buitenrit ---> paard op hol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

buitenrit ---> paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:29

Mijn vriendin heeft een pony, en ALTIJD op buitenrit gaat ze er vandoor.
Dit zelfde heeft ze ook als we bijvoorbeeld in een supergrote wei rijden.
Dan ziet ze gewoon hoever ze wel niet kan rennen en dan gaat ze gewoon, en dan is ze niet meer te
stoppen. Dit is erg zonde, want zo kunnen we nooit lekker met zn 2en buitenritten maken.
Weet iemand hoe we dit kunnen afleren?
OHja, ze gaat er trouwens ook nog vandoor als ze eerst een uur hard gewerkt hebben.

plotie

Re: buitenrit ---> paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:32

En als ze bijvoorbeeld mee rijd met een heel rustig paard dat niet slaat, en er gewoon achter blijft?
Dus haar paard mag het andere paard helemaal niet voorbij steken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:33

Mijn paard had dit ook, maar door ook wat grondwerk te doen en het wijken voor druk beter te kunnen gaat het een stuk beter. Ze doet het nu helemaal niet meer...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:43

Plotie: dat hebben we al een keer geprobeerd, maar ze heeft het paard zo aan de kant gebeukt en is weggerend.

Eilleen333: wat voor grondwerk heb je allemaal gedaan?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:11

ik denk dat je vriendin meer aan het vertrouwen en respect moet gaan werken van haar pony.

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:51

Latisha schreef:
ik denk dat je vriendin meer aan het vertrouwen en respect moet gaan werken van haar pony.
+1

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:47

ze kan het eens proberen met een martingaal eraan. meestal heb je dan meer stuur en remmen

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:00

Een martigaal zou inderdaad misschien kunnen helpen als extra rem. Ben ik wel met Klara16 eens.
Maar het lost denk ik (lang) niet alles op.

Heb het zelf ook weleens, vooral toen ik voor de eerste keren ging buitenrijden met mijn pony, maar dit was alleen als er bijvoorbeeld vrachtverkeer achter ons aan kwam.
En uit dit verhaal is niet op te maken dat het om een schrikreactie gaat.

Is het niet mogelijk, om haar pony meer bezig te houden onderweg?
Dus niet alleen maar rechtvooruit?
Maar bijvoorbeeld eens een paar pasjes wijken, en dergelijke zodat je haar bezig houdt?
Een pony is niet zo heel slim, en kan op deze manier snel afgeleid worden..

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:04

en even een stangetje erin? Ik rijd nu buiten ook met een stang, omdat mijn pony ook alleen maar weg rende. Dit werd echt heel gevaarlijk. Nu hoef ik niets meer te doen, hij blijft bij mij en ik heb totaal geen druk op mn teugels staan. Toen ik met gebroken bit buitenreed bleef ik in zn mond trekken, nu rij ik met losse teugels.
Misschien een idee? Dan kan je dat later als ie het wegrennen afgeleerd is weer rustig teruggaan naar een ander bit.
Vooral buiten is een rem heel belangrijk, anders kom je in gevaarlijke situaties terecht!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:21

marcie schreef:
Latisha schreef:
+1

Hier nog iemand die het hier mee eens is.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:21

Klinkt me ook een beetje als aangeleerd gedrag, als de pony het altijd doet met buitenrijden/rijden op de wei.
Lekker makkelijk natuurlijk om die conclusie zo te trekken. Behalve aan gehoorzaamheid werken, heb ik (helaas) niet. Ik volg het topic, ben namelijk wel benieuwd naar adviezen.

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:29

Loe schreef:
en even een stangetje erin? Ik rijd nu buiten ook met een stang, omdat mijn pony ook alleen maar weg rende. Dit werd echt heel gevaarlijk. Nu hoef ik niets meer te doen, hij blijft bij mij en ik heb totaal geen druk op mn teugels staan. Toen ik met gebroken bit buitenreed bleef ik in zn mond trekken, nu rij ik met losse teugels.
Misschien een idee? Dan kan je dat later als ie het wegrennen afgeleerd is weer rustig teruggaan naar een ander bit.
Vooral buiten is een rem heel belangrijk, anders kom je in gevaarlijke situaties terecht!

Een stang erin kan ook echt zoveel schelen.
Kreeg mijn eigen pony ook echt nooit fatsoenlijk mee naar buiten.
Vandaag na hele tijd, toch nog eens een poging gedaan.
Wel met stang dit keer, en dit ging zo goed.
Inderdaad zoals loe al omschrijft, niet eens om constand vast te hebben,
maar gewoon als extra rem , waar dit nodig is.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:22

Latisha schreef:

ik denkt ook dat dat veel zal schelen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:24

doet mijn paard ook.
dit helpt zeker en vast: als je draaf t en je voelt dat ie harder en harder gaat, trekken. hij moet gewoon stilstaan en je mag alles gebruike. ook in galop, rent ie weg, trekken opnieuw in draf. de eerste paar ritten gaat ie wegvliegen na 2 galopspriongen en krijg je hem pas na 30 terug in draf, maar dat wordt altijd kleiner, en de pony gaat beter luistere. mn paard was ook ongehoorzaam op buitenritten, en ben nu met deze methode bezig.

begin nou niet heel bokt op mij af te geven, heb deze methode gekregen van een dierenarts, die NH ez doet. je paard is gewoon ongehoorzaam, dus je mag trekken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:28

Trekken Verward

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:29

ja ad teugels en eventueel op volte zetten.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:36

mijn pony (fjord) heeft dit ook jaren lang gedaan tot mijn grote ergenis!
bij haar was het ook geen schrikreactie.
wat bij haar geholpen heeft is vooral niet trekken maar teugels 'losgooien' en been geven.
zij had echt zoiets van...huh? Verward ze was zo onder de indruk dat ze stopte.
hopelijk heb je hier iets aan.
ik heb destijds van mijn instructrice de stomste tip ooit gekregen.....als ze ervandoor gaat, doe je gewoon je handen voor haar ogen, 9 van de 10x stoppen ze dan,

meid doe dit niet.....wij zijn volop tegen een boom beland Clown

(opzich had ze gelijk...ze stopte wel Tong uitsteken )

succes!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:38

esther1987 schreef:
wat bij haar geholpen heeft is vooral niet trekken maar teugels 'losgooien' en been geven.
ik heb destijds van mijn instructrice de stomste tip ooit gekregen.....als ze ervandoor gaat, doe je gewoon je handen voor haar ogen, 9 van de 10x stoppen ze dan,

succes!

Schit-te-rend!!!!! Huilen van het lachen

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:39

ik kan er vooral ACHTERAF ook wel om lachen...
jullie snappen nu wel dat ik een andere instructrice heb he Bloos

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:42

esther1987 schreef:

succes!

Ja dat van lose teugel & been geven helpt wel mijn vriendin der fjord ging der ook vandoor nu nog wel is trekken geen zin nou toen liet ik hem even gaat toen die mocht vond die het niet leuk meer Duivel

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:43

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

kijk uit voor die, BAF... boom! Clown
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-05-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:44

InekeH87 schreef:
+1[/quote]

Hier nog iemand die het hier mee eens is.[/quote]

Ja zou ik ook aanraden.

Een bit is geen rem, dus een stang er in zou niet eerlijk zijn,ook en martingaal eraan is niet de juiste oplossing,
De oplossing ligt bij je vriendin en niet bij het paardje denk ik.
Misschien voorlopig alleen stap ritjes gaan maken, wil wel eens helpen en nooit op dezelfde plekjes draven en galoperen, dan kweek je een paard dat juist daar er vandoor gaat.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:45

[/quote]

Ja dat van lose teugel & been geven helpt wel mijn vriendin der fjord ging der ook vandoor nu nog wel is trekken geen zin nou toen liet ik hem even gaat toen die mocht vond die het niet leuk meer Duivel[/quote]
soms wel een handig karakter trekje van die eigenwijze beestjes...zodra ze hun zin krijgen is het niet leuk meer, dus niet interessant meer.
je moet het gewoon tegen ze gebruiken Vork

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:45

het zal wel aan mij liggen ,maar ik vind trekken minder erg dan verongelukken met paard en al,en dan ook nog andere eventuele weggebruikers in gevaar te brengen....probeer eens een pelham van rubber met een kinkettinkje,alleen gebruiken als het nodig is,dat heeft hij snel genoeg in de gaten...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:51

Dorienn schreef:
doet mijn paard ook.
dit helpt zeker en vast: als je draaf t en je voelt dat ie harder en harder gaat, trekken. hij moet gewoon stilstaan en je mag alles gebruike. ook in galop, rent ie weg, trekken opnieuw in draf. de eerste paar ritten gaat ie wegvliegen na 2 galopspriongen en krijg je hem pas na 30 terug in draf, maar dat wordt altijd kleiner, en de pony gaat beter luistere. mn paard was ook ongehoorzaam op buitenritten, en ben nu met deze methode bezig.

begin nou niet heel bokt op mij af te geven, heb deze methode gekregen van een dierenarts, die NH ez doet. je paard is gewoon ongehoorzaam, dus je mag trekken.

Aparte dierenarts heb jij, zeker weer een van ruim voor de oorlog en dan weet ik niet wat hij onder NH verstaat ,misschien NIET HARD dus TREKKEN.
Trekken is nooit de juiste oplossing, je moet het probleem bij jezelf zoeken, bedenk even wat je doet in zijn mond!!!!
Als jeje paard niet onder controle kan houden op een buiten rit, maak dan geen buiten rit, denk niet dat je paard er plezier aan heeft dat je hem in zijn mond gaat trekken, je maakt het van kwaad naar erger op deze manier, hij gaat een buiten rit met pijn linken en zal er dus steeds eerder vandoor gaan.