voor het eerst op bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindahurby

voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 07:00

hallo

ik heb vandeweek samen met mijn buurvrouw (op de fjord en ook bokker) les gehad en daar zijn 3 filmpjes van gemaakt
ik zal eerst nog even iets vetellen over mijn paardje ....
zijn naam is urbanis en het is een bruine ruin van 6 jaar en zijn stm is ongeveer 1.70
ik heb hem nu 2 jaar...toen ik hem net een half jaar had kon ik hem wegens omstandigheden ongeveer een half jaartje niet rijden en heeft iemand hem gereden die ik goed ken ...alleen heeft ze hem verkeerd gereden waardoor hij erg veel op de voorhand is gaan lopen en gewoon de sporen erin danloopt hij wel...maar sinds een jaar staat mijn paard ergens anders en rijd ik hem gewoon weer lekker zelf en hebben we een andere instructeur daar les ik 2x in de week bij en dat gaat super..hij gebruikt zijn achterhand is soms nog wel moeilijk maar het gaat aldoor wat sneler en beter alleen de galop hebben we iets meer moeite mee maar ook dat komt wel...ik ben gewoon blij dat het goed gaat en kijk ook elke keer weer uit naar de les...
hier komen de filmpjes

*ik moet nog wel op mijn houding letten
*en mijn tenen heb er nog weleens moeite mee maar dat gaat al beter
*verder hoor ik het wel mits opbouwend

groetjes linda & urbanis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CM_

Re: voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:34

Filmpjes zijn niet zo heel erg duidelijk moet ik eerlijk zeggen.

Ik zie wel dat je op het verkeerde been lichtrijd, en je instructeur zegt er niks van ...

Ik vind het een beetje raar dat je zegt dat ie door een ander zo op de voorhand loopt. Iedereen hier op bokt gebruikt altijd smoesjes waarom het paard niet optimaal loopt...

Wat ik zie is dat je zelf nogal het tempo remt, probeer wat meer met de beweging mee te zijn, meer te ontspannen en paard meer aan het been te rijden.

Heel veel overgangen rijden, en draftempo hoger leggen, zodat de activiteit weer in de achterhand komt.
Ik zie hele stukken waar je echt ver onder het tempo rijd, en moet doorzitten van je instructeur, waar hij zegt ja hier word ie sterk van... zie ik een paard dat gewoon loopt te sjokken en dus totaal niet sterk van word..

Ben erg benieuwt wat je instructeur hier mee wil bereiken Lachen
Een paard is pas toe aan verzameling, als hij goed voorwaarts is. Is mijn mening.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:37

ik kan uberhaupt die filmpjes op photobucket nooit zien.... alleen maar flitsende lettertjes

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 07:45

crossmonster schreef:

Ik zie wel dat je op het verkeerde been lichtrijd, en je instructeur zegt er niks van ...

Ik vind het een beetje raar dat je zegt dat ie door een ander zo op de voorhand loopt. Iedereen hier op bokt gebruikt altijd smoesjes waarom het paard niet optimaal loopt...

Wat ik zie is dat je zelf nogal het tempo remt, probeer wat meer met de beweging mee te zijn, meer te ontspannen en paard meer aan het been te rijden.

Heel veel overgangen rijden, en draftempo hoger leggen, zodat de activiteit weer in de achterhand komt.
Ik zie hele stukken waar je echt ver onder het tempo rijd, en moet doorzitten van je instructeur, waar hij zegt ja hier word ie sterk van... zie ik een paard dat gewoon loopt te sjokken en dus totaal niet sterk van word..

Een paard is pas toe aan verzameling, als hij goed voorwaarts is. Is mijn mening.

maar dit zijn maar korte stukjes van een hele les en dat doorzitten is zón beetje aan het einde van de les...en dat van smoesjes moet iedereen voor zichzelf weten wat hij ervan denk ik weet voor mezelf beter

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:09

crossmonster schreef:

hier ben ik het wel mee eens. Je hebt wel een heel leuk paard onder je kont vindt ik. En idd moet je echt die activiteit erin krijgen en dat doe je niet door langzamer te gaan. Wat vind je daar zelf van?

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:16

ik vind de instructeur een beetje tegenspreken, vind hem onprettig overkomen, vind wel echt dat je een heel leuk paard hebt...kan ook lekker lopen dus komt vast helemaal goed, alleen die instructeur....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:22

ik vind het er niet uitzien
hoe lang zijn die sporen wel niet en paard gebruikt zijn rug totaal niet

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:56

een paard kan pas verzamelen (en dus op zijn achterhand terugkomen) als zijn achterhand sterk genoeg is. alleen langzaam gaan is nog geen verzamelen. probeer hem idd sterker te maken door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. succes ermee! leuk paard Lachen

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:12

ik ben het wel met iedereen eens.
hou je handen stiller.
voorwaarts laten lopen berijk je meer mee. dan je paard in de weg tezitten om het maar even zo tezeggen.
drukt de rug weg omdat je zelf aan het prutsen bent Bloos als ik jou was zou ik is gewoon een keer bij een ander gaan lessen daar leer je ook veel van, miss wel meer als van deze man Tong uitsteken
voor de rest zijn jullie een leuk stel hoor. allees de manier van les is voor jullie niet goed denk ik is mijn mening denk dat als je naar een ander is gaat om tekijken hoe dat gaat. is een aanrader heeft mij ook goed gedaan Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:15

onley schreef:

Wat een ontzettend onaardige post. Is het dan zo moeilijk om goed onderbouwt commentaar te geven?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:19

crossmonster schreef:

Precies Ja !!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:35

crossmonster schreef:
onley schreef:

Wat een ontzettend onaardige post. Is het dan zo moeilijk om goed onderbouwt commentaar te geven?

en jouw post is dan net wat uitgebreider als die van mij maar komt op hetzelfde neer

het paard loopt voor geen meter terwijl ze doorzit en het dier er moeite mee heeft om voorwaarts te komen en zijn rug totaal slap laat hangen.
ze vraagt om een mening nou ik heb mijn mening gegeven net als jij dat doet.

mischien komt het onaardig over mischien luisteren ze dan wel Slapen
maar aangezien erg veel mensen een plank voor het hoofd hebben en denken dat ze alles prima doen
hebben ze soms een 'trap' in de rug nodig wat overigens niet zo kwaad is bedoelt als het overkomt.

degene die ook de moderator een pb heeft gestuurd is ook bedankt Knipoog

mischien is ze nu wel wakker en doet ze wat aan de moter van haar paard en laat ze het dier eens op eigen benen lopen in plaats van hem onder zijn tempo uit te halen wat de instructeur overigens super vind (wat het beest totaal geen goed doet)
als die goede man echt zo goed was
zou die je ook verbeteren als je op het verkeerde been lichtrijd Ach gut

hoop dat je hier iets meer aan hebt als mijn zogenaamde onaardige opmerking

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:25

Zo ben ik het idd met je eens, zo heeft TS wat aan jouw mening.

Door korte , gemene posts te plaatsen, zorg je er alleen nog meer voor dat de sfeer op HAW blijft dalen.

Ik ben het in elk geval met je eens, de instructeur heeft een vreemde visie, en zegt "Super""Goed" Etc, als het eigenlijk verre van goed is. En dat is zo jammer, er geven zoveel mensen les die het eigenlijk echt totaal niet kunnen, Waardoor je mensen in de waan brengt dat ze super rijden, terwijl het paard er alleen maar minder op word.

Daarom ben ik nog steeds erg benieuwt naar de beweegreden waarom de TS zo langzaam moet rijden van die instructeur Lachen
Misschien heeft hij wel een hele andere theorie, van iedereen kun je wat leren, dus vandaar dat ik daar benieuwt naar ben.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 09:09

deze filmpjes zijn bijna aan het einde van de les gemaakt want toen kwam mijn man pas daarvoor hebben ook overgangen gereden met wisseling van tempo alleen heb ik daar geen filmpje van sorry Bloos ...heb gisteren alleen les gehad en daar zat het tempo aardig in en hebben veel overgangen gereden...
ik rem hem zelf vaak af dat komt omdat ik soms best wel onzeker ben en als het dan naar mijn mening te snel gaat begin ik te knijpen maar daar werken we nu aan...komt vast wel goed Pling
Laatst bijgewerkt door lindahurby op 18-05-08 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:20

onley schreef:
mischien komt het onaardig over mischien luisteren ze dan wel Slapen
maar aangezien erg veel mensen een plank voor het hoofd hebben en denken dat ze alles prima doen
hebben ze soms een 'trap' in de rug nodig wat overigens niet zo kwaad is bedoelt als het overkomt.

..
hoop dat je hier iets meer aan hebt als mijn zogenaamde onaardige opmerking

Onaardig/hard is niet erg, en ik ben het met je eens dat erg veel mensen een bord voor hun kop hebben. Maar je kunt ook "hard c.q. onaardig iets duidelijk maken" met wat meer onderbouwing, toch? Want de TS ziet waarschijnlijk haar eigen verbeterpunten niet, en die worden niet duidelijker met zo'n wazige reactie Knipoog

Maar met je uitgebreide post ben ik het eens Lachen
En ik vind het een leuk paardje Lachen

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:14

he linda, ik heb je topic even bekeken, leuk dat je die aangemaakt hebt,
ik ga verder geen commentaar geven op je rijkunsten want dat gaat gewoon steeds beter, en iedereen heeft wel eens iets waar die moeite mee heeft, of angst voor heeft, of gewoon eens een dagje dat het minder gaat.ik vind het er in elk geval goed uitzien.

wat ik wel een beetje jammer vind is dat de mensen hier op bokt altijd wel hun praatje klaar hebben, terwijl ze niet eens weten wat er vooraf gebeurd is met een paard of een ruiter. misschien eerst eens vragen wat er gebeurd is met zon paard, en vragen waar je allemaal al op getraind hebt om het te verbeteren.
commentaar geven op wat ze wel niet allemaal fout doen of juist niet is heel makkelijk maar verder zal het iedereen een worst zijn, en dan als de ts het uitlegt zijn het allemaal smoesjes.
en als je instructeur je niet erop wijst dat je op het verkeerde been lichtrijd dan ben je direct een slechte instructeur?

ik ben degene met de fjord die op de filmpjes staan, en sinds ik van jan les heb, zijn wij al heel erg vooruit gegaan, mijn paardje gaat meer op de achterhand lopen, en ik zelf ga beter zitten, maar nee deze man kan niet lesgeven, gelukkig weten linda en ik beter.
mijn paard is ook een periode gereden door een bijrijder, en hierdoor kon ik weer van voor af aan gaan trainen, en ik ben blij dat ik les van deze man krijg.

zal wel weer flink wat berichten op volgen, maar wij weten gelukkig precies hoe de vork wel in de steel zit met alles.

succes linda Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:13

Ik ben er weer Go jij! Go jij!

Ik weet niet wat ze met haar paard wil bereiken, misschien zijn het recreatie ruiters die eingelijk alleen maar rijden voor de lol. ok je wil je paard mooi hebben laten lopen, maar om dan gelijk je paard als een Z paard te hebben lopen heb ik nog nergens gezien. Misschien is het ontspannen een punt voor deze combinatie. You never knows! (ik ben alleen geen fan van sporen)

En ik denk dat deze combinatie erg veel plezier heeft in het rijden, dat vind ik belangrijker als gelijk alles tip top in orde te moeten hebben....

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:28

pubelia schreef:

Ik weet niet wat ze met haar paard wil bereiken, misschien zijn het recreatie ruiters die eingelijk alleen maar rijden voor de lol. ok je wil je paard mooi hebben laten lopen, maar om dan gelijk je paard als een Z paard te hebben lopen heb ik nog nergens gezien. Misschien is het ontspannen een punt voor deze combinatie. You never knows! (ik ben alleen geen fan van sporen)

En ik denk dat deze combinatie erg veel plezier heeft in het rijden, dat vind ik belangrijker als gelijk alles tip top in orde te moeten hebben....

helemaal met je eens!

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:20

pubelia schreef:

dank je

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:19

putzy schreef:
pubelia schreef:

helemaal met je eens!

Amen!
Ik ga op zich wel mee met het onderbouwde commentaar in dit topic (te laag tempo en van niet lekker doorzitten wordt een paard echt niet sterker) alhoewel ik ook vind dat het slecht te zien is op de filmpjes en daardoor wordt een oordeel vormen wel erg lastig.
Ook dat gezeur over je instructeur gelijk... iedereen heeft hier altijd wel gelijk een antwoord klaar van hoe ze het beter kunnen... ga dan zelf les geven! Ik vind dat er wel eens wat subtieler commentaar geleverd mag worden. Veel mensen hebben misschien een bord voor de kop maar de TS volgens mij in dit geval niet! Dan kan je toch nog normaal reageren en als daar niet goed op gereageerd wordt kan je altijd nog de "trap" geven die de TS in jullie ogen nodig heeft... Posts zoals "het ziet er niet uit" heeft niemand wat aan en daar krijg je nooit de gewenste reactie op!
ik ga volledig met pub mee, plezier en ontspanning zijn in mijn ogen de belangrijkste dingen van het paardrijden!! Dus eerst lekker doorgaan en zorgen dat je je paardje kan vertrouwen en hierdoor allebei lekker kan ontspannen, de rest komt dan vanzelf wel!!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:42

net als pub en de rest onder aan..... probeer lekker veel pleizer te hebben...

Zoals je zelf ook al aangeeft, het gaat voor je steeds beter en dan voelt het waarschijnlijk ook steeds beter toch?

Heel veel plezier met je mooie paardje...
en neem van mij aan, met tijd kan je enorm veel bereiken, ook wat je niet verwacht

Iedereen met kritiek: misschien werkt de lesgever juist motiverend (kan hetzelf niet luisteren, maar zo komt het wel op mij over...)
(Kan het mis hebben hoor...)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:02

lindahurby schreef:
dank je

hier hoef je niet voor te bedanken, dit is mijn mening en zo te zien van meerdere mensen. Ben dat gezeur hier van mensen zat. Mensen verwachten dat paarden vanzelf een pirouetje kunnen maken, dat ontspannen en op 1 been zowat. Word tijd dat mensen eens vriendelijk hier naar elkaar worden...

Sopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:45

Jeetje jeetje jeetje wat hebben mensen een commentaar. Volgens mij denken ze dat ze zelf een Anky van Grunsven zijn ofzo. Alleen maar commentaar geven en er komt bijna niets goed van af. Ik vind jullie allemaal gigantisch bod. Het had ook anders geplaatst kunnen worden.

Ik ben nog niet zo heel erg lang in het paarden gebeuren en moet zelf ook heel veel leren. Ik ben als de dood voor paarden geweest en heb zelf een opleiding gevolgd om van deze angst af te komen. Nu ben ik zo goed als neit meer bang voor deze dieren.
Ik heb veel geleerd ook over het rijdne en ik weet net zo goed als Linda dat ze zo vooruit is gegaan. Linda Ga zo door hoor. Ik vind echt dat je vooruit bent gegaan en ik vind dat je het goed doet. Als jullie nog meer commentaar willen leveren doe het dan ook op mijn topic 'Eerste buitenrit op Fris'. Ben dan ook wel benieuwd wat voor commentaar jullie dan hebben.

groetjes Sopje

ps. Zie je vanavond. Mag eindelijk weer op het paard. Heb er zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:02

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt