Ongelijk schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Ongelijk schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 09:58

Ik had even een vraag, als ik gewoon aan het dressuren ben
dan schuimt Anouk echt rechts echt mega-erg. Helemaal rond en echt een dikke laag zegmaar.
aan de andere kant (links) heeft ze alleen een schuimmondje/lippenstiftrandje. Komt dit ergens door? Wil dat niet iets zeggen waar ik misschien rekening mee kan houden?
Alvast bedankt Clown

Erna_

Re: Ongelijk schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:36

Oh, dat doet mijn paard ook.
Ik lees even mee! Ben echt benieuwd of iemand daar iets over weet.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:37

Ik ben ook heel benieuwd wat hier de oorzaak van is.
Komt me bekend voor.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:38

Mijne schuimt helemaal niet Boos!
En ik weet dat het niet voor de ontspanning is maar haar mond word ze droog en af en toe hangen de vellen eraan.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:53

Mischien dat het paard linksom meer spanning heeft, of minder goed los laat?
Een paard heeft sowieso een natuurlijke scheefheid, ik zou alleen niet weten of dit daaraan kan liggen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:54

Mijne kwijlt meer, heel gek! Echt van die lange slierten.. Soms gaat ze ook wel schuimen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:02

Jij bent scheef en je paard ook (is iedereen, en elk paard). Meer dan zoveel mogelijk rechtrichten en zelf tweehandig worden kun je er niet mee denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:03

lynne8 schreef:
Mijne kwijlt meer, heel gek! Echt van die lange slierten.. Soms gaat ze ook wel schuimen.

Kwijlen is geen goed teken. Klinkt alsof het bit niet helemaal geschikt is voor haar, wellicht een te dik bit inhangen?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:05

Maar wie weet de perfecte manier om een paard te laten schuimen?

Beetje eten geven helpt niet? (biks)

MerelSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:55

een appel geven help wel goed volgens mij. ( heb zelf ook niet geprobeert hoor.) Knipoog

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:56

Suikerklontjes schijnen ook te helpen.. Tong uitsteken

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:57

Suikerklontjes ja. Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:37

Ik zou eerder kiezen om de mond in te smeren met vaseline of uierzalf oid zodat ze die niet beschadigt. En eens heel goed kijken naar de ligging van het bit en de inwerking van de hand, eigenlijk mag het bit op een droge mond niet zo schuren dat je paard steeds losse velletjes heeft. Het is gewoon een metalen bitje? Rubber kan ontzettend branden.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:18

Urielle schreef:
lynne8 schreef:

Kwijlen is geen goed teken. Klinkt alsof het bit niet helemaal geschikt is voor haar, wellicht een te dik bit inhangen?

Kwijlen lijkt me inderdaad ook geen goed teken, maar als je ziet hoeveel paarden er (een beetje) kwijlen, zouden die dan allemaal een probleem met de mond hebben of met een te dik bit rijden?? Mijn pony heeft het helaas ook. Niet zo heel erg (een schuimrand). Ik heb absoluut geen te dik bit (dubbelgebroken bustrens) dus daar kan het, lijkt mij, niet aan liggen. Ook past het bit perfect. Ik denk ook wel dat het ene paard er meer last van heeft als de andere. Maar als het heel extreem is dan moet er wel naar een oplossing worden gezocht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:20

Je hebt kwijlen en schuimen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:22

ja ok dat is waar

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:24

viel mij vandaag ook op en wat me daarbij ook opviel is dat de kant waar hij meer op vast houd (ik daar nog moeite heb te ontspannen Koe ) ,minder schuimt dan aan de andere kant.
Geen idee of dat met elkander in verband staat met het viel me op. Haha!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:31

Urielle schreef:
Ik zou eerder kiezen om de mond in te smeren met vaseline of uierzalf oid zodat ze die niet beschadigt. En eens heel goed kijken naar de ligging van het bit en de inwerking van de hand, eigenlijk mag het bit op een droge mond niet zo schuren dat je paard steeds losse velletjes heeft. Het is gewoon een metalen bitje? Rubber kan ontzettend branden.

Ze heeft een koper bit en ze heeft vorige jaar een allergische reactie gehad op rvs en twee grote ronde plekken in haar mond gehad en haar erna een tijd niet gereden toen ik erachter was.
Maar aan één kant blijft het erg gevoelig en ze is op dit moment erg sterk en tegen de hand (ze is helemaal op de foto gezet, fysio's bij gehad maar ze is helemaal gezond) dus aan één kant blijft het gevoelig Boos!
en ze zou juist meer moeten schuimen omdat het nu dus heel droog blijft en vellen ontstaan daardoor!

Het is gewoon drama! Verdrietig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:43

Ik heb niks tegen schuimen Patjelisa, integendeel. Ik vind alleen dat een paard gaat schuimen doordat de aanleuning voor elkaar is, paard ontspannen en mooi los door het lijf en de druk op de speekselklier. In jouw geval is dat dus niet zo, omdat het paard een probleem heeft (gehad?) met het materiaal van het bit. Het glijden van het bit zou ik dus eerder willen bevorderen door het gebruik van iets vettigs (vaseline oid) wat ook lang blijft zitten tijdens het rijden dan door het oproepen van extra speeksel wat door de wrijving van het bit wel een beetje opschuimt maar wat ook zo weer weg is..
Hoe reageert je paard overigens op een kunststof bitje a la happy mouth? Dus waar hij echt niet in aanraking komt met metaal?
(ik heb zelf een metaalallergie en je wordt er niet vrolijk van, zelden zijn dingen uit één soort metaal gemaakt, meestal zit er nog andere brol door voor de stevigheid.)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:49

Urielle schreef:
Ik heb niks tegen schuimen Patjelisa, integendeel. Ik vind alleen dat een paard gaat schuimen doordat de aanleuning voor elkaar is, paard ontspannen en mooi los door het lijf en de druk op de speekselklier. In jouw geval is dat dus niet zo, omdat het paard een probleem heeft (gehad?) met het materiaal van het bit. Het glijden van het bit zou ik dus eerder willen bevorderen door het gebruik van iets vettigs (vaseline oid) wat ook lang blijft zitten tijdens het rijden dan door het oproepen van extra speeksel wat door de wrijving van het bit wel een beetje opschuimt maar wat ook zo weer weg is..
Hoe reageert je paard overigens op een kunststof bitje a la happy mouth? Dus waar hij echt niet in aanraking komt met metaal?
(ik heb zelf een metaalallergie en je wordt er niet vrolijk van, zelden zijn dingen uit één soort metaal gemaakt, meestal zit er nog andere brol door voor de stevigheid.)

Het was helemaal dicht en door happy mouth na een uurtje helemaal open waarschijnlijk omdat het is gaan wrijven en daardoor heel heet word.
Ik moet in ieder geval een training vinden waardoor de aanleuning weer beter word maar op een manier waar ik weinig druk bij nodig heb.
Ik heb nu speciaal spul gehad bij de ruitershop voor droge mond hoeken en dat smeer ik voor en na het rijden in.
We denken dus ook dat ze geen vertrouwen meer heeft in het bit en daar om zo loopt.
Ik zit echt in een cirkel en hoop dit na een jaar toch een keer te doorbreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:04

Oeh, van rubber ken ik dat wel - uit eigen ervaring - maar happy mouth zou minder branden begreep ik. Lastig zeg!
Singelwonden enzo doen het goed op zinkzalf (wordt de huid ook minder teer van) maar ik weet weer niet of dat ook op de mond mag. Het glijdt ook niet echt.
Zakt je paard nog wel zelf naar de hand of is ze echt bang van het bit geworden?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:09

Urielle schreef:
Oeh, van rubber ken ik dat wel - uit eigen ervaring - maar happy mouth zou minder branden begreep ik. Lastig zeg!
Singelwonden enzo doen het goed op zinkzalf (wordt de huid ook minder teer van) maar ik weet weer niet of dat ook op de mond mag. Het glijdt ook niet echt.
Zakt je paard nog wel zelf naar de hand of is ze echt bang van het bit geworden?

Plekken van de singel heeft ze ook wel eens Clown paard is erg gevoelig op heel veel dingen.

Nee ze wil of helemaal lang laag dat hebben we een paar maanden gedaan en erna weer langzaam oppakken, maar dat gaat erg moeizaam en ze drukt zich zelf er helemaal uit.
Wat wel kan is haar even streng doorvragen en dan kan je na een half uurtje erg lekker rijden en zo deden we dat en ze werd er steeds beter van!
Alleen op één kant kon toch haar mond het niet aan kan en we merkte dat ze erg slecht schuimt en misschien zou juist wel een oplossing moeten zijn!
Ik ga haar nu maar een tijdje aan de longe zetten met bijzet en veel balkjes laten draven en hopen dat ze zo met rijden ook makkelijker word en haar mond kan zo genezen.
Ik ben er een beetje hopeloos van, want ik heb meer dan 3 jaar zonder problemen gereden en ben ook nooit anders gaan rijden.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:17

Sh mijn paard schuimt ook eigenlijk alleen rechts, links wel een zogenaamd lippenstiftlijntje maar van rechts komen er ( als hij lekker los is) echt vlokken/spetters schuim, geen kwijl. punt is alleen dat hij naar mijn gevoel juist meer vasthoud op rechts, en dus rechts scheef is. Maar ja, dan zou hij toch juist op links moeten schuimen? Want op links pakt hij het bit fijn aan/ in de aanleuning.
Iemand enig idee hoe dit kan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:16

Uthrick, totaal niet theoretisch onderbouwd maar even op ruitergevoel en logica: paard houdt rechts vast. Dus: heeft liever niet dat jij er links aankomt (daar is hij gevoelig en heb jij hem in de aanleuning). Verleiding voor de ruiter om rechts te gaan frutten om paard los te doen laten in de kaak daar. Bit beweegt meer rechts, laat het opschuimen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:39

Oke, dat klinkt wel logisch ja. Als ik bijv een volte met hem rijdt, dan buigt hij op de linkerhand heel fijn mee/in. Bij een volte op de rechterhand krijg ik de stelling er bijna niet in. In het begin zette ik dan mijn rechterhand vast, maar door te vragen en weer te ontspannen krijg ik hem er uiteindelijk wel ( beter ) door.
Heb je misschien tips/oefeningen die ik kan doen ?