Ynske @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Ynske @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:44

Hier is mijn vriendin te zien op de 9-jarige fries Ynske.
Tot voor kort was Ynske niet te rijden, dit is de eerste keer dat ze weer op Ynske zat.
Ik zit er hier dus niet zelf op, maar maak de foto's Knipoog

Afbeelding
Hier loopt ze wel te diep, maar dat was meer een moment opname.

Afbeelding
Ynske nog een keer!

En nog 2 filmpjes van Ynske.

Nogmaals, Annelinde rijdt Ynske hier. Dit ben ik dus niet zelf.
Ik wil geen commentaar op de rijstijl, aangezien we hier nog helemaal niet mee bezig zijn geweest. Dit was de eerste keer dat Ynske gereden werd, na enkele negatieve ervaringen.

http://nl.youtube.com/watch?v=Sn81TZWlVYM
Dit is een filmpje van de galop, overgang naar draf en galop op de andere hand, ze gaat nog erg hard.

http://nl.youtube.com/watch?v=ns6fcoiXR4c
En een gedeelte draf. Let niet op mijn stem haha, ik vond het verwonderlijk dat ze helemaal wit was onder het zadel ipv zwart Clown
Laatst bijgewerkt door Destino op 09-05-08 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley__

Re: Ynske @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:46

Uhm, dit is HAW, dan horen er toch werkfoto's te staan? Moet dit dan niet in ITP??

Wel leuk paard, doe de volgende keer alleen andere schoenen aan Lachen

Edit: las net dat er zo nog filmpjes komen Clown

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:49

Ashley__ schreef:
Uhm, dit is HAW, dan horen er toch werkfoto's te staan? Moet dit dan niet in ITP??

Wel leuk paard, doe de volgende keer alleen andere schoenen aan Lachen

Edit: las net dat er zo nog filmpjes komen Clown

Ik ben het zelf niet, het is mijn vriendin, en ze heeft idd ander schoeisel aangedaan (dat zul je zo op het filmpje zien Knipoog )

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:51

Oké, ben benieuwd Ja

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:52

Hmm.. at work? Volgens mij kun je dit niet at work noemen. Clown Maar vind het wel een érg knap beestje! Lachen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:53

xRosa schreef:
Hmm.. at work? Volgens mij kun je dit niet at work noemen. Clown Maar vind het wel een érg knap beestje! Lachen

Als je goed gelezen had, dan had je geweten dat er een filmpje aan zit te komen Knipoog
Haha en ze is ook leuk, alleen nog een beetje aan de dikke kant en zonder enige conditie, maar daar komt verbetering in!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:04

De filmpjes zijn geupload! Veel kijkplezier. Commentaar, opbouwend is welkom. Houd wel in je ahcterhoofd dat dit de eerste keer onder het zadel is!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:38

Hej,

Ik lees net je andere topic waarin je verteld dat het rijden tot voor kort niet zo wilde vlotten. Als eerste vind ik het keigoed dat het nu wel goed is gegaan en dat je zo aan het vertrouwen gewerkt hebt OK dan!

Maar ik wil je er toch even aan herinneren dat het lang niet goed is gegaan en dat het een dametje met een zeer eigen willetje is (zoals je beschreven hebt in je andere topic)

Ik vind de filmpjes idd erg gehaast gaan. Ik raad je dan ook aan om de rustige lijn die je opgezet hebt te blijven volgen. Ben blij dat je er nu de eerste keer zonder problemen op kon stappen en een rondje kon lopen. Doe rustig! Ze hoeft niet meteen te draven en te galopperen, ze hoeft alleen maar braaf te zijn. En ik denk dat ze ook zo hard loopt omdat het vertrouwen nog niet voldoende is om ontspannen te blijven lopen.

Dus mijn tips zijn: blijf de rustige aanpak doorzetten en bouw het rijden langzaam op. Voor je het weet gebeurt er wat en ben je deze grote vooruitgang weer kwijt. Laat dr nu een weekje bezinken wat er gebeurt is, ga door met VD en grondwerk, longeer nog n keertje en klim dr over een weekje nog eens op. En dan alleen stappen en draven, zodat ze leert dat dit zonder stress en spanning ook kan!
Edit: galop komt vanzelf als ze netjes luisterd, als alles bevestigd is, als het vertrouwen er 100% is en als jullie weten dat het paard braaf zal zijn

Jullie zijn iig erg goed op weg!

Succes nog met jullie paardje, ik denk dat het helemaal goed zal komen Haha!

Groetjes!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:40

Dankjewel voor het commentaar! Ik denk ook zeker dat je gelijk hebt, ik had al tegen mijn vriendin gezegd dat ze beter kon stappen. Maar helaas luisterde ze niet en zette hem toch in draf. Ik zal ook zeker een poos wachten tot we er de volgende keer op gaan. Iig bedankt voor de tips Lachen het gaat wel goed komen denk ik!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:45

- Ze moet proberen haar basistempo meer terug te leggen. Het ziet er nu rennerig en ongecontroleerd uit.

- Ik neem aan dat je bedoeld de eerste keer onder het zadel, dat je vriendin er voor het eerst op zit?

- Ik zou met de galop nog even wachten, probeer het paard eerst in de stap en draf wat mooier voor elkaar te hebben. Dat je daarin een goed basistempo hebt en dat kunt behouden. Dan komt de galop vanzelf wel Lachen

- De volgende keer kan ze proberen eraan te werken het paard iets lager te rijden, dus richting het nagevelijk rijden, lekker voorwaarts neerwaarts. Ik weet hoe moeilijk dat is met een fires, ze kunnen zo heerlijk die hals erop zetten, zoals deze dat ook heel mooi doet Clown

Probeer veel overgangen te rijden, veel rechte vaste lijnen, maar ook veel figuren te rijden.
Verder zou ik ook aanraden om lekker de komende week te gaan longeren, veel grondwerk, dat ze goed op haar stem gaat reageren en dan rustig aan weer een beetje beginnen met alleen het stap en draf werk. Als dat wat beter gaat, als je dat wat ontspannender hebt, is ze pas goed toe aan de galop.

Wens haar succes van me met dit pracht paardje en ik zie graag nog eens een topic van hun Lachen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:50

Ik zal volgende week weer wat filmpjes maken om de te kijken of er verbetering in zit.
En het was de eerste keer onder het zadel, na 2,5 jaar. Ze is in een stal mishandeld waar ze ingereden zou worden.
we zullen volgende week inderdaad wat meer stappen om wat rust in te bouwen!
Bedankt voor de tips.

heeft iemand nog tips hoe je dit heethoofd wat rustiger kunt laat stappen, want als ze eenmaal aan het stappen is begint ze snel te dribbelen en kun je haar bijna niet terugnemen op stem, zit en teugels..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:52

De komende week longeren en haar laten wennen aan je stem (eigenlijk stem van je vriendin). Dat ze daar eerst goed op reageert. Als ze er dan weer op gaat, desnoods alleen maar stappen stappen stappen....dat ze daar mooi relaxed in wordt. Lekker veel voltes, bezig houden!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:54

Ashley__ schreef:
De komende week longeren en haar laten wennen aan je stem (eigenlijk stem van je vriendin). Dat ze daar eerst goed op reageert. Als ze er dan weer op gaat, desnoods alleen maar stappen stappen stappen....dat ze daar mooi relaxed in wordt. Lekker veel voltes, bezig houden!!

Ik ben van plan om er volgende week ook zelf eens op te stappen. Mijn vriendin heeft namelijk niet echt les gehad en haar vader vond dat ik er beter zelf op kan gaan om het een keer te proberen. Maar ik zal haar vanmiddag/vanavond is gaan longeren om te kijken hoe dat gaat. En kan ik dat beter met hoofdstel doen, halster of helemaal opgezadeld?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:56

Idd, eerst niet draven of galloperen. Ik denk dat ze zo snel gaat door spanning, en door gebrek aan evenwicht. Onstabiel is sneller lopen. Dus eerst alleen rustig stappen en evenwicht laten zoeken. Ook vooral niet laten hangen op de handen, maar op eiegn benen Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:57

_Chantal89 schreef:
Ashley__ schreef:

Ik ben van plan om er volgende week ook zelf eens op te stappen. Mijn vriendin heeft namelijk niet echt les gehad en haar vader vond dat ik er beter zelf op kan gaan om het een keer te proberen. Maar ik zal haar vanmiddag/vanavond is gaan longeren om te kijken hoe dat gaat. En kan ik dat beter met hoofdstel doen, halster of helemaal opgezadeld?

Wat heb je tot nu toe gedaan?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:59

_Chantal89 schreef:
xRosa schreef:

Als je goed gelezen had, dan had je geweten dat er een filmpje aan zit te komen Knipoog
Haha en ze is ook leuk, alleen nog een beetje aan de dikke kant en zonder enige conditie, maar daar komt verbetering in!

Sorry, had er inderdaad overheen gelezen. Knipoog

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:59

Mystica schreef:
Wat heb je tot nu toe gedaan?

Alleen met halster gelongeerd

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:00

xRosa schreef:
_Chantal89 schreef:

Sorry, had er inderdaad overheen gelezen. Knipoog

Geeft niet! Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:00

Het longeren zou ik doen emt hoofdstel, longeersingel en (als ze daar goed op reageert) bijzetteugeltje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:01

hmmm, persoonlijk zou ik dan nu met halster en zadel gaan doen. Tijd voor een beetje meer, maar als ze wel gaat stuiteren oid, kun je iig niet in haar mond zitten. Zeker omdat het vertrouwen nu erg belangrijk is. Lachen Let ook vooral op flapperende beugels etc.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:02

Ashley__ schreef:
Het longeren zou ik doen emt hoofdstel, longeersingel en (als ze daar goed op reageert) bijzetteugeltje.

Maar ze heeft nog nooit een longeersingel of iets van een bijzetteugel om gehad, zou ik dan niet beter eerst alleen met hoofdstel kunnen longeren?
Ze reageerde namelijk met halster ook al goed op je stem.

@ mystica; misschien de beugels eraf halen dan?
Laatst bijgewerkt door Destino op 09-05-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:02

Ik zeg ook, als dat kan, dat kunnen ze zelf wel aanzien, eerst kun je gewoon hoofdstel en singel/zadel.

Aan het halster zou ik niet doen, als ze dan gaat stuiteren houd je er minder aan dan aan het hoofdstel.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:02

_Chantal89 schreef:
Ashley__ schreef:

Maar ze heeft nog nooit een longeersingel of iets van een bijzetteugel om gehad, zou ik dan niet beter eerst alleen met hoofdstel kunnen longeren?
Ze reageerde namelijk met halster ook al goed op je stem.

Als je haar met zadel kan rijden, raakt ze denk ik niet in paniek door een simpele longeersingel

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:05

Ja, ik zou haar ook nu eerst een paar keer longeren met een elastiek of touwtjes, zodat ze ook leert om haar hoofd omlaag te brengen en zo meer evenwicht te vinden. Ze zal het moeilijk vinden, maar zo leert ze het best/snelst dat het fijner lopen is met je hoofd/ hals/ rug ontspannen.

En mbt het rustige stappen, eerst aan de longe op stem langzaam laten stappen, veel overgangen maken (stap - draf - stap - draf - stap - enz enz) zodat het voorwaartse geen beloning voor haar dribbelen zal worden. Als ze doorheeft dat ze toch elke keer terug naar stap zal moeten, dan zal de draf ook rustiger worden.

Ook is het slim om veel figuren te rijden, wendingen, voltes, fantasiefiguren, alles. Op rechte lijnen kan ze veel sneller versnellen dan wanneer ze steeds bezig blijft met haar evenwicht.

Succes en we kijken uit naar nieuwe foto's!!

Ook positief dat jij er eerst een tijd op zal rijden, bevestiging is voor een paard gemakkelijker te krijgen met maar 1 ruiter die hem rijd. En ik heb het idee dat je vriendin wel heel graag wil, maar snel de neiging heeft om grenzen op te zoeken, wat bij dit paard niet zo'n goed idee is Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:09

PingWing schreef:
En ik heb het idee dat je vriendin wel heel graag wil, maar snel de neiging heeft om grenzen op te zoeken, wat bij dit paard niet zo'n goed idee is Lachen

Ik ook Ja