Springprobleem(en)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenkaXrambo

Springprobleem(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:02

Hoi iedereen,

Ik heb dus een probleem met m'n verzorgpony. Als ik dressuur met hem rijdt is het (meestal) prima, hoofdje mooi naar beneden enz.

Maar dan... Springen

Al is het maar een mini sprongetje, hij weigert erop af te gaan. Als ik eerst in stap ga, en dan in draf, blijft ie zo sloom dat ie er heel langzaam overheen gaat (met een noodsprong) waardoor ik dus in het zadel bonk. Maar als je hem ziet bij vrijspringen! Hij is dan gewoon helemaal enthousiast met oortjes naar voren en staart in de lucht. Hij vindt het geweldig, niet dus waneer ik erop zit. Zover ik weet heeft ie altijd met degeene hiervoor gesprongen.

Omdat hij het elke keer maar niet wil, ben ik wat onzeker geworden, en dat voelt ie natuurlijk aan. Ook is er nog iemand ( die altijd soms soort van les geeft) die me dan de hele tijd zit te pushen. Daardoor wordt ik al helemáál zenuwachtig! Dit is vooral allemaal onstaan, omdat ik hem eerst te veel in de mond zat. Dus heb een tijdje niet gesprongen. En toen het moment daar was...

Maar goed, om dit dus samen te vatten, hij weigert er in een gewone draf overheen te gaan. (Galop nog niet gedaan, eerst maar in draf) En hij breekt dus vooral uit. Ik kan natuurlijk wel dan een goeie schop geven, maar het is een arabiertje, dus hij wordt dan helemaal histeries! En dan verzet ie zich alleen maar meer.

Zouden jullie alsjeblieft wat tips willen geven? Bloos

Jenka

AlaskaFries

Re: Springprobleem(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:57

Mijn Fries had dit ook, met vrijspringen springt ze gigantische hindernissen, bij kleine sprongetjes onder het zadel weigerde ze, balkjes sprong ze met een gigantische sprong overheen. Ben dus eerst gaan proberen over de balkjes te stappen, ook met hulp van longeren. Inmiddels kan ze ontspannen over balkjes heen en zijn we bezig met 30/40 cm hoge sprongetjes.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:28

Dankje voor het antwoorden! Haha!

Maar over de balkjes doet ie gewoon, géén probleem.

EDIT; Ohja, met longeren onder het zadel wil hij af en toe ook niet eroverheen springen.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 09:00

Kom op jongens, al over de 50 keer gelezen, maar nog maar 1 reactie! No Cheer

Heb even snel wat tips nodig! Bloos

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:03

ik heb ook koppige pony die graag springt, maar soms ook niet wil, weigert,...

dus dacht ik eerst dat ze mij aan het uitproberen was, maar daar had ze niet echt het karakter voor. doordat ze zo soms bruut weigerde werd ik ook onzeker.

ik heb dus daarna gewoon verstand op nul gezet en zo technisch mogelijk springen. en ze weigerde niet meer. ze voelde dat ik onzeker was, en bij haar helpt het als je technisch springt. want zodra je maar even naar de sprong kijkt en er niet over, stopt ze.

dus ik weet niet of het gaat helpen, maar probeer ze actief te krijgen, kijk over de sprong, klak een beetje met de tong ofzo belonen als ie springt.

en als je zenuwachtig word, vraag dan even of je lesgever zijn mond houdt Bloos

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 15:27

Dankje, dat gaat me denk ik ook wel een beetje helpen Haha!

Heel vaak heb, "ik ga het doen", en dan stapt ie rustig in stap eropaf, lukt het mezelf op de een of ander manier niet om een schopje te geven! Bloos

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:01

Ik denk dat jullie beide wat vertrouwen moeten krijgen in elkaar.
Beginnen met een paar balkjes draven is prima, daarna maak je van de laatste balkjes een laag uitnodigend sprongetje (veel paarden springen het makkelijkste over een kruisje). Je houdt dan de eerste één of twee balkjes waar ze waren. Omdat je eerst gewoon over de balken ben gegaan, weet je al zeker dat de afstand klopt en je pony goed uitkomt.
Daarna bouw je het op in de galop: eerst weer over twee of drie balkjes in galop, dan weet je weer zeker dat de afstand past bij zijn galopsprong. Dan maak je weer een laag kruisje dus je heb dan één balk, een gewone galopsprong en dan het kruisje. Doordat je in dat ritme zit, gaat de pony vaak makkelijker door.
Zorg vooral dat je met je handen voldoende ruimte geeft, pak desnoods de manen vast dan komen je handen mee en val je niet zo snel terug in het zadel. Na een tijdje voel je de beweging beter aan zodat je meekomt en krijgen jij en je pony meer vertrouwen in elkaar.

Is dit nog moeilijk dan na het balken draven nog geen sprong opzetten maar alleen over balken galopperen. Pas als dat goed gaat, ga je naar de volgende stap.

Neem hier veel tijd voor, niet te snel de hindernis willen verhogen maar wachten tot je pony laat merken zelf erover te willen en jij je prettig voelt. Dat kan rustig een paar maanden duren, is beter dan te vroeg en weer spannning krijgen!
Veel succes!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:11

Heel erg bedankt, ga het morgen gelijk proberen als ik erheen ga. Knipoog

Maar het is niet zo dat we helemaal geen vertrouwen in elkaar hebben hoor, hebben juist heel veel in elkaar. Lovers

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:21

en hoe reageert die eigenlijk als je er aan de hand mee springt of over balkjes gaat ?

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:27

Doet ie gewoon, hij houdt ook echt van springen.

Ik heb er ook eens nagedacht dat het ook wel aan het zadel kan liggen. Dat is eigelijk te groot voor hem.
En elke keer als ik het zadel op zn rug wil leggen draait zich ook om enzo.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:34

Jenka: dat kan zeker van invloed zijn. Juist bij het springen zal hij het merken als het zadel niet lekker ligt, dat kan hem aarzelend maken of verzet geven.
Trouwens, ik bedoelde niet in het algemeen dat jullie elkaar niet vertrouwen, hoor! Maar meer het technische, bv. jij niet zeker weten of hij deze keer zal springen of niet, je pony niet zeker weten of jij hem nergens stoort bij de sprong. Veel succes!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:11

Misschien moet je les gaan nemen van iemand die er verstand van heeft en je er verder mee kan helpen.
Verder is het toch erg belangrijk dat jij er vertrouwen in hebt dat je pony er over heen springt.
Als jij aanrijd met het gevoel, oh hij stop toch, dan stopt je pony ook echt!!!!!

En als hij echt heel gemeen stopt op een heel laag kruisje, en er steeds maar bij langs loopt. Dan moet je eingelijk zorgen dat je je pony vlak voor de hindernis stil zet, en hem dan echt op zijn donder geeft.
Het moet wel echt voor de hindernis anders snapt je pony het niet!

Succes ermee...

En

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:51

Nou vandaag er weer heen geweest op de fiets Haha!

En hij wou echt voor geen goud over die hindernis heen. Eerst gewoon 3palen neergelegd, draven, zelfs over die galopperen. En toen heb ik met de laatste 2 een klein kruisje gemaakt. Hij wou het níet. Ik helemaal chagerijnig, 3x heb ik ook gehad, was ik zo boos. Gaf ik hem voor de hindernis een schop, vloog ie er zo hard vandoor dat ie 5 ronden op topsnelheid heeft gegaloppeert.

Toen later heeft ie me ook nog eens gebeten! Ik helemaal chagi Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:16

Ik zou het eens helemaal anders proberen. Leg in de bak een losse balk en ergens anders een heeeeel klein kruisje (net 5 cm van de grond zegmaar) ga niet rijden maar laat hem er aan de hand overheen stappen. Hij krijgt dan vertrouwen dat hindernissen in combinatie met jou niet eng zijn. Als dat goed gaat kun je gewoon in stap over zo'n klein kruisje stappen, eventueel kan iemand ernaast lopen terwijl je dat doet.
Verder, niet boos worden!!!!! Je mag best een keer boos DOEN als je pony niet luistert, maar met boos ZIJN los je niks op. Je gaat dan afreageren zoals je omschreef, je pony krijgt nog minder vertrouwen in je en je raakt alleen maar verder van huis.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:18

nou, ik denk nu vooral dat het aan het zadel ligt nu ik het zo lees.
probeer eens te springen zonder zadel ? een te groot zadel doet echt wel pijn aan je pony ! en als hij begint te draaien als je ermee aankomt is dat normaal een duidelijke hint ..

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:31

brigitta1987 schreef:
Ik zou het eens helemaal anders proberen. Leg in de bak een losse balk en ergens anders een heeeeel klein kruisje (net 5 cm van de grond zegmaar) ga niet rijden maar laat hem er aan de hand overheen stappen. Hij krijgt dan vertrouwen dat hindernissen in combinatie met jou niet eng zijn. Als dat goed gaat kun je gewoon in stap over zo'n klein kruisje stappen, eventueel kan iemand ernaast lopen terwijl je dat doet.
Verder, niet boos worden!!!!! Je mag best een keer boos DOEN als je pony niet luistert, maar met boos ZIJN los je niks op. Je gaat dan afreageren zoals je omschreef, je pony krijgt nog minder vertrouwen in je en je raakt alleen maar verder van huis.

Echt afreageren doe ik niet hoor! En hij probeert me heel vaak even uit, kijken wie de baas is. Ja

En dat doet ie ook wel gewoon, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Maar ik denk ook idd dat het aan het zadel ligt, het is gewoon véél te groot. Ik ging daarna met hem aan de hand, hij liep me toen bijna omver, daarna zonder zadel even. Was het goed Bloos

Maar ik ga ook echt vragen of ze een nieuw zadel willen kopen. We hebben het er ook al over gehad. Knipoog

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:22

Als die met het gewone rijden niet staakt,
dan denk ik niet dat het aan het zadel ligt.
Ik zou gewoon eens les nemen

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:24

Ik ga (over een maand dacht ik) ook met hem op les. ( En die geene heeft ook diploma die afentoe dan me helpt) Knipoog

Maar ik weet zèlf ook bijna zeker dat het aan het zadel ligt. Hij ziet al wit als ik het op zn rug leg, zag ik gister. Helemaal boos kijken, en wegdraaien als ik eraan kom. Misschien voelt ie er met dressuur niet veel van, maar hij vindt het in elk geval niet prettig. Maar dat zadel hoort ook op een paard te liggen. Hij heeft normaal ook altijd gesprongen met de verzorger hiervoor. Met een ander zadel dan. (Stond toen ergens anders.) En hij vindt het gewéldig om te doen. Dus niet dat het gewoon om te kijken wie de baas is, of dat ie gewoon niet wil. Volgens mij doet het echt zeer. Want je kan duidelijk verschil zien mét zadel springen en zonder zadel.
Bloos
Arme beesie Ach gut

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:37

Ik zou eerst proberen om balkjes te draven, als dat helemaal goed gaat een laag kruisje proberen, als het niet lukt , vraag je of iemand anders die gevorderd is in springen het wil proberen.
Als dat niet lukt, zou ik springles nemen!

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:46

Je hoeft trouwens toch niet gelijk een schop te geven, je kunt ook rustig je been aanleggen en dan reageert hij als het goed is. Als dat niet zo is, is hij niet goed aan het been.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:39

^Hij is juist té goed aan het been
Ja
Maar dan gaf ik hem een schop(je) vóór de hindernis, dus dan dacht ik; Dan gaat ie er zó overheen. Niet dus

Maar stap/draf/galop over de balkjes lukt allemaal gewoon, maar het laagste kruisje wil hij al niet springen. No Cheer

Maar nog even voor de duidelijkheid jongens; VOLGENS MIJ LIGT HET AAN HET ZADEL, NIET AAN MIJ Bloos

Ik zal aankomende zaterdag wel een foto maken, dan zul je zien dat het zadel aan de grote kant is. En ik zal een foto maken met het zadel in me handen, moet je dan maar eens zien hoe die er naar kijkt! Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:45

als je boos word of dreigt te worden, rustig ademhalen en rustig erop af rijden, en als het aan het zadel ligt zou ik niet verder gaan, dan word het waarschijnlijk alleen maar erger! verder kan ik niet veel tips geven, want de meeste zijn hierboven al gegeven Knipoog

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:03

Ik zag dat ik nog wel foto's had, dus hier komen ze:

Afbeelding

Afbeelding

Tadáá Haha!

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:51

Ohja, als ik opstap, probeert ie meestal ok weg te lopen, wat ie eerst niet deed.

^Nog een reden waardoor het aan het zadel kan liggen. Bloos

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:07

heb je al zonder zadel gesprongen?
als hij dan wel springt weet je het zeker Knipoog