Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Katja schreef:Juist minder tongvrijheid is vaakt de oplossing, de boog kan nog wel eens knellen.
En zit je kinketting wel strak genoeg?

Bettine schreef:De meest verstandige tip die ik je kan meegeven is: overleg met je instructie.
Vanaf hier kan ik niet precies zien wat je paard doet met zijn mond en tong. Dus of hij het vasthoudt, en zo ja op welke manier. Dat is vanaf hier gewoon niet te beoordelen.
Ik heb ook een paard (nu met pensioen) die altijd problemen had met zijn tong. Zijn tong werd ook altijd helemaal blauw/paars en hij stak hem ook wel eens een klein stukje naar buiten.
Voor hem werkte een dunne pompstang met een grote tongvrijheid het beste (in combinatie met een gewone dubbelgebroken trens). Het bit is dan iets beweeglijker en dan kan hij zijn tong minder goed vasthouden/duwen. De grote tongvrijheid werkte voor hem ook het beste.
Ook deed ik heel vaak honing oid aan het bit, of voerden we hem een Mars voordat ik ging rijden (werkte nog beter). Zo moest hij wel op zijn bit kauwen en zijn tong bewegen.

Succes
Geef je dan elke keer een klein stukje ervan? En ook tijdens het rijden of alleen ervoor?
Maar zal volgende week wel contact met hun opnemen

ladyenpippi schreef:Trouwens ik heb 4 jaar lang een opleiding gedaan over paarden, dus de paardenmond ken ik nu wel. Ik denk gewoon dat ik is moet gaan proberen met een ander bit. Maar denk gewoon niet dat het pijn is! Ik weet gewoon wanneer mijn paard pijn heeft! Heb haar al 8 jaar!!
Toch bedankt voor je tips! Het spijt me heel erg als ik het toch fout heb maar op dit moment denk ik van niet