[RT-D] Voor het plaatje te groot. Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[RT-D] Voor het plaatje te groot. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:13

Hallo allemaal Doei!

Ik zie hier op bokt veel topic voorbijkomen. Van mensen die te groot zijn voor hun pony, maar die hem niet kwijt willen.
Ik kamp met datzelfde probleem...

Ik ben voor het plaatje te groot (zeer zeker niet te zwaar, erg lekkere stevige pon Pling ), maar nu hoor ik dus steeds, te groot? pony wegdoen, of niet meer rijden..

Nu heb ik dit schema voor mijn pony:

1 dag in de week: Rijden met Laudon (meisje van negen)
1 dag in de week: buiten rit van 2/3 uur (waarvan hooguit een half uurtje draf/galop is, ze is nog volop energiek als we terugkomen).
1 dag in de week: 45 minuten rijden (voor juist spiergebruik en houding, plus ontspanning erin, en stelling, met af en toe een pasje wijken, verder geen zware oefeningen).
1 dag in de week: Grondwerk.
1 dag in de week: aan de hand springen/balkjes draven.
1 dag in de week: Hardlopen buiten de wei, dus over de weg, en in de berm (loop ik langs haar, zo draven we een half uurtje).
1 dag in de week: Rust met veel knuffelen, en poetsen (wat ook iedere dag gebeurt natuurlijk Knipoog )

Nu heb ik voor mijzelf ook een regel: Niet boven de 65 kg, ander niet meer rijden tot ik er weer onder zit, en goed afvallen Pling .
Nu is ze een erg stevige pony, weegt zelf zon 400/450 kg. Is op goed gewicht.
Als ik dus zou rekenen zou ze volgens een 17.5% regel 74 kg aankunnen. Ik weeg zelf zon 62 kg.

Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan vinden. Ben ik op een goede manier met haar bezig, of vinden jullie dat ik haar overbelast?

Mijn lesgeefster vind overigens, dat ik voor het plaatje te lang ben, maar dat ik haar niet uit balans breng, en dat ik zeker licht genoeg ben.

Anoniem

Re: [RT-D] Voor het plaatje te groot. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:15

Vergeten te vermelden:

Héél af en toe spring ik met haar. Zoals gister, maar dan gaan we niet hoger dan 30 cm, want ik ben echt een schijtlijster Huilen van het lachen Bloos Dit is het afgelopen jaar de eerste keer geweest dat ik spring Bloos

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:16

Plaats eens een foto zodat we kunnen zien of je echt te groot bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:18

Heb alleen foto's van het oude zadel van een half jaartje terug. Dit zadel lag heel slecht (te ver op de schoft zeg maar). Dus is niet helemaal goed te beoordelen denk ik?
Heb inmiddels wel al een half jaar een nieuw zadel hoor!
Geen slecht zadel op mijn wijfie Lovers

Zit zon acht cm onder buik met de beugels. Mischien heb je daar iets aan?
Zit in elk geval niet met opgetrokken benen ofzo,omdat ik te groot ben Knipoog

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:20

Weet je wat ik altijd vind, Zolang je niet te zwaar bent en je merkt dat je pony nog graag voor je werkt, kun je er lekker op blijven rijden hoor!
Er zijn genoeg mensen die eigenlijk te lang zijn voor de pony waar ze op rijden, maar waar de pony geen hinder van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:45

Als jij zegt dat Kel er plezier in heeft, er geen last van heeft, zie ik het probleem niet Astrid Knipoog.
Ik vind jouw zeker niet te groot voor Kel, en al helemaal niet te zwaar.. En zoveel rijd je niet met haar. Vind het nog prìma kunnen Lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:54

Oke bedankt Haha!

Ik heb altijd het idee dat als ik buitenrijd, dat mensen vinden dat ik te groot ben Bloos Kan ook zijn omdat ik af en toe met mijn domme harsen vergeet dat ik een pet op heb in plaats van een cap hoor Bloos! Bloos

Ik krijg af en toe ook wel te horen dat mensen mij te groot vinden. Vandaar dat ik me afvraag of mijn schema te zwaar is Knipoog

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:17

Zoals je zelf ook al hebt berekent, qua gewicht pas je er nog op.
Maar goed, lengte telt net zo goed mee, denk aan de hefboommanier (een ladder liggend meenemen gaat makkelijk, een ladder rechtop meenemen veel zwaarder).
Je hebt voor zover ik zie geen foto, en de stokmaat ontbreekt ook (tenminste, voor zover ik er weer eens overheen gelezen heb:+), dus ja..Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:32

Ik vind het toch makkelijker met een foto. Ja
Het kan zijn dat de ruiter wat onder de buik uitkomt, maar toch nog past. En ook kan iemand die er minder onder uit lijkt te komen, toch niet meer passen... Moeilijk te beoordelen dus! Moet je maar eens nieuwe foto's gaan maken. Knipoog

Stokmaat en jouw lengte zou misschien ook al wat kunnen helpen.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:45

Als je pony je goed kan dragen en jullie er allebei nog hartstikke veel plezier in hebben...waarom dan niet?!
Lekker door blijven rijden.
Enne..trek je maar lekker niks aan van die mensen. JIJ weet dat het goed zit! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:24

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus de foto die ik heb, die duidelijk is. Maar zoals je ziet ligt dit zadel echt voor geen meter. Heb inmiddels al een half jaar (iets minder) een nieuw zadel. Maar heb hier nog geen duidelijke foto's van.

Deze foto vind ik persoonlijk zelf moeilijk te beoordelen vanwege dat dat zadel zo ver naar voren ligt, op de "schoft" (die heeft ze amper Tong uitsteken ).
Heb nu dus een zadel wat pérfect past Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:30

nobel1 schreef:
Als je pony je goed kan dragen en jullie er allebei nog hartstikke veel plezier in hebben...waarom dan niet?!
Lekker door blijven rijden.
Enne..trek je maar lekker niks aan van die mensen. JIJ weet dat het goed zit! Haha!

Dat snap ik, en kwa gewicht zit het goed Ja Maar aangezien ik vaak te horen krijg dat ik te groot ben, wil ik graag de mening van méér mensen hebben, zodat ik het ook zeker weet Haha!

Ik wil natuurlijk niet hebben, dat ik mijn paard haar rug verpest
En als ik echt te groot ben, of te groot word, dan moet ze me maar trekken in plaats van dragen Haha!
Dan beleer ik haar gewoon voor een koetsje Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:34

Als ik op deze foto afga pas je perfect op je pony.
daarbij rij je ook niet heel vaak. Denk niet dat het kwaad kan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:35

Dat lijkt me nog te passen hoor. Lachen

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:41

Aan de foto te zien ben je ABSOLUUT niet te groot imo !
Je past er netjes op! Zelfs als je je beugels nog 2 gaten langer zou doen zou het prima kunnen Lachen
Ik weet niet hoe het er nu uit ziet natuurlijk, maar als ik op deze foto afga heb ik niks aan te merken op jouw lengte hoor!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:51

Zeker niet te groot hoor !

Maar de pony is denk ik geen 400/450 kilo. Ik heb hier een van 1.55m en die is 400 dus denk dat jouw pony wel wat lichter zal zijn, als ik via de foto mag schatten dat ze kleiner is dan een Epony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:16

Ze is net geen d pony *LOL*
Maar ze is wel super breed Knipoog
Ik heb haar ooit met zon meetlint gedaan, en daar kwam ik uit op 425 kg Nagelbijten / Gniffelen Vond het al veel Huilen van het lachen
Schijntbaar ben ik niet de enigste die het veel lijkt.

Als ze 400 zou wegen kan ze 64 aan, heb ik zo even uitgerekend. Zou ze 400 wegen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:31

astridjhu schreef:
Ze is net geen d pony *LOL*
Maar ze is wel super breed Knipoog
Ik heb haar ooit met zon meetlint gedaan, en daar kwam ik uit op 425 kg Nagelbijten / Gniffelen Vond het al veel Huilen van het lachen
Schijntbaar ben ik niet de enigste die het veel lijkt.

Als ze 400 zou wegen kan ze 64 aan, heb ik zo even uitgerekend. Zou ze 400 wegen?

Als ze net geen D is zou ik gaan voor een kilo of 350. Maar dan kan ze het imo nog makkelijk aan, van die rekensommetjes zijn er zoveel... Van 10% tot 25%, dus maak je maar niet druk hoor Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:35

Oke Haha!

Tja.. Wat dat betrefd ben ik best wel erg hoor, wil gewoon écht het beste voor haar Nagelbijten / Gniffelen Koop altijd de duurste appels en wortels Bloos Dekjes moeten súperschoon zijn, wil ik ze gebruiken Nagelbijten / Gniffelen Ben écht erg Huilen van het lachen

Achja Bloos Huilen van het lachen

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:32

meid, maak je neit druk daarom!!!

een jaar geleden ging ik nog af en toe (eenmaal per maand ofzo) samen met mijn vriendin op wandeling. Ik reed toen met een C-pony. en die pony won het op de velden nog van de grote paarden die minder gewicht moesten meesleuren hoor Knipoog
want ik weeg om bij om de 70 kilo.

Ik ben gestopt met winny te rijden want ik begon het zelf te zielig te vinden Haha! alhoewel de pony er geen last van had en ik had het gevoel dat ik ook geen evenwicht had op zo'n smal energiek ding Knipoog

Veel succes nog met je pony!!! en je bent pas te groot en te zwaar wanneer jij vind dat het niet meer kan of je pony het je duidelijk maakt dat je te zwaar word Knipoog
Naar dat plaatje moet je niet kijken, zolang jij en je pony maar een waterdichte band met elkaar hebben en plezier hebben met elkaar!!!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:52

Volgens mij pas je er nog prima op. En zolang ji jen de pony nog plezier hebben samen, zou ik mij er niet druk om maken wat anderen ervan zeggen. Je ziet ook regelmatig volwassenen op een ijslander of fjord. Wat qua lengte ook niet altijd een mooi gezicht is, maar de pony kan het prima aan. Nu zijn die rassen ook erg sterk. Maar zo te zien kan jou pony jou nog makkelijk hebben. Het is zonde om een pony te verkopen, omdat iemand anders vindt dat je er te groot voor bent!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:13

Ik vind ook dat je er nog prima oppast en het schema dat je hebt gemaakt vind ik goed hoor! Zo heeft ze heeft rust, maar ook niet té veel.

Siiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:57

Jij bent zeker nog niet te zwaar voor je pony,en de lengte is niet zo drastisch erg dat jij niet meer op je pony kan rijden. Het schema dat je hebt gemaakt is goed, leuk afwisselend, en je pony heeft genoeg afwisseling. Maar mocht je ooit boven de 65 kilo komen, dan nog zou je er nog wel op rijden, als het maar niet té zwaar voor je pony word. Heel veel plezier met je beessie!! Haha!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:35

Come on, girl! Je hebt een super pony en bent zeker niet te groot of te zwaar! Heeel, heeeel veel plezier ermee en succes!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:40

Past nog prima! Daar hoef je je niet druk over te maken.
Lekker rijden en samen lol maken Haha!