6-jarige NRPS merrie onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

6-jarige NRPS merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 13:39

Hallo allemaal,

Afbeelding

Dinsdag is Emmaa_ hier op bokt meegeweest naar Ayla om foto's van ons te maken. Emma heel erg bedankt meis, de foto's zijn super!
Ayla is een 6 jarige merrie en ze rijd met haar eigenaar B dressuur + 7 winstpunten. Ik verzorg haar nu aan aantal maandjes en het rijden gaat steeds beter.
We zijn nu bezig om meer ontspanning te krijgen en lekker het neusje naar beneden te krijgen. Ayla is best wel een pittige tante maar wilt graag voor je werken.
Deze periode word ze minder bereden wegens zwangerschap van de eigenaar. Nu heeft ze een beetje energie teveel en is ze onder het rijden erg fris.
Ook was ze dinsdag erg kijkerig want er gebeurde van alles. Het rijden ging daarom niet echt lekker, en heb ik niet fijn kunnen rijden op haar.
Maar vanaf nu ga ik haar meer rijden en voor het rijden eerst even longeren want dat is goed voor de spieren en dan is ze haar energie een beetje kwijt.
Want ze was gewoon erg rennerig, en probeerde onder het werk uit te komen.

Op de foto's is ook wel te zien dat ik haar erg moest tegenhouden want ze was erg voorwaarts, voor de rest moet ik zeker op mijn houding gaan letten.
Maar die ging verloren omdat ik mijn handen vol aan haar had. Ik moet bijvoorbeeld rechter op zitten, mijn handen meer dragen, voeten niet wegsteken.
En tenen naar binnen, handen bij elkaar, vooruit kijken en schouders naar achteren.
En dan kan ik nog wel even doorgaan maar ik beloof dat ik daar volgende keer zeker meer op ga letten. En mijn beugels 2 gaatjes langer.

Als jullie tips hebben zijn die zeker welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een duidelijk voorbeeld dat Ayla rennerig wordt en ik mezelf dus sterk moet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben echt super gek op mijn meisie Lovers

Afbeelding

En we hebben natuurlijk tussen door ook gestapt, halthouden, overgangen gereden etc.
Bedankt voor het kijken en tot snel. Hieronder de linken van onze vorige topics Lachen

Ayla (v. Rh Pajkovski) voor het eerst @ work
5-jarige NRPS Ayla (v. Rh Pajkovski) @ work
Melissa en Ayla @ work in Anky Jade *regen*
Melissa & Ayla @ leswork!

Groetjes Melissa & Ayla

terorita

Re: 6-jarige NRPS merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:51

hoi melis!!
jullie zijn zeker voor uit gegaan, het is meer en meer te zien.
dat jullie een combi gaan vormen.
je geeft zelf al aan, dat doordat ze wat rennerig is, je alle zeilen bij moest zetten en dat gaat ten koste van je houding.
dat is te zien, toch vind ik je al netter zitten.
let op dat je niet teveel je tenen naar buiten draait!
verder zie ik meer en meer ontspanning!
let alleen wel op dat ze daarbij niet teveel op de voorhand gaat lopen. zoals bij foto 7 en 8, daar loopt ze iets te diep.
nu wil jij eerst ontspanning, en dat vind ik belangrijker dan op de voorhand! maar let wel op dat je haar wat hoger in probeerd te stellen, na dat de ontspanning er is..
zoals foto 5 ze is daar wat meer bovenin, en dat beeld vind ik persoonlijk erg fijn
maar jullie zijn duidelijk op de goede weg!!
is myraa in blijde verwachting??

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:29

Vind het er goed uit zien Haha! leuk paardje heb je ook Haha! commentaar geef je zelf al, alleen wel op je teentjes letten:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:53

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van HAW voldoen verwijderd.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:24

Haai Melissa Lachen
Het ziet er al veel beter uit!
Let echt op je houding, als je zelf teruggaatzitten kan je Ayla misschien beter opvangen.
En je beugels zeker wat langer Knipoog

Ga zoo doorr Lovers

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:05

Mooi Paard! Voor mijn gevoel houd je wat spanning in je schouders vast probeer die lekker los te houden en hem iets meer ruimte te geven in de hals zodat het neusje er wat uitkomt. Ik heb een paard met een soortgelijke bouw en weet dat het lastig is ze van de voorhand af te krijgen. Heel veel schakelen en schijnovergangen helpen. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:22

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:58

Melissa!
Wat ziet dat er ontzettend netjes uit, zeg!
Op sommige foto's zie je inderdaad dat ze nog wat
rennerig is, maar zoals je zelf al zei komt dat vooral doordat
ze veel energie te veel heeft. Jullie zijn echt vooruit gegaan,
blijf zo door gaan en dan komen jullie er wel!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:11

Let op je houding ook al is ze wat actiever,
vind het er verder netjes uitzien!

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:35

Leuk paardje!
Ziet er leuk uit! Vind de laatste 2 a 3 foto's er netjes uit zien! De eerste ook hoor,, maar je ziet wel dat hij even warm moest worden. Je houding is al gezegt en eigenlijk heb ik verder weinig te commentaren;) Heel veel plezier met haar vind dr erg leuk!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:14

Allereerst leuk paardje!
Het valt me op dat je wat naar voren zit en je schouders wat laat hangen zegmaar..
Probeer mooi rechtop te zitten en je schouders wat naar achter te doen! Gewoon lekker trots op je paardje zitten! Want als je naar voren gaat zitten zal je paardje alleen maar sneller gaan!
Je handen zou je verder misschien iets rechterop mogen doen, je knikt ze misschien iets te ver door.
Maar je hebt in ieder geval geen pianohandjes.. zoals ik vaak heb hihi Bloos
Verder veel plezier moet je mooie paardje!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:18

als de pony rennerig word,moet jij je juist absoluut niet sterk maken,zo te zien doe je dit met je hand,dat is niet fijn voor haar mond.
probeer zelf ontspannen te blijven zitten en een ophouding te geven,ga zwaar zitten,wat langzamer lichtrijden helpt ook al heel wat.
probeer ook rechtop te zitten.

verder een leuke pony om te zien!

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:32

Bedankt voor jullie berichtje!
Met jullie tips zal ik vast een stukje verder komen vooral in mijn houding!
Daar ga ik vandaag extra opletten en dan natuurlijk ook Ayla gewoon netjes rijden.
Is soms lastig om op beide dingen tegelijk te letten.

Voor de rest nog tips?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:53

Wel rechtop blijven zitten en schouders naar achteren Lachen .
Maarja als ze wat rennig is , is het wel beetje logisch dat je houding dan minder word.
Ik vind wel dat je heel erg vooruit bent gegaan vergeleken de eerste paar keren.
Ayla loopt nu veel meer ontspannen.

Veel plezier nog met haar Haha!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:54

idd, probeer goed op je bilbotjes te zitten je schouders naar achteren te doen. Je zit nu erg ineengedoken, verder je handen iets omhoog en je houding is al een stuk beter.

de pony is in ieder geval prachtig!

myraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:05

Snoevie schreef:
als de pony rennerig word,moet jij je juist absoluut niet sterk maken,zo te zien doe je dit met je hand,dat is niet fijn voor haar mond.
probeer zelf ontspannen te blijven zitten en een ophouding te geven,ga zwaar zitten,wat langzamer lichtrijden helpt ook al heel wat.
probeer ook rechtop te zitten.

verder een leuke pony om te zien!

Helemaal mee eens met dit commentaar. ayla is erg licht in de mond namelijk en dat willen we graag zo houden..... dus niet met je handen oplossen.
en wat recterop zitten kan ook al schelen...Overigens leuke foto's melis.... Wanneer komt nu eindelijk eens mijn foto sessie? nu zie ik er nog een beetje normaal uit namelijk Tong uitsteken. deze week zouden we ook een lesje doen toch????

xx myra

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:12

Idd, ga je niet sterker maken. Lachen
Het is lastig, ik weet het.. Maar probeer erop te letten meis.

Verder vind ik dat je Ayla lekker aan het lopen hebt!
Er zit al veel meer ontspanning in en haar hals/neusje komt al steeds
meer naar beneden! Cool
Lekker lang laag rijden! Super.

Daarnaast even wat op je houding letten, je kan namelijk veel beter! Ja

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:16

Ik vind het ten eerste een prachtige merrie!
Ze kukelt wel wat op de voorhand, terwijl ze dat dus niet doet als ze losloopt (kijk maar eens naar het verschil)
Probeer heel veel overgangen te rijden, dan krijg je haar goed op de achterhand.
Ook tegen het rennen, als je merkt dat ze onder je vandaan wil lopen even met je stem en rustige teugelhulp terug naar stap (of draf, ligt eraan in welke gang je zit) je zult merken dat ze het steeds minder gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:30

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:33

Bedankt allemaal!
En dat ze rennerig word en ik los het op met mijn handen dat doe ik dus normaal niet.
Want ze is inderdaad licht in de mond Lachen
Ga zeker werken aan deze punten!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:36

commentaar geef je zelf al.

Ik zou je beugels iets langer doen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:49

Hoi,

Prachtige pony!

Als ze rennerig wordt zou ik het als volgt oplossen: niet terugwerken, maar juist ontspannen blijven zitten en laat haar maar gaan! Maarrr dan wel een volte opsturen, veel wendingen meenemen. Linksom-rechtsom halve voltes maken, steeds van richting veranderen. Je zult zien, op een rechte lijn gaan ze rennen, in een wending lukt ze dat veel minder. Doordat je zelf daarbij gewoon relaxed blijft en niet gaat trekken hebben ze al niks meer om tegen te vechten. Gewoon lekker uit laten galopperen en op je zit en stem op een volte terug laten komen. Desnoods maak je die volte steeds kleiner. Dit desnoods heeeel vaak herhalen en continue die wendingen en voltes blijven meepakken. Zo raakt ze zonder stress haar energie kwijt en blijft ze vertrouwen in je hand houden. Rennerig zijn is vaak een kwestie van de gemoedsrust tussen de oortjes even op orde krijgen! Wanneer ze dan een paar keer vlot op je zit terug is gekomen kan je er meestal al beter aan rijden.

Ik vind zelf dat je op deze manier minder gefocussed blijft op de vorkant en meer aan de achterkant durft te zitten, want ook een rennerig paard moet je aan je been blijven rijden!

En daarbij, wat je paard zelf loopt hoef jij er niet meer in te rijden, dus heel vervelend is een rennerig paard ook weer niet, haha.

Succes, komt vast goed, ik vind jullie een leuke combi!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:50

Als eerste wil ik zeggen dat het echt een heel leuk paardje om te zien is!

Je beugels mogen wel een gaatje langer. Iets meer contact met de teugels. Als je rechter gaat zitten, is het plaatje al wat mooier. Als je zelf wat meer ontspant, ontspant je paard meesteal ook wel.

Nogmaals, je hebt echt een leuk paardje. Je komt er wel, gewoon goed aan je houding werken, en de rest van het commentaar. Gaat vast wel lukken!

myraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:46

hihi ik wilde nog ff kwijt dat ik als eigenaar al jullie reactie erg leuk vind. iedereen zegt wel dat ze het een leuke of mooie pony/paard vindt Lachen. Het commentaar is natuurlijk voor melissa maar ik glunder bij al jullie leuke reacties overal Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:58

Persoonlijk zou ik de beugels nog een poosje zo laten, zeker nu ze nog wat loperig is.
Kan het zadel niet wat meer naar achteren gelegd worden? Het ligt nu wel erg op de schouder, en daardoor zit jij ook erg naar voren; haar eigen gewicht ligt ook al voor 3/5 deel op de voorhand, en die combi stimuleert nou juist het snelle lopen.......... probeer het zadel dus eens wat meer naar achteren te leggen, en ga zodra ze sneller gaat dan jij wil, op de grote volte. Nodig haar door met je binnenteugel te spelen uit tot nageven, en ga een beetje langzamer lichtrijden dan haar tempo aangeeft. Spreek ook kalmerend tegen haar. Maak jezelf nooit sterk, van een paard win je toch nooit.
Jullie vormen een mooie combi, en als je je wat meer thuis voelt op haar, komt die houding wel hoor!
Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, oftewel alles op z'n tijd!