Veyanetta Roses (M1+8) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

Veyanetta Roses (M1+8) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:02

Hallo,

Ik heb vanmiddag even gereden, voor de tweede keer even proberen met stang en trens.

Ik heb Vaya nu net een jaar, en ben binnen een jaar M1+8 geworden.
Ik wou is kijken hoe ze reageerd als ik met stang en trens rijd. Ik heb dit pas één keer eerder gedaan & het is ook geen gewoonte. Mijn moeder was erbij (gediplomeert instructrice), en ik heb niet al te lang gereden.
Ik wil dus liever niet dat ik alleen maar reacties krijg waarom ik met stang en trens rijd, want ik denk dat het niet veel kwaad kan zo af en toe.

Het paard dat je af en toe op de achtergrond ziet is mijn moeders paard met mijn moeder erop!

Het was niet mijn beste dag en ik heb ook niet heel lang gereden.

Mijn eigen commentaar:
- Niet m'n hand zo laten 'hangen'
- Vaya wat meer actief
- Vaya wat meer oprichten
- Soms m'n onderbenen niet teveel naar voren

Tips zijn altijd welkom!

Rustig los stappen:
Afbeelding

Linker stelling:
Afbeelding

Losstappen op rechts:
Afbeelding

Losdraven:
Afbeelding

Al wat meer contact:
Afbeelding

Mama met Manja ook even tussendoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

naar verzameling toe:
Afbeelding

Filmpje was een beetje in het begin (irritante linker hand!!!!):
http://tinypic.com/player.php?v=2nnb6s&s=3

BrightVjay

Re: Veyanetta Roses (M1+8) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:11

leuk paardje.
Maar wrm begin je nu al met stang en trens?
verder hij mag wel iets ronder gereden worden.
Succes verder.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:12

cally schreef:
leuk paardje.
Maar wrm begin je nu al met stang en trens?
verder hij mag wel iets ronder gereden worden.
Succes verder.

Staat boven in m'n beginpost. Lachen en ik doe het niet regelmatig ofzo hoor. Ik vond ook dat ze wel iets ronder mocht lopen, dus daar heb je gelijk in. Dankjewel!

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:15

Ooh sorry dat stukje was ik vergeten te lezen. Bloos
Haha en als je het wel regelmatig doet maakt ook niet zo heel veel uit ja, je hebt er hulp bij en straks moet je het er ook mee doen.
Ja klopt maar het zijn momentopnames, neem aan dat i namelijk niet altijd zo loopt.
Het is wel echt een leuk paardje Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:16

Je hebt een leuk paard onder je kont, en M1 binnen een jaar is knap ja.

Verder vind ik het beeld niet zo heel fijn. Ik zie een paard dat te weinig nageeflijk is, te weinig los door zijn lijf en wat voor het M1 te weinig in de oprichting is, zéker als je af en toe al met Stang en trens gaat rijden. Zorg eerst dat de basis goed voor elkaar is, góed nageeflijk en ontspannen over de rug, daarna rustig wat meer in de oprichting gaan rijden, en kijk dan eens of je een stapje verder gaat en de stang er in hangt, míts alles goed bevestigd is. Want om heel eerlijk te zijn vind ik persoonlijk je nog een eind weg van de s&t! Verder meende ik op het filmpje een paar tactfouten te zien, maar dat kan ook door de kwaliteit van het filmpje zo lijken.

In ieder geval zou ik je aanraden om je paard echt proberen wat nageeflijker te maken, constant controleren, geeft ie na, kan ik los geven, kan ik meteen richting halsstrekken, kan ik haar hoger/lager instellen. Kan ik wat meer verzamelen, wat meer verruimen en haar wat meer uitleggen op íeder gewenst moment, in íedere oefening en op íeder punt van de training.

Succes ermee!

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:18

Hee lieverd! Ziet er goed uit hoor, lekkerding is Vaya toch. Ja En zolang je het niet te vaak doet niks aan de hand toch. En straks lekker M2 starten, op naar het Z. Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:20

Ik sluit me aan bij dresslover en als je voor het eerst met S&T rijdt zou ik er in ieder geval voor zorgen van de stang af te blijven.

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:22

DresslOver schreef:

Verder vind ik het beeld niet zo heel fijn. Ik zie een paard dat te weinig nageeflijk is, te weinig los door zijn lijf en wat voor het M1 te weinig in de oprichting is, zéker als je af en toe al met Stang en trens gaat rijden. Zorg eerst dat de basis goed voor elkaar is, góed nageeflijk en ontspannen over de rug, daarna rustig wat meer in de oprichting gaan rijden, en kijk dan eens of je een stapje verder gaat en de stang er in hangt, míts alles goed bevestigd is. Want om heel eerlijk te zijn vind ik persoonlijk je nog een eind weg van de s&t! Verder meende ik op het filmpje een paar tactfouten te zien, maar dat kan ook door de kwaliteit van het filmpje zo lijken.

In ieder geval zou ik je aanraden om je paard echt proberen wat nageeflijker te maken, constant controleren, geeft ie na, kan ik los geven, kan ik meteen richting halsstrekken, kan ik haar hoger/lager instellen. Kan ik wat meer verzamelen, wat meer verruimen en haar wat meer uitleggen op íeder gewenst moment, in íedere oefening en op íeder punt van de training.

Succes ermee!

Hmm nou ik weet niet hoor
Maar ik heb vaker foto's van iris gezien, en dan loopt haar paardje net wat nageeflijker..
Ik denk dat ze nu gewoon wat voorzichtiger is geweest, en niet gelijk aan haar paard z'n mond wou gaan trekken.

Ik vind het er best goed uit zien hoor iris.
Ze mag inderdaad wel wat actiever, en ik denk dat als je haar achter actiever hebt, dat ze voor wat mooier uitkomt Lachen
Ik weet zeker dat het jullie gaat lukken.
En af en toe een stang en trens bitje erin, daar zie ik geen problemen mee hoor Knipoog

Succes verder Kusje !

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:26

Weet ik wel. Ten eerste hoef je helemaal nérgens voor een paard in zijn mond te trekken om hem nageeflijker te krijgen. Als je dat doet loopt hij in de krul, niet nageeflijk en los.

Ik snap best dat ze wat voorzichtiger is geweest de eerste keer, en misschien is het inderdaad normaal gesproken beter, maar op dit moment vind ik het te weinig. Daarnaast vind ik het paard overigens ook te ver uit elkaar lopen, maar dat is ook niet vreemd als hij van voren nog erg 'lang' is.

Af en toe een keer stang en trens erin kan echt geen kwaad, gaat hij niet dood van. Maar denk wel steeds aan de basis, ook al rij je met s&t, zorg dat je hem er doorheen houd. Je kan dan tenslotte ook gewoon de stangteugel los laten hangen, en hem gewoon verder rijden op het trensje, dan went hij toch vast aan het gewicht in zijn mond.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:27

DresslOver schreef:

Succes ermee!

Oké je hebt er veel goede punten tussen zitten, maar ook een aantal waar ik het niet mee eens ben.

Ze loopt inderdaad niet helemaal goed nageeflijk, maar ik vond wel dat hij genoeg los door zijn lijf was. Op allebei de kanten was ze heel losjes in de stelling en buiging, en ze gebruikte haar rug goed.
De foto's zijn vooral van het begin, dus waar ik haar zoveel mogelijk lang en laag probeerde te rijden. Ze vind het lang en laag lopen moeilijker, dan opgericht lopen. Ze wilt ook het liefst gelijk opgericht lopen. Daarom ben ik heel erg bezig met haar op haar eigen benen te laten lopen.
Op het filmpje moest ik van mijn moeder haar véél actiever maken, dus ik reed haar even wat streng naar voren en weer terug, het kan dus wel zijn dat er wat tactfouten in zaten, want ze liep toen heel ontspannen in de hand & kwam dus ook bij het terug rijden een beetje naar boven.

Met het laatste stukje van je post, ben ik het wel helemaal eens. Ik ben zo ook bezig met mijn instructrice. Een paard moet op elk moment kunnen vertrekken, en kunnen sluiten.. En Vaya vind dit heel moeilijk. In ieder geval heel erg bedankt voor je tips, je hebt er veel goede punten tussen zitten!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:30

DresslOver schreef:
Weet ik wel. Ten eerste hoef je helemaal nérgens voor een paard in zijn mond te trekken om hem nageeflijker te krijgen. Als je dat doet loopt hij in de krul, niet nageeflijk en los.

Ik snap best dat ze wat voorzichtiger is geweest de eerste keer, en misschien is het inderdaad normaal gesproken beter, maar op dit moment vind ik het te weinig. Daarnaast vind ik het paard overigens ook te ver uit elkaar lopen, maar dat is ook niet vreemd als hij van voren nog erg 'lang' is.

Af en toe een keer stang en trens erin kan echt geen kwaad, gaat hij niet dood van. Maar denk wel steeds aan de basis, ook al rij je met s&t, zorg dat je hem er doorheen houd. Je kan dan tenslotte ook gewoon de stangteugel los laten hangen, en hem gewoon verder rijden op het trensje, dan went hij toch vast aan het gewicht in zijn mond.

Je hebt echt wel veel goede punten hoor, maar het blijven natuurlijk wel moment- opnamens. Ik heb ook foto's waar ze er ook prima door heen loopt. Maar het was inderdaad vandaag een beetje rommelig. Ik vind het er zelf ook niet netjes uit zien, veel te veel uit elkaar gevallen, te lang in de hals en te weinig achterbeen. Ik zou is een foto plaatsen waar ik haar wel netjes vind lopen:
Afbeelding

edit; het was de tweede keer dat ik met s&t reed, en m'n moeder zei dat ik niet zo voorzichtig moest doen. Dat ik gewoon de stang wat losser moest laten, en gewoon rijden zoals ik altijd doe.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:35

Fijn dat je in ieder geval mijn punten wel snapt. Lang en laag lopen als ze snel te opgericht lopen is een erg goede oefening, máár dan zie ik haar graag nóg lager, en ja toch ook nageeflijker. Als ze los voelde zal het heus wel goed zitten, maar probeer toch ook daar haar goed nageeflijk te houden. Blijft toch belangrijk!

Juist als je haar wat actiever wilt maken dmv vlugge kleine schakelingen, (wat overigens heel goed is) is het wel erg belangrijk om te zorgen dat ze goed nageeflijk blijft, om te voorkomen dat ze (wat nu gebeurde) omhoog komt bij het terugrijden. Juist de overgangen naar voren en terug zijn de dingen waar ze beter en sterker van wordt, maar dan is het wel belangrijk dat ze zich niet kan onttrekken door haar hoofd om hoog te doen. Als je haar dan van te voren al goed nageeflijk hebt bij het naar voren rijden, is het een kwestie van opsluiten en je been er aan houden om haar echt goed terug te rijden en op het achterbeen te zetten. Juist daar worden ze zoveel beter van!

Je verhaal klinkt in ieder geval goed, je weet wel waar je mee bezig bent, maar het zijn die kleine dingetjes waardoor je nóg meer resultaat krijgt. Als ze haar rug wegdrukt in een overgang terug heeft die overgang gymnastisch gezien gewoon érg weinig nut gehad, en dat is zonde. Snap je wat ik bedoel?

De laatste foto vind ik overigens ook een fijner beeld geven als de foto's hier. En je moeder heeft gelijk wbt de S&T. Natuurlijk ben je voorzichtig, beter te voorzichtig de eerste keren als meteen al te vrij, maar inderdaad, laat de stang dan gewoon voor wat hij is, en rijd met het trensje gewoon zoals je normaal ook doet.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:40

Ja ik begrijp je helemaal. Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk lang en laag te rijden, en dan inderdaad nóg lager dan dat ze hier doet, maar dat vind ze heel erg moeilijk. Het was ook wel vandaag een beetje dat ze er niet lekker doorheen liep. Maar ik zou binnenkort nog wat foto's maken als ze wat beter loopt, en als ik er ook wat meer de tijd voor neem (gewoon met een trensje).

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:42

Oké dat is goed! ben erg benieuwd hoe het er dan uit ziet! In ieder geval heb je een leuk paardje onder je kont, en het komt vast goed! Zou je dat topic dan misschien naar mij door kunnen pb-en als dit niet teveel moeite is?

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:49

Nee dat doe ik! Was ik stiekem al van plan. Want je hebt veel commentaar die ik vaker hoor. Vooral dat ze vééél actiever moet. Ik heb ook altijd een 5 of een 6 voor m'n impuls. Ik train er hard aan, en eigenlijk zou ik er ook af en toe een tikje moeten geven, maar ze is heel angstig op een zweepje, en dan rijd ik er alleen maar spanning in. En dat wil ik ook niet, omdat ik juist zo blij ben dat ze altijd heerlijk ontspannen is. Ze moet meer swingen, en veel actiever.. maar daar werken we aan!

edit; mijn instructrice heeft ook gezegd dat ik waarschijnlijk richting de M2/ Z1 vastloop, omdat ik zo enorm snel ben gegaan richting de M1. En dat ik dan gewoon even wat harder moet gaan trainen, en waarschijnlijk wat minder hoge punten ga rijden. Maar ik zie het allemaal wel, ik ben zoiezo enorm trots op wat ik nu al bereikt heb!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:53

leuke foto's, jullie zijn een leuke combinatie..
Waar ik me wel een beetje aan stoor, is dat het lijkt dat er geen constante druk op de teugels is. Natuurlijk is dat te vergeven aan dat je nu voor het eerst even een keer met S&T rijdt, maar probeer dan iig wel druk te houden op de trens.
Daarin kan je dan ook fijn verruimen en komt meer schwung en impuls.

verder ga ik met dresslOver mee.
Veel succes in t M2 straks !
Laatst bijgewerkt door YentlKG op 01-06-08 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:54

En helpt het niet om gewoon eens een keer als ze niet voldoende reageert op je been eens flínk de sporen erin te zetten en haar echt even een rondje de bak door te jagen? Dat klinkt misschien heel lomp, maar dat is beter als tig keer pikken zonder dat er iets gebeurd. Waarschijnlijk hoef je dat dan ook maar 2 of 3 keer te doen, en dan vertrekt ze écht wel op je been hoor.

En misschien tóch eens een tikje geven ondanks de spanning die je er dan in rijdt, die spanning is maar even, die rij je er wel weer uit.. Misschien is af en toe een klein tikje wel nét wat ze nodig heeft om nét wat actiever te zijn en met nét wat meer expressie te draven? Werkt het niet of blijft ze te gespannen doe je het de volgende dag niet. Een keer wat meer spanning kan ook niet zoveel kwaad, bovendien is een beetje experimenteren daarmee ook wel goed..

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:23

DresslOver schreef:
En helpt het niet om gewoon eens een keer als ze niet voldoende reageert op je been eens flínk de sporen erin te zetten en haar echt even een rondje de bak door te jagen? Dat klinkt misschien heel lomp, maar dat is beter als tig keer pikken zonder dat er iets gebeurd. Waarschijnlijk hoef je dat dan ook maar 2 of 3 keer te doen, en dan vertrekt ze écht wel op je been hoor.

En misschien tóch eens een tikje geven ondanks de spanning die je er dan in rijdt, die spanning is maar even, die rij je er wel weer uit.. Misschien is af en toe een klein tikje wel nét wat ze nodig heeft om nét wat actiever te zijn en met nét wat meer expressie te draven? Werkt het niet of blijft ze te gespannen doe je het de volgende dag niet. Een keer wat meer spanning kan ook niet zoveel kwaad, bovendien is een beetje experimenteren daarmee ook wel goed..

Ja inderdaad. Als ik aan het begin van het rijden, haar 1 tikje geef, als ze niet gelijk reageert op mijn kuit, dan heb ik daar de hele tijd profijt van. Maar omdat ze echt angstig op de zweep is, en ik de zweep daarna niet eens meer in mijn hand kan houden, omdat ze dan steeds bokt als die te dicht bij haar kont komt, heb ik dat maar een beetje laten gaan. Nu doe ik gewoon heel vaak middendraf rijden en weer terug - en als ze niet reageerd 'trap' ik haar een keer vooruit. Totdat ik maar heel licht mijn kuit eraan moet doen als ik wil dat ze vertrekt, dan ben ik tevreden. Ik heb dit een tijdje heel consequent gedaan, maar de laatste tijd niet meer zo. Ga daar maar weer hard aan werken!

Als ze wat sneller loopt, loopt ze ook gelijk al met meer impuls. Maar als ik dat in mijn proef doe, heb ik het gevoel dat ik de oefeningen niet goed kan afwerken, dus dan liever een 5je voor m'n impuls, dan al m'n oefeningen slordig rijden. Want ik heb nooit een onvoldoende voor andere oefeningen vanwege mijn impulsverlies.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:30

YentlKG schreef:
leuke foto's, jullie zijn een leuke combinatie..
Waar ik me wel een beetje aan stoor, is dat het lijkt dat er geen constante druk op de teugels is. Natuurlijk is dat te vergeven aan dat je nu voor het eerst even een keer met S&T rijdt, maar probeer dan iig wel druk te houden op de trens.
Daarin kan je dan ook fijn verruimen en komt meer schwung en impuls.

verder ga ik met dresslOver mee.
Veel succes in t M2 straks !

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar dat is ook als ik alleen met trens rijd. In het begin is ze dan altijd wat losjes (vooral op links) maar als ik dan echt goed losgereden heb, en haar wat meer ga oppakken komt dat meestal wel goed.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:37

Misschien kan je dit gewoon een keertje uit proberen? En zelf een weekje consequent met wat meer impuls rijden. Het is niet vreemd hoor dat je dan het gevoel hebt dat het te gehaast is. Misschien kan je het gewoon eens uit proberen.

Overigens hoeft ze niet sneller om met meer impuls te lopen, ze moet er gewoon iets meer aan 'trekken' Als ze achter wat actiever wordt en wat beter in de oprichting komt ziet het beeld er ook al actiever uit. Misschien moet je dit verschil eens laten filmen. Probeer eens die verschillende dingen uit, dus : normaal, Vlugger, en meer op het achterbeen en in de oprichting. En kijk dan zelf eens wat jij zelf het beste beeld vind geven. en of het beeld ook inderdaad gehaast is als je het tempo wat hoger legt.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 06:27

DresslOver schreef:
Misschien kan je dit gewoon een keertje uit proberen? En zelf een weekje consequent met wat meer impuls rijden. Het is niet vreemd hoor dat je dan het gevoel hebt dat het te gehaast is. Misschien kan je het gewoon eens uit proberen.

Overigens hoeft ze niet sneller om met meer impuls te lopen, ze moet er gewoon iets meer aan 'trekken' Als ze achter wat actiever wordt en wat beter in de oprichting komt ziet het beeld er ook al actiever uit. Misschien moet je dit verschil eens laten filmen. Probeer eens die verschillende dingen uit, dus : normaal, Vlugger, en meer op het achterbeen en in de oprichting. En kijk dan zelf eens wat jij zelf het beste beeld vind geven. en of het beeld ook inderdaad gehaast is als je het tempo wat hoger legt.

Ik weet dat ze niet sneller hoeft om met meer impuls te lopen. Maar als ik gewoon nét iets sneller stap/draaf/galoppeer, gebruikt ze haar achterbeen net iets beter & komt ze er wat beter aan, lijkt het wat actiever, en is mijn impuls gewoon goed. Het ziet er ook niet te gehaast uit, maar voor mezelf vind ik 't niet fijn, omdat alles dan ineens zo snel achter elkaar kom, en ik alles ga afraffelen. En ik weet dat ze ook met meer impuls kan lopen, zónder dat ik sneller ga. Dus dan ga ik liever daar aan werken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 06:58

Moderatoropmerking:
Reacties die tegen de regels zijn verwijderd.
Verder mijn complimenten voor de mensen wiens reactie hier nog staat. Dit is hoe we het hier graag willen zien, op een vriendelijke manier, onderbouwd, hier heeft de TS ook wat aan. En ook de complimenten voor de TS hoe zij deze reacties oppakt en wat ze er mee doet. Lachen Erg leerzame posts, niet alleen voor de TS, maar voor iedereen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:29

x_tico schreef:
zo vast vind ik hem niet zitten hoor, en een x oefenen met S&T is toch gewoon uit nieuwschierigheid hoe tie erop reageerd.
Hij mag wel wat nageeflijker, maar na de 1e x S&T moet je niet te veel verwachten natuurlijk. Lachen

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:31

Wat een leuk dier zeg. En ook super setje.
Ik heb het idee dat je stang niet goed zit. Je hebt namelijk op sommige fotos geen contact met de stang en dan zit ie al te strak. Heb je de kinketting niet te strak/te los staan? In rust moet de stang gelijk lopen aan de lippen/mond.

Verder is het misschien een idee om (zeker voor de eerste paar keren) met S&T te rijden onder begeleiding? Dan weet je zeker dat je het goed doet. (zolang de instructie het goed weet natuurlijk Lachen )

Succes verder Lachen

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:41

@Exodus: Ze deed het onde rbegeleiding, haar moeder is een gediplomeerde instructrice die ook ervaring heeft met S&T.