Een paard nageflijk rijden of beter een natuurlijke houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rainbow_

Een paard nageflijk rijden of beter een natuurlijke houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 13:53

Hoi,
waarom moet je een paard nageflijk rijden?
Dit vraag ik me af omdat mensen die bitloos/buiten rijden, meestal een paard niet nagefelijk rijden.
Dus sommige mensen vinden een natuurlijkere houding beter toch?
Wie kan mij vertellen waarom hij/zij dat vind?
Alvast bedankt:)
groetjes elise

moonfish13

Re: Een paard nageflijk rijden of beter een natuurlijke houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:56

kunnen ze de ruiter beter dragen en gaan ze over 4 benen lopen enz.. zoek maar eens vind je zat denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:58

TS, ik rij ook bitloos en vind het ook belangrijk dat mijn paard zijn lijf goed gebruikt om mij te dragen, hoor. Knipoog
Ben daar hard mee aan het werk (ik ben hem bitloos aan het inrijden), al hoewel ik straks buiten ook gewoon lekker samen wil genieten natuurlijk........ Ken ook zat mensen die wel met bit rijden en die in de bak 'werken' en het buiten even 'los' laten. Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:03

Ja oke om je beter te dragen, maar als je buiten rijd met een los teugeltje is dat dan meteen slecht?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:04

_rainbow_ schreef:
Ja oke om je beter te dragen, maar als je buiten rijd met een los teugeltje is dat dan meteen slecht?

Welnee..... Heerlijk juist, buiten rijden met een los teugeltje.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:06

Is helemaal niet slecht om buiten te rijden met een los teugeltje... Je paard kan dan ook leren ontspannen en lekker om zich heen kijken.. Alleen als je echt aan het dresuuren bent ben ik van mening dat je wel gewoon contact mag hebben. Ik ben wel tegen dat heel diep rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:09

Dat diep rijden vind ik ook niets . Ik leer juist om het met mijn benen en zit te doen, van voor naar achteren te rijden enzo.
Ik rij ook niet met constante druk op de neus, dat is niets met bitloos rijden. Momenteel rij ik zelf nog met losse teugel, omdat ik de gewichtshulpen aan het aanleren ben en daar wil ik geen teugel bij hebben. Knipoog

_Wyoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:10

Als jij je paard van achter naar voor rijdt, dan geeft hij, in principe, na.
Ik rijd mijn paard ook bitloos en omdat ik wil dat hij goed op vier benen loopt, mag hij buiten ook wel nageven, uiteraard niet altijd, hij mag ook met een lekker los teugeltje aan de wandel.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:11

ik vind het belangrijker om mijn paard eerst ontspannen te rijden en daarna naar beneden. dan komt ze beter door haar rug anders gaan ze de rugspier vastzetten Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:12

Nageeflijk rijden is iets anders dan in de krul trekken.
Ik denk dat veel mensen de term verkeerd gebruiken. Zo ook de ts.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:16

Wendy schreef:
Nageeflijk rijden is iets anders dan in de krul trekken.
Ik denk dat veel mensen de term verkeerd gebruiken. Zo ook de ts.

Indd... als Hinde gespannen is houd ze haar hoofd recht overeind maar als ze ontspannen is dan wil ze zakken en dat is nageefelijk. Uit ontspanning lekker door het lijf lopen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:16

Idd, eerst ontspanning. De mijnen moeten goed op achter lopen. Libje, draver, is vanwege haar bouw toch snel geneigd op de voorhand te lopen. Dus eerst op achter en dan zien we wel. Nagevelijk is voor mij geen must en daarom is het fijn als het vanzelf te voorschijn komt. Kan van voren wel gaan lopen prutsen, maar dan gaat je paard alleen maar meer op voren lopen.
Iemkje rij ik met bit, maar losse teugel. Maar ik heb wel contact, lichtste beweging voelt zij al en kan ze op reageren. Zij moet eerst recht, achterhand sterker maken en dan pas mag ze naar beneden.

Buiten mogen ze van mij lekker ontspannen stappen, draven en galoperen, maar let ik er wel op om zelf het tempo te bepalen met mijn zit. Waar die neus heen gaat zal me worst zijn Knipoog

En trouwens, bitloos kan heel goed nagevelijk hoor. En eigenlijk is dat pas echt nagevelijk, in tegenstelling tot dat gezaag Knipoog Andere paard hier loopt bitloos aan de lange lijnen perfect nagevelijk Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:19

RianneH schreef:
Idd, eerst ontspanning. De mijnen moeten goed op achter lopen. Libje, draver, is vanwege haar bouw toch snel geneigd op de voorhand te lopen. Dus eerst op achter en dan zien we wel. Nagevelijk is voor mij geen must en daarom is het fijn als het vanzelf te voorschijn komt. Kan van voren wel gaan lopen prutsen, maar dan gaat je paard alleen maar meer op voren lopen.
Iemkje rij ik met bit, maar losse teugel. Maar ik heb wel contact, lichtste beweging voelt zij al en kan ze op reageren. Zij moet eerst recht, achterhand sterker maken en dan pas mag ze naar beneden.

Buiten mogen ze van mij lekker ontspannen stappen, draven en galoperen, maar let ik er wel op om zelf het tempo te bepalen met mijn zit. Waar die neus heen gaat zal me worst zijn Knipoog

En trouwens, bitloos kan heel goed nagevelijk hoor. En eigenlijk is dat pas echt nagevelijk, in tegenstelling tot dat gezaag Knipoog Andere paard hier loopt bitloos aan de lange lijnen perfect nagevelijk Haha!

Indd.. Mijn vz paarden worden ook bitloos gereden... Jenna wil ook goed nageefelijk lopen maar valt dan heel gauw op de voorhand dus we zijn nu meer bezig dat ze de achterhand en goed onderhoud. f

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:28

Jullie moeten geen rare dingen gaan denk hoor Knipoog ik heb goed les en rijd mijn pony goed over de rug. Maar ik heb wel altijd contact, dus als ik bitloos ga rijden hoe moet ik dan nagefelijk rijden vroeg ik me af.. of doe ik dan toch iets verkeerd. En het is volgens mij is het niet de bedoeling met bitloos dat je constante druk hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:29

Constante druk is ook bij dressuur niet nodig. Contact wel. Maar ook in de dressuur is het nog altijd het uitgangspunt om met zo min mogelijk druk te rijden.
Als je je paard goed van achteren naar voren rijdt, dan zakt dat hoofd vanzelf. Druk of geen druk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:29

Je kunt bij http://www.singlefooter.nl een workshop ''natuurlijk paardrijden'' doen, waar je ook leert hoe je verzameld rijdt bitloos. Is dat iets voor je? Het is echt wel te doen, hoor, maar vereist toch een andere manier van rijden. Knipoog
Lees anders het boek van K.F. Hempfling eens.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:31

hihihihi... das grappig... Sietske is mijn instructrice. heb vanaaf les van dr

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:32

Contact bedoel ik dan.. maar krijg ik dan verkeerd les?
Want ik moet wel druk in de mond geven af en toe. En als ze dan goed loopt rijd ik wel helemaal ontspannen maar met nog steeds contact.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:32

silfie35 schreef:
hihihihi... das grappig... Sietske is mijn instructrice. heb vanaaf les van dr

Hahaha, wat leuk Knipoog . Ik ga er binnenkort een workshop doen en heb ook mijn boomloze zadel destijds bij haar gekocht. Haha!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:34

Het is heel afhankelijk hoe je moet rijden. Ene paard heeft idd iets meer druk nodig.
Persoonlijk zit ik liever niet te veel eraan. Maar sommige paarden moeten wel iets hebben om tegenaan te lopen voordat ze weten dat ze moeten zakken. Ene paard is dat veel druk, andere niets tot weinig. En dat is waar je eigenlijk naar toe wilt. Licht in de hand, op de achterhand, los in het lijf en op een dubbeltje te draaien. Dan hoef je ook geen kilo's in je handen te hebben.

Of je goed of slecht les krijgt kan ik zo niet zeggen. Dat is ook voor jezelf uit te zoeken.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:35

Nadya schreef:
Je kunt bij http://www.singlefooter.nl een workshop ''natuurlijk paardrijden'' doen, waar je ook leert hoe je verzameld rijdt bitloos. Is dat iets voor je? Het is echt wel te doen, hoor, maar vereist toch een andere manier van rijden. Knipoog
Lees anders het boek van K.F. Hempfling eens.

Dat lijkt me heel leuk, maar het is eigelijk veels te ver weg

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

Jammer, weet niet waar je woont?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:36

Wendy schreef:
Constante druk is ook bij dressuur niet nodig. Contact wel. Maar ook in de dressuur is het nog altijd het uitgangspunt om met zo min mogelijk druk te rijden.
Als je je paard goed van achteren naar voren rijdt, dan zakt dat hoofd vanzelf. Druk of geen druk.

Tjaaaaaaa was het maar zo simpel, maar helaas gaat dat niet voor alle paarden op Knipoog

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:36

Ik woon in Appingedam provincie Groningen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:37

Euhm.. welke niet?
Of waarom niet?