Als je het vraagt op bokt, ben je er niet klaar voor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

Als je het vraagt op bokt, ben je er niet klaar voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:20

Hoi!

Ik ben wel is benieuwd wat jullie vinden. Ik zie regelmatig op bokt topics verschijnen van mensen die hun paard/pony willen inrijden, maar hier eerst op bokt vragen over gaan stellen. Bijvoorbeeld over wanneer je een paard zadelmak mag maken, inrijden of andere topics over het beleren van jonge paarden. Bijvoorbeeld, dit is mijn paard [Foto] vinden jullie dat ik met hem/haar kan beginnen.

Als je zulke vragen op internet moet stellen, ben je in mijn ogen niet geschikt/ er klaar voor om je paard in te rijden.

N.B. dit gaat niet over rijtechnische tops zoals over SB, wijken oid , dit vind ik dit *over het algemeen*een ander verhaal.

Twiggy2008

Re: Als je het vraagt op bokt, ben je er niet klaar voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:25

Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen dit soort vragen op internet gooien. Je krijgt geheid een berg commentaar en soms is het vanaf internet ook moeilijk om te bepalen. Het hangt van zoveel factoren af...... Zelf vind ik naast een bepaalde leeftijd (minimaal 3,5 jaar a 4 jaar), het ook belangrijk of het paard er aan toe is, zowel mentaal als fysiek. Feit is wel dat er veel mensen zijn die zoiets voor het eerst doen. Een beetje hulp erbij is dan wel prettig en dan kan het uitwisselen van ervaringen wel fijn zijn via bokt. Maar ik zou (als ik zou twijfelen Knipoog ) zulke dingen liever vragen aan mensen die mij en mijn paard in real life kennen en bezig zien. Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:27

het valt mij op dat er om het minste geringste tegenwoordig al een topic geopend wordt. Daar erger ik me heel erg aan.
Straks komt er nog een topic over "ik ging naar de wc en papier was op.. wat doe je?".

Maar ik ben het wel met je eens dat je er dan nog niet klaar voor bent als je zulke vragen eerst moet gaan stellen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:27

ik weet niet zo goed. ik heb ook veel van internet en bokt geleerd. meestal (hoop ik toch) weten mensen wel wat, maar vragen ze het voor de zewkerheid. of willen ze ervaring horen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:29

Het punt is denk ik dat iedereen er anders tegen aan kijkt, Zeg nou zelf kan je nu een paard/pony d.m.v. een foto juist beoordelen? Je kent diegene niet wat ervaringen betreft dus dat is een moeilijk iets om in te adviseren..
Een paard/pony voor de eerste keer zelf gaan beleren terwijl je geen ervaring hebt is in mijn ogen niet verstandig, zorg altijd dat je iemand erbij hebt, een paar extra handen en ogen is zo handig want die jonge dieren zijn zo snel en vaak ook handig (of juist onhandig).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:30

potverdikkie schreef:
het valt mij op dat er om het minste geringste tegenwoordig al een topic geopend wordt. Daar erger ik me heel erg aan.
Straks komt er nog een topic over "ik ging naar de wc en papier was op.. wat doe je?".

Maar ik ben het wel met je eens dat je er dan nog niet klaar voor bent als je zulke vragen eerst moet gaan stellen..

Daar loopt al wel een topic over Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:30

potverdikkie schreef:

Dat zou me serieus niet verbazen op bokt!

Maar ik denk dat we in het begin allemaal heel veel moeten leren, maar ik denk dat er wel heel veel mensen zijn die zichzelf overschatten. Zo hebben wij op stal iemand die niet eens haar eigen pony van de bak naar de stal durft te brengen, tja... dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. En er zijn zat 'zulke' mensen die denken een paard te kunnen beleren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:31

potverdikkie schreef:

Hm, nou je het zegt... goed idee wel! Ja Knipoog

Ik weet het niet. Misschien weten die mensen wel al heel goed wat ze van plan zijn, maar willen ze toch nog even checken of er bokkers zijn die nog goeie tips hebben.
In heel veel gevallen zal het inderdaad zo zijn. Maar sluit de verstandige niet uit Knipoog

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:33

Je kan er zeker wat van leren, ik kijk ook wel in rt topics voor tips ed. maar zoals Nadya al zegt, ik zou dan liever tips krijgen of bevestigd worden door mensen die mij en mijn paard kennen en ook echt gezien hebben.
Ga bijvoorbeeld de zoekfunctie van bokt is door, hoeveel topics er wel niet zijn over mijn 2,5 jarige longeren? 3 jarige zadelmak maken, die niet om zekerheid vragen maar of ze het wel of niet moeten doen.

*misschien een andere discussie, maar sommige laten hun doen en laten teveel afhangen van de mening van bokt*
Potverdikkie, dr worden inderdaad steeds meer topics geopend over kleine dingen... als het papier straks op is zal ik het meteen aan bokt vragen Vork

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:35

Ik vraag ook regelmatig dingen op bokt en bereid me telkens voor op de reacties, zo heb ik gisteren ook een topic geopend over een rennerige pony die niet bij me wil blijven, terwijl alles past en pony gezond is. Was al bang dat ik reacties zou krijgen als; als je het niet kan moet je er niet op gaan zitten, zoek goede les enz enz.

Maar heb superbruikbare tips gekregen, gisteren in de praktijk gebracht en pony liep geweldig. Dus op die manier ben ik altijd erg blij dat bokt soms ook fatsoenlijke tips geeft Vork

Daarnaast ben ik wel iemand die precies weet waar mijn eigen fouten zitten en het alleen erg moeilijk vind om ze er zelf uit te rijden, dan kan een schriftelijke tip soms al genoeg zijn.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:38

brittkitt: Dat zijn echt rijtechnische tips, het is juist goed dat die gegeven worden! *het forum is er niet voor niks natuurlijk* Maar dit vind ik wel iets anders dan iemand die vraagt of hij zn pony kan gaan inrijden, of hoe ze dit moeten gaan doen.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:40

Foto's ed plaatsen en dan vragen: Kan ik dit paard inrijden? vind ik persoonlijk wel dom. Maar als je vraagt op welke volgorde oid mensen hun paard inrijden lijkt me dat niet verkeerd ofzo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:41

Dat zijn ook rijtechnische tips toch?
Moet ik voorover zitten, of juist rechtop. Moet ik mijn pony begrenzen met een zweepje of alleen met mijn been.

Net zo rijtechnisch als alle andere topic, grote verschil is dat het paard nog niks kent en weet en dus niet weet hoe hij hierop moet anticiperen.
En dan wordt idd gegild dat je er nog niet klaar voor bent, terwijl ik persoonlijk al heel veel aan zulke tips zou hebben

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:44

Ik vind dat als je die vragen hebt je zeker niet (alleen) je paard moet inrijden (ander topic, paard kan alleen ingereden worden door proffesional) Goede begeleiding bij inrijden is vind ik een pre en die ontvang je niet via internet.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:49

Het valt mij juist andersom op.
Niet dat ik zelf ooit een rijtechnisch topic open, want ik heb geen eigen paard meer, maar

Bij het minste of geringste wordt hier al gezegd: je bent er niet klaar voor. Of: neem les! Terwijl vaak de persoon in questie al les heeft. Bijvoorbeeld indd bij rennerige paarden, paarden die niet goed naar buiten kunnen (rijden) enzovoorts. Mag je pas een paard nemen als je alles al kan? Stiekem denk ik dat een hoop mensen wel eens met zulke probleempjes kampen.

Ik denk dat als ik al op Bokt zat toen ik mijn paard nog had, ik maar beter geen rijtechnisch topic had moeten openen.
(met indrijden ligt dat natuurlijk wel een beetje anders, daar ben ik het mee eens)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:23

potverdikkie schreef:

Haha ik moest ook wel lachen om dit stukje, zoals al werd gezegd, er is zelfs een topic over *LOL* Haha!

Maar TS je hebt wel gelijk, ik denk ook vaak bij mezelf, meid begin dan niet als je er niet zeker van bent, ben je er niet klaar voor. En heb je goede begeleiding, vraag het hem of haar dan! Die kunnen je zeker op weg helpen, ze kennen de ruiter en het paard (over het algemeen).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:26

Ik ben allang blij dat het uberhaupt gevraagd wordt, dat geeft al aan dat ze graag hun best willen doen en niet zomaar lopen aanklooien. Ze zouden namelijk evengoed kunnen beginnen zonder eerst informatie te hebben gezocht. Nee ik val er niet over: vind het alleen maar positief. Lachen Waar ik me daarentegen wél aan stoor zijn de botte reacties die vervolgens gegeven worden. Als je niets nuttigs te vertellen hebt houdt dan gewoon je mond, dat soort gezeik heeft niemand iets aan: het werkt alleen maar averechts. Echt weer typisch bokt. Misselijk

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:37

Eens met Redrumfox. Zulke topics lopen op de 1 of andere manier altijd raar... Bijvoorbeeld het "zoek les" of "heb je les/wat zegt je instructeur" Totaal onnodige antwoorden imo. Ik ben zo'n persoon die géén les heeft. Mijn paard heeft een poosje heel raar gedaan. Ze probeerde tijdens het rijden én longeren zichzelf met haar voorbeen tegen haar hoofd te slaan. Nagelbijten / Gniffelen Toen ik daar een topic over opende, was het eerste antwoord, "wat zegt je instructeur?" Nou die had ik dus niet. Zwaar fout natuurlijk. Ja Maar voor die paar keer dat ik op mijn paard klim, ga ik geen les nemen. Als de oplossing bijv iets simpels was geweest als, stelling vragen ( totaal niet van toepassing, maar als voorbeeld Clown ) Dan heb ik geen instructeur nodig, om die stelling ook daadwerkelijk te rijden. En hoe zeer ik me ook aan die antwoorden erger, ik geef ze zelf nu ook Nagelbijten / Gniffelen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:44

met de stelling eens.
inrijden is niet iets wat je op iemand anders manier kan doen.
tips, oké, maar je moet zélf de feeling en de ervaring hebben, en weten wat je doet en wat je kan.
en die ervaring/dat gevoel doe je op in de praktijk!
dus als je eraan twijfelt of je een paard kan inrijden,
begin er dan niet aan,
of klim er op/ begin er mee, maar op je eigen manier!
en niet met in je achterhoofd van "nu zeiden ze op bokt dat ik dit moest doen, en daarna dat".
dat werkt toch niet! Vork

maw: óf je hebt vertrouwen in je eigen kunnen, en dus geen bevestiging van 'bokt' nodig (dus geen topic)
óf je bent er niet aan toe, ook al hoop je door 'bok' bevestigd te worden in dat je het misschien toch wel zelf kan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:25

advies kan altijd gevraagd worden niks mis mee
maar dingen zo als zadelmak maken of een paard met een ontzag probleem kun je hier op bokt wel melden en om raad vragen maar vanuit een computer is het voor iedereen moeilijk te oordelen wat er gedaan moet worden
beter zorgen voor goeie hulp/instructie die het kan zien en gelijk kan oordelen
vaak gebeuren er verkeerde dingen of ongelukken alleen omdat ze advies gaan opvolgen via een pc.
soms zie ik hier ook mensen advies geven die er zelf al weinig verstand van hebben, niet verkeerd bedoeld want sommige mensen weten ook niet beter omdat ze het zelf niet geleerd of ooit gezien hebben, maar bv de wereld binnen de maneges is veel anders dan de wereld in de sport met jonge en sesibele paarden.
het is fijn dat iedereen wil helpen maar denk wel na dat het niet altijd goed uit kan pakken

Risky_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:38

Ik ben bezig met een afstudeer project.. En nu heb ik een idee die wel een beetje op dit onderwerp aansluit..
Stel je voor dat je met een vraag zit (rijtechnisch) zou je die dan graag aan een professionele ruiter willen stellen? En dan bedoel ik een bekende in de paardensport..
En omdat je dan weet dat het een antwoord is die iemand geeft die er echt veel verstand van heeft zou je er dan voor willen betalen? Niet duur maar iets van een euro...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:46

Ik heb liever dat iemand het vraagt, dan gewoon maar doet. Vaak komen er toch best nuttige tips langs!
Maar men moet natuurlijk niet té naief zijn en alles maar klakkeloos overnemen natuurlijk. Advies is fijn om de twijfel weg te nemen of om juist extra te twijfelen zodat je prof. hulp inschakeld.
Maar als je vraagt of je klaar bent om met stang en trens te rijden, dan ben je er inderdaad nog niet klaar voor om ermee te rijden.
Maar of iemand klaar is om wedstrijden te rijden kun je wel een beetje inschatten als men eerlijk is met foto's plaatsen (dus niet de 3 foto's uitkiezen waar het paard wel mooi op loopt, terwijl op de andere 10 het een ramp is). Filmpjes geven trouwens een beter beeld Lachen

Maar over het inrijden kun je inderdaad echt niet oordelen over internet en als je zelf zo twijfelt dat je het op internet vraagt dan ben je er niet klaar voor.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:54

Risky_B schreef:
Ik ben bezig met een afstudeer project.. En nu heb ik een idee die wel een beetje op dit onderwerp aansluit..
Stel je voor dat je met een vraag zit (rijtechnisch) zou je die dan graag aan een professionele ruiter willen stellen? En dan bedoel ik een bekende in de paardensport..
En omdat je dan weet dat het een antwoord is die iemand geeft die er echt veel verstand van heeft zou je er dan voor willen betalen? Niet duur maar iets van een euro...

tuurlijk dat zou iedereen wel willen neem ik aan Tong uitsteken

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:26

Ik vind het ergens wel waar ,
Want een paard beleren ( en eilijk alles wat met praktijk te maken heeft ) kan je niet leren door theorie ,
Alleen door te oefenen en te voelen , En dat kan je alleen leren met een heel groot ruitergevoel ( dat helaas maar weinig mensen hebben ) of een goede instructeur !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:27

potverdikkie schreef:

Zo'n topic is er al Nagelbijten / Gniffelen