Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aslo schreef:Zadel/singeldwang? Hoeft dus niet persé zo te zijn dat het zadel niet goed past, maar wrs heeft ze toch wel nare ervaringen mbt een zadel cq aansingelen gehad. Mijn eerste merrie had ook enorme zadel/singeldwang. Toch gekocht (was gewoon een fijn paard), goed passend erbij en toen gewoon oefenen.
Eerste week alleen zadel erop terwijl ze ondertussen wat lekkers kreeg van mijn dochter. Na een paar dagen kon ik het zadel er gewoon op leggen, toen de singel, dito onder afleiding van wat lekkers eerst gewoon heel los. In de loop van de week steeds iets meer aangesingeld, totdat ze ook dit accepteerde. Opstijgen deed ik altijd dmv een voetje (dus hulp van 3den). Na ongeveer 2 a 3 maanden kon ik zelf opstappen (vanaf een kruk).
ellepel schreef:denk dat je zadel te nauw is![]()
veel arabieren zijn toch om de schouders nogal breed.
als een zadel dan te krap zit dan doet dan pijn,vooral tijdens aansingelen.
heb je eventueel foto's van hoe het zadel ligt?
zadel moet goed achter de schoft en achter de schouder liggen,de schouderbladen moeten vrijuit kunnen bewegen zondar dat het zadel daar op ligt
marloes1987 schreef:Dit zadel heeft de eigenaresse bij iemand vandaag gehaald, en volgens haar is het de beste pasvorm tot nu toe. Ik zelf vind hem inderdaad niet super liggen, hij ligt erg hoog op de schoft, maar lijkt niet krap bij de schouders.
marloes1987 schreef:Maar als dit de beste pasvorm tot nu toe is moet ze volgens mij in het verleden alleen maar pijn hebben gehad met een zadel. Dus op zich is het dan logisch dat ze het zadel als iets negatiefs ziet.
Ik ga voorlopig longeren zonder iets, en later misschien een bareback-dekje gebruiken. Zo het vertrouwen weer opbouwen. Met de rug van mn paardje is niks mis, dat hebben we door de DA laten nakijken.
jury schreef:Hoeft helemaal niet aan het zadel te liggen.
Ik vind het vreemd dat als Marloes zegt dat het daar niet aan ligt, de meeste dan toch met rug/zadelprobleem komen.
jury schreef:Mijn ervaring is dat er nu eenmaal paarden zijn die bij de africhting in verzet gaan voor het zadelen en/of opstijgen.
Milly_ schreef:ik snap niet dat je uberhapt nog probeert op te stappen zonder ECHT uit te sluiten dat ze pijn heeft...
En een op maat gemaakt zadel is geen garantie, hoeveel paarden krijgen rugproblemen omdat blijkt dat het zadel slecht aangepast is, scheef is, of gewoonweg te groot/klein is...
Goede zadelmakers zijn zeldzaam, en daarbij kan zelf een goede zadelmaker het wel eens mis hebben