bijgewerkt door Kath_ op 09-06-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:23

Zoals ergens hierboven al genoemd vind ik het zadel niet mooi liggen. Het lijkt alsof het te smal is en daardoor achterover kiept. Als ze nu op een juiste manier na moet geven en moet lopen voelt dat niet prettig met een niet goed passend zadel, het knijpt dan bij de schoft.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

@ cornelie: idd viel mij ook al op..

en aan TS: misschien eens wat ander voer proberen? meer haver ofzo?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:33

Ik heb al erg veel zadels gehad en ook al veel problemen hiermee gehad..

Dit zadel heb ik nieuw, ze loopt er duidelijk beter onder dan onder mijn vorige zadel, maarja ik als 'leek' zou niet weten of hij echt goed ligt.
Zadelmaker die ik nu heb hoor ik wel veel goede dingen over..

Het zadel ligt niet op de rug, kussens liggen naast der ruggengraad, het middenpunt ligt recht, naar mijn idee knelt ie nergens.. misschien lijkt het alsof het zadel naar achter hangt omdat ik de pad aan de voorkant in de kamer trek?

Ze staat al op sportbrok en granenmix en daarbij krijgt ze ook nog een sportelementen toegevoegd.. Ze reageert er niet op..