bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dukeenkaya

bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 07:59

Ik zou wel graag willen weten wat mensen doen , bij het opstijgen van je paard.
Ik zelf ben niet super lenig, dus ik stap op mijn paard bij het hek. Nu kreeg ik les van M en zij zag dat en zei dat is juist goed, dan krijg jouw paard niet het gehele gewicht van jouw aan 1 kant. Dat is beter voor jouw paard. Wat doen jullie? Pling
mvg Mo

Jelle6

Re: bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:00

ik doe het ook altijd via een hek of trapje hoor! Mijn instuctrice zegt ook dat dat goed is. Maar als je wel lenig genoeg bent en er in een keer over kan dan kan het denk ik ook geen schade hoor!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:02

Ik stijg meestal op vanop de grond, ik pak de manen ook vast zodat het zadel niet de rug helemaal naar opzij trekt. Ik probeer wel steeds zo vlot mogelijk op te stappen of paard zo min mogelijk te hinderen.
Zie dat eerlijk gezegd niet zitten om elke keer een trappetje te gaan halen en in de piste te zetten.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:06

Ik stijg gewoon op vanaf de grond.
Trappetje zou ze denk ik eng vinden Tong uitsteken

Alleen als ik zonder zadel wil rijden dan stap ik er via het hek op, anders kom ik er niet op Tong uitsteken

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:12

Meestal stap ik op via een opstapblok (heeft m'n vader zelf getimmerd,kan je ook lekker op zitten)
maar jonge paarden vinden dit meestal heel eng en ik zet ze wel iedere x dichte bij de opstap maar meestal stap ik dan op vanaf de grond.
Ik vind opstapblok beter,de rug van het paard word minder belast,zadel blijft rechter en krijgt ook niet zoveel druk net als de stijgbeugelriemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:13

Ik doe het af en toe. Als ik zonder zadel wil moet ik wel. Maar helaas is mijn fjord zo slim dat ik een vaststaand iets maar 1 keer kan gebruiken. Als hij merkt dat ik door dat hek/tafel of wat dan ook opstijg gaat hij de volgende keer er niet dicht genoeg langsstaan of zwaait hij op het laatste moment zijn kont opzij waardoor ik er alsnog niet op kan.
Ik moet het dan dus vlug doen, paard langs hek en meteen erop klauteren.
Ik merk wel dat als ik via een stoel opstijg dat mn beugels dan niet lekker zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:49

Altijd via een krukje of middels een voetje, beter voor de rug van je paard en het zadel (volgens de fysio en de MSF).

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:51

ik stap op mijn jonge waar ik alleen nog maar met stap altijd op met een opstapje Knipoog
op mijn verzorgpaarden gewoon vanaf de grond met 1hand pak ik de manen vast met de andere hand trek ik me min of meer op aan hun kont Bloos

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:09

[quote="plotie"]Ik stijg meestal op vanop de grond, ik pak de manen ook vast zodat het zadel niet de rug helemaal naar opzij trekt. quote]

Vindt je dat dan niet vervelend voor je paard de manen pakken. Volgens mij kan je het vergelijk met aan je eigen haar trekken, of heb ik dit mis. Geen idee, weet iemand dat Bloos
mo

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:10

Nee ik geloof dat dat helemaal geen pijn doet voor het paard hoor als je aan zijn manen "trekt"

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:12

hoe weet je dat dan!!!! Bloos

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:13

dukeenkaya schreef:
hoe weet je dat dan!!!! Bloos

omdat anders het paard alleen had "gereageerd" als ik haar manen zou vastnemen Knipoog
dan had ze al lang wel eens gebeten oid van de pijn Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:14

Leentje_ schreef:
Nee ik geloof dat dat helemaal geen pijn doet voor het paard hoor als je aan zijn manen "trekt"

Het doet ze net zo goed pijn als dat het jou pijn doet. Vergelijk het maar met iemand die een grote bos haar van jou in z'n hand neemt, en vervolgens eraan gaat hangen.

Ik stap vanaf de grond op. Trappetje kan wel (als ik met het dameszadel rij dan moet dat wel) maar in herenzadel ben ik lenig genoeg er zo op te klimmen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:16

Vjestagirl schreef:
Het doet ze net zo goed pijn als dat het jou pijn doet. Vergelijk het maar met iemand die een grote bos haar van jou in z'n hand neemt, en vervolgens eraan gaat hangen.

Ik stap vanaf de grond op. Trappetje kan wel (als ik met het dameszadel rij dan moet dat wel) maar in herenzadel ben ik lenig genoeg er zo op te klimmen

als het pijn doet waarom reageerd ze dan niet als ik haar manen vasthoud bij het opstappen? Bloos
als ze verder pijn heeft oid dan merk ik het wel snel genoeg hoor..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:51

Als ik een beetje een deugdelijk hek in de buurt heb, dan stap ik via het hek op. Is prettiger voor het paard, dan dat er zo'n stijve hark aan het zadel gaat hangen. Ik kan wel zonder opstijgen, maar ik doe het dus puur omdat het me prettiger lijkt voor mijn pony.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:54

Ik stap altijd gewoon op via de grond.
1 voet in de beugel en jezelf optrekken en zo snel mogelijk je been er over gooien en zitten.
Hij heeft er nog nooit raar gedaan met opstappen.
Dus zal hij er ook wel geen last van hebben.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:55

altijd met krukje Ja

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:55

Miesjex schreef:
Ik stap altijd gewoon op via de grond.
1 voet in de beugel en jezelf optrekken en zo snel mogelijk je been er over gooien en zitten.
Hij heeft er nog nooit raar gedaan met opstappen.
Dus zal hij er ook wel geen last van hebben.

Lekkere redenatie, geen last maar prettig is het ook niet dat gehang elke keer. Wissel je wel af met links / rechts? Paard kan er helemaal scheef van worden evenals je zadel. En als je dat met een krukje (enigzins) kan voorkomen he, waarom niet Haha!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:59

Leentje_ schreef:
Vjestagirl schreef:

als het pijn doet waarom reageerd ze dan niet als ik haar manen vasthoud bij het opstappen? Bloos
als ze verder pijn heeft oid dan merk ik het wel snel genoeg hoor..

Een paard in de vrije natuur zal nooit gauw zijn pijn/zwakheden laten zien want dan is die nl een prooi voor de roofdieren die het zwakste dier uitzoeken.
Een paard zal daarom nooit snel zijn pijn laten zien.
Maar in de manen (haarwortels) zit ook gevoel dus vastpakken en jezelf dan omhoog hijsen zal hij zeer voelen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:19

Wij hebben overal opstaphulpjes staan en moedigen ruiters ook vooral aan om die te gebruiken. Beter voor je eigen lijf, dat van het paard, én je tuig.

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:28

Ik stap meestal gewoon op vanaf de grond,, maar ik ben vrij lenig;)
Anders zou ik denk k niet via het hek of een muurtje opstappen, maar met zo'n klein trappetje of krukje.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:48

Nu ik gebruik altijd een opstaphulpje omdat ik nu even niet lenig ben en er anders niet snel op geraak. Ik ben mij nu wel weer aan het trainen in de fitness en als ik weer lenig genoeg ben stap ik dan wel weer zonder hulpmiddel op Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:51

Op onze manege moet je altijd opstappen met een krukje, persoonlijk vind ik dat zelf ook fijner, want het paard z'n rug word er niet zo door belast en ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen ook fijner is als je niet zo lenig bent... Maar wel altijd oppassen dat het paard niet in het krukje gaat staan, dus zodra je opgestapt bent gelijk het krukje laten weghalen...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:51

Ik STAP altijd op me paard Haha! Gaan jullie vliegen? Bloos

Sorry klein beetje flauw Tong uitsteken
Ook ik ga via een opstapje oid, of iemand geeft me een zetje onder me kont Clown Ik kan zelf niet meer de kracht zetten door rugproblemen (mag eigenlijk niet eens meer rijden Bloos ) EN ik ben zwaarder als de gemiddelde persoon, dus vind ik het wel zo oneerlijk tegenover het paard Ja

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:54

Ik zou graag ook via een krukje opstappen, is beter voor z'n rug idd.
Echter blijft mijn paard niet naast het krukje staan. Altijd stapje naar voren, opzij, of naar achter. Tong uitsteken