Pony gebruikt achterhand slecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony gebruikt achterhand slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:57

Ik huur sinds 3 maanden een pony en het eerste wat me op viel was zijn slechte achterhandgebruik. Ik ben in die 3 maanden 3 tot 6 keer in de week met hem bezig geweest. Ik longeer met balkjes, spring ongeveer 1x in de week met hem en rijd hem goed voorwaarts. Eerst was hij ook erg slecht aan het been, dit is al behoorlijk verbeterd. Maar in de achterhand zie ik geen verbetering. Ben ik goed bezig en moet ik gewoon zo doorgaan en zal zijn achterhandgebruik na een tijdje wel verbeteren? Of doe ik iets niet goed? Of is het voor sommige paarden gewoon onmogelijk hun achterbeen goed onder de massa te brengen?

ntmphoto

Re: Pony gebruikt achterhand slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:36

Heb je al eens een pessoa teugel geprobeerd? deze zorgt voor een beter gebruik van de achterhand en verbeterd het ruggebruik.
en tijdens het rijden ook gewoon veel tempo wisselingen rijden wil ook nog wel eens helpen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:46

Bij mijn pony heeft het ook langer geduurd. Ik rijd voornamelijk schijnovergangen, stap-galop, stap-draf, veel gelongeerd zonder iets eraan - zodat ze op haar eigen benen ging lopen.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:00

ik denk dat het niet meteen overgaat

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:16

oefenen met een pessoa tijdens het longeren is inderdaad een goeie manier om dit te trainen.
tijdens het rijden zelf goed proberen om de pony van achter naar voren te rijden, ook veel schijnovergangen en tempowisselingen rijden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:39

Het heeft tijd nodig, veel figuren, overgangen en tempo wisselingen blijven rijden. Balkjes lopen is erg goed.
Longeer met pessoa of dubble longe achterlangs dan gaan ze ook hun achterhand beter gebruiken.
Stappen is ook erg goed, probeer dan ruim te stappen dat hij over stapt dan komen ze ook vaker beter door de rug heen.
Stappen halt stappen halt en wees duidelijk in je weg stappen zorg dat het vloeiend is en niet sullig maar gelijk goed weg stappen. en met nagefelijk rijden stil in je hand goed van achteruit rijden. Denk om je houding zit ontspannen rechtop.

succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:28

Bedankt voor jullie tips! De volgende keer met rijden ga ik hem gek maken met overgangen hihi Knipoog Het vervelende is wel dat de overgangen nog niet helemaal soepel gaan.
Ik heb wel zitten nadenken over de aanschaf van een pessoa, maar werkt zo'n ding bij elk paard? Zo goedkoop is ie namelijk niet Nagelbijten / Gniffelen En aan de longe is ie niet echt voorwaarts, zal een pessoa hier ook bij helpen?

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:04

Een pessoa ken ik niet echt, dus daar kan ik je geen advies in geven. Zelf gebruik ik bij het longeren gewoon vaak nylontouwtjes, die ik aan de longeersingel bevestig.
Dan tijdens het longeren veel (schijn)overgangen maken. Over balkjes laten draven is ook altijd goed. Een tip van mijn fysiotherapeut was om hem regelmatig tussen de balkjes in te laten halthouden, dan moeten ze echt nadenken over waar ze hun benen neerzetten.
Verder onder het zadel veel figuren rijden en schouderbinnenwaarts is ook altijd een goede oefening.
Succes!

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:18

een pessoa werkt, zolang hij maar goed gebruikt wordt, bij elk paard. Ik zou als ik jou was mocht je er een aanschaffen wel eerst even iemand erbij halen die ermee bekend is zodat je goed uitgelegd krijgt hoe je hem moet gebruiken!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:22

Ik doe nu veel grondoefeningen. Travers en schouderbinnenwaards etc. Hierdoor moet hij ook zijn achterbeen meer gaan gebruiken. Je kunt het meteen goed zien, omdat je ernaast loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:18

Knap van je dat je door je monitor kunt zien dat het aan de ruiter is. Geef je ook les? Want dan heb ik wel interesse!
Duivel

Zonder het gezien te hebben is er niets van te zeggen of je op de goede weg bent, of een pessoa zal helpen, en of het achterbeengebruik nog kan verbeteren. Er zijn zó veel redenen te bedenken waarom een paard de achterhand onvoldoende gebruikt... Mogelijk mist het paard gewoon nog wat kracht en lenigheid, en dan ben je (zoals ik het lees) goed bezig, met lekker voorwaarts rijden, werken met balkjes, en oefeningen waarbij je 'm rustig aan steeds even op het binnenachterbeen zet.
Maar je hebt ook gelijk als je vraagt of er paarden zijn die de achterhand gewoon minder goed kúnnen gebruiken. Je hebt het dan over niet helemaal correct gebouwde paarden (dus met exterieurfoutjes), of misschien een spiertechnisch of osteopatisch probleempje. Om de achterhand te kunnen laten zakken en de schouder wat te liften moet het paard nl wel een mooi soepele rug hebben en (hoewel dat een omstreden standpunt is) imo ook de buikspieren goed aan kunnen spannen.

Dus tja...
Zo te lezen ben je gewoon hartstikke goed bezig. Ook nog niet zo lang, dus 100% resultaat mag je ook nog niet verwachten. Zolang er een stijgende lijn in zit, ben je gewoon goed bezig.
Maar voor echt nuttig advies zul je iemand irl mee moeten laten kijken, of er meer uit te halen valt.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-05-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:25

_ulivi_ schreef:
oefenen met een pessoa tijdens het longeren is inderdaad een goeie manier om dit te trainen.
tijdens het rijden zelf goed proberen om de pony van achter naar voren te rijden, ook veel schijnovergangen en tempowisselingen rijden.

Hier ben ik het mee eens. Lachen
Vooral de schijnovergangen en te de tempowisselingen, vooral wegrijden naar de middendraf kan erg goed werken.

tazzmanian_d

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:20

rijdt veel thempowisselingen zou ik zeggen, dan komt dat gebruik van de achterhand vanzelf.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:22

Het kan ook de bouw van je paard zijn, die het moeilijker maakt om de achterhand te gebruiken. Is het één van de paarden uit je profiel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:34

Het is de onderste bonte pony in m'n profiel.
Ik ga toch maar nadenken over de aanschaf van een pessoa Ja. Grondoefeningen lijken me erg interessant en leuk om te doen, ik heb alleen geen idee hoe ik hem zoiets vanaf de grond moet leren. Is er misschien een goede website of topic hier over?
Ik ben al wat meer bezig met zijgangen onder het zadel, ik probeer hem het wijken te leren door het langs de hoefslag te doen, dat vind ie nog erg moeilijk. Hij is ook nog niet zo goed aan m'n binnenbeen, daar werk ik wel hard aan.
Z'n bouw lijkt me niet echt ongeschikt, volgensmij is het vooral het gebrek aan spieren en kracht in de achterhand (hoop ik tenminste, dan kan ik er nog op trainen).
Hoe vaak kan ik het beste een overgang rijden? Echt elke 20 meter of na een paar rondjes? Of bijv. middenin een figuur?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:38

Als ik die foto in je profiel zie, denk ik dat je zijn hals teveel omhoog rijdt "voor het plaatje" en dat hij daardoor zijn rug wegdrukt en dus zijn achterhand niet voldoende gebruikt. Ik zou hem lager en langer instellen, zodat hij zijn rug beter gaat gebruiken. Van daaruit gaan verzamelen. Als dat goed gaat pas weer aan oprichten gaan denken.

Die foto is natuurlijk een momentopname, maar als dat het rijden typeert, snap ik dat wijken ed nog niet goed gaan, hij zet zijn rug vast en kan dus niet tegelijk zijn rug ontspannen...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:58

Nicx schreef:
Heb je al eens een pessoa teugel geprobeerd? deze zorgt voor een beter gebruik van de achterhand en verbeterd het ruggebruik.
en tijdens het rijden ook gewoon veel tempo wisselingen rijden wil ook nog wel eens helpen.

Ja, waarschijnlijk heeft het wel een tijd nodig voordat er verbetering is maar ik heb wel altijd gehoord dat dat hele goede manieren zijn om de achterhand sterker te maken. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:00

Foto is genomen toen ik hem net 2 weekjes deed, het ging toen inderdaad nog niet helemaal zoals het hoorde. Ik reed hem toen totaal niet voorwaarts, dat doe ik nu wel en ik voel al veel meer ontspanning in zijn rug.
Zou het goed voor hem zijn om gewoon aan een wat langere teugel (wel contact) heel veel overgangen en figuren te rijden? Het is ook m'n instructrice die de druk op me zet om hem meteen te laten afbuigen in z'n hals, ik ben het hier zelf niet mee eens en vind dat ik eerst lekker los moet rijden en langzaamaan de teugels meer oppakken. Dit werkt ook het best voor hem en zo wordt ie echt nageeflijk en lekker ontspannen. Hij heeft wel afentoe de neiging om z'n hoofd iets in de lucht te steken en zn rug weg te drukken, maar dat verdwijnt als ik weer contact neem en been geef.

SmokeXWin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:53

het is niet altijd de ruiter zijn schuld!
ofwel is ie slecht berede door zijn vorige ruiter of hij gebruikt het gewoon niet goed
en ik zou veel balkjes lope zoals je doet Knipoog dat doe ik namelijk ook en ja veel overgange...
xxx
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-05-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:42

Ik zelf en niet zo voor pessoa gebruik, ik zou gaan rechtrichten aan de hand, op de foto ligt je zadel veels te ver naar voren lijkt het net, de pony heeft een vrij lange rug ,maar kan ook vertekend beeld zijn omdat het zadel te ver naar voren ligt, dus het kost gewoon tijd om de spiertjes lang te trainen om zijn achter been er goed onder te krijgen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:31

je kan het ook proberen met touwtjes aan de longe, of met dubbele lijnen longeren maar dat is wel even oefenen.
Als je de lijn achter zijn billen doet en ze hebben het éénmaal goed door dan gaan ze ook lekkerder lopen en gebruiken ze hun achterhand beter.

Met rijden zou ik niks gebruiken alleen met longeren. Knipoog

aukje91 schreef:
Bedankt voor jullie tips! De volgende keer met rijden ga ik hem gek maken met overgangen hihi Knipoog Het vervelende is wel dat de overgangen nog niet helemaal soepel gaan.
Ik heb wel zitten nadenken over de aanschaf van een pessoa, maar werkt zo'n ding bij elk paard? Zo goedkoop is ie namelijk niet Nagelbijten / Gniffelen En aan de longe is ie niet echt voorwaarts, zal een pessoa hier ook bij helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:05

Met touwtjes longeren doe ik altijd al, in combinatie met balkjes lopen. Ik krijg hem aan de longe alleen moeilijk voorwaarts, onder het zadel gaat dit stukken beter. Met rijden gebruik ik geen hulpteugels, ben hier ook geen voorstander van.
Zadel ligt daar inderdaad veel te ver naar voren, ik rijd nu met een ander zadel. Dat rechtrichten aan de hand, hoe moet dat? Is er misschien een website van?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:35

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:42

Sonja schreef:
Knap van je dat je door je monitor kunt zien dat het aan de ruiter is. Geef je ook les? Want dan heb ik wel interesse!
Duivel

Zonder het gezien te hebben is er niets van te zeggen of je op de goede weg bent, of een pessoa zal helpen, en of het achterbeengebruik nog kan verbeteren. Er zijn zó veel redenen te bedenken waarom een paard de achterhand onvoldoende gebruikt... Mogelijk mist het paard gewoon nog wat kracht en lenigheid, en dan ben je (zoals ik het lees) goed bezig, met lekker voorwaarts rijden, werken met balkjes, en oefeningen waarbij je 'm rustig aan steeds even op het binnenachterbeen zet.
Maar je hebt ook gelijk als je vraagt of er paarden zijn die de achterhand gewoon minder goed kúnnen gebruiken. Je hebt het dan over niet helemaal correct gebouwde paarden (dus met exterieurfoutjes), of misschien een spiertechnisch of osteopatisch probleempje. Om de achterhand te kunnen laten zakken en de schouder wat te liften moet het paard nl wel een mooi soepele rug hebben en (hoewel dat een omstreden standpunt is) imo ook de buikspieren goed aan kunnen spannen.

Dus tja...
Zo te lezen ben je gewoon hartstikke goed bezig. Ook nog niet zo lang, dus 100% resultaat mag je ook nog niet verwachten. Zolang er een stijgende lijn in zit, ben je gewoon goed bezig.
Maar voor echt nuttig advies zul je iemand irl mee moeten laten kijken, of er meer uit te halen valt.

Kan niet anders dan het helemaal mee eens zijn. Snap alleen je eerste zin niet helemaal...voor wie was die nu bedoeld?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:41

Rechtrichten doe je door op de langezijde je paard recht te rijden dat hij voor zich uit kijkt of voor jouw gevoel dat hij iets meer naar buiten kijkt. inplaats van dat paarden vaak naar binnen kijken of heel erg naar buiten. hij moet dus recht voor zich uit kijken en lopen. Dus tussen je benen houden en zorgen dat jij ook goed rechtop zit en voor je uit kijkt handen netjes bij elkaar.

aukje91 schreef:
Met touwtjes longeren doe ik altijd al, in combinatie met balkjes lopen. Ik krijg hem aan de longe alleen moeilijk voorwaarts, onder het zadel gaat dit stukken beter. Met rijden gebruik ik geen hulpteugels, ben hier ook geen voorstander van.
Zadel ligt daar inderdaad veel te ver naar voren, ik rijd nu met een ander zadel. Dat rechtrichten aan de hand, hoe moet dat? Is er misschien een website van?