Voor het eerst op de rug van Pecco (fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pecco_Myrthe

Voor het eerst op de rug van Pecco (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 13:56

Zondag 04-05-08 was het zover mijn mannetje werd 3 jaar!

Ik heb Pecco nu bijna 1,5 jaar. De oom van mij vriend heeft Pecco gekocht toen ie nog maar net geboren was. Hij ging eigenlijk naar een andere fries kijken maar toen hij Pecco zag en hoorde dat ie eigenlijk naar de slacht zou gaan i.v.m. zijn witte voetje heeft ie em gelijk gekocht. Na een poosje kwam Pecco in de wei samen met nog 2 friezen. Toen heb ik hem voor het eerst gezien. We kwamen aanrijden langs de wei en ik zei meteen die word van mij!

In 1 oogopslag was ik verliefd en helemaal toen ik bij em ging kijken in de wei. Hij is heel aanhankelijk en heerlijk speels Haha! Mijn vriend zei toen nog wat moet je nou met een eigen paard, je kan toc ook op een manege gaan rijden, het is veelste duur enz enz. Nog geen maand later stond meneer bij ons op stal Knipoog Hij was toen inmiddels 1,5. Lekker de kudde in en uitgroeien. Nou dat ie de kudde in mocht was een genot voor em haha Hij heeft zich flink kunnen uitleven!

Na een tijd zijn we begonnen met longeren en uit eindelijk ook met zadel. Toen meneer 3 werd afgelopen zondag ben ik samen met nog iemand aan de beugels gaan hangen. Hier reageerde hij eigenlijk totaal niet op. Dus een krukje erbij gepakt en ben op zijn rug/zadel gaan liggen. Pecco keek me aan van wat wil je nou weer van me haha Toen zijn we gaan stappen terwijl ik op zen rug lag. Zen oortjes stonden mooi naar voren en ook zen mooie halsje kwam erop Knipoog haha Na 3 rondjes ben ik er helemaal op gaan zitten en ook dit liet meneer allemaal toe. Heb em overal geaaid toen ik erop zat en een beetje lopen wiebelen op het zadel en hij liep keurig door zonder een stap verkeerd te zetten. Na een paar rondjes waren we klaar en liep meneer weg met hoofd omhoog en van die oogjes die zeiden; zo nu hoor ik ook bij de grote paarden Haha! haha

Ben super trots op hem Haha!

Hier het resultaat;

Eerst lekker hangen:
Afbeelding

Vervolgens liggend gaan stappen en lekker overal aan het friemelen:
Afbeelding

Toen erop gaan klimmen:
Afbeelding

Belonen:
Afbeelding

En stappen maar:
Afbeelding

Even poseren voor de camera:
Afbeelding

Als laatste nog even lekker knuffelen Haha!
Afbeelding

Commentaar zou leuk zijn!

zikina

Re: Voor het eerst op de rug van Pecco (fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:18

nou dat is knap vn hem en jullie zijn een mooie combi. hopen dat hij het zo goed blijft doen suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:24

Mooi dat het zo goed ging Ja Vind het wel speciaal, een Fries met een wit voetje Ja Leuke combi!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:25

Super dat hij zo braaf is , ik heb het idee dat je zadel niet helemaal goed ligt , kijk er even na voor de zekerheid.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:33

Je hebt mazzel dat hij braaf is, als hij begon te bokken had je er met dat dressuurzadel en lange beugels in no time naast gelegen, nie zo slim dus.... Maar succes verder, het is wel een hele mooie Fries!! OK dan!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:25

Dank je voor de reacties!
En een wit voetje is ook wel heel handig Knipoog zo herken ik hem als hij bij mij andere fries staat haha

Er komt idd nog een nieuw zadel, dit zadel is van mijn andere paardje maar lag verder goed voor nu Lachen en ik zit zelf het beste in een dressuur zadel vandaar Lachen

(had men beugels al ietsje korter gedaan voor het geval dat Schijnheilig )

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:46

Ziet er mooi uit hoor!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:22

Dank je Haha!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:37

Eigenlijk een schande, dat zo'n paard naar de slacht zou gaan.

Foto's zien er heel vriendelijk uit, fijn dat jullie het rustig opbouwen. Zo te zien accepteerd je fries het helemaal, moet je zijn hoofdje zien op de eerste foto! Wat is de afstamming van je paard?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:41

Dat mag ik jammer genoeg niet weten vanwege zijn voetje Boos!

Het waren hoogstwaarschijnlijk ster ouders en als er naar buiten komt dat die wit door fokken koopt niemand daar meer een fries.. Ik ben nog wel steeds opzoek maar niemand wil wat los laten Boos!

Echt bizar :S Want hij doet t super en loopt echt geweldig! Het word zeker weten een echte vent Knipoog haha

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:55

Knap hoor !!
Het ziet er allemaal erg fijn uit.
En die laatste foto is echt mooi !

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:00

JA stoer he Haha!
Alleen jammer dat t donker is en meneer is al zwart Knipoog haha

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:11

Hoi, ziet er goed uit maar als tip wil ik je het volgende mee geven. Aangezien zo'n jong dier nog wel eens weg kan springen als reactie en jij dan meteen aan de teugels hangt is het wellicht handig om een halstertouw om zijn hals te plaatsen. Dan kan je daar je houvast hebben ipv de teugels in zijn nog zo gevoelige mond. Of halster (over het hoofdstel) met teugels eraan wil ook werken. Is lekker paardvriendelijk net als de rest van je werkwijze. SUCCES!!!!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:57

Bedankt voor de tip en is idd wel een idee!
Nu zal ik niet in zen mond trekken want had de teugels eigenlijk helemaal los hangen. Drm was men vriend zo lief om em aan de longeerlijn vast te houden.

Heb het met men vorige paardje ook gehad dat ze weg sprong en kijhard weg gallopeerde maar heb toen de teugels los gegooid en mezelf eraf laten rollen.. Vind het zielig om te gaan lopen trekken enz, al hoewel velen dat wel doen :S

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:30

mijn merrie was de 1e 3x dat ik r op stapte ook braaf. maar ze heeft me ook laten zien dat ze liever wil vliegen Vork Dus wees op je hoeden, ze kunnen nog zoveel doen! Spreek uit ervaring jammer genoeg

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:37

Leuk paard en fijn dat hij zo braaf is.
Pas wel op dat je "vasthouder" niet recht voor je paard gaat staan, als het paard wel schrikt word je zo onder de voet gelopen Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:42

gaaf hoor, en persoonlijk vind ik de friezenfokkerij echt belachelijk worden, vroeger waren er ook gewoon vossen en paarden met aftekeningen, toen bedacht men dat ze alleen zwart moesten zijn zonder wit etc etc........ kleur zegt in mij ogen niets over de kwaliteit van het paard, vind dat jij een super paard hebt,

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:35

Dank je Haha!
Dat vind ik ook Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:49

Pecco_Myrthe schreef:

Het waren hoogstwaarschijnlijk ster ouders en als er naar buiten komt dat die wit door fokken koopt niemand daar meer een fries.. Ik ben nog wel steeds opzoek maar niemand wil wat los laten Boos!

Echt bizar :S Want hij doet t super en loopt echt geweldig! Het word zeker weten een echte vent Knipoog haha

Is ie gechipt? Zo ja, chipreader er eens overheen halen Haha!

Verder leuk paardje! succes ermee Lachen

ginger1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:27

Linda_E schreef:
Je hebt mazzel dat hij braaf is, als hij begon te bokken had je er met dat dressuurzadel en lange beugels in no time naast gelegen, nie zo slim dus.... Maar succes verder, het is wel een hele mooie Fries!! OK dan!

Waarom is dat zo? Ik heb meestal juist het gevoel dat ik er met korte beugels sneller naast lig. Met lange beugels kan ik me met mijn benen beter vastklemmen. Ik heb al veel jonge haflingers ingereden, maar ik ga nu beginnen met mijn 3-jarige kwpn ruin. En eigenlijk wilde ik dat met mijn dressuurzadel doen. Maar als dat niet handig is, is dat wel goed om te weten. Want hij kan behoorlijk gek doen. Haha!

Ontopic: ziet er goed uit, leuk paard!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:21

Linda_E schreef:

Ehm... dus met een dressuurzadel val je er per defenitie al af? Juist... Haha!

Wat goed dat hij zo braaf doet! Zolang je hem lekker de tijd blijft geven, denk ik dat het ook wel goed blijft gaan Cool

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:06

ginger1985 schreef:
Linda_E schreef:

Waarom is dat zo? Ik heb meestal juist het gevoel dat ik er met korte beugels sneller naast lig. Met lange beugels kan ik me met mijn benen beter vastklemmen. Ik heb al veel jonge haflingers ingereden, maar ik ga nu beginnen met mijn 3-jarige kwpn ruin. En eigenlijk wilde ik dat met mijn dressuurzadel doen. Maar als dat niet handig is, is dat wel goed om te weten. Want hij kan behoorlijk gek doen. Haha!

Ontopic: ziet er goed uit, leuk paard!

Met korte beugels kun je makkelijker gaan staan in je beugels als ze beginnen te bokken. Op die manier bokken ze "onder je door" zeg maar.
Het allerslechtste wat je op een jong paard kunt doen is je benen "vastklemmen", hoe leer je hem dan ooit de beenhulpen, als je al geen afhankelijke zit hebt?
Bovendien worden de meeste paarden daar benauwd van en beginnen dan juist te bokken of te rennen....
Dus beter met een springzadel, dan kun je mooi eerst van die rug afblijven Knipoog

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:17

Jobbeltje schreef:
Pecco_Myrthe schreef:

Is ie gechipt? Zo ja, chipreader er eens overheen halen Haha!

Verder leuk paardje! succes ermee Lachen

Ja hij is gechipt maar ze mogen niks vrij geven over zen ouders Boos!
En weet eerljk gezegd geen manier hoe ze dit wel zullen doen..

ginger1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:58

Citaat:
Met korte beugels kun je makkelijker gaan staan in je beugels als ze beginnen te bokken. Op die manier bokken ze "onder je door" zeg maar.
Het allerslechtste wat je op een jong paard kunt doen is je benen "vastklemmen", hoe leer je hem dan ooit de beenhulpen, als je al geen afhankelijke zit hebt?
Bovendien worden de meeste paarden daar benauwd van en beginnen dan juist te bokken of te rennen....
Dus beter met een springzadel, dan kun je mooi eerst van die rug afblijven Knipoog

Onafhankelijke zit bedoel je denk ik? Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik bedoel met vastklemmen niet met mijn hakken in de zij van het paard prikken, maar vastklemmen met mijn bovenbenen en mijn bekken. Beenhulpen doe ik met mijn kuiten en verder gebruik ik natuurlijk gewichtshulpen. Ik heb denk ik een hele stevige zit. Ik rijd mijn hele leven al paard en dat heb ik altijd zo geleerd. Ik heb ook geen moeite om in galop in het zadel te blijven zitten. En ook zonder zadel rijden gaat heel makkelijk. Dan blijf ik zitten zonder het paard te hinderen met gebonk op zijn rug. Maar je hebt denk ik wel gelijk dat veel paarden daar zenuwachtig van worden als ze het niet gewend zijn. Ik rijd heel veel op haflingers (jonge paarden, dekhengsten) en die worden daar niet anders van. Maar mijn kwpn ruin is veel en veel gevoeliger, dus misschien inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij het inrijden. Wel denk ik dat hij er later best aan kan wennen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:41

Ziet er goed uit ! Haha! Ik vind dat witte juist leuk !
Leg alleen als je gaat hangen je armen onder je lichaam, als hij nu gaat bokken heb je gebroken ribben..