Paard De laatste Tijd Teveel Energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Paard De laatste Tijd Teveel Energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:53

De laatste tijd merk ik aan mijn paard dat hij erg veel energie heeft, en erg onrustig,Weet niet of het van het voer komt wat ik geef of gewoon het seizoen is,
Mijn paard staat dus op een pensionstalling waar nauwelijks gras staat,er wordt daar maar 2x per dag hooi gevoerd, en erg weinig vind ik zelf,Ze staan meestal buiten van 10.00uur tot 17.00uur,en krijgen voordat ze naar buiten gaan een klein beetje hooi,Hooi bijvoeren in de weide was hier geen optie, dan gaan de paarden vaak knokken, volgens de staleigenaar,Dus wat gebeurd er, ze gaan zand eten of inderdaad aan het vervelen,Nou doe ik het dus zo,(omdat hij ook erg mager werd en inviel)voer hem dus kuil bij 2x per dag,Voordat hij naar buiten gaat krijgt hij kuil, en als hij terug op stal komt,en savonds nog een keer hooi,Dus hij staat nou maar maximaal 5 uurtjes buiten per dag,En geef hem 2x per dag 1kg brok bij ,dus in totaal 2 kg per dag gewoon basisbrok,Rij hem regelmatig of longeer hem,waarvan bosritten en lichte dressuur zeg maar 4x in de week

Wat zou ik moeten veranderen!!!gr emaartje
graag tips

Allejandro

Re: Paard De laatste Tijd Teveel Energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:55

Minder brok meer buiten werkt vaak het beste Haha!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:57

Heeft mijn verzorgpony ook, heeft denk ik de lente in de bol Schijnheilig

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 17:05

Allejandro schreef:
Minder brok meer buiten werkt vaak het beste Haha!

hoeveel brok minder geven dan?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:08

Ik kijk altijd hoeveel brokken ik dr geef in verhouding met hoeveel ze werkt. Staat ze een dag stil krijgt ze maar 3 kopjes basisbrokken. Heeft ze een dag flink gelopen krijg ze een 5 kopjes. Als we over een tijdje aan het echte zware werk gaan krijgt ze meer voer.. Ze heeft nu aan het gras een aanvulling..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:14

ik heb vanavond besloten om maar eens te proberen met minder brokken te geven,ga nou over naar 1,5 kg per dag,dus smorgens 3/4schep en savonds 3/4 schep kijken hoe dat gaat..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:17

hoeveel krijgt ze normaal dan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:18

ik zou niet minder gaan als die 3/4 schep je paard moet zn vitamines en mineralen ook ergens vandaag halen.
verder is t moeilijk van hieruit te beoordelen wat je moet veranderen.
Als je haar te mager vind zou ik geen kuil bijvoeren ivm te veel eiwit maar maismeel.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:19

MaaikeMo schreef:
hoeveel krijgt ze normaal dan?

smorgens 1 kg en savonds 1kg

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:20

juudje84 schreef:
ik zou niet minder gaan als die 3/4 schep je paard moet zn vitamines en mineralen ook ergens vandaag halen.
verder is t moeilijk van hieruit te beoordelen wat je moet veranderen.
Als je haar te mager vind zou ik geen kuil bijvoeren ivm te veel eiwit maar maismeel.

opzich doet hij er goed op op het kuil voer het al jaren,en hij ziet er wel veel beter uit zeg maar..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:23

Misschien is het ook een idee om ipv 2 kg brok over te gaan op brok én muesli (zonder haver)? Mijn paard wordt heel erg druk van basis brok, maar sinds we hem Pavo energy control geven, gaat dat prima. Overigens nu ze weer buitenstaat krijg ik er niet meer dan een halve kilo brok + halve kilo muesli in per dag. Ik ga er dus maar vanuit dat ze kennelijk genoeg te eten heeft buiten (maar ja, die van mij staat 24/7 op gras op dit moment). Wel hou ik haar goed in de gaten, want het is een heel rank paard die heel snel terugvalt als ze te weinig binnenkrijgt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:32

Ik vind 3/4 schep teveel als de training niet zwaar en optimaal is, ze halen genoeg vitaminen uit het gras en hooi

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 22:32

Joceline schreef:
Ik vind 3/4 schep teveel als de training niet zwaar en optimaal is, ze halen genoeg vitaminen uit het gras en hooi

dus 1,5 kg basisbrok(besterly) vind je teveel?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:38

Ik eigenlijk ook. Zou toch op een max. van 1 kilo per dag gaan zitten. Als ze invalt moet je geen brok gaan voeren, dat helpt niets tegen invallen. Bij mijn paarden helpt zemelen (goed nat!!) erg goed en gras. Maar zoals je zei is dat een beetje ommogelijk.
Het klinkt alsof ze verder goed wordt bijgevoerd met kuil en hooi. Eet ze alles op?

En verder. Mijn eerste gedachte was meteen verveling, maar toen ik verder las valt die deels af.
Je kan kijken of je het niet iets spannender voor haar kan maken, iets uitdagender, waardoor ze zelf moet gaan nadenken. Dan heeft ze ook meteen niet meer de tijd om andere dingen te bedenken.
Let wel op dat je niet overdrijft, een ongetraind paard kan max. 20 minuten de concentratie vasthouden.

Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:12

Joceline schreef:

vitamines uit hooi? zoveel zit daar niet in

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:24

Kuil en gras daarintegen wel weer. Je kan altijd een goede liksteen geven, dan kan je paard helemaal zelf bepalen hoeveel die op neemt.

Onzen staan al jaren op kuil in de winter en 's zomers op gras. Ze zijn ontzettend gezond en gedragen zich een stuk beter dan sommige pensionpaarden die kilo's brok krijgen Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 05:46

Sluit ik me bij aan: hier krijgen de paarden GEEN brok. We hebben nog nooit zieke paarden gehad en de DA komt hier alleen om te enten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:16

Way is een merrie toch, of zit ik er nu helemaal naast? Clown

Ik merk dat ze bij ons ook de laatste weken weer wat drukker en kijkeriger zijn.
Het is bijna elk jaar in het voorjaar als het ineens mooi weer wordt en ze een paar uur de wei in gaan.
Ze krijgen weer meer energie, worden vaak meer hengstig, etc...
Gaat meestal na verloop van tijd vanzelf weer over...

Als ze nu niet te mager meer is zou ik inderdaad proberen het krachtvoer wat te minderen en kijken of dat helpt.
Wat voor brok voer je?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:21

Emaartje schreef:
Wat zou ik moeten veranderen!!!gr emaartje
graag tips

Ik zou van stal veranderen..naar een plek waar ze wel gewoon op genoeg gras kunnen staan of voldoende krijgen bijgevoerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:29

die staleigenaar is verplicht om de paarden genoeg te voeren he.....
net zo lang zeueren tot hij wel meer gaat voeren, je mag een dier toch niet te weinig geven zodat het dun word?

dat knokken op de wei kan hij simpel oplossen door dus genoeg te voeren, als ze honger hebben gaan ze knokken.
eten ze genoeg dan doen ze dat echt niet.

ik zou dus echt es flink met hem aan het parten gaan,desnoods je ouder serbij dat hij meer moet voeren.

en anders toch maar op zoek naar wat anders?

pas je training wat aan aan hoeveel je voert aan krachtvoer,misschien heeft je dier daarom teveel energie?
misschien wat meer hooi en wat minder krachtvoer?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:50

juudje84 schreef:
Joceline schreef:

vitamines uit hooi? zoveel zit daar niet in

Klopt maar maakt wel wat verschil, zo kan je minderen in brokken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:52

@Emaartje

Ja ik vind het best veel, maar ik kan het niet zeggen want ik weet niet hoeveel je rijdt en traint.. Onze paarden krijgen smorgens een kleine halve schep en 's avonds. Trainen ze meer en intensief dan krijgen ze wel een kopje meer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:16

fransje23 schreef:
Ik zou van stal veranderen..naar een plek waar ze wel gewoon op genoeg gras kunnen staan of voldoende krijgen bijgevoerd.

Dat lijkt mij ook de meest logische oplossing (als je de stalhouder niet zover krijgt dat er meer hooi gevoerd wordt).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:19

@Kinke en fransje23, Mee eens! Jij bent eigen baas over je paardje

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:24

Nouvel schreef:
Way is een merrie toch, of zit ik er nu helemaal naast? Clown

Ik merk dat ze bij ons ook de laatste weken weer wat drukker en kijkeriger zijn.
Het is bijna elk jaar in het voorjaar als het ineens mooi weer wordt en ze een paar uur de wei in gaan.
Ze krijgen weer meer energie, worden vaak meer hengstig, etc...
Gaat meestal na verloop van tijd vanzelf weer over...

Als ze nu niet te mager meer is zou ik inderdaad proberen het krachtvoer wat te minderen en kijken of dat helpt.
Wat voor brok voer je?

Hey,,My way is een ruin Knipoog ik voer nou basisbrok van besterly en gaf 2kg per dag,ben nou overgegaan naar 1,5 kg per dag
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 17-05-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt