Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:24

Heej! Ik had een vraagje over springen. Ik wil binnenkort aan een (beginners) wedstrijd meedoen met springen maar heb nog niet zoveel gesprongen. Wat is de juiste 'aanloop' en ik vind het belangrijkste; hoe drijf je hem boven de hindernis? Klinkt misschien dom, maar dan moet je toch gewoon drijven op moment dat je gaat springen of is het iets speciaals? En ja ik ga mijzelf er 100 % voor inzetten en ben niet bang voor springen dus ik wil het echt graag.

nienkemoes

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:20

Zie de wiki Knipoog

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:50

gewoon drijven.. Licht er aan op wat voor een pony je zit is het een druke pony hou hem dan in als je op de hindernis af gaat en laat hem een meter voor de hindernis wat losser(natuurlijk teugels niet losgooien maar ook niet te strak hij moet de ruimte hebben om te springen!) Is het een langzamere pony neem dan een zweepje erbij en zorg dat ie goed wakker en voorwaards is (natuurlijk voorwaarts maar alsnog). Als je weet dat ie vaak weigert voor de sprong met een zweepje iets voor de afzet tikken. Maar je moet toch je eigen fijne manier vinden voor jou en je pony!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:40

Niet te veel gaan doen, lekker aan je pony overlaten. Jij zorgt dat ze lekker vlot galoppeert, en zij springt erover. Die taakverdeling heb ik ook met mijn paarden Knipoog

_claire91_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 00:03

hooi,,

leuk dat je gaat springen.. maar ik zou eerst gewoon veel op les gaan en dan aan kijken voor de wedstrijden;)
je moet gewoon aan kijken of je paard het zelf doet ik zou gewoon lekker nix doen natuurlijk wel naar de hindernis rijden paar meter van te vore goed zitten en dan in de verlichte zit als je paard springt.. als je merkt dat die terug kom been geven dan komt alles wel goed hoop ik;)

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:54

in een goed tempo op de sprong aanrijden, niet te hard en niet te zacht. een normaal tempo zeg maar. Clown
voor de sprong benen geven voor de afzet. (niet te hard maar gewoon normaal)
heb je al vaker gesprongen? en doet je pony/paard het braaf?
*misschien weet je dit zelf al?!; wachten totdat je paard springt, en dan pas in de verlichte zit. niet van tevoren al.. als ie dan weigert, dan kan het nog wel eens een boem worden! Clown

succes ermee!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:58

Lisaaaaaaa schreef:
in een goed tempo op de sprong aanrijden, niet te hard en niet te zacht. een normaal tempo zeg maar. Clown
*misschien weet je dit zelf al?!; wachten totdat je paard springt, en dan pas in de verlichte zit. niet van tevoren al.. als ie dan weigert, dan kan het nog wel eens een boem worden! :+

succes ermee!

Daar heb ik wel ervaring mee Clown En misschien is het een idee om eerst veel te oefenen, heel veel! dan gaat het veel meer 'vanzelf'!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:03

Idd voor de sprong benen geven, drijven dus niet schoppen Knipoog
En houd een lekker galopje erin niet te hard maar zeker ook niet te langzaam.
Boven de spong kijk je waar je heen gaat en dus niet naar onder.
Als je aan komt rijden kijk je wel naar de hindernis.
Niet bang zijn en er lekker voor gaan! heel veel succes Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:04

waarom geven jullie allemaal been voor de hindernis?

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:06

suus_Mette schreef:
Lisaaaaaaa schreef:
*misschien weet je dit zelf al?!; wachten totdat je paard springt, en dan pas in de verlichte zit. niet van tevoren al.. als ie dan weigert, dan kan het nog wel eens een boem worden! :+

succes ermee!

Daar heb ik wel ervaring mee Clown En misschien is het een idee om eerst veel te oefenen, heel veel! dan gaat het veel meer 'vanzelf'!

okee!
idd misschien is dat een idee! Knipoog

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:07

Lielle schreef:
waarom geven jullie allemaal been voor de hindernis?

zodat ie niet te veel de mogelijkheid heeft om te weigeren. of voor het langzamer lopen. goed voorwaarts houden, dan is het voor het paard makkelijker te springen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:09

Maar waarom geef je dan been? Mijn paarden zijn ook voorwaarts zonder dat ik steeds been geef. Ik geef pas been als er iets fout dreigt te gaan, niet als er nog niets mis is. Zo stomp je ze alleen maar af.

Ik geef wel eens extra been in de afzet, maar dat is als ik bv wil dat ze met wat meer afdruk springen.

/add
dit soort dingen moet je al in je dressuur voor elkaar hebben, dan zijn extra beenhulpen niet nodig.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:12

Lielle schreef:
Maar waarom geef je dan been? Mijn paarden zijn ook voorwaarts zonder dat ik steeds been geef. Ik geef pas been als er iets fout dreigt te gaan, niet als er nog niets mis is. Zo stomp je ze alleen maar af.

Ik geef wel eens extra been in de afzet, maar dat is als ik bv wil dat ze met wat meer afdruk springen.

/add
dit soort dingen moet je al in je dressuur voor elkaar hebben, dan zijn extra beenhulpen niet nodig.

je hoeft ook niet constand been te geven. alleen met de afzet, als die verder goed voorwaarts is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:14

Wat is het nut van je beenhulp in de afzet? Omdat ze anders niet springen? Dan hoop ik niet dat jij het ooit vergeet, ga je toch samen over de kop Knipoog

Kortom, zo simpel mogelijk rijden. Een paard dat lekker voorwaarts is, alert is op de sprong en met voldoende ritme en overtuiging van de ruiter gereden wordt heeft echt geen beenhulp meer nodig om te springen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:17

Ik geef alleen been als hij extra afdruk moet hebben of als er iets is.
Maar Lielle TS is een beginneling dus zal haar wel aanraden wat te drijven voor de hindernis anders gaat het fout.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:18

Lielle schreef:
Wat is het nut van je beenhulp in de afzet? Omdat ze anders niet springen? Dan hoop ik niet dat jij het ooit vergeet, ga je toch samen over de kop Knipoog

Kortom, zo simpel mogelijk rijden. Een paard dat lekker voorwaarts is, alert is op de sprong en met voldoende ritme en overtuiging van de ruiter gereden wordt heeft echt geen beenhulp meer nodig om te springen.

nee precies snapte t het been geven voor de sprong ook al niet haha
wel met been blijven ondersteunen maar ja dat doe je in het hele parcours Knipoog

en als je flink been moet gaan geven in de afzet omdat ie anders zou stoppen moet er toch iets anders geregeld worden hihi

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:18

@Lisa, geef je dan ook in een rij in/uitjes op iedere sprong been?

Toevallig heb ik van de week gesprongen met een paard dat echt nog grasgroen is. Die had dus wel wat ondersteuning nodig in de afzet, zodat hij wat meer ging springen en niet bleef draven. Maar dat wil je zo snel mogelijk afbouwen, ze moeten het gewoon zelf doen.

/add
(dacht even dat ik een beginneling genoemd werd Knipoog )

dan nog vind ik het geen goede tip. Je moet ook als beginneling zorgen dat je al met aanrijden je impuls goed hebt, anders ben je gewoon al te laat.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:26

@Lielle.
nee niet bij iedere sprong. maar als het nodig is wel.
maar als je het gevoel hebt dat hij niet uit komt of niet wil, dan geef je toch been. en als hij niet voorwaarts is..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:21

Lielle als je soms sommige beginners ziet rijden dan wil je eigenlijk keihard roepen , BEEN!
Vaak gaat het ook gewoon fout omdat ze niet drijven en het paard stil laten vallen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:51

Lisaaaaaaa schreef:
@Lielle.
maar als je het gevoel hebt dat hij niet uit komt of niet wil, dan geef je toch been. en als hij niet voorwaarts is..

als hij niet uitkomt moet je alleen zorgen voor ritme en zelf zo stil mogelijk zitten. Als hij dreigt te stoppen idd een rotschop, maar als hij gewoon niet voorwaarts is moet je dat al veel eerder oplossen en niet pas in de afzet.

AronYve, helemaal mee eens! Maar ook dan geldt dat je dat al in de basis (is in de dressuur) moet aanpakken en niet pas in de afzet.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:57

jijzelf nie te veel doen ! de pony zal het wel doen x

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:24

Lielle schreef:
Lisaaaaaaa schreef:
@Lielle.

als hij niet uitkomt moet je alleen zorgen voor ritme en zelf zo stil mogelijk zitten. Als hij dreigt te stoppen idd een rotschop, maar als hij gewoon niet voorwaarts is moet je dat al veel eerder oplossen en niet pas in de afzet.

AronYve, helemaal mee eens! Maar ook dan geldt dat je dat al in de basis (is in de dressuur) moet aanpakken en niet pas in de afzet.

dat is idd waar! maar als je paard gaat minderen voor de sprong geef je ook been. en ik geef als ie springt ook een beetje been. niet heel veel ofzo, maar om (wat jy ook al zei) zijn afdruk beter te laten worden.
en het lijkt me niet dat je voor de sprong je benen afsteekt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:59

ik steek ze niet af, maar ik doe ook niets speciaals. Als ik iedere keer in de afzet been geef voor extra afdruk stomp je ze af. Mag ik vragen welke klasse je springt? ik heb nl het gevoel dat we het niet over hetzelfde hebben.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:00

hihi, dat dacht ik ook al.
ik rijd geen wedstrijden. (wel onderlinge gereden)
gewoon recreatief met instructie!
* maar omdat je een andere houding aanneemt gaan je benen er wel tegen aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:03

oke, ik cross M en spring L/M *LOL* Wsl begint daar het verschil al. Overigens is er wel een verschil tussen een echte beenhulp en een wat verschuivend been (wat eigenlijk niet hoort).