Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:10

Hallo,

Ik rijd een driejarige e-pony. Had ik van de winter met inrijden nog problemen dat ze alleen maar hard en gek wou, nu is ze niet vooruit te branden...
Longeren is altijd al een probleem geweest dus dat hebben we even laten rusten. Vandaag weer geprobeerd, de eerste rondjes gaan goed maar dan komt ze naar binnen en ze verzet geen poot meer. Van de zweep is ze dan ook totaal niet onder de indruk. Ik loop dan een paar rondjes mee maar zodra ik haar loslaat staat ze weer stil. Zelfs opjagen lukte vandaag niet.
Met rijden moet je ook enorm je benen eraan houden zodra je even loslaat dan valt ze uit de draf/galop. En je moet echt je best doen om haar voorwaarts te houden.
Hoe kan ik dit oplossen of is dit blijvend?? Ik heb echt het idee dat ik haar aan het schoppen ben ipv drijven.
Ze heeft begin mei een veulen gekregen maar daarvoor had ze hier al last van. Het veulen gaat overigens gewoon mee de bak in en als die gaat rennen wil ze er wel even achteraan rennen maar dat is dan ook alles.
Volgens mij is het gewoon luiigeheid maar ik wil er wel erg graag vanaf. Verder is het echt een schat.

Alle tips welkom!!!

moonsparkle

Re: Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:13

Om je pony voorwaarts te krijgen kun je een heleboel overgangen gaan rijden. Bijvoorbeeld bij de ene letter stap bij de volgende draf bij de volgende middendraf dan weer terug naar stap etc.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:17

Daar ben ik idd al een beetje mee begonnen. Kan ik op die manier het probleem dan ook blijvend oplossen of moet ik veel overgangen blijven rijden??

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:19

Mijn 3-jarige haf is nu ook enorm lui.
Kdenk niet dat hij ooit een serieuze voorwaartse pony gaat worden maar wat meer kan wel.

Ik rij nu ook veel overgangen. Daar reageert hij goed op en het voorwaarste begint te komen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:21

Ik blijf eigenlijk automatisch in elke training veel overgangen rijden. Hierdoor komt de achterhand er ook mooi onder. Ik doe het niet meer bij elke letter maar zorg wel dat ik met regelmaat even wat versnel of terug neem.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:22

Laat eens een dierenarts komen, er gelijk van uit gaan dat de pony geen zin heeft of dwars is is wel makkelijk.. Misschien is ze helemaal niet onwillig, maar heeft ze gewoon ergens last van waardoor ze in verzet gaat!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:24

Ja nu ik het nog eens overlees zou het best kunnen zijn dat ze lichamelijk iets heeft. Als ze eerst alleen hard wou en nu opeens niet meer wil.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:28

Medisch is ze in orde dus daar ligt het niet aan. Zou het ook haar jonge leeftijd kunnen liggen? Ze is in januari 3 geworden.
In de winter was ze echt voorwaarts ook door speels. Maar met het eerste inrijden, de eerste 2 maanden was ze ook lui.

Oktober/november begonnen met inrijden: lui
December begon ze praatjes te krijgen: erg speels en vlot
Januari/februari/maart : ging het steeds iets beter de ene keer vlot en gek de andere keer weer lui, geen middenweg
april/tot half mei: zwangerschapsverlof
half mei tot nu: erg lui

, het verschil is gewoon zo enorm...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:30

Als ze drachtig is begrijp ik haar wel Tong uitsteken
Toen ik zwanger was kon je ook wel met een zweep achter me aan, maar dan zeg k, je gaat zelf maar lopen Clown

Hetzelfde in mn kraamtijd, wat ik 3 maanden vond Tong uitsteken

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:43

We wisten in eerste instantie niet dat ze zwanger was. Ze werd ineens steeds dikker terwijl ze steeds meer beweging kreeg... We dachten toen ook wel dat haar kuren door de hormonen kwamen en dat ze geen zin had vanwege haar dikke buik. Maar buiten bleef ze wel lekker gek doen.
Begin mei is het veulen geboren dus we zijn inmiddels een maand verder (bijna dan) en sinds anderhalve week rijd ik haar weer. Gewoon rustig opbouwen, ik vraag echt niet veel van haar. Heb nog niet eens gegaloppeerd.
Zal het idd nog door de drachtigheid kunnen komen en zo ja wanneer zal dat dan weer overgaan?
Ben zelf ook zwanger geweest (2x) maar heb beide keren zowel tijdens de zwangerschap als erna nergens moeite mee gehad... Dus heb niet zoveel inlevingsgevoel...... haha.

Maar is het zo als het in haar karakter zit dat je het eruit kan krijgen of zal ik eraan moeten wennen??

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:53

ja, dit is zowel per vrouw, als per merrie verschillend.. Heeft ze een zware bevalling gehad.. heeft ze het zwaar gehad tijden de draagtijd..
Ik heb ook geen (volgens de boekjes) zware bevalling gehad.. maar *** hee.. Ik dacht dat ik doodging Clown
Het kan dus heel goed zijn dat ze zoiets heeft van ja HALLO.. snap je?
En het kan ook nog gewoon zijn dat het in haar karakter zit. Dan moet je gewoon spelenderwijs uitdagingen voor haar gaan zoeken.. Rondjes in de bak vind ze dan duidelijk niets aan.. Dat kan.. zou ik ook niet leuk vinden .. Niemand is hetzelfde..
Toch zou ik nog even dubbel checken of ze niets onder de leden heeft..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:08

Goede voeding kan ook een hoop schelen. Mijn paard heeft ook tijden gehad dat hij erg sloom was, niet vooruit te branden. Maar toen hebben we op een gegeven moment zijn voeding aangepast en sindsdien is hij weer lekker voorwaarts. Enne als hij haver krijgt (zit bv. in de slobber die hij heel af en toe krijgt) dan heb ik een paard met ontzettend veel pit onder mijn kont. Voeding kan dus enorm schelen.

Ik zou inderdaad eerst uitsluiten dat het niets lichamelijks is. Als het langzame niet op protest lijkt, dan zal het waarschijnlijk ook niet met pijn oid. te maken hebben.
Varieer eens met het rijden. Een keer een buitenrit, of zonder zadel lekker rustig stappen, springen, hindernisbaan, verzin het maar. Zoek iets wat ze leuk vindt. Ik weet natuurlijk niet om wat voor paard het gaat, maar er moeten dingen zijn die je met haar kan doen zonder dat het gevaarlijk is natuurlijk.
Dit zou ik doen in combinatie met aangepaste voeding. Zeker na een zwangerschap kan ze wel wat extra's gebruiken. Ik zou een ander geschikt soort krachtvoer voor haar zoeken, iets waarvan ze iets meer energie krijgt. Deze verandering moet je langzaamaan aanpakken. Dus geleidelijk het nieuwe krachtvoer aan haar geven.

Als dit nog niet helpt zou ik haar gewoon even een time-out geven en het daarna weer langzaamaan oppakken. Maar hou het leuk. Luie paarden zijn ook snel verveeld.

Mijn paard vind het heerlijk om buitenritten te maken en af en toe wat balkjes te lopen of te springen. Ondanks dat hij helemaal niet kan springen. Maar als ik alleen maar balkjes ga lopen vindt hij het ook niet meer leuk. Je moet afwisselen. Een paard dat verveeld is, heeft geen motivatie meer en gaat dan sloom lopen.

En voeding, voeding kan een hoop doen! Echt waar. Ik spreek uit eigen ervaring.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:17

Dat van die voeding is een goede tip. Ik ga eens uitvissen wat ik haar het beste kan geven en in welke samenstelling en hoeveelheid. Dat ik daar niet aan gedacht heb!! Ze krijgt nu een combi van kuil, hooi, en biks. Ze staat ook de hele dag op het land. S avonds gaat ze naar stal met het veulen.
Omdat ze nog jong is zijn we nog niet aan buitenrijden en springen toegekomen. Maar dat willen we zeker gaan doen. En ze is dan wel lui tijdens haar zwangerschap geweest. Ze deed over het algemeen wel echt haar best met alles, en ze had er dan ook wel plezier in. Behalve dat voorwaartse dan...
Haar bevalling is niet heel moeizaam geweest. De staleigenaresse was er op tijd bij en heeft haar geholpen.
Hoe lang is over het algemeen de herstelperiode bij een paard? Bij ons wordt na 6 weken verwacht dat je weer mee draait maar hoe is dat bij paarden?? In de natuur moeten ze natuurlijk ook gelijk mee in de kudde.

Welk merk voeding raden jullie aan? En voedingssuplementen zouden die nog iets kunnen doen??

Verder heeft ze al maanden mok. De staleigenaresse vind dat geen punt, maar zou dat nog mee kunnen spelen??

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:20

Mok is zeker wel ernstig, en als je hier niets aan laat doen, kunnen ze er ook goed ziek van worden.. is haar mok niet onder behandeling? Ik vind het heel erg raar dat dat volgens de stal eigenaresse niets uitmaakt ..

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:31

Het is maar een heel klein randje, het wordt niet erger maar ook niet minder. Met voetjes geven doet ze er ook niet moeilijk om. Het is ook alleen maar één achterbeentje.
De staleigenaresse is er één van de oude stempel wat dat betreft, en op zich houd ik daar wel van. Een beetje nuchterheid.
Mijn instructrice zei al dat ik er hydrocotiderm op moest smeren. Ik zal het nu toch ook maar halen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:37

Gewoon lekker een half jaar het land opgooien en dan van de winter weer oppakken? Ze is én beleerd én heeft een veulen gehad dus een beetje rust kan echt geen kwaad.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:58

Een half jaar alleen op het land vind ik geen optie. Dan heb ik van de winter weer een bom onder me...

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:01

toen ik dit las dacht ik meteen aan de voeding..
krijgt ze genoeg binnen helemaal met een veulen aan de voet!?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:02

eveline77 schreef:
Met rijden moet je ook enorm je benen eraan houden zodra je even loslaat dan valt ze uit de draf/galop. En je moet echt je best doen om haar voorwaarts te houden.

dus juist niet constant je been eraan, dan stompen ze er alleen maar meer op af. Eerst zorgen dat de voorwaarden goed zijn (voldoende voer, vergis je niet in de energie die een veulen vergt, etc) en heel duidelijk gaan opvoeden op je been. Eerste * zachte hulp, 2e keer duidelijker hulp, 3e zo hard als het nodig om ECHT reactie te krijgen (en dat kan dus met zweep of spoor zijn). En dan het belangrijkste, terug naar stap en weer met die kleine hulp beginnen.

Ik ben ook net met een paard bezig die erg traag aan het been was (en ook veel te zwaar) en het heeft echt resultaat.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:04

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je veel overgangen rijd. En houd het kort, en wissel het af. Heb je al wel eens gesprongen (oke nog een beetje jong maar balkjes moet kunnen denk ik).
Verder, hoevaak per week rij je haar nu, en hoelang duur dat meestal? MIsschien helpt het inderdaad als je haar een poosje stil zet. Niet een half jaar, maar minimaal een week of 2 zodat ze een beetje energie kan opbouwen. het is ook nog een jonge pony. Daarvan kun je nog niet t eveel van verwachten.
En nog 1 ding, krijgt ze genoeg te eten, want met een veulen, en werken kost dat ook behoorlijk wat energie.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:20

Dat wat liele zegt zijn we idd mee begonnen maar echt lekker gaat dat dus niet. Ik probeer het consequent vol te houden maar dat valt niet altijd mee. En idd probeer ik er ook veel overgangen in te houden en veel figuren rijden zodat ze lekker bezig is.
Ze is wel bezweet en dat was ze anders nooit zo maar dat kan ook door het weer komen nu. Toen ze nog niet zo zweette was ze ook zo.

Dat van die voeding vind ik wel interessant. Misschien een energiebust geven. Te weinig voeding krijgt ze volgens mij niet want ze is behoorlijk aan de maat, wat overigens ook wel mag na een zwangerschap. Maar ze eet de hele dag buiten en op stal krijgt ze ook nog.

Ik rijd haar nu zo'n beetje om de dag. Half uur tot drie kwartier, dan is ze het echt zat. Na een half uur gaat ze echt staken. Gewoon stil staan en niet meer reageren tot ik echt boos ben. Als ze dan weer even luistert stop ik. Ik wil niet stoppen op het moment dat ze staakt, dan krijgt ze weer haar zin.
Met longeren stopte ze vanmorgen al na 10 minuten...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:24

Ik vind persoonlijk dat ze al veel te veel moet doen als ze pas net 3 is. Ze is gedekt met 2, ingereden met 2, waarom kunnen er dan geen 6 maanden rust vanaf zodat ze lekker met het veulen kan zijn. Half uur tot drie kwartier rijden is echt belachelijk lang voor een 3-jarige

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:26

Probeer het terug te brengen naar 3/4 keer per week max 30 minuten. Met een beetje meer rust heb je best wel veel kans dat ze weer wat actiever wordt.
Wat voor voer geef je haar. Krijgt ze alleen ruwvoer, of ook krachtvoer?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:27

eveline77 schreef:
Dat wat liele zegt zijn we idd mee begonnen maar echt lekker gaat dat dus niet. Ik probeer het consequent vol te houden maar dat valt niet altijd mee. En idd probeer ik er ook veel overgangen in te houden en veel figuren rijden zodat ze lekker bezig is.

je eerste zin wordt al meteen verklaard door de 2e Knipoog Maar ik zou toch echt eens goed naar het voer etc kijken, ik denk dat daar ook een deel aan te wijten valt. En dan niet zozeer de hoeveelheid maar de kwaliteit. Het paard waar ik het over had kreeg veel te veel te eten maar geen voer waar hij actief van werd. Nu staat hij op in totaal 3kg brok en granenmix en daar is hij al veel vlotter van geworden.

Citaat:
Na een half uur gaat ze echt staken. Gewoon stil staan en niet meer reageren tot ik echt boos ben. Als ze dan weer even luistert stop ik.

die viel me ook op. Wat doe je als ze dan wel luistert?

En hoe is ze aan de hand? Ook sloom en niet vooruit te branden? Dan moet je daar al beginnen met opvoeden, vlot meelopen en niet treuzelen.

/add
had even niet gezien dat ze pas 3 is. Ik zou haar lekker niets laten doen tot ze gespeend is en dat rustig weer oppakken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-06-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:30

Misschien overvraag je je pony een beetje. Nog niet eens 3,5 jaar, ingereden, een veulen gehad. Zet haar een paar maandjes weg en kijken hoe ze het dan oppakt..