Hengst Tor nog een keer @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Hengst Tor nog een keer @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:56

Ik heb wegens omstandigheden nog steeds geen springles gehad (wel dressuurles,, ook reeds vermeld in het vorige topic). Gezien het goede weer laat ik hem nu ook af en toe springen aan de hand, wat hij echt wel puur fun vindt waardoor hij dus ook bijna dubbel zo hoog springt als onder zadel Tong uitsteken zeg nog eens dat hij springen niet leuk vindt. Ik denk dat ik in het begin was vergeten z'n peesbeschermers aan te doen (K. was tevoren al met hem gaan wandelen) maar dan zie je die later wel opduiken. Mijn stijgbeugels zitten ook een gat of 2 gaten korter dan de vorige keren en de balk voor de hindernis is weg.
Mijn grootste vraag is of mijn houding vooruitgegaan is. Ik probeer vooral te letten op:
voldoende meegeven
niet te vroeg in z'n nek duiken
m'n benen niet naar achteren te steken
niet te vroeg in m'n zadel belanden
mijn voeten niet te ver in de stijgbeugels te steken
mijn teugels niet los te gooien voor de sprong
(en ik ga letten op: niet zelf proberen springen maar meegaan met de sprong)

Verdere commentaar mag natuurlijk ook altijd maar hou het vriendelijk aub.
Links naar vorige springtopics (het kan best zijn dat ik er een tussendoor vergeten ben maar zo krijg je toch een beeld):
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=928319
http://www.bokt.nl/forums/viewforum.php?f=10

Afbeelding
Weer even wennen aan die sardientjes-in-blik houding

Afbeelding
Benen iets te ver naar achter maar ik leun niet op z'n hals en ik heb m'n teugels niet losgegooid

Afbeelding
Mastah in rare gezichten trekken Clown

Afbeelding
Peesjes aandoen

Afbeelding
Daar zijn de peesbeschermers

Afbeelding
bijna weigering of gewoon scheef gesprongen?

Afbeelding
Stappen tussendoor

Afbeelding

Afbeelding
Ik zit nog niet Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding
Eerste sprong van een driedubbelsprong,, meegeveeeen!

Afbeelding
Van vanachteren

Afbeelding
Daaagg (mijn voet gaat alvast wandelen)

x_Anne_x

Re: Hengst Tor nog een keer @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:59

Ziet er goed uit Ja
Leuk paardje ook.
Je moet alleen je benen naar beneden houden en niet naar achter doen (hakken goed uitdrukken)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:01

Ik vind hem een beetje eng springen als ik eerlijk ben. Ik vind zn achterbenen heel raar neer gezet. Of lopen zn hoeven gewoon zo stijl af?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:01

ik vind het een erg mooi dier
maar over het springen ben ik niet onder de indruk
ik vind het er erg strak uitzien Bloos
hij lijkt het niet echt leuk te vinden en echt actief vind ik hem ook niet

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:03

Leuke foto's, ik doe het je niet na want het na een springongeluk echt de bibbers.
Wat wel lijkt vanaf de foto's is dat je vrij veel steun zoekt bij je handen tijdens het springen. Hierdoor lijkt het ook dat je je pony een beetje tegenwerkt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:06

Z'n hoeven lopen idd heel stijl af,, hij sleept wat met zijn hoeven, vooral achter en dus slijpt hij zijn hoeven eigenlijk zo stijl, al is het wel gecombineerd met een beetje een vreemde beenzetting hoor,, hij is ook x-benig achter.
Mijn handen ... op de foto's vind ik ze ook vaak te strak, maar ik voel het niet zo aan als ik spring.
Hij vindt springen wel leuk,, maar echt actief is hij zelden op de wei, vandaar ook mijn zweep, hij trekt wel naar de sprong en springt ook wel redelijk vlot maar valt praktisch direct stil na zijn sprong. We springen ook nog niet zo lang.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 13-05-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:09

Vind het een mooi dier.
Alleen ik vind dat je ver naar voren gaat maar je handen niet mee geeft.
de hindernissen staan niet hoog dus je hoeft niet ontzettend ver naar voren, geef hem liever iets meer lengte in de hals.
Ik oefende dat altijd met in uitjes. Dan kun je niet zo ver naar voren gaan zitten. (Ging zelf ook altijd ver naar voren zitten, alsof ik huizen hoog sprong)
verder ziet het er netjes uit.

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:11

leuke combi idd meegeven met de handen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:16

Er staat een foto van een driedubbelsprongetje en daar is m'n houding (met uitzondering van mijn handen) idd beter,, dus die gaan we nog doen maar een echt in uitje lukt niet,, hij weigert steeds op de tweede.

Ik probeer met m'n handen igg altijd te wachten tot hij neemt omdat m'n teugels anders doorhangen,, maar dat doet hij dus blijkbaar niet Verward ga eens proberen met meer maar later meegeven dan Tong uitsteken zijn er foto's waar mijn handen in orde zijn? zodat ik een beetje kan proberen timen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:20

Je handen idd meer mee geven op elke sprong
Nu blijven je ellebogen langs je lichaam. De handen meer naar de mond bewegen.
Zie ze als een soort elastiekjes die op de sprong mee naar voren rekken en daarna weer netjes op de plaats terug komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:27

Dat hij weigert op de 2de kan komen dat je al te veel naar voren gaat. Dat je te weinig contact hebt en dat hij er tussen uit floept.
Gewoon gaan oefenen. Het heeft bij mij echt ontzettend goed gewerkt.
Laat het paard het werk doen. Je kunt niet rechtop blijven zitten zodra hij met de voorhand omhoog komt. Je gaat wel mee met de beweging.
Hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:30

Okee ik ga oefenen oefenen en nog eens oefenen op meegeven.
Hij springt trouwens wel een beetje 'recht de lucht in' heb ik al gemerkt, iemand tips om hem vloeiender over de hindernissen te krijgen (of ligt dat er gewoon aan dat ik meestal naar de hindernissen toe draaf)? Is voor mij meteen makkelijker bij het meegeven Bloos

@liberto: Ik ga nog eens proberen,, misschien dat als ik het eerst aan de hand oefen dat het wel lukt ohz, bedankt voor de tip.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:47

Ik denk dat hij recht de lucht in springt omdat je hem dan teveel tegen houd met je hand. Als je beter mee kan geven en je pony meer lengte krijgt in zijn hals zal hij uiteindelijk ook beter naar voren weg kunnen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:59

de meeste tips zijn al gegeven, maar misschien een paar keer een grondbalk voor de hindernis leggen, dan zet hij niet zo dicht onder de hindernis af. Dan hoeft hij ook niet recht de lucht in maar kan hij wat vlakker gaan springen. Verder gewoon goed letten of je houding, het meegaan en de impuls en heel veel oefenen Knipoog

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:54

ik stoor me erg aan je handen...
Op de sprong heeft het paard ook telkens zijn oren in de nek.
probeer echt voldoende mee te geven, want je hangt elke keer in zijn mond...
oefen eerst met wat lagere hindernissen of balkjes zodat je precies weet dat je voldoende mee geeft..!
Verder echt een leuk ding hoor.. Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:59

ook ik stoor me enorm aan je handen, ook bij de stap foto;s je lijkt wel vast te houden. verder vind ik het niet zo'n springheld, vind het een beetje eng eerlijk gezegd, maar denk dat dat komt omdat hij niet "enthousiast" springt.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:43

meegeven houdt niet alleen in je handen hoger op zn hals plaatsten het betekend ook naat voren doen.
je zit het paard nu alleen maar in de mond.
het ziet er ook uit alsof je nogal veel steun zoekt in je teugels.
doe de volgende keer je teugels eens een heeeeel stuk langer. je zult nu minder snel weerstand voelen in je teugels wanneer je steun gaat zoeken en je zult dus je knieen vast moeten gaan zetten wat al meer richting een goeie houding gaat

succes Knipoog ziet r zeker niet slecht uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:45

Met de knieën vast zetten gaan alleen de benen weer meer een eigen leven leiden Lachen
Beter steun op de beugels zoeken Lachen

Tylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:49

mag wel wat hoger, dit is een eitje voor hem! Knipoog haha

mooi beestje!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 20:28

Een eitje voor hem alleeeeen Tong uitsteken niet een eitje voor hem met mij erop Tong uitsteken alleen kan hij zonder al te veel moeite dubbel zo hoog.

Ik heb vandaag opnieuw gesprongen (er zijn foto's en een filmpje van ga ze als ze op de pc staan ook wel plaatsen) en doordat ik meer op m'n handen ben gaan letten heb ik gemerkt dat ik met m'n rechterhand ook bij springen de neiging heb om een pluk manen vast te nemen en daarin steun te gaan zoeken, je ziet hier dus wel steeds de slechte kant Tong uitsteken (niet dat dat het beter maakt ofzo)
(gewoonte van bij het zonder zadel galopperen op wandeling,, zijn specialiteit is van stap in rengalop vliegen en een reeks speelse bokken erachteraangooien, zonder die manen zit ik op z'n kont en niet veel later erachter Bloos)

De inuitjes lukken maar enorm rommelig (mijn fout Bloos) verdere commentaar in het volgende topic Tong uitsteken

Zijn oren staan boven de sprong (praktisch altijd als hij zich (op mij) moet concentreren trouwens (of als hij zich verveelt)) zowat permanent naar achteren Tong uitsteken zo is hij,, na of als de sprong in zicht komt staan zijn oren meestal wel naar voren.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:30

sjaslique schreef:
Ik denk dat hij recht de lucht in springt omdat je hem dan teveel tegen houd met je hand. Als je beter mee kan geven en je pony meer lengte krijgt in zijn hals zal hij uiteindelijk ook beter naar voren weg kunnen.

Het kan erdoor verergerd worden dat ik niet goed meegeef maar hij heeft het igg als hij aan de hand springt ook en dan laat ik hem volledig los, dus de oorzaak ligt er niet in. Hij doet het niet altijd ofzo,, maar vaak wel.

@MariekeS: een grondbalk voor de hindernis leg ik niet meer omdat de afstand niet altijd goed was en hij er (daardoor?) toch niet beter door ging springen. Het lage witgele balkje dient wel zo'n beetje als grondbalk voor die die erachter komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:47

hij is echt leuk he Haha!
ik vind het er heel netjes uitzien hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:50

ik zou wat meer lossigheid/ruimte willen zien aan de voorkant Lachen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:37

je peesbeschemers zitten verkeerd, de bandjes moeten naar achteren wijzen Knipoog leuk paard, maar je houding stoort me..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:49

hoi

ik wil eerst even zeggen dat ik vind dat je een erg mooi paard hebt.

verder vind ik dat je toch hem eerst dressuur matig beter voor elkaar moet hebben voordat je gaat springen.
wat ik nu zie is dat hij niet aktief is voor je been (is wel belangrijk)
je houd hem erg vast ook tussendoor, je bent dus erg streng in je handen, dit zie je ook boven de sprong terug.
bovendien geef je je handen niet genoeg mee en zie je aan het paard dat je hem een beetje tegenwerkt, daardoor zal hij het ook minder leuk vinden.
mijn tip is, neem eerst goed les, zorg dat je hem dressuurmatig beter voor elkaar hebt en ga ook springles nemen Knipoog