meerdere paarden rijden noodzakelijk om echt goed te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

meerdere paarden rijden noodzakelijk om echt goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:37

Ik vroeg het me zo af na een opmerking van mijn instructrice gisteren. Ik heb een eigen paard waar ik al jaren op rij. Meestal heb ik ook 1 of meerdere paarden van andere mensen ter beschikking maar de laatste tijd heb ik alleen mijn eigen paard gereden. De les ging gisteren helemaal niet lekker en ik zat ontzettend te rommelen. Toen merkte mijn instructrice dus op dat ze duidelijk aan mij kon merken dat ik de laatste tijd maar 1 paard gereden heb. Mijn paard kent mij door en door en weet precies hoe ze mijn zwakke kanten kan uitbuiten en als ik maar 1 paard rij ga ik me ook aan haar aanpassen (meer druk nemen op een teugel, zakken met een hand). Terwijl ik echt merk dat als ik meerdere paarden per dag rij ik veel handiger en makkelijker rij. Gelukkig heb ik er vanaf nu weer twee bij om te rijden en ik vraag me af hoe dat bij jullie is.

Is het noodzakelijk om meerdere paarden te rijden om je ruitergevoel optimaal te ontwikkelen of kan je ook een goede ruiter worden als je altijd op hetzelfde paard rijdt? Of zijn jullie zo consequent dat je jezelf op dat ene paard toch steeds weet te corrigeren? Ik vind dat namelijk heel moeilijk en kan ook echt niet zonder les.

levine

Re: meerdere paarden rijden noodzakelijk om echt goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:44

Ik denk het wel. Als je meer paarden rijd wordt het allemaal wat meer een routine zaak. Ik merk ook dat het rijden een stuk gemakkelijker gaat sinds ik er een tweede bij rijd. Maar ik denk dat dit kan verschillen per persoon, het zal niet noodzakelijk zijn om goed te kunnen rijden, maar denk ik wel een goede aanzet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:57

Om het échte ruitergevoel te ontwikkelen moet je verschillende paarden rijden.
Anders ben je een "goede ruiter op je eigen paard". En da's wat anders dan een goede ruiter.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:01

Heb inderdaad beter leren rijden door diverse paarden te rijden van stal, je leert
veel meer omdat ze allemaal zo lekker anders zijn......en allemaal een eigen
gebruiksaanwijzing hebben....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:01

inderdaad Lachen leren paardrijden kan eigenlijk alleen maar door heel veel vlieguren te maken op heel veel verschillende paarden Lachen Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:05

Ja ik ben het met Sonja eens

Natuurlijk is het lekker om alleen je eigen paard te rijden en voel je elkaar op een gegeven moment feilloos aan. Maar zodra je dan op een ander paard moet (waar je ongetwijfeld iets anders mee om moet gaan dan je eigen paard) weet je niet precies meer hoe het nou allemaal in elkaar zat, ieder paard zijn/haar gebruiksaanwijzing. Wanneer je, naast je eigen paard, andere paarden blijft rijden, ben je ook nog bezig met andere 'technieken'

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:09

als jij constant op 1 paard rijd willen sommige dingen wel eens minder worden ja Bloos verschillende paarden is wel beter vind ik en je blijft er zelf scherper door vind ik

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:21

Ik denk wel dat er een kern van waarheid inzit. Als je op meerdere paarden rijd, met verschillende karakters, leer je wel elk soort pony te berijden.

Aan de andere kant; 2 jaar rij ervaring op 2 paarden of 10 jaar op dezelfde pony... Daar zi took wel weer verschil in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:23

KiWiKo schreef:
inderdaad Lachen leren paardrijden kan eigenlijk alleen maar door heel veel vlieguren te maken op heel veel verschillende paarden Lachen Lachen

mee eens en ook met Sonja
Op je eigen paard leren rijden...dat kunnen er veel wel.
Maar dan op een ander stappen en er zo mee weg rijden, dat leer je alleen door veel vlieguren op veel verschillende paarden.
En dan wordt je ook handiger om dingen te herkennen en oplossen.
Want elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig...
En dan zie je bijv boekjes met uitleg, maar dan denk ik....dat kan niet... en daar leer je het ook niet van Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:48

Meerdere paarden Ja
Ik merk heel goed aan mezelf als ik alleen mijn eigen paard rij: ik wordt onzekerder, trager en minder handig om dingen op te lossen. Zonder meer: meerdere paarden Ja

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:51

Ikben er ook mee eens dat meerdere paarden beter is voor je rijden.
Ik rij er zelf 1 die ook best moeilijk is maar als ik op een pony rij die ook wellis gek doet maar minder gek dan hij dan zit ik toch veel slechter.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:58

Ik rij zelf ook soms 2 à 3 paarden per dag. Alle paarden zijn verschillend, en dat houdt me scherp en inventief. Wat je soms bij de ene doet kan wel averechts werken bij de andere, maar kan ook een heel positief effect geven. Ik rij inmiddels 21 jaar paard waarvan 19 jaar al eigen paarden gehad. Nu heb ik naast mijn paard nog een bijrijpaard voor 3 à 4 dagen per week en straks weer een trainingspaard voor de handel. En blijf er nog steeds van leren, in ieder geval de kleine kneepjes.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:25

runningkawa schreef:
Maar dan op een ander stappen en er zo mee weg rijden, dat leer je alleen door veel vlieguren op veel verschillende paarden.
En dan zie je bijv boekjes met uitleg, maar dan denk ik....dat kan niet... en daar leer je het ook niet van Lachen

Ik rij dus vaak weer makkelijker met een vreemd paard weg dan met mijn eigen knollie waar ik al 13 jaar op zit. Puur omdat zij mij net zo goed kent al ik haar. Zo neemt ze graag wat meer druk op de rechterkant. Op andere paarden heb ik er geen last van dat ik rechts terug werk maar als ik me niet goed concentreer weet zij met toch te verleiden om het wel te doen. Slim paard Haha!
Uiteindelijk rijdt mijn eigen paard toch het fijnst en krijg ik die het beste aan het lopen maar ik vind het altijd wel grappig hoe makkelijk ik dan met een vreemd paard weg rij puur omdat zij mijn zwakke punten niet zo goed kennen of zelf juist weer andere dingen aanbieden waar ik wel goed mee om kan gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:12

Ik denk het wel.
Je kan je natuurlijk wel verbeteren op je eigen paard, maar als je daarnaast ook op andere paarden rijdt zal je daar ook baat bij hebben bij je eigen paard. Bovendien maakt het nog niet dat als je op 1 paard goed kan rijden dat je ook daadwerkelijk een goede ruiter bent.

Ik had ooit een verzorgpony, leuk ding maar buiten had ik behoorlijk wat problemen met haar die ik niet opgelost kreeg. Na een tijdje kreeg ik een eigen pony en reed ik niet meer op die verzorgpony. Na ongeveer een jaar nam ik haar toch een keer op buitenrit. Dankzij handigheidjes die ik op mijn eigen pony wel had kunnen leren kon ik haar ook goed op haar plek zetten.

Met een eigen paard kun je natuurlijk wel heel veel leren, en je zult elkaar ook goed leren kennen, maar je zult elkaar niet alleen op positieve punten verbeteren, maar ook slechte punten kunnen steeds sterker worden.
Zo zijn mijn pony en ik allebei harstikke scheef, waren we dat in het begin een beetje, nu hebben we dat voor elkaar versterkt.
Als ik op een andere pony rij (en dat doe ik eigenlijk zelden) dan pas merk ik bepaalde foutjes pas echt. En een instructrice kan het wel 100x tegen me zeggen, als ik het op een ander paard voel dan is het nog veel duidelijker.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:19

Denk persoonlijk dat je verschillende types moet rijden.
Je kan zo 3 gelijksoortige sportpaarden rijden, ja de ene zal wat sneller meegeven en de ander zal wat makkelijker wijken.

Maar denk persoonlijk, dat als je goed bent op een stel dezelfde soort paarden, en je dan oppeens een heel ander soort moet rijden, dat je dan je paardrijgevoel helemaal opnieuw kan gaan leren.

Ik rij zelf al jaren op dezelfde d-pony en afentoe een andere d-pony oid. Tot ik oppeens een grote kwpner kon gaan rijden. Vreselijk, alsof ik net begon met paardrijden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 05:22

ik denk ook dat je idd veel verschillende paarden moet rijden.

Ik merk het ook wel aan mijzelf, heb best al een aantal verschillende paarden gereden afgelopen jaren.

nu de laatste maanden ook alleen even mijn eigen maar begon ook wat te rommelen en doen.
sinds een paar dagen rijd ik weer een 4 jarige naast mijn eigen, en merk dat ik dan gewoon veel makelijker rijd idd... en dat het rijden met mijn eigen ook gelijk weer fijner gaat Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:49

Ik ben juist veel beter gaan rijden door alleen nog maar op één paard te rijden.
Ik voel hem heel goed aan, ik weet hoe hij reageert en kan hem helemaal op mijn zit rijden, zonder hoofdstel. Als ik nu op andere paarden zou gaan rijden dan raak ik denk ik een beetje in de war, zeker als die paarden nog niet dezelfde knopjes hebben als mijn eigen paard.
Ik denk dat je pas een goede ruiter wordt als je paard je benen vervangt, als je er alles mee kan en hem precies aanvoelt en hij jou ook. Of dat een of meerdere paarden zijn dat lijkt me niet zo veel uit te maken. Belangrijker is dat jij er alleen op rijdt, en niet afwisselen met andere ruiters, want dan zal je paard jou niet zo precies blijven aanvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:55

MysticTinker schreef:
Ik ben juist veel beter gaan rijden door alleen nog maar op één paard te rijden.
Ik voel hem heel goed aan, ik weet hoe hij reageert en kan hem helemaal op mijn zit rijden, zonder hoofdstel. Als ik nu op andere paarden zou gaan rijden dan raak ik denk ik een beetje in de war, zeker als die paarden nog niet dezelfde knopjes hebben als mijn eigen paard.

Da's dus precies wat ik bedoel. Jij bent dus geen "goede ruiter". Jij bent een "goede ruiter mits je op je eigen paard zit".
Imo ben je dan te beperkt in je kunnen om zeg maar de 'algemene term' "goede ruiter" te mogen dragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:57

Daar kun je dan beter 'goede engelse ruiter' van maken, ik rijd zelf freestyle, en zou in principe elk freestyle gereden paard kunnen rijden. En westernruiters kunnen ook goede ruiters zijn, maar zullen op een engels gereden paard niet vooruit komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:59

Jawel hoor, ik rij met een dressuurpaard net zo makkelijk weg als met m'n westernpaarden. Geen probleem. Een paard is een paard. Freestylepaard = ook geen probleem trouwens.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:01

runningkawa schreef:
KiWiKo schreef:

Amen!
Dat is toch wel één van de grote voordelen van goede (let op dat wel, dus met goede instructie) manegeruiters. Rijd nu al bijna 5 jaar op een manege. Ik bof ontzettend met mijn instructie, en dat valt te merken. Geef me een paard onder mijn kont, en ik rijd ermee weg. Heb in 5 jaar namelijk al zó veel gezien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:04

Sonja, dan heb jij waarschijnlijk wel les gehad in engels én western, toch? Zet je een goede engelse ruiter op een westernpaard dan zullen ze niet zomaar wegrijden.
Ik kom zelf ook wel weg met een engels gereden paard, maar een westernpaard wordt al moeilijker, daar heb ik nooit les in gehad, en een spaans paard heeft weer andere knopjes.
Ik vind dat je goed kan rijden als je een paard precies kan laten doen wat jij wil, maar dan wel een paard waar je de knopjes op kent. Zelfs de beste ruiter kan niet op een onbeleerd paard wegrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:08

Ik heb eens wat lesternlessen gevolgd )horizonverbreding Haha!) en ik had het er toch exht knap moeilijk mee Haha! maar heel, heel veel van geleerd en toe kunnen passen in het Engelse rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:14

Jawel hoor, een GOEDE Engelse ruiter rijdt met mijn paarden ook zo weg. Want een goede ruiter (dus zonder de toevoeging erachter zeg maar) voelt aan wat een paard nodig heeft om fijn gereden te kunnen worden. Een goede ruiter heeft nl het vermogen zich aan te passen aan het type paard; die gaat niet proberen het paard aan te passen aan z'n eigen stijl. Ja, als je een paard voor jezelf koopt, dan natuurlijk wel; dan ga je een eigen stijl samen creeëren. Maar gewoon voor 1 keertje? Ik weet zeker dat ik zo wegrij met het paard van bijvoorbeeld Runningkawa. En zij met die van mij. Terwijl zij een engelse ruiter is, en ik een westernruiter.

Je hebt gelijk als je veronderstelt dat ik les in beide disciplines (en meer trouwens Knipoog ) gehad heb. Maar DAT is nou net wat je een goede ruiter kan maken: veel kilometers maken op veel verschillende paarden, in verschillende 'stijlen' (paarden denken trouwens niet in die hokjes hoor), je openstellen voor andere stijlen dan die je al kent, en veel proberen. Vooral heeeeel veel proberen.

Het grappige is dat een goede ruiter imo dus wél zo op een onbeleerd paard wegrijdt*. Een onbeleerd paard zit nog niet in die stomme hokjes die dressuur, western, freestyle of weet ik wat genoemd worden. En is dus gewoon puur. Dat maakt het werken met jonge paarden nou juist zo fantastisch om te doen!
*oké geen Z-proef Haha! maar harder/zachter/links/rechts wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:16

Ik denk het zelf wel. Ik heb de laatste jaren wat verschillende paarden gereden en heb daar veel van geleerd. Vorige week heb ik voor het eerst op een merrie gereden, met de ervaringen van andere paarden ging het rijden er goed. Ik wist mijn zwakke plekken en kon het paard al beter aanvoelen.
Dat kon ik voorheen niet.

Mijn mening is dat je door verschillende paarden te rijden meer ervaring krijgt. Ja