Lady Turiba (v. havel) springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinFTbing

Lady Turiba (v. havel) springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:46

Hallo!
Daar zijn we weer Tong uitsteken
Vandaag ben ik lekker in het voorjaarszonnetje gaan rijden en aangezien degene voor mij in de bak had gesprongen, ben ik dat ook gaan doen op aandringen van andere mensen Clown
Ik ben een tijd heel bang geweest om te springen op paarden die hard gaan tijdens het springen, door een niet zo'n leuke ervaring.
Turiba gaat tijdens het springen ook graag hard, omdat ze het echt te leuk vind Tong uitsteken
Gelukkig kreeg ik haar vrij snel terug en vond ik het niet zo eng!
De hindernis was 75 cm, 85 was voor mij nog wat te hoog (voor Tuub zeker niet Tong uitsteken)
Verder moet er aan de dressuur en mijn houding enz. nog hard gewerkt worden. We hopen dat hier goed verandering in komt met onze nieuwe instructrice!
Nu maar de foto's hé! (Let maar niet teveel op mn gezicht Clown)

1. Eerst even losstappen
Afbeelding

2. En een drafje
Afbeelding

3. Op de volte. Naar beneden rijden is voor ons nog heel moeilijk, omdat ik (en ook mijn zus) erg moeite heb met het ontspannen na het vragen.
Afbeelding

4. Wat mijn handen hier doen weet ik ook niet?
Afbeelding

5. Galop. Zoals te zien is hangen mijn teugels veel te los, normaal is dit niet zo erg als hier, maar ik heb ineens wel erg veel moeite gekregen met contact houden. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik werk eraan!
Afbeelding

6. Nog een galop, weer die teugels he..
Afbeelding

7. Even stappen en wat stelling vragen
Afbeelding

8. Met springen begonnen we met een kruis. Omdat mijn zus nog niet helemaal door had wanneer ze moest klikken heb ik daar geen foto's van Knipoog Wel van de stijl!
Afbeelding

9. Beetje rare houding, of is dit normaal op dit moment?
Afbeelding

10. En de laatste voor vandaag!
Afbeelding

Hebben jullie nog tips?
Of verder commentaar?

Manon bedankt voor de foto's!

VinandoW

Re: Lady Turiba (v. havel) springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:16

Mag ik vragen wat voor nut die hulpteugel heeft? Vind het ook gevaarlijk om daarmee te gaan springen.. Mooi paardje trouwens, mag wat ronder worden gereden. Succes met je nieuwe instructie

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:25

Leuk paardje.
Mag inderdaad wat ronder gereden worden.
Het nut van een elastiek met springen zie ik niet helemaal,
vind het gevaarlijk en het zit het paard in de weg doordat het geen ruimte geeft boven de sprong.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:27

Ik denk dat je erg gebaat zult zijn bij goede instructie. Je houding is niet slecht, boven de sprong ben je alleen erg achter de beweging, maar dat komt zeer waarschijnlijk ook door je zadel,dat is geen zadel om mee te springen.

De slof vind ik geen fijne hulpteugel. Duidelijk is dat je moeite hebt om je pony nageeflijk te rijden. Ook hiervoor ---> les nemen !

Manonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:30

ik ga mee met de rest Knipoog
heb je les? anders vind ik dat een goed idee Tong uitsteken

Niika_Japiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:35

Leuke pony.
hij mag wel iets meer nagefelijk lopen.
Waarvoor rij je met slof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:42

Sorry hoor maar ik weet niet hoe er iemand bij komt dat dit een slof is maar dit is een elastiek. Een hulpteugel hoeft niet altijd een slof te zijn Knipoog

Aan de ts: Ik vind tuub leuk zeg Ja Alleen je houding is idd niet geweldig. Als jij iets vertrouwder word met de pony gaat dat meestal ook beter Lachen Je ziet helaas wel dat Tuub al wat gaat hangen aan de elastiek... Ben benieuwd wat je nieuwe instructrice ervan gaat zeggen Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:53

Ik zie het idd nu. Een stiek heeft in dit geval ook geen toegevoegde waarde, pony gaat er alleen maar in hangen.

Als je moeite hebt met nageeflijk rijden, dan zou ik eerder ism een instructie, een thiedemann gebruiken.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:55

Weer stiek vergeten af te doen?
Ik zou hem er toch wel af doen, is denk ik fijner voor Tuub tijdens het springen.
Het lijkt ook wel of ze in der stiek hangt? Dus ik denk niet dat die stiek veel nut heeft. Knipoog
Jouw houding mag wel verbeterd worden, maar dat zal wel goed komen als jullie weer les gaan krijgen! Lachen

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:18

Mijn voorgangers hebben al genoeg gezegt haha
ziet er verder leuk uit hoor! Lachen
Maar op die foto waar je vraagt of je zo hoort te zitten... Nee niet echt Tong uitsteken maar dat komt wel Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:00

Zelfde commentaar als bij de vorige foto's, zie nog geen vooruitgang maar dat kan ook bijna niet in die korte tijd. Knipoog
Zoals crossmonster zegt is een thiedeman denk ik meer wat voor jullie, mijn ervaring is er goed mee. Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:28

Met elastiek springen

Verder ga ik mee met de rest, leuke pony, maar zorg voor goede les. Ja
Heb nu het idee dat de pony tegen de elastiek 'inhangt' en er niet meer ontspannen van wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:33

Idd, stiek af... en les nemen..
Verder je zadel 6-8 cm verder naar achteren leggen.. deze ligt veel te ver naar voren..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:12

hah eindelijk foto's van jou Knipoog
in de galop moet je goed op je kont blijven zitten, en je teugels op maat houden Lachen
zodra jij je teugels niet op maat heb, gaan ook je handen laag zitten Knipoog
dus daar moet je op letten, maar hopelijk kan je nieuwe instructrice je goed helpen Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:19

In je vorige topic werd je ook al aangesproken op je hulpteugel gebruik en toen was dit je reactie:

Citaat:
Stiek was vergeten!
Normaal gaat die er wel af tijdens het springen

Wel heel toevallig dat je het nu weer ´vergeten´ bent........ Rolleyes
Meid, gooi dat ding er toch af en leer je paardje naar de ontspanning toe rijden.
Neem goede les en laat het springen voor wat het is.
Springen met een stiek is 3x niks.
Je hinderd je paard ontzettend als je daarmee springt.
Dus leer eerst rijden zonder allerlei hulpmiddelen en ga dan pas verder met springen.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:36

je elastieken hebben niet eens zin? je laat je teugels volkomen doorhangen?Uiteindelijk leerd je paard er niet eens iets mee... je hebt geen aanleuning en je hebt veen stelling.Hoe moet jou paard in godsnaam lekker ontspannen en diep gaan lopen?Doe dat ding toch uit.Longeer hem met hulpteugels.En rij wat meer met je zit en benen en hou aanleuning met je teugels?Die elastieken gaan het egt niet oplossen

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 21:40

Ik heb les, maar stap vanaf volgende week over op iemand anders, aan de foto's is wel redelijk te zien waarom, ik heb niet bepaald goed les gekregen.
Ik was eerst niet van plan om te gaan springen, heb er zowiezo niet veel gedaan, 6 keer erover heen geweest ofzo.

Fiona: Inderdaad eindelijk foto's van mezelf!
Ben er echt wel blij mee, het werd wel eens tijd he Knipoog

Dat het zadel naar achteren moet weten we!
Voordat ik ga rijden ligt het daar absoluut niet. Het ligt dat véél verder naar achteren.
Dit was de tweede keer dat ik ermee reed nadat het is opgevuld.
Zodra het weer een beetje is ingezakt hoop ik dat het niet meer zo schuift, anders wordt het toch weer een ander zadel denk ik.
Tuub heeft namelijk nauwelijks iets dat het tegen houd, dat is echt een groot probleem.

Elastiek is aangeraden door mijn vorige instructie. Dit komt omdat tuub moet leren hoe ze moet ontspannen. Zoalng de andere instructie het ook goedkeurt, blijven wij ermee rijden, maar of zij het ook goedkeurt is waarschijnlijk de vraag.
Ik weet dat ik moet leren haar ontspannen te rijden, maar als je daar nooit les in hebt gehad dan wordt dat vrij moeilijk, daarom wordt daar ook hard aan gewerkt.
Het probleem met mijn teugels heb ik al uitgelegd in het eerste bericht.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:34

armanike schreef:
je elastieken hebben niet eens zin? je laat je teugels volkomen doorhangen?Uiteindelijk leerd je paard er niet eens iets mee... je hebt geen aanleuning en je hebt veen stelling.Hoe moet jou paard in godsnaam lekker ontspannen en diep gaan lopen?Doe dat ding toch uit.Longeer hem met hulpteugels.En rij wat meer met je zit en benen en hou aanleuning met je teugels?Die elastieken gaan het egt niet oplossen

Longeren met hulpteugel (ik heb al een paar keer pessoa aangeraden) nemen ze niet aan, ik denk dat ze er echt wel iets aan hebben maar goed.. het is en blijft hun paard.
Ik neem aan dat je een beetje stelling vragen heus weleens hebt geleerd Karin?
Ik bedoel het echt alleen maar goed hoor, wil ook dat jullie verder komen. Lachen

Loopt ze eigenlijk bij Manon net zo? Kan me herrineren dat ze bij haar beter liep/loopt? Of heb ik dat fout?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:37

Ik leer paarden eerst aan om aan de longeerlijn over de rug heen te lopen d.m.v. pessoa/touwtjes. En als je daarna begint met rijden zul je merken dat ze uit zichzelf je hand gaan opzoeken.

Dit is in ieder geval niet de bedoeling, paard drukt zich hier alleen uit door dat elastiek. Hoe is ze als je haar flink borstelt, is ze dan ergens gevoelig?

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 08:56

Ze is ietswat links boven de liezen wat gevoelig.

Pessao heb ik al vaker gezegd, ik durf daar niet goed aan omdat ik bang ben dat ik het verkeerd ga gebruiken.
Wij gaan gewoon kijken wat onze nieuwe instructie zegt.

Met Manon loopt ze meestal wel anders.
De stelling vragen doe ik hier wel verkeerd, zie ik nu, ik doe mijn hand naar achteren, terwijl je hem ietswat opzij moet brengen (dat is wat ik heb geleerd)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:14

karinFTbing schreef:
Elastiek is aangeraden door mijn vorige instructie. Dit komt omdat tuub moet leren hoe ze moet ontspannen. Zoalng de andere instructie het ook goedkeurt, blijven wij ermee rijden, maar of zij het ook goedkeurt is waarschijnlijk de vraag.

Wat ik me dan afvraag is of dat die stiek volgens júllie inderdaad nut heeft? Is ze fijner te rijden zo? Weet Turiba nu door die stiek hoe ze moet ontspannen?

Laat die stiek er af, ga een beetje grondwerken en begin volgende week met de nieuwe instructrice gewoon aan een nieuwe start, want volgens mij schiet je er zo echt niks mee op.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:48

In het begin vond ik het heel fijn.
Als ik zonder rijd vind ik haar wel vervelender lopen en krijg ik haar veeel moeilijker omlaag.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:51

karinFTbing schreef:
In het begin vond ik het heel fijn.
Als ik zonder rijd vind ik haar wel vervelender lopen en krijg ik haar veeel moeilijker omlaag.

ja en dan wordt je dus met je neus op de feiten gedrukt en moet je ineens "echt" rijden..

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:55

Dat is ook een reden waarom onze oude instructie het heeft aangeraden Knipoog
Wij hebben van haar nog nooit geleerd hoe je een pony neerwaarts moest rijden.
Nu wordt dat ineens erg belangrijk, omdat Tuub niet automatisch laag loopt.
Omdat wij het dus nog moesten leren heeft ze aangeraden eerst even een stiek eraan te doen.
Het hiermee eerst te leren en als dat goed gaat kan hij eraf Knipoog
De laatste aantal lessen is ze wel hard bezig geweest met ons te leren hoe het echt moet, maarja, zoiets leer je niet in 4 weken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:56

Volgens mij ben jij veel te veel bezig met haar ´netjes´ te laten lopen.

Maar nageelijk rijden mag nooit een doel op zich zijn.
Als jij op een correcte manier rijd, dus ontspannen, achterhand er goed onder en van die mond afblijven, rijden op je zit en been, dan zal de ontspanning veel sneller bij je paardje te vinden zijn, waardoor ze uit zichzelf omlaag komt.

Dus neem even rust qua rijden...ga grondwerk doen of longeren en begin dan met een nieuwe instructrice.
En uiteraard die stiek eraf laten met je eerste les. Weet je meteen of het een goede instructrice is, aangezien die niet naar hulpteugels grijpen, maar het rijtechnisch op proberen te lossen.
En dat duurt waarschijnlijk wel wat langer, maar is zoveel beter en fijner voor je paardje en je hebt er een leven lang profijt van.
Al die hulpteugels lossen het probleem niet op, maar verbloemen het alleen maar.
Ze heten niet voorniks HULPteugels, en niet PROBLEEMOPLOSSENDEteugels.

En wat betreft je opmerking:
Citaat:
Als ik zonder rijd vind ik haar wel vervelender lopen en krijg ik haar veeel moeilijker omlaag

Dat is het echte paardrijden en dat moet JIJ nou net gaan oplossen.
Is misschien hard in het begin, maar het zijn wel de feiten, waar jij nu met je neus bovenop gedrukt wordt.
Elke keer die ´troep´ eraan hangen zorgt ervoor dat je paardje nooit goed leert lopen van zichzelf uit.
Dan zal het altijd zo blijven.
Laatst bijgewerkt door Silence op 03-05-08 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt