springen met slof..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekkiej

springen met slof..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:17

mijn paard is altijd zo mega sterk tijdens het springen..met de dressuur is het een toppertje..maar zodra ze merkt dat ze mag springe word ze helemaal dol..ze vind dat geweldig..maar nou gooit ze dan dr hoofd in de lucht, en zet ze zich helemaal vast..hierdoor gaat ze veeeelste hard..maar haar terug nemen wil gewoon niet. is het misschien een idee om met slof te gaan springen? kan dat kwaad?ik rijd haar niet op wedstrijden, maar miss is het een idee..om haar wat rustiger te krijgen..als ze dan rustig is, kan ik de slof er af halen toch, en verder proberen zonder???

groetjes..hopelijk helpen jullie mij..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: springen met slof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:19

Met een slof springen lijkt me geen succes. Ze kunnen dan een flinke ruk in hun rug krijgen wanneer je de slof erbij hebt.
Misschien een optie om een martingaal er aan te hangen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:20

miekkiej schreef:
mijn paard is altijd zo mega sterk tijdens het springen..met de dressuur is het een toppertje..maar zodra ze merkt dat ze mag springe word ze helemaal dol..ze vind dat geweldig..maar nou gooit ze dan dr hoofd in de lucht, en zet ze zich helemaal vast..hierdoor gaat ze veeeelste hard..maar haar terug nemen wil gewoon niet. is het misschien een idee om met slof te gaan springen? kan dat kwaad?ik rijd haar niet op wedstrijden, maar miss is het een idee..om haar wat rustiger te krijgen..als ze dan rustig is, kan ik de slof er af halen toch, en verder proberen zonder???

groetjes..hopelijk helpen jullie mij..

Ik zal proberen rustig te blijven, zacht uitgedrukt vind ik het niet kunnen.

Het hard gaan kan je ook op een andere manier oplossen, met grondwerk en NH, waarbij je je paard leert remmen en sturen op je zit.

Het feit dat je paard dol wordt van springen, zegt misschien ook iets over wat ze van dressuur vindt.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:20

Cayenne schreef:
Met een slof springen lijkt me geen succes. Ze kunnen dan een flinke ruk in hun rug krijgen wanneer je de slof erbij hebt.
Misschien een optie om een martingaal er aan te hangen?

een martingaal heb ik er al om..maar dat werkt niet..ze heeft een hele lange nek..de martingaal is al niet extreem lang..maar dat hoofd blijft gewoon de lucht in gaan..het is echt enorm vervelend..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:20

Ik neem toch aan dat je zelf het antw. wel kan bedenken op deze vraag???!! Natuurlijk ga je NIET springen met een slof!!! Hoe moet je paard in godsnaam haar rug gebruiken op de sprong met een slof om gebonden? Je moeten overgangen gaan rijden! Balkjes galloperen en dit alles ZONDER slof!!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:21

ja idd. Volgens mij kunnen ze wel over de kop slaan met een slof aan als je gaat springen. Ze hebben toch niet voor niets de martingaal ontworpen Knipoog

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:24

ja dat klopt wel idd..maar het is zo..dat op de manege ook wel eens met een slof werd gesprongen als het dier druk was..en overgangen enzo doet ze met gemak. want dan is het nog dressuur..als ik haar rustig stil zet voor de hindernis....ook geen probleem..maar eenmaal er over..of over het balkje..is het dolle boel..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:24

ik zou idd eerder een maringaal erom hangen dan een slof. als jij niet goed meekomt met je hand of iets dergelijks krijg je al snel een ruk op de slof/rug. daarbij aan de andere kant als je hem te los laat is er weer risico om met het voorbeen erin te haken.

zelf hang ik er bij mijn merrie die er ook heet van wordt een martingaal op en rijd heel veel overgangen en dressuur oefeningen tussendoor. vooral niet te lange afstanden naar de sprong rijden, probeer door overgangen, figuren heel veel controle te krijgen en niet te springen voor hij/zij in jou tempo gaat

edit: blijf zelf dicht bij het zadel, ga direct na de sprong zitten, hand evt wat lager als dat hoofd hoog komt, en gewoon weer overgangen en dressuur rijden tot er weer controle is. vaak wordt ook gezegd direct halt laten houden na de sprong ,maar ben daar zelf niet zo fan van

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:27

zoals hierboven al gezegd, neem liever een martingaal.. (slofteugel is imo iets wat je alleen mag gebruiken als je het zonder kan (oplossen) en dan heb je dus al niet meer nodig... en met springen al helemaal niet, maar dat terzijde) en probeer er met rijden meer ontspanning in te rijden.

edit: spelfoutje
Laatst bijgewerkt door jorretje op 14-05-08 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:27

miekkiej schreef:
ja dat klopt wel idd..maar het is zo..dat op de manege ook wel eens met een slof werd gesprongen als het dier druk was..en overgangen enzo doet ze met gemak. want dan is het nog dressuur..als ik haar rustig stil zet voor de hindernis....ook geen probleem..maar eenmaal er over..of over het balkje..is het dolle boel..

Dus ga je haar leren stil te zetten NA de hindernis! Galop balk er achter, oefenen oefenen!! Paardrijden vergt tijd en training..en dit los je er niet op door er een slof aan te knopen, het enige dat je bereikt met een slof is een paard dat je kapot maakt! Ik wil niet eens weten op welke manege ze dit doen! Dat is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling! Die van mij vliegt ook over de hindernis maar nooit zal ik dit oplossen met een hulpteugel, dit los ik op met een goede instructeur! (misschien een idee)

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:29

Jeanine84 schreef:
miekkiej schreef:

Dus ga je haar leren stil te zetten NA de hindernis! Galop balk er achter, oefenen oefenen!! Paardrijden vergt tijd en training..en dit los je er niet op door er een slof aan te knopen, het enige dat je bereikt met een slof is een paard dat je kapot maakt! Ik wil niet eens weten op welke manege ze dit doen! Dat is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling! Die van mij vliegt ook over de hindernis maar nooit zal ik dit oplossen met een hulpteugel, dit los ik op met een goede instructeur! (misschien een idee)

die heb ik wel..een goede instructeur..maar die zegt dat het wel mee valt..ja die zit er niet boven op..die merkt niet hoe erg ze aan het trekken is..volgens hem moet ik haar gewoon laten gaan..teugels los:Snou dan gaat ze me toch hard..:Smaar dat is misschien maar mijn gevoel..ik moet het een keer opnemen denk ik..maar met die manege is NIKS mis..dus

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:30

Dat ze op de manege wel eens een slof gebruikten met springen betekent natuurlijk niet dat zij het dan maar bij het rechte eind hebben he.

Geen slof gebruiken dus zoals iedereen al zegt. Zo, nu kan er hier een slotje op!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:31

Dan ben ik bang dat ik jouw instructeur niet zo goed vind! Die laten je niet met een slof springen.
Lees de tips hierboven staan goede tussen!

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:33

_Jessica schreef:
Dan ben ik bang dat ik jouw instructeur niet zo goed vind! Die laten je niet met een slof springen.
Lees de tips hierboven staan goede tussen!

nee niet mijn instructeur laat me met slof springen..de eigenaar van de manege waar ik rijd met dat paard..die doet dat..die geeft les op andere momenten..die springt altijd met 1 paard in de les met slof..nouja..als er anderen op rijden..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:35

zou met dit paardje even
heeeeeeelemaaal terug naar de basis gaan

balkjes draven

balkje kruisje balkje

niet de hoogte in
eerst de baas over de basis
en daarna kan je langzaam verhogen

iig niet naar de slof grijpen
en zeker nier alas je er geen ervaring mee hebt
en er dan mee gaan springen
levens gevaarlijk als je niet goed weet wat je doet

maar ja das mijn mening Bloos

succe s

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:36

Misschien is het idd wel jouw gevoel dat ze hard gaat! Ga niet lopen trekken, als jij een stille had hebt kan je paard er alleen tegen aanlopen..veel oefenen met grondbalken (met je instructeur) Zet dr eens stil tussen 2 balken, en stil=stil, concequent zijn! Wordt ze te heet, rij dan dressuurmatig verder, net zolang tot je paard weer rustig is! Spring eens in-uitjes, en oefen dressuur matig op je overgangen..stap-galop en terug.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:38

Jeanine84 schreef:
Misschien is het idd wel jouw gevoel dat ze hard gaat! Ga niet lopen trekken, als jij een stille had hebt kan je paard er alleen tegen aanlopen..veel oefenen met grondbalken (met je instructeur) Zet dr eens stil tussen 2 balken, en stil=stil, concequent zijn! Wordt ze te heet, rij dan dressuurmatig verder, net zolang tot je paard weer rustig is! Spring eens in-uitjes, en oefen dressuur matig op je overgangen..stap-galop en terug.

ja in-uitjes..die doet ze super..dan is ze zo ontspannen..echt super..ze komt er ook rustig uit enzow

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:41

Als jij nog niet goed genoeg kan rijden om dit paard onder controle te houden tijdens het springen, dan moet je dus een stapje terug doen en voorlopig alleen dressuur rijden of alleen balkjes draven.

Lijkt mij niet de bedoeling dat het paard de dupe wordt van jouw onkunde. Als jouw instructeur zegt dat je gewoon je teugels los moet gooien en het paard moet laten gaan dan moet je daar eens naar durven luisteren. Als jij te hardhandig bent met je teugelhulpen is het geen wonder dat het paard gaat protesteren door zijn hoofd in de lucht te gooien. Dus geen slof gebruiken maar zelf beter leren rijden.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:41

Ik doe er een martingaal aan als meneer mij te sterk en te snel word. en maak dus kleine voltes om de sprong heen, en dan springt die altijd rustig. Maar heb ooit iemand met slof zien springen en weet nog steeds niet waarom Verward maar vond het zelf dood eng om te zien..
Dus ik raad het je tenstrengste af

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:48

miekkiej schreef:
die heb ik wel..een goede instructeur..maar die zegt dat het wel mee valt..ja die zit er niet boven op..die merkt niet hoe erg ze aan het trekken is..volgens hem moet ik haar gewoon laten gaan..teugels los:Snou dan gaat ze me toch hard..:Smaar dat is misschien maar mijn gevoel..ik moet het een keer opnemen denk ik..maar met die manege is NIKS mis..dus

Een paard kan neit trekken als jij niet terug trekt, dus vind teugels los een zinnige tip van je instructeur hoor...

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:55

Even een heel ander idee; wat gebeurt er als je er eens naast gaat... En dan balkjes stappen, dit kan ook eerst aan de longeerlijn als je merkt dat je te gespannen bent. En als dat helemaal ontspannen is eens laten vrijspringen, laat d'r maar eens doordenderen. Daarna opbouwen richting balkjes stappen, vervolgens eens een keer een laag kruisje etc.
Ik snap best dat je zelf gespannen bent voor die reacties, mijn Fries wilde ook nooit normaal springen, of ze vloog er met een halve meter extra overheen of ze vloog eromheen. Nou, na 3 keer ben je het dan zat. Maar nu na een half jaar trainen heb ik deze week 5 hindernisjes van ong. 40 cm. met gemak en in alle rust genomen! Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:57

Nee, geen slof. Schakelen voor en na de sprong. Schijnovergangen inlassen. Inderdaad een paar passen terug doen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:13

Ik heb 2,5 jaar op een springstal gewerkt en daar gebeurde het nogwel eens dat een paard een paar keer met slof gesprongen werd om dit soort gedrag te corrigeren. De paarden daar werden er zeker niet slechter van, maar het vereist een zeer kundige ruiter die goed weet waar die mee bezig is zodat je het paard wel de kans blijft geven dat hij door z'n lijf kan blijven springen. (wij hadden de slof daarbij niet tussen de voorbenen bevestigd, maar naar de zijkant ivm het gevaar van in de slof springen en het teveel naar beneden afdwingen.)
Je kunt het ook oplossen door consequent het paard te laten stoppen op het moment dat je voelt dat hij het van je over neemt. Dit is rijtechnisch gezien een betere oplossing Knipoog

Succes in elk geval!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:24

Met slof springen kan heel erg fijn werken maar is alleen geschikt voor een echt ervaringen ruiter.

Ik denk dat in jouw geval een goede instructeur beter in kan schatten of het een optie is dan wij.
Mocht je ermee springen dan of aan de zijkant vastmaken of het uiteinde losmaken zodat je altijd alles los kunt laten mochten ze in de slof landen.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:00

Ik zal geen slof gebruiken met springen,
Ik denk dat een martingaal een beter idee is