Jorden @ appuyement en wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_F

Jorden @ appuyement en wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:48

Al ruim twee maanden ben ik op zoek naar een paard.. Tja valt echt niet mee om een gezond en correct paard te vinden dat een beetje fatsoenlijk is aangereden
en die geen halve ton kost Clown
Dus al een tijdje niet gelest. Wel heb ik nu een keer of 6 op Jorden gereden. (daarvoor ook af en toe een keertje) Hij is van Coby10 hier op bokt. Nu merk ik ook dat er een stijgende lijn in komt omdat we wat regelmatiger bezig zijn. Jorden is een echte leermeester, hij is dan maar 2 maanden ouder dan ik, toch kan hij een hele hoop meer Slim

Vandaag begon hij heel stram, hij verbeterde wel maar hij draafde niet helemaal naar mijn zin, ik vind dat hij meer gedragen moet .., naja, kom maar op met jullie tips Sigaar

http://nl.youtube.com/watch?v=f5TTKSJ4KfE

En bij deze: heeel erg bedankt Coby dat ik op jouw lieve poonie mag rijden Haha!

Miiej

Re: Jorden @ appuyement en wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:43

T filmpje loop t de hele tijd vast bij mij haha.
Maar ik vind het er goed uitzien, vind alleen dat de hals houding niet helemaal correct is, kan niet verwoorden wat ik niet juist vind.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:53

ow, vervelend, hier doet hij het prima!
mischien bedoel je dat hij ronder moet?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:59

Ik denk dat ze bedoelt dat hij een beetje "wiebelt" met zijn hoofd (in galop knikt hij een beetje). Verder vind ik het er prima uitzien hoor. Als je meer achterin de bak rijdt is het wel wat onduidelijk op het filmpje.

Succes met je zoektocht naar een fijn paard

Mag ik trouwens vragen welke manege dit is?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:50

Probeer de kwaliteit van de basisgangen beter ter krijgen. Meer opwaarts in galop. Springt netjes door bij wissel.
Aanleuning beterverzorgen.
Bij appuyement buitenschouder meer mee, voorhand voor houden (in iedergeval niet de ah). Kan ook zijn dat dit vertekent op de film.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:54

in de stap lijkt ie echt telgang te lopen, blijf daarop letten!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:58

brendalover schreef:
in de stap lijkt ie echt telgang te lopen, blijf daarop letten!

Ja dat zag ik ook, de stap is niet zuiver, hier zou ik toch wat meer aandacht aan besteden.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:19

Wow, bedankt voor de goede reacties!
@ _Sigrid_ Het is op stal Dijkshoorn in Zoetermeer (www.staldijkshoorn.nl) De aanleuning is idd nog niet helemaal goed, later werd dat beter, maar ik vind het heel moeilijk om die basis goed te houden in de oefeningen, zodra het wat moeilijk wordt of ik stel hem hoger in vind ik het nog lastig hem goed ontspannen maar tegelijkertijd aangespannen in de bovenlijn te houden
@ jury, ok, ja, dat is inderdaad ook een aandachtspunt van de gangen, dat van meer opwaarts in de galop begrijp ik niet, meer op het achterbeen? Aanleuning kan idd beter. Appuyement is denk ik vertekent. Soms gaat de achterhand voorja, maar met dit appuyement niet.
@ bredalover en Anne_O, ja ik vond het er wat gek uitzien.., dan was dat het. Tips om dit beter te krijgen?

mijn conclusie trouwens: betere constantere verzameling en daarin dan dus een stillere aanleuning? Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:23

Meer omhoog springen, natuurlijk vanuit de achterhand.
Als paard meer gewicht op achterhand kan dragen zal hij deze meer onderbrengen en daardoor mede van voren omhoog komen.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:39

ja dat begrijp ik, maar ik dacht dat hij al genoeg achter doorsprong, maar inderdaad, hij zou nog wat meer ook in de galop kunnen gaan dragen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:51

Ik heb je filmpje nog eens gekeken waar ik mijn spontane opmerking nu precies op baseerde.
- 1e stuk galop korte zijde meer doorspringen, niet te veel verzamelen voor wissel
- 2e stuk galop, 1 sprong onvoldoende doorgesprongen
Op zich is de paslengte achter goed maar hij komt te weining uit de schouder.
Dit is allemaal wel erg uitvergroot natuurlijk en lijkt net of het slecht is. Dat is het volgens mij niet maar wel nog voor verbetering vatbaar en dat is het leuke aan paardrijden. Soms ook wel eens het frusterende.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:15

oh, ja, hier kan ik me in vinden! (heb ook nog eens met het commentaar het filmpje overgekeken)
en meer uit de schouder, daarmee bedoel je dan dat hij voor wat losser moet, en dan niet voor in de zin van hoofd-hals, maar van zijn boeg/schouders. Dus dat hij zijn voorbenen er meer uitmaggooien/meer knie?
precies, we gaan voor perfectie! Haha! haha

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:26

losser laten stappen, dus door stappen en niet voor teveel vasthouden. dus eerst weer naar de natuurlijke stap toewerken. Dus vooral voor losser laten, meer lengte in hals. Veel mensen "bewerken" de stap te veel, zo gaan ze telgang lopen.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:33

Heee, leuk om te zien wat je met mijn paard uitvoert! Haha! Ik vind het appuyement er heel goed uit zien! Je kunt hem ook goed uitzitten! Met de wissels op de diagonaal kun je hem ook goed recht houden. Ik heb gister ook geprobeerd, maar bij mij werd het een beetje een zigzagwissel. De stap is wel lateraal. Dat doet hij heel snel. ik weet alleen zelf niet zo goed hoe ik dat op moet lossen, dus als iemand daar tips voor heeft....?? Maar al met al zeker complimenten, je hebt hem, ondanks dat het vorige keer misschien beter ging, toch gewoon goed aan het lopen! zo goed krijg ik hem niet voor elkaar Bloos

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:44

haha, ja een tijdje terug was het zitten echt zeeer moeilijk, maar wat ik al zei, hij voelt veel beter! En de afgelopen 2 maanden heb ik dus geen enkele keer last gehad met zitten. Maar zodra het moeilijk wordt, heb ik af en toe 3 pasjes dat hij echt even zijn rug vast zet en dan is het even stuiter stuiter.
Wissels gingen inderdaad uiteindelijk recht, en ik kreeg zijn ene kant ook wat kleiner, die moet nog kleiner zodat er meer op de diagonaal passen Clown (want Coby, daar doen we het voor Knipoog op naar de 5 ! hahaha)
@brendalover, ja dat klopt ja. Normaal stapt hij hele stukken goed, maar zodra ik flink aan het werk ga om het zo maar te zeggen krijg ik dus die stukjes. Nu kwam ik namelijk net uit de galop (galop-stap overgang) die deed hij niet helemaal goed, maar hoe kun je hem dan daaruit herstellen?
Ik begrijp wel idd dat je zoveel mogelijk de natuurlijke gang moet trainen, maarja, als hij na een foutje het opeens doet?..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:55

Charlotte_F schreef:
haha, ja een tijdje terug was het zitten echt zeeer moeilijk, maar wat ik al zei, hij voelt veel beter! En de afgelopen 2 maanden heb ik dus geen enkele keer last gehad met zitten. Maar zodra het moeilijk wordt, heb ik af en toe 3 pasjes dat hij echt even zijn rug vast zet en dan is het even stuiter stuiter.
Wissels gingen inderdaad uiteindelijk recht, en ik kreeg zijn ene kant ook wat kleiner, die moet nog kleiner zodat er meer op de diagonaal passen Clown (want Coby, daar doen we het voor Knipoog op naar de 5 ! hahaha)
@brendalover, ja dat klopt ja. Normaal stapt hij hele stukken goed, maar zodra ik flink aan het werk ga om het zo maar te zeggen krijg ik dus die stukjes. Nu kwam ik namelijk net uit de galop (galop-stap overgang) die deed hij niet helemaal goed, maar hoe kun je hem dan daaruit herstellen?
Ik begrijp wel idd dat je zoveel mogelijk de natuurlijke gang moet trainen, maarja, als hij na een foutje het opeens doet?..

het is zeker moeilijk om dat dan te herstellen, als dat er al wat inzit. Om het er weer uit te krijgen.. ik weet de preciese oplossing ook niet, maar dan zou ik (als ze dat gelijk doet na zo'n overgang) even een paar passen wat meer teugel en rustige passen laten stappen, daarna voorzichtig weer iets hoger instellen. In ieder geval veel succes!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:22

ok bedankt, mischien dat ik dans eens zo'n oefening ga proberen te rijden heeel erg op zit, en dan hoofdhals houding wat dieper, dus heel goed over de rug, zodat ik in stap direct over de rug weg kan stappen..
(dat wordt wel heeel hard oefenen om zo'n overgang helemaal op zit te doen.. maar het zou best eens de oplossing kunnen zijn Haha! )

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:32

hmm.. ik moet nog oppassen, straks wil je hem vaker rijden! Haha! Haha!
Wat me bij het herbekijken van het filmpje nog wel opviel, is dat hij in de eerste galop, als je de diagonaal oprijdt volgens mij niet helemaal de goede stelling aanneemt. Daar blijft hij nog iets te strak. Overgang stap-galop vind ik trouwens wel erg mooi.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:28

Ik vind dat hij beter moet overstappen in stap. En in de galop mag hij wat meer sprong

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:52

Als hij gaat telgangen komt dat meestal doordat het paard teveel spanning in de rug heeft. Je kunt het oplossen door te gaan draven en dan weer te stappen. Zodra hij weer gaat telgangen maak je weer een overgang. ( je kunt dus ook gaan halthouden). Meestal komt die spanning doordat het paard het moeilijk vind om wat nieuws aan te leren. Het gaat als ware dan te snel voor hem. Probeer daar rustig doorheen te rijden maar accepteer het niet. Zorg dat zij/hij er zo snel mogelijk mee stopt want je komt er niet snel meer vanaf. Ook veel kleine voltes rijden in stap en lekker bezig houden zodat hij/zij geen tijd heeft om te telgangen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:01

Misschien geheel off-topic maar mag ik even opmerken dat hier echt heel goede en serieuze adviezen worden gegeven. Eindelijk op een manier waarop we het allemaal graag zien gebeuren op HAW. Complimenten!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 23:27

@ _Sigrid_ Ja echt! Dit is gewoon echt met z'n allen een zo goed mogelijke manier verzinnen om de problemen die zijn ontdekt op te lossen. Geen doelloze discussies en oppervlakkig commentaar, gewoon heel leerzaam. Echt super!

@ mdh Zo snel mogelijk mee stoppen zal wat lastig worden, hij doet het al langere tijd Lachen Maar hij telgangt niet permanent, en het is niet omdat hij nieuwe dingen leert. Hij krijgt inderdaad wel die spanning in zijn rug, en het is tussen de oefeningen door, dus eenvoudige wissel, verzameld stappen etc. Ik denk dus dat het zal helpen als ik het zo lees, dat ik hem gewoon in de oefeningen wat ronder en dieper probeer in te stellen zodat ik makkelijk die rug kan los krijgen als hij probeert zich wat vast te houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:58

_Sigrid_ schreef:
Misschien geheel off-topic maar mag ik even opmerken dat hier echt heel goede en serieuze adviezen worden gegeven. Eindelijk op een manier waarop we het allemaal graag zien gebeuren op HAW. Complimenten!

Moderatoropmerking:
En dit is inderdaad off-topic, maar ik wilde zelf de opmerking ook maken, je bent me voor. Voor deze keer blijft deze staan, en ook ik wil nog even mijn complimenten geven voor deze fijne discussie. Ook op hoger nivo is er genoeg te discussieren om tot een goede oplossing te komen.
Zo, genoeg gezegd, weer terug naar die fijne en leerzame discussie. Haha!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:26

Ik ben het met Jury eens. Probeer de kwaliteit van de galop beter te maken. Meer op de achterhand en meer sprong. Nu lijkt ie ook ietwat in te houden. Ik vind het filmpje een beetje onduidelijk. Maar volgens mij springt je paard de eerste wissel na. Probeer de wissel vanuit de achterhand te rijden. Net als aanstappen of aandraven vanuit de achterhand. Zelfde geld voor de wissels Lachen . Als je de verzamelde galop beter voor elkaar hebt zal dit ook makkelijker worden. Verder springt hij/zij wel goed door na de wissel.
Appyement ziet er overigens netjes uit.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:18

Wat de telgang betreft, die van mij heeft het ook heel lang heel erg gedaan, nu gelukkig niet meer.

Wil het niet ook helpen om een balkje neer te leggen, en als je daar overheen stapt wordt de telgang zeg maar onderbroken, of ben ik nu met iets anders in de war?