Fjord Gerrit@work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Fjord Gerrit@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:12

Vandaag ook even wat foto's van mij en gerrit gemaakt.

Let wel ,Gerrit was tot 3 maand geleden nog hengst en is sinds 2 maand onder het zadel, hij is 7 jaar.
Dus de eigenwijsheid zit er soms behoorlijk goed in.
We bouwen het rijden rustig op, en doen nu 3 a 4x in de week ongeveer een kwartier tot een half uur wat met hem.
Het is alleen nog maar stappen en draven en galopperen doen we alleen aan de longe.
Hij moet nml eerst maar even de hulpen onder de knie krijgen.
En vandaag ging het al best goed.

Dus commentaar mag,mits ik er wat aan heb Knipoog

Schrok soms een beetje van mijn eigen houding;
-soms wat rechter gaan zitten
-handen wat meer dragen en iets naar voren
-benen dichter bij het paard houden
-soms letten op mijn binnenhand
-proberen nog ontspannender te gaan zitten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

elizahbep

Re: Fjord Gerrit@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:30

aller eerst wil ik even zeggen dat hij echt super stoer is! mmar wat heb je met zijn haar gedaan ROFL
veder geef je zelf al aan wat je minpunten zijn, maar je handen mag je idd wel iets meer dragen

groetjes elizah

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:34

De punten waar je aan moet werken geef je zelf al.
Idd letten op je handen, je hebt af en toe een erg strenge binnenhand, en je lijkt je handen soms vast te zetten op je been.
Probeer je handen meer te gaan dragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:42

Ziet er goed uit hoor..
Om aan HAW regels te voldoen volgt hier toch nog enig commentaar.....

Handen minder breed zetten... teugels ietsje korter...

benen die iets naar voren steken, komt volgens mij ook een beetje door het zadel?

Leuke gast hoor die Gerrit...
Probeer te onthouden dat ook al is ie 7...
hij nog maar net onder het zadel is..
Dus dat ontspanning.. en vertrouwen krijgen in de ruiter.. (hand)
het belangrijkste is...

Veel plezier nog met hem.. Maar dat lukt wel...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:49

elizahbep schreef:
mmar wat heb je met zijn haar gedaan ROFL

Dit is om het een beetje in 'fatsoen' te houden Bloos

Sjolvir schreef:
Dus dat ontspanning.. en vertrouwen krijgen in de ruiter.. (hand)
het belangrijkste is...

Daar zijn we ook veel mee bezig en daarom doen we het ook rustig aan.

Marjolein_18 schreef:
Hij is wel lekker actief!

Dat is hij zeker.
Hij is soms zo snel dat mijn houding daardoor minder word, zoals dus mijn benen naar voren.
Bij mijn andere fjord Akes is dit beter,maar die is niet zo snel,maar meer gecontroleerd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:58

Altijd leuk, een nieuwe inrijden!!
Maar inderdaad, vraagt het wat van je balans..
Al die onconstante bewegingen van zo'n net onder het zadel zijnd paard...

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:10

je lijkt erg vast te houden in je handen, dat komt waarschijnlijk omdat hij erg sterk is of niet? lekker ontspannen zitten (dan maakt hij zich waarschijnlijk ook niet zo sterk) en het komt wel goed denk ik Lachen verder vind ik het erg best netjes uit zien Ja

ps. ik geloof dat dit de gerrit is waar op een tijdje erug zo verlieft op was op marktplaats Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:59

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:01

Wat een ontzettend leuke fjord, normaal houd ik niet zo van fjorden maar ik vind deze erg leuk, echt!
mijn commentaar: Volgens mij heb je een beetje een strenge hand, of lijkt dat zo?

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:04

Prachtig zeg, die lange manen Bloos
Het lijkt of je je benen een beetje naar voren steekt? Ook een beetje letten op je handen idd...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:05

Probeer je paardje wat meer van achter naar voren te rijden het ziet er allemaal wat krampachtig uit.

Ik zou me teugels absoluut niet korter pakken zoals de tip hier boven luidde, heeft totaal geen nut dan ga je hem eerder van voor naar achter rijden!!!

Binnen hand schrok ik van op de laatste foto juist bij jonge OF laat beleerde paarden zo losjes mogelijk en daarmee bedoel ik niet dat de hulpen niet groot mogen zijn daar moeten ze het immers van leren maar zorg er aub voor dat het niet trekken wordt...

Het lijkt alsof je steun zoekt op je teugels, probeer je evenwicht vanuit je middenrif te halen. Juist veel "lange" teugel dat hij je hand gaat zoeken, en let op je benen hou ze netjes op de plaats en niet zo ver naar voren.

Succes

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:15

In je profiel staan foto's van zijn manen los.

Wat een lekker dier zeg! kwijl kwijl!!
jammiej!!

Verder mag je de teugels wat korter, want je zit nu soms tegen je been aan met je hand en dan kom je nog wat te kort.
het is belangrijk dat er een constante druk blijft, waarbij je met je binnehand wat kun vragen.

Ontspand hij, dan kun jij proberen wat na te geven en eventueel daarnaa de teugels weer een cm. langer te maken.

Hij heeft wel een dik nekje, dus aan de teugel zal wat moeilijker voor hem worden. Probeer dan juist veel af te wisselen met lange teugel, naar beneden rijden en af laten rollen over de rug en dan weer oppakken, constante druk houden en wat vragen.
Zo laat je hem ontspannen en oprekken en daarna probeer je door middel van vragen de hals wat ronder te krijgen. Hierbij mogen je teugels dus wel wat korter vind ik, anders zit je bij je been en ga je je zelf blokkeren.
Merk je dat je je armen of schouders vast gaat zetten. Probeer hem dan al vragend langzaam naar beneden te laten komen, naar het halsstrekken.
Probeer zo met lang maken te ontspannen, voor je zelf en voor het paard. Daarna weer oppakken en vanuit daar vragen.
Je kunt denk ik niet van een paard verwachten dat hij de hele tijd probeert aan de teugel te lopen.
Dat kost ze veel moeite, waardoor hij uiteindelijk in jou hand gaat hangen of juist zn hoofd ver omhoog doet en het op de voorhand draagt.

Succes en hopelijk heb je hier wat aan!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:19

de eerste paar foto's heb je hem veelste strak vast waar door zijn mond open gaat

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:19

Wat een geweldige manen heeft je Fjordje!
Probeer idd een beetje je benen terug te houden Lachen
Ziet er verder leuk uit!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:31

ni3ki3 schreef:
In je profiel staan foto's van zijn manen los.

Wat een lekker dier zeg! kwijl kwijl!!
jammiej!!

Verder mag je de teugels wat korter, want je zit nu soms tegen je been aan met je hand en dan kom je nog wat te kort.
het is belangrijk dat er een constante druk blijft, waarbij je met je binnehand wat kun vragen.

Ontspand hij, dan kun jij proberen wat na te geven en eventueel daarnaa de teugels weer een cm. langer te maken.

Hij heeft wel een dik nekje, dus aan de teugel zal wat moeilijker voor hem worden. Probeer dan juist veel af te wisselen met lange teugel, naar beneden rijden en af laten rollen over de rug en dan weer oppakken, constante druk houden en wat vragen.
Zo laat je hem ontspannen en oprekken en daarna probeer je door middel van vragen de hals wat ronder te krijgen. Hierbij mogen je teugels dus wel wat korter vind ik, anders zit je bij je been en ga je je zelf blokkeren.
Merk je dat je je armen of schouders vast gaat zetten. Probeer hem dan al vragend langzaam naar beneden te laten komen, naar het halsstrekken.
Probeer zo met lang maken te ontspannen, voor je zelf en voor het paard. Daarna weer oppakken en vanuit daar vragen.
Je kunt denk ik niet van een paard verwachten dat hij de hele tijd probeert aan de teugel te lopen.
Dat kost ze veel moeite, waardoor hij uiteindelijk in jou hand gaat hangen of juist zn hoofd ver omhoog doet en het op de voorhand draagt.

Succes en hopelijk heb je hier wat aan!

ZUCHT Koe

Ik ben het met de dik gedrukte opmerking totaal niet eens,

Omdat dit beestje nog beleerd word moet je JUIST van de teugels AFBLIJVEN!!! Buiging vragen doe je daar bij NIET vanuit je binnen hand maar je rijdt je paard juist van je binnenbeen naar je buiten teugel. maar in eerste instantie moet er eerst een stuur op komen een gas en een rem! Daarnaast kan ieder paard constant nagevelijk lopen, mits deze gunstig getraind wordt!
en geef de ts daar eerst maar eens de kans voor.

Nogmaals veel succes en neem aub je tijd! nagevelijkheid is niet iets wat je van de ene op de andere dag bereikt dit is iets wat je gedurende de training langzaam opbouwd.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:42

zo had ik het ook helemaal niet bedoeld hoor.

Het is aller belangrijkst dat je paard op de buitenteugel kan lopen voor eerst je gaat vragen met je binnehand.
Ik had er tevens geen weet van dat er geen stuur, gas en rem of zat of in iedergeval nog onvoldoende.

En ieder paard kan constant nagevelijk lopen, daar hoor je mij niks over zeggen. Maar bij een paard die dit niet kent kun je niet verwachten dat hij hiervoor de juiste spieren constant aanspant en de juiste ontspant.
Vanaar dat ik afwisseling aanraadt, mits dit voorwaarts gereden wordt, krijgt het paard een beter achter been gebruik en leert(oefend) zo soepeler over de rug af te rollen.
Pas bij juist achterbeen gebruik kan een paard leren constant aan de teugel te lopen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:49

Nou dat ben ik ook volkomen met je eens als je het op deze manier toe licht. maar ja ik ga er vanuit dat als een paard nog niet zo lang onder het zadel is wat in eerdere posts gemeld word eerstde basis aanwezig moet zijn en ik denk persoonlijk dat je pas met aanleuning kan "rollen" als deze ook bevestigd is.
Iets wat ik nog niet echt aanwezig acht...

Eerder dan veel over gangen teugels iets langer en wachten tot het paard jou hand opzoekt. Ik heb je tekst gewoon letterlijk genomen probeer volgende keer iets duidelijker te zijn dan Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:52

Ik had me best wel gedaan Boos!

Volgens mij was mijn uitleg nog één van de grootste en duidelijkst beschreven van allemaal.

Maar had pas later gelezen dat het paardje nog niet zo lang onder het zadel was. Vandaar dat stukje niet verder toegelicht.
mijn fout.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:35

Alleereerst wat een super gave fjord Lovers

Gelijk even in je profiel gespiekt waar gewoon zn manen los hangen geweldig Lovers De mijne heeft oowk lange manen maar helaas niet zo lang Tong uitsteken

Rijtechnisch commentaar verder:
Let op je strenge binnenhand.
Wat meer recherop zitten
Benen niet naar voren steken ( heb ik zelf ook erg last van )

Goed dat je alles lekker rustig aan doet!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:48

wauw ik ben Gerrit fan,hij is gaaf!
probeer je handen wat hoger te houden en niet vast te zetten,teugels niet te lang,een beetje contact is wel noodzakelijk.

verder vind ik hem echt gaaf om te zien!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:27

Wat een geweldige bos manen zeg! Ik heb er ook eentje met lange manen, maar die halen het niet bij die van Gerrit.

Ik sluit me ook aan bij de opmerking om de teugels juist losser te laten! Laat hem eerst maar eens uitzoeken hoe hij zijn balans onder je kan vinden en dat gaat beter als je hem niet nog een leunpunt geeft via je hand. Het bit/de hand is nu nog even alleen om te sturen. Het zal best lastig zijn als hij zo actief is, maar het is wel de moeite waard.
Mijn eigen Fjord is vorig jaar onder het zadel gekomen op 4-jarige leeftijd. Hij begon op een gegeven moment het nageven zelf aan te bieden zodra ik een beetje contact nam. Maar dat was pas nadat ik hem zeker een half jaar met een los teugeltje heb gereden om hem zijn eigen balans te laten krijgen. Nageven kan hij alleen maar als hij zelf al in balans loopt.

Maarreh verder: echt een geweldig beestje!

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:38

Wat een gweldige Flord heb je daar zeg! Ik heb ook even in je profiel gespiekt, en hij is echt geweldig met zijn lange manen.

Een paar tip"s:
Probeer je benen idd wat meer naar achter te houden en soms lijk je wat naar voren te vallen. En zoals gezegd kun je je handen nog wat beter dragen!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:56

wow het lijkt wel alsof je enorm trekt op de meeste foto's, ziet er nog niet echt ontspannen en fijn uit maar denk dat het wel gaat komen! Knipoog

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:26

Hey Janine, mooie fjord is Gerrit hoor.
Je moet idd je handen meer gaan dragen, dan geeft het gelijk ook een ander beeld.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:28

Duidelijk een ruin, mooie bos manen en staart zo te zien.

Let idd op je houding probeer meer voor waarts neer waarts te rijden zodat hij ook zijn lichaamsgewicht verdeelt als ware dat hij meer
met de achterhand gaat lopen. Nu loopt hij voornamelijk op de voorhand en moet zeggen rood staat erg leuk op een fjord.
Ga zo door..