Widora in het blauw@dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Widora in het blauw@dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:10

Na lang proberen (en falen, doordat mijn camera en die van mijn moeder er steeds mee besloten op te houden zodra ik op Widora stapte ) is het eindelijk zo ver en zijn er foto's geschoten van mij met grote dank aan edelweis1!

Het ging vandaag eigenlijk niet zo heel lekker voor mijn gevoel. Gisteren liep ze juist super en in mijn enthousiasme rijd ik haar dan net weer wat in de spierpijn. Maar goed, toch een paar fijne plaatjes.

Drafje. Fijn beeld, hier is de schwung, die er steeds meer in komt naar mijn idee duidelijk te zien.
Afbeelding

Poging tot middendraf. Dit vind ze nog er moeilijk en mag wat actiever van achteruit, maar het begin is er!
Afbeelding

Fijn ontspannen beeld vind ik zelf
Afbeelding

Galopje met pianohanden
Afbeelding

Uitdraven lekker over 4 benen
Afbeelding

Het viel mij zelf op dat ik zo nu en dan wat last heb van pianohanden. Verder mogen mijn beugels zeker een gat langer en mag ik mijn schouder wat meer achterover houden. Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook verbetert als mijn beugels wat langer zijn.

Laat even een berichtje achter als je er toch bent!
Laatst bijgewerkt door tamtam op 01-05-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Re: Widora in het blauw@dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:12

ze begint weer op te knappen, en wat een mooie appeltjes krijgt ze Haha!

Binnenkort wedstrijden? Knipoog

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:17

We hebben zondag ons wedstrijddebuut, dus ik ben erg nieuwsgierig hoe ze zich zal gedragen.

Taarislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:24

Super leuke foto's Tam! jullie gaan echt met sprongen vooruit! ik ben benieuwd naar zondag Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:27

Leuke foto's van Widora en jou.
Gaat vast wel goed komen zondag.

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:30

Leuk, eindelijk foto's van jullie. En in het midden van de foto. Knipoog
Je geeft zelf al de dingen aan waar je aan kan werken. Verder zo lekker door gaan, komt wel goed met jullie. Lachen

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:34

Leuk paardje Lachen
Ik krijg alleen heel erg het idee dat je er echt opzit als een stoel, dus een beetje té relaxed! Knipoog
Maar veel plezier nog met haar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:40

Dat werd tijd Tamara! Maar het ziet er lekker relax uit hoor! Wid knapt mooi op!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:43

Wat mij opvalt is dat ze met de staart lijkt te zwiepen. Misschien verzet? Wel een prachtig paardje.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:54

Ziet er netjes uit hoor, komt helemaal goed met jullie zo te zien,
en veel succes met jullie debuut! Ja

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:32

Hehe eindelijk Tong uitsteken Ziet er netjes uit, veel succes zondag! Komt vast helemaal goed.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:35

Hey daar is Widora weer! Ziet er netjes uit Tamara!!
Heel veel succes zondag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:28

Leuk dier, ik hou van schimmels Haha!
Van mij zou ze wat meer bij elkaar mogen lopen, het oogt nu nog wel erg vrijblijvend voor een paard wat bijna gestart gaat worden (is het een KWPN en vijf jaar, of is het een ander stamboek?)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:36

Gaaf Widje Haha!
Ziet er goed uit zeg!
heeel veel succes zondag Haha!:(:)

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:54

komt zeker goed met jullie zondag.

Ziet er allemaal goed uit hoor.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:58

Jaaa, eindelijk foto's!! Wid ziet er super uit en het rijden ziet er ook fijn uit. Ben heel erg benieuwd naar zaterdag in het echie Knipoog

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:38

Urielle schreef:
Van mij zou ze wat meer bij elkaar mogen lopen, het oogt nu nog wel erg vrijblijvend voor een paard wat bijna gestart gaat worden

Er is nog best hier en daar commentaar te leveren op wat de foto's laten zien, maar de opmerking 'erg vrijblijvend' vind ik niet gepast. Volgens mij staat er over de dressuur dit in de reglementen van de KNHS;

HOOFDSTUK 1 - DE DRESSUUR
Artikel 100 - Doel en algemene principes
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door
een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel,
ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen
elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
– de ontspanning
– de aanleuning
– de impuls
– het recht gericht zijn van het paard
– de verzameling
Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem
wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan
zijn ruiter.

Het is juist heel fijn wanneer iemand zijn paard 'vrijblijvend' rijd en niet in de krul trekt omdat dat zo belangrijk zou zijn!

Maar goed, hier gaat dit topic niet over. Het commentaar op de foto's heeft de TS zelf al merendeel gegeven.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:30

Dank jullie wel allemaal voor de leuke reacties!

@Urielle: Widora is inderdaad 5. Ze staat echter niet meer ingeschreven bij het KWPN, maar bij het NRPS, maar dat terzijde. Moet eerlijk zeggen dat ik je opmerking over het feit dat het er vrijblijvend uitziet graag opvat als een compliment.
Sommigen zien een vijfjarige nu eenmaal graag al schouderbinnenwaarts en weet ik allemaal wat niet meer doen. Ik heb er juist heel bewust voor gekozen de tijd te nemen met Widora en die tijd heeft ze naar mening ook nodig.
Het echte bij elkaar rijden komt vanzelf wel. In de B en de L zie ik graag een paard wat op eigen benen kan en wil lopen zonder gesjor en getrap. Denk dat we daar redelijk in slagen en met het vorderen van de training komt het bij elkaar rijden dan vanzelf.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:40

jaaa daar hebben we widora weer!
Ziet er netjes uit hoor! Commentaar geef je zelf al.
Veel succes zondag!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:52

Tamtam stuurde mij een PB met het verzoek om mijn eerdere post nog even toe te lichten. Dat doe ik graag, omdat ik mijn post opbouwend heb geplaatst, en niet afbrekend zoals hij schijnt opgevat te worden.

Ik zie hier een fijne combinatie, ontspanning en takt zeker aanwezig, geen commentaar. Ik vind de combinatie nog wel heel pril aandoen, daarom mijn vraag of het inderdaad een vijfjarige was. De aanleuning ziet er op de foto's veelbelovend uit, het paard zakt op een aantal foto's fijn naar de hand toe. Op andere foto's is het iets moeilijker te beoordelen maar ik ga gezien de ontspanning die het geheel uitstraalt ervan uit dat het paard inderdaad vertrouwen heeft in de ruiterhand en er netjes inzakt. Wat ik nog mis in dit beeld is een stukje impuls. Ik denk nl. dat als het paard iets actiever gereden wordt (of meer geschakeld en daarmee sterker gemaakt?) dat het beeld er al vanzelf actiever en geslotener uit gaat zien, de merrie zal dan iets minder in de hand duiken en op de voorhand vallen. Ik doel dus in het geheel niet op in de krul trekken en of het dier sb, travers of appuyementen loopt boeit me ook niet zoveel, het is B en geen M of Z. Lachen De galopfoto vind ik al een eind meer in de richting van het beeld dat ik ook zoek in het drafwerk.
Dus om B te starten zou ik je merrie iets meer aan haar broek zitten, van achteruit Knipoog

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:17

Urielle schreef:
Tamtam stuurde mij een PB met het verzoek om mijn eerdere post nog even toe te lichten. Dat doe ik graag, omdat ik mijn post opbouwend heb geplaatst, en niet afbrekend zoals hij schijnt opgevat te worden.

Ik zie hier een fijne combinatie, ontspanning en takt zeker aanwezig, geen commentaar. Ik vind de combinatie nog wel heel pril aandoen, daarom mijn vraag of het inderdaad een vijfjarige was. De aanleuning ziet er op de foto's veelbelovend uit, het paard zakt op een aantal foto's fijn naar de hand toe. Op andere foto's is het iets moeilijker te beoordelen maar ik ga gezien de ontspanning die het geheel uitstraalt ervan uit dat het paard inderdaad vertrouwen heeft in de ruiterhand en er netjes inzakt. Wat ik nog mis in dit beeld is een stukje impuls. Ik denk nl. dat als het paard iets actiever gereden wordt (of meer geschakeld en daarmee sterker gemaakt?) dat het beeld er al vanzelf actiever en geslotener uit gaat zien, de merrie zal dan iets minder in de hand duiken en op de voorhand vallen. Ik doel dus in het geheel niet op in de krul trekken en of het dier sb, travers of appuyementen loopt boeit me ook niet zoveel, het is B en geen M of Z. Lachen De galopfoto vind ik al een eind meer in de richting van het beeld dat ik ook zoek in het drafwerk.
Dus om B te starten zou ik je merrie iets meer aan haar broek zitten, van achteruit Knipoog

Dank je voor de verduidelijking. Zo zie je maar dat dingen in schrift anders kunnen overkomen dan ze bedoeld zijn.
Ik zal ook nog wat verdere uitleg geven. Het klopt inderdaad dat Widora (en wij als combinatie) nog wat pril zijn. Ik heb Widora inmiddels bijna 5 maanden geleden gekocht. Buiten het feit dat ze een laatbloeier is, is zij in iets meer dan een jaar tijd 4 maal van eigenaar gewisseld. Ik denk dat ik niemand hoef uit te leggen dat dat veel stress met zich meebrengt (met alle gevolgen van dien), daarnaast was Widora naar mijn zin veel te mager. Daarom zijn we rustig aan begonnen met een paar keer per week rustig een minuut of 20 tot een half uur rijden, genoeg voer en vooral lekker spelen. Het belangrijkste vond ik dat ze me leerde vertrouwen en we samen een band opbouwden.
Sinds kort hebben we het dressuurwerk wat serieuzer opgepakt. Ze geeft zelf heel duidelijk aan wanneer het haar teveel wordt, dus die grens respecteren we ook, maar nu lijkt dat te kunnen.

Grappig trouwens dat jij de galopfoto meer in de richting vindt. Widora loopt graag in een houdinkje bovenin, dus ik ben juist heel blij dat ze mijn hand voorwaarts-neerwaarts begint op te zoeken. Ik ben het absoluut met je eens dat ze nog een stuk meer van achteruit mag gaan lopen. We zijn hier druk mee bezig, inderdaad -zoals je al zei- door veel te schakelen en met mijn been naar mijn hand toe te blijven rijden. Dit soort dingen zijn natuurlijk niet 1-2-3 voor elkaar, maar leuk om te zien dat je eigenlijk mijn eigen idee en gevoel bevestigt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:24

Dat verklaart idd heel veel. Ik vind haar fysiek niet slecht ontwikkeld qua groei maar ze komt heel jeugdig over. Ja Daarom was het van de foto's af moeilijk om te beoordelen of ze gewoon een achterstand heeft in opleiding (en dus kracht en bespiering en balans en...) of dat ze het in feite wel kan, maar door jou hier te weinig aan het werk gezet werd.

Aanleuningsmisinterpretatie is makkelijk te verklaren: bijna alle foto's die je plaatst zakt ze naar je hand, wat duikerig en op de voorhand soms. Omdat dat natuurlijk het stukje is waar je naartoe aan het rijden bent. Op de kijker komt het dan over dat ze in de regel juist zo loopt en moeilijker opwaarts te rijden is. En dan keek ik ook gelijk door naar haar achterbeen, waar ze dus door verhuizing en steeds wisselende eigenaren etc. nog niet zo sterk in is Knipoog

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:31

Ziet er toch netjes uit! Leuk om Widora nu onder jou te zien!
Veel succes zondag!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:47

Leuk paard heb je Lachen

Maar had je eerst niet het paard van Anouk?

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:14

Steffie89 schreef:
Leuk paard heb je Lachen

Maar had je eerst niet het paard van Anouk?

Klopt (Velvet staat ook nog in mijn avatar), haar heb ik jammer genoeg eind vorig haar in moeten laten slapen. Daarna heb ik Widora gekocht.