weer zo'n leuke les gezien...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

weer zo'n leuke les gezien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:29

NIET DUS Boos!
ik was met m'n verzorgpony aan het rijden in de binnenbak. daar kreeg ook iemand (meisje van 14) priveles op een paard (niet haar eigen paard). En alweer hoorde ik steeds van die opmerkingen: 'En weer even de kin op de borst!' of 'hij mag best wel meer de kin naar de borst toe doen' 'trek 'm maar weer even door' 'teugels korter, en weer na laten geven'. Constant van die opmerkingen.. Ik wordt er nu toch wel een beetje moe van
NU jullie meningen/verhalen. Lachen

xxjillxx

Re: weer zo'n leuke les gezien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:48

Ja dat soort mensen bestaan er ook helaas, ik heb het zelf op mijn oude stal ook mee gemaakt hoor, die mensen weten volgens mij echt niet waar ze mee bezig zijn, ik heb er niks van gezegt maar ja wie ben ik om er iets van te zeggen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:49

Dat zijn gewoon prutsers. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:51

das geen les, das dierenmishandeling

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:53

les in dierenmishandeling Verdrietig

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:23

Misleidende titels mogen niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:26

Wees blij dat ze jou geen les geeft Haha!

en wat betreft de post hierboven van Marit, Toen ik de titel las wist ik al meteen dat het sarcastisch bedoeld was dus ik snap dat 'misleidend' niet helemaal....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:28

Inderdaad de puntjes in de titel zeggen genoeg Lachen

Maar pff dat mensen zo les willen krijgen Nagelbijten / Gniffelen Wees inderdaad mara blij dat je daar niet zelf bij lest!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:29

Het paard liep verder wel goed opzich, niet erg op de voorhand ofzo. Maar die vrouw zei ook nog: 'zorg dat zijn hoofd beneden blijft, dat ie ontspant'. Nou ja, weet niet precies of ze het zo zei, maar kwam er wel op neer.. Toen dacht ik ook: Mag dat paard niet zelf ontspannen? Bepaald de ruiter dat? Is dat een commando ofzo? dat kind was wel oke. Heb later toen die lesgeefster weg was even met haar gepraat. Volgens mij bedoelen die kinderen het wel goed, maar weten ze niet anders, ze doen alleen wat hun wordt opgedragen.. Dus niet echt hun schuld, alleen jammer dat ze niet er beter over nadenken oid. Maritt:óke, ik zal wel even temmen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:45

Jammer dat die instuctrice denkt dat ze les kan geven...
Goed dat je wat tegen het meisje gezegd hebt. Zo kan ze eens nadenken of ze wel van dit mens les wil hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:50

nee, daar niks over... Maar ze had het al over buitenritten.. Tong uitsteken Dus wie weet praat ik er wel een keer over. Maar ik ken haar verder nog niet, dus als ik het nu al zou zeggen, kan ze nog wel eens boos reageren Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:52

Als je instructie neemt, zeker als iemand de diploma's heeft, ga je ervan uit dat die persoon weet waar hij mee bezig is... Ik heb dat zelf nu twee keer gehad met mijn paard.
Ze is te dik, en heeft een slechte conditie. Door kreupelheid in het verleden heeft ze moeite met de galop, vooral op rechts. Instructrice 1 wilde haar zelf even rijden en steeg op. Op een minivolte op rechts en met een zweep probeerde ze mijn paard in de rechtergalop te krijgen, maar het lukte niet. Toen mijn paard echt niet meer kon steeg ze maar af. Ze was ook nog eens te zwaar.
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit heb laten gebeuren, maar ja... Ze had de diploma's en veel ervaring, ik dacht dat ze wel wist waar ze mee bezig was en ik bedacht me pas na de les dat het echt absurt was...
Instructrice 2 wou ook rijden (ik vertelde haar van het eerdere incident en zij vond het ook belachelijk). Zij wilde alleen dat Mone goed door zou lopen, maar ik vind dat zij toch veel te streng is geweest. Weer was Mone kapot en het doel was nog niet bereikt. Weer heb ik er niets van gezegd (pas toen ze zei dat ik het zelf nu even moest voelen en dus moest galoperen zei ik dat het genoeg was en ben ik gaan uitstappen)

Een paard dat geen conditie heeft, en altijd heeft mogen sjokken kan je toch geen dikke 5 minuten zo hard mogelijk laten galoperen?

Ik heb nu ook geen les meer van hen. Ik ga nu opnieuw beginnen met haar rijden omdat ze een blessure had, en ik ben nog steeds op zoek naar goede instructie. Iemand met alleen de standaard Orun cursus hoef ik niet meer. Die methode past gewoon niet bij ons. Ook komt er niemand meer op mijn paard die haar wel even laat doorlopen... Ik vind het gewoon niet eerlijk. Voor sommige paarden zal het vast prima werken, maar ik vind het niets voor ons.

Maar on-topic: Ik vind het jammer dat de instructeurs tegenwoordig zo opgeleid worden. Ik hoor het ze allemaal roepen....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:01

saskiakefie schreef:
nee, daar niks over... Maar ze had het al over buitenritten.. Tong uitsteken Dus wie weet praat ik er wel een keer over. Maar ik ken haar verder nog niet, dus als ik het nu al zou zeggen, kan ze nog wel eens boos reageren Knipoog

Het is ook moeilijk om er wat van te zeggen. De lesgever is voor sommige mensen heilig en ze willen er geen verkeerd woord over horen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:02

nee, maar dan zeg ik het tegen het meisje Knipoog

__Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:50

ik ben het eens met eileen333 dat je een instructrice moet hebben die diploma's heeft. en die dus zelf genoeg weet wat goed is voor het paard. ik vind dat je best een eigen mening kan hebben. maar breng het voorzichtig Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:18

Jammer voor die meid dat ze op deze manier les krijgt.
En ook jammer dat er zulke instructeurs bestaan want zoals jij het beschrijft klinkt het inderdaad niet goed Boos!.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:52

jammer genoeg zie je dit soort prutsers steeds meer....

Ben het trouwens wel mee eens dat de ruiter ervoor moet zorgen dan een paard zich ontspant, ligt toch wel bijna altijd aan de ruiter of een paard dit doet of niet.. Tenzij je een keirustig paard van zichzelf hebt...

Idd is het wel beter een instructie met diploma te nemen, maar dit zegt niet alles!! Daar lopen ook veel prutsers tussen, kijk zelf meer naar ervaring van iemand dan naar diploma's..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:36

helaas zijn er inderdaad een hoop van dit soort mensen. zowel instructie als indd de ruiter.

en ik vind het dan wel vreemd dat ze het beide vinden kloppen, maar dat is ieder voor zich.

met een beetje gezond verstand en door je te verdiepen in paarden van a tot z, en vooral ook adviezen van andere vragen (welke je niet hoeft op te volgen) kom je al een heel eind.

heel veel ruiters lossen hun problemen ook op door hier een topic te plaatsen. zo krijg je een ander zich op bepaalde dingen en kom je er heus wel.

kan er slecht tegen als ik zulk soort mensen tegenkom, en ik ben dan ook niet het persoon die mijn mond dicht kan houden Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:47

Helaas heb je ook dat soort mensen, ze zouden niet met dieren mogen werken, maar helaas kan je het niet tegenhouden.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:52

Als ik zo iemand hoor lesgeven (zeker als ik in dezelfde bak rijd), zou ik hier zeker van wat zeggen. Uiteraard gedoseerd doch scherp beginnen, krijg je 'leuke' discussies. Haha!

Kinderen die zelf nog niet de kennis hebben en dat van een instructeur moeten leren, zijn erg makkelijk te beïnvloeden, en het is doodzonde (voor zowel het talent van het kind als de situatie van het paard) als dat vanaf het begin verkeerd wordt gedaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:59

dat bedoel ik dus sander Ja

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:04

Ik kan tegenwoordig mijn niet meer houden. Ik zou die "lesgeefster" hebben aangesproken over haar "technieken". Ook al had zoiets vonken gegeven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:29

Een ORUN diploma zegt écht niets.

Het enige voordeel van mijn ORUN diploma is dat ik een paar leuke mensen heb leren kennen die zelf ook op een andere manier lesgeven. Knipoog Bij de ORUN opleiding heb ik vooral aan de houding van het paard moeten sleutelen, terwijl mijns inziens een paard toch zoveel gemakkelijker aan de teugel loopt als de ruiter in balans zit, met de bewegingen mee leert gaan en op de zit leert rijden. Dan heb je de teugels en de sporen niet meer nodig...

Een ander misverstand is dat mensen met wedstrijdervaring ook kunnen lesgeven en andersom is ook niet waar.

Mijn tip is: ga eerst eens kijken bij een instructeur en neem dan een proefles. Vraag gewoon wat belangrijk is voor de instructeur. En vraag naar de ervaring op gebied van paarden en rijden.

Nu on topic. Tong uitsteken
Enige weken geleden heb ik ook zo'n slechte les gezien. Deze vrouw had dit paard nog maar een maand en aangeschaft voor de recreatie. Het paard was M en had tabak van wedstrijden. Verder een heel leuk, gevoelig voorwaarts paard.

In het midden stond zo'n eh... "lesgeefster" alleen maar aanwijzingen te geven 'aan het paard' (meer rond, meer voorwaarts, dieper enz). In plaats van dat ze deze beginnende ruiter en paardenliefhebber (eerste paardje) leert zitten en leert voelen, werd er zoveel spanning opgeroepen dat het paard steeds meer ging hangen en steeds meer op de voorhand kwam. Geen enkele opdracht werd uitgelegd. Tja, zo leert iemand nooit rijden als hij niet leert waarom hij op de volte gaat of waarom hij een slangenvolte rijdt of veel overgangen.

Ging de "lesgeefster" er ook nog even op en schopt het paard zo hard in de ribben dat ik het aan de kant kon HOREN , om even te laten zien... Tja wat? Verward Geen idee, want het leek nergens op.
Met zo'n persoon in de bak, waar je als beginner op rekent, kun je je droom van ooit lekker buitenrijden wel vergeten. Er wordt alleen maar spanning opgeroepen omdat er zo op kracht (teugels en beenhulpen) werd gereden. Echt jammer.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:57

Zo hebben we denk ik allemaal wel eens wat meegemaakt toch ?
Ik zou de volgende keer maar een vragen waar ze in gods naam mee bezig is !

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:16

Je mag best een beetje met de teugels spelen om je paard wat aan de teugel te werken, maar trek 'm maar wat omlaag is zwaar overdreven! en zielig.