voorwaarts zonder zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liltjuh1

voorwaarts zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:05

hoi iedereen!

mijn verzorgpaard is tijdens het rijden niet zo voorwaarts, ook niet sloom, maar zeker niet snel.
Als ik in draf wil gaan, moet een lange tijd hard drijven voor hij gaat. Als ik dan naar middendraf wil, gebeurt er zo ongeveer niks.
Als ik met een zweep rij, dan is hij wel supervoorwaarts en luisterd veel beter naar mijn hulpen (ik hoef de zweep niet eens te gebruiken).
Eigenlijk vind ik dit ook niet goed, want dat betekend dat hij angst heeft voor de zweep en vanuit angst zijn best gaat doen.
Met sporen rijden heeft voor mij ook geen zin omdat ik veel te wiebelig met mijn voeten ben.
Hebben jullie tips hoe ik hem makkelijker voorwaarts kan krijgen zonder zweep?

groetjes lilian

AnoukSem

Re: voorwaarts zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:16

moeilijk hoor, heb het bij mijn paardje wel eens opgelost door het wel met de zweep te doen, en m dan bij mijn been te leggen als ze daar niet op reageerde. Zij had ook angst voor de zweep. Op een gegeven moment werd ze wel beter aan het been.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:16

leren om op lichtere hulpen te reageren. ken je de 4 fases?

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:17

ikenindi schreef:
leren om op lichtere hulpen te reageren. ken je de 4 fases?

vertel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:22

eerst heel zachtjes, dan steeds iets harder tot ie reageert op je hulp. dan gelijk stoppen met hulpen geven. dat is de beloning.

als je dat concequent doet zal hij eerder reageren...

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:23

ikenindi schreef:
eerst heel zachtjes, dan steeds iets harder tot ie reageert op je hulp. dan gelijk stoppen met hulpen geven. dat is de beloning.

als je dat concequent doet zal hij eerder reageren...

oh dat bedoelde je met de vier fases Vork daar heb je idd gelijk in ja, bedankt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:41

you`re welcome Knipoog

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:47

vaker met zweep rijden..

hij weet dondersgoed dat hij dan ge corrigeert kan worden, zonder zweep heeft hij duidelijk schijt aan je hulpen!
een pony hoort direct op je benen te reageren als je hem aanspoort,
neem anders een heel klein zweepje, zodat je hem wel kan corrigeren als dit nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:14

Is het paard bang voor de zweep, of is 'ie gewoon een beetje slim? Knipoog
Ik zie liever het zweepje erbij dan het 'afstompen' op beenhulp wat nu duidelijk dus gebeurt.

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:10

zwaarder zitten en dan naar voren duwen dan voelt je paard dat in de rug en dan gaat mijn verzorgpaard naar voren lopen en zo kan ik hem zonder zweep rijden

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:26

Sonja schreef:
Is het paard bang voor de zweep, of is 'ie gewoon een beetje slim? Knipoog
Ik zie liever het zweepje erbij dan het 'afstompen' op beenhulp wat nu duidelijk dus gebeurt.

hij is echt bang, want voorheen kon je niet eens met een zweepje rijden dan sprong hij weg als het zweepje alleen maar in de buurt kwam.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 19:24

AnoukSem schreef:
moeilijk hoor, heb het bij mijn paardje wel eens opgelost door het wel met de zweep te doen, en m dan bij mijn been te leggen als ze daar niet op reageerde. Zij had ook angst voor de zweep. Op een gegeven moment werd ze wel beter aan het been.

maar als je de zweep bij je bene legt, dan weet ze toch dat ie er is, en dan heb je toch hetzelfde effect?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:27

Misschien helpt het om veel overgangen te rijden. Die van mij wordt dan zeker beter op mijn been. Ook schijnovergangen rijden wil wel eens helpen.

Mocht dat echt niet baten dan zou ik toch voor de zweep kiezen. Eventueel kun je hem dan aantikken (net achter je been) op het moment dat je been geeft.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 19:47

Indomitable schreef:
Misschien helpt het om veel overgangen te rijden. Die van mij wordt dan zeker beter op mijn been. Ook schijnovergangen rijden wil wel eens helpen.

Mocht dat echt niet baten dan zou ik toch voor de zweep kiezen. Eventueel kun je hem dan aantikken (net achter je been) op het moment dat je been geeft.

ja inderdaad, ik zal het eens proberen Vork ik vind het alleen zo jammer dat het dan met zweep moet Verdrietig

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:03

Ik zou proberen hem beter aan je been te krijgen door te gaan rijden met zweep, en dan gewoon been geven met je kuit en als hij dan niet gelijk reageert, gelijk een flinke tik met de zweep. En als hij wel gewoon goed reageert, beloon je hem. Zo wordt hij vanzelf vlugger voor je been. Ook kan je als je met zweep gaat rijden klikken met je tong o.i.d, en terwijl je dat doet een tikje met je zweep geven, zodat hij ook goed op je stem wordt.
Succes!

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:21

Ik zou inderdaad de 4 fases gebruiken zoals ikenindi dat beschreef, heel belangrijk daarbij is onmiddelijk stoppen met je hulp als je paard reageert, anders raakt hij zeker afgespompt zoals al genoemd werd. Dit zou ik combineren met veel overgangen rijden, met steeds maar een paar passen per gang. En stoppen op het moment dat het goed gaat! Dus heeft hij 1 keer de perfecte overgang gemaakt, stoppen met rijden als beloning, of op zijn minst een poos aan de lange teugel.
Succes!

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 12:15

AnoukSem schreef:

ja idd, alleen de mijne reageert zoiezo wel als je een zweep hebt, dus kan je m niet meer bij je been leggen, want hij reageert toch wel Bloos

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:33

Ik zou goed aan je been proberen en desnoods sporen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:43

Wat bedoel je met voorwaarts , bedoel je voorwaarts of sneller?
Een spoor en een zweep zijn geen gaspendalen, voorwaarts komt vanuit de achterhand, maar hoeft niet perse sneller te zijn,

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:43

Je wilt dat je paard uiteindelijk vrijwillig goed op je been reageer maar je hebt hiervoor een opbouwperiode nodig. Als ik het zo lees, reageert hij wel op je been als je de zweep bij je hebt maar hoef je die niet te gebruiken.
Als dat zo is, heb je een goed uitgangspunt. Ga inderdaad veel overgangen en tempowisselingen binnen dezelfde gang rijden. Hij moet dan steeds alert zijn op je beenhulp. Doet hij het goed op de kuit dan hoef je de zweep niet te gebruiken, reageert hij na de tweede keer aandrijven niet, dan tik je zachtjes even achter het been aan. Reageert hij, dan met de stem belonen. Zo geef je steeds de kans op het been te reageren zonder dat je de zweep gebruikt.
Later kan je dan de zweep aan de kant neerleggen (bv. eerst halverwege het rijden). Blijft hij goed luisteren, dan blijft de zweep aan de kant. Zo niet, dan pak je rustig de zweep weer in de hand en rijdt op dezelfde manier als hierboven.

Los hiervan is het goed om je paard te leren dat de zweep niet iets is om bang voor te zijn. Draag een zweepje geregeld bij je zonder er iets mee te doen: loop eens om hem heen, aai hem er mee maar besteed er niet opvallend aandacht aan. Zoals al gezegd, evt. eerst met een kort zweepje als dat verschil maakt. Uiteindelijk is een dressuurzweep bij de training wel beter omdat je dan je hand stiller kan houden.
Hij moet het gaan zien als een ondersteunende hulp, een soort aanwijsstok. Als het goed is, wordt een zweep alleen bij uitzondering gbruikt om te straffen en dan nog met mate...
Hopelijk kan je hier iets mee.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:07

Mijn paard was in het begin ook erg bang van de zweep. Ik heb hem hier aan laten wennen door hem tijdens het poetsen met de zweep te aaien, de zweep langs hem te laten zwiepen terwijl je er zelf naast staat en hem gerust stelt etc... Nu is hij er niet meer bang voor.

Voor wat betreft het rijden nam ik soms wel eens een klein springzweepje mee. Die stak ik dan in m'n laars. Wilde hij echt niet meer reageren op m'n been, dan kon ik de zweep er alsnog bij pakken!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:15

Heel goed van je dat je zo eerlijk bent over je eigen beenhouding! Als je ze inderdaad nog niet goed genoeg onder controle hebt moet je zeker niet met een spoor gaan rijden, dan wordt je paard nog 'doder' voor het been.

Wees heel consequent met je kuitdruk. Die vier fasen-methode is heel goed. Maar zorg dat je altijd reactie krijgt op wat je doet. Ook als je een dag wat minder zin hebt of als je zelf niet helemaal achter je hulp stond. Voorwaarts is voorwaarts. Vaak gaat het mis wanneer ruiters een dagje wat minder consequent zijn, op een gegeven moment weet het paard ook niet meer wat ie moet, de ene dag wel vooruit, de andere dag niet.

Ook alleen kuitdruk geven bij overgangen of schijnovergangen, niet voortdurend blijven drukken, dan is het effect op den duur weg. Veel succes!

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:29

Ga eens longeren. En doe dan heel veel van die oefeningen van stap naar draf en darf naar galop. Of gebruik van stomp spoortjes, of haver is ook goed voor je paardjee.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 16:01

Mariekee_ schreef:
Ga eens longeren. En doe dan heel veel van die oefeningen van stap naar draf en darf naar galop. Of gebruik van stomp spoortjes, of haver is ook goed voor je paardjee.

aan de longeerlijn kan hij niet, vraag me niet waarom, maar hij heeft het nooit geleerd. Hij is 18 (sinds eergisteren Haha! ) dus ik vind het ook onnodig om dat hem nog te gaan leren. Maar bedankt voor je idee Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 07:43

Een 18 jarig paard kun je dat best nog leren hoor, 18 is juist een hele mooie leeftijd.