Tenen steken uit; wie heeft de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Tenen steken uit; wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:47

Nou, mijn tenen steken dus echt super erg uit,
wie heeft er een tip om dit te verhelpen?

Charlottte

Re: Tenen steken uit; wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:16

niemand?

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:16

uhm.. je tenen steken waar uit? Misschien dat je iets duidelijker kunt zijn! Lachen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:20

Hoe bedoel je?
Dat ze te ver door de stijgbeugels steken? Gewoon goed je hakken uitdrukken dan.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:27

dat is het m juist mn houding is goed, ik duw mn hakken goed uit en mijn been logt goed
alleen mn tenen steken uit

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:21

Je beugels vastmaken aan de singel, na een tijdje gaat het vanzelf.

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:22

Heb ook hetzelfde probleem
ik hou dit topic ff bij Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 15:31

Shauni schreef:

dit lijkt mij wel een gevaarktlijk idee..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:02

Charlottte schreef:
Shauni schreef:

dit lijkt mij wel een gevaarktlijk idee..

valt wel mee, als je ze gewoon met een touwtje vastmaakt!?
Ik las net trouwens ergens hier op bokt dat je ergens van die speciale dingetjes kan halen.

Ik was net even op youtube aan het kijken en kwam ik dit filmpje van je tegen,
De bokkers willen een beetje duidelijkheid zo te lezen? dus mischien is dit handig Knipoog

http://nl.youtube.com/watch?v=KcBPKwykX ... ature=user

Zo te zien steek je je benen af!, dus houd ze meer aangesloten.
Leuk paardje trouwens!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:43

Dankje, maar ik heb ondertussen een nieuw zadel want op dit zadel kon ik niet goed zitten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:45

Neem een punt in de bak bijvoorbeeld bij de M en let elke keer daar op je houding, en in jou geval dus je tenen. Dus alleen daar en niet de hele tijd. Je zal merken dat het na een tijdje automatisme wordt en je, je tenen steeds beter naar binnen kan houden Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:47

dankje, lijtk me wel een goede tip!:D

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:18

Hm die ga ik ook eens proberen zelf heb ik ook nogal last van mn tenen. Alsof ze een eigen leven leiden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:23

je hebt kapstokken noemen ze dat Knipoog
gewoon op oefenen dat je je hakken iets minder uitdrukt en je tenen mooi naar binnen houd.

mien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:53

Hoi, wat je ook is kan proberen om thuis te oefenen met lopen met je tenen naar binnen.
Groetjes Mien

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:57

Allejandro schreef:
je hebt kapstokken noemen ze dat Knipoog
gewoon op oefenen dat je je hakken iets minder uitdrukt en je tenen mooi naar binnen houd.

Hier worden ze ook wel eens Donald Duck voeten genoemd Haha!

Skymaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:41

Elastiekje vastmaken aan de beugels, zodat de beugels wat naar binnen hangen en zodoende je tenen ook, zo wen je aan die manier van rijden, dan wordt het vaak makkelijker. Dit wordt wel vaker gebruikt ook wanneer je je voeten niet stil kunt houden!
Succes!

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:45

Hallo

Hakken uitdrukken is niet effectief bij het rijden. De vering van je enkel blokkeert en
over het algemeen druk je ook je been naar voren. Gevolg meestal "jaknikkers" bij
het doorzitten.

Tenen die naar buitensteken kun je corrigeren door te leren je heupgewricht beweeglijk
te houden. Dit kan alleen als je géén hakken uitdrukt.

HOe leer je dit? Kom als student ruiter 2 dagen meedoen bij een Centered Riding clinic.
woendag de14e en donderdag de 15e of vrijdag en zaterdag. Alle 4 dagen kan ook.
Prijs voor 2 dagen 50 euro, incl. ovrnachting en eten. les van 09.00 tot 17.00 uur waarvan 1 uur rijles, rest grondwerk en bewust worden van je beweging. Ook observeren van anderen zit erbij en is zeer leerzaam. stuur een mailtje naar info@alona.nl

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:49

Ik ben nu in de binnenbak gaan rijden, waar houten schotten aan de zijkant staan en de hoefslag erg naar buiten is. Bij mij werkt het heel goed, want je móet je voeten wel naar binnen houden, anders tik je ertegenaan!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:56

het naar buiten draaien van je tenen begint ergens anders. namelijk in je heup. de oplossing zit 'm dus niet in het vastzetten van je beugels o.i.d. vind de oorzaak en los die op. ga eens op je paard zitten. laat je benen naar beneden afhangen. draai dan expres je tenen naar buiten en voel heel goed wat je daarvoor moet doen en waar dat begint. ga je dan concentreren om de spieren die je daarvoor gebruikte los te laten. ander trucje is je concentreren op het ontspannen/langer laten worden van de achterkant van je hele been, van bil naar beneden. iemand op de grond die dat steeds voor je herhaalt is ook erg handig. het gaat om het loslaten, het niets doen, niet aanspannen van spieren. dat gaat makkelijker als je eerst voelt hoe je die spieren aanspant en welke door het bewust overdrijven van het uitdraaien. Daarbij is het belangrijk je knieën de vrijheid te geven voorwaarts en opwaarts de beweging van het paard door te laten. dus vooral niet proberen stil te zitten, maar bewegen met je paard. en hakken niet uitdrukken, gewoon de zwaartekracht zijn werk laten doen. succes!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:22

Mijn ervaring is inderdaad dat mensen die met een holle rug rijden vaak hun tenen naar buiten steken. Ze houden hun rug gespannen Je kan proberen om je heup/bekken iets naar achteren te kantelen en om te ontspannen. Succes Pling

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:32

Ik zet de beugelriemen dan ook vast aan de singel hoor!! Geen problemen!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:32

StableEnable schreef:
het naar buiten draaien van je tenen begint ergens anders. namelijk in je heup. de oplossing zit 'm dus niet in het vastzetten van je beugels o.i.d. vind de oorzaak en los die op. ga eens op je paard zitten. laat je benen naar beneden afhangen. draai dan expres je tenen naar buiten en voel heel goed wat je daarvoor moet doen en waar dat begint. ga je dan concentreren om de spieren die je daarvoor gebruikte los te laten. ander trucje is je concentreren op het ontspannen/langer laten worden van de achterkant van je hele been, van bil naar beneden. iemand op de grond die dat steeds voor je herhaalt is ook erg handig. het gaat om het loslaten, het niets doen, niet aanspannen van spieren. dat gaat makkelijker als je eerst voelt hoe je die spieren aanspant en welke door het bewust overdrijven van het uitdraaien. Daarbij is het belangrijk je knieën de vrijheid te geven voorwaarts en opwaarts de beweging van het paard door te laten. dus vooral niet proberen stil te zitten, maar bewegen met je paard. en hakken niet uitdrukken, gewoon de zwaartekracht zijn werk laten doen. succes!

Hier kan ik me in vinden...
En; mogelijk dat je teveel de neiging hebt om met de achterkant van je kuit te drijven; concentreer je op het drijven met de binnenkant van je kuit.

(NB. Jennyxx: herken ik niet, terwijl ik ook kamp met een holle rug. Dit uit zich in mijn geval niet in kapstokken, wel in een uit-stekende kont...heel storend, omdat ik hierdoor minder in mijn rug veer. Wanneer ik er heel vaak (=meerdere keren per rondje door de baan) aan denk, voorkom ik het.)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:38

knieën beter aanleggen.
Dan draaien je tenen al meer naar binnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:55

StableEnable schreef:

Dank je wel! Ik heb ook kapstokken. En een holle rug. Gelukkig ook een instructrice die het steeds blijft zeggen maar toch kom ik er niet vanaf. Ik zal eens met jouw tips aan de slag gaan Lachen