Elke dag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angie12

Elke dag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:59

Ik vroeg me af, rijden jullie elke dag op jullie paard ? (eigen of verzorgpaard dan wel)
En is dat dan wel nodig om elke dag te rijden?
En hoeveel uur op de dag rijden jullie dan zoal ?
Moet er meer of minder op een jonger paard van ong 3, 4 jaar gereden worden ?

EstherMe

Re: Elke dag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:01

Ik rijd niet elke dag. Mijn e-pony wordt over 2 weken 4. Ik longeer hem 2 of 3 keer in de week. Ook rijd ik hem 2 of 3 keer in de week. Als ik dus 3 keer rijd, longeer ik 2 keer of andersom. Verder heeft hij 2 rustdagen. Soms wandel ik met hem, de andere keer doe ik helemaal niks. Hij staat overdag lekker in de paddock, dus hij kan lekker spelen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:04

Als het kan rijd ik elke dag Ja
Op maandag t/m zaterdag eigenlijk altijd wel, zondag of het bos in, of longeren of gewoon een dagje rust. Mijn paard is nu 6, dus die kan dat makkelijk hebben. Mijn pony is 15, maar daar kan ik nu niet op ivm rugproblemen, dus die longeer ik zo veel mogelijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:05

ik rij niet elke dag geen tijd, geen zin. Ik vind íedere dag rijden voor elk paard te veel. een dagje vrij, een dagje longeren hoort zeker bij de afwisseling. En helemaal voor jonge paarden (<5-6) is het te veel.

Er is toch zo'n 'regel' 3x per week 30 minuten voor een 3 jarige, 4x per week 40 minuten voor een 4 jarige, 5x per week 50 minuten voor een 5 jarige. Etc. (met de beperkingen dat > 1uur bést lang is, buitenritten daargelaten, en dat je week maar 7 dagen heeft)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:08

Dus als ik een paard van 12 heb kan ik 120 min rijden. Nagelbijten / Gniffelen

Nee geintje Huilen van het lachen

Ik rijd ook niet iedere dag.. Zoiezo vind ik dat een 'volwassen' paard 1 a 2 dagen rust moeten hebben.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:08

Heb nog nooit van die regel gehoord eigenlijk Clown Wist niet eens dat die er was.
Maar een 6 jarige kan dus makkelijk 6 x per week 60 min. lopen? Afgewisseld met longeren uiteraard (of bos of rust).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:10

Ashley__ schreef:
Heb nog nooit van die regel gehoord eigenlijk Clown Wist niet eens dat die er was.
Maar een 6 jarige kan dus makkelijk 6 x per week 60 min. lopen? Afgewisseld met longeren uiteraard (of bos of rust).

ik las het laatst. het sloeg dus ook op de traing van jonge paarden, en het lijkt mij een goede leidraad Ja Na de 6 houdt het een beetje op denk ik Tong uitsteken 6 dagen 60 minuten lijkt mij wel de max eigenlijk.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:12

Ik doe wel meer met mijn (nu nog 3 jarige) 4 jarige. Maar het gaat niet om de tijdsduur, maar het gaat er bij hem om dat hij geestelijk aan het werk is! (als ik hem niet aan het werk zet, gaat hij zich vervelend en wordt hij irritant, drammerig en druk hihi) Als ik zelf rijd, rijd ik soms maar 20 a 30 minuten. Als het goed gaat stop ik. Met les meestel 3 kwartier a een uur, maar dat is 1, hooguit 2 keer per week.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:17

Ik rij ook niet iedere dag. Jij hebt toch ook vrij van school?
Ik rij meestal tussen de 20 en 50 minuten. Als pony echt aan het klieren is wil ik nog wel eens één uur trainen maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Longeren, buitenrit etc reken ik ook als 'werkdag'. Heeft mijn pony een rustdag staat hij dus de hele dag in de paddock/op het land. En wordt er alleen gepoetst en gekroelt. Lachen

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:20

zo reken ik ook een rustdag! Hooguit even een kwartiertje wandelen over de weg ofzo en poetsen, maar voor de rest niks.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:26

Ik rijd 6-7 dagen meestal 6 en dan een dag je rust, gewoon lekker in de wei spelen hij is net 7 (29 april) maar pas op zijn 5de ingereden we rijden ong. 4 keer in de week dressuur (of springen) ong. 50-60 min. verder doen we buitenritjes die op een behoorlijk hoog tempo liggen Tong uitsteken

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:31

ik rij niet elke dag, ik vind afwisseling erg belangrijk, dus dan rijden, dan longeren, dan losgooien... stukje stappen in het bos ofzo, maar ik rij zeker niet elke dag!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:30

Ik rijd veel maar niet elke dag. Soms ga ik naar het bos, soms rij ik buiten, soms binnen, soms longeer ik haar, soms gooi ik haar los en soms ga ik stappen op het erf. En regelmatig een rustdag op de wei geven is helemaal goed. Mijn pony is nog jong (6 jaar) dus veel afwisseling en veel op de wei met vriendjes doet haar echt goed.

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:06

Ik heb een verzorgpaard voor 1 keer in de week, en hem rijd ik wel altijd eigenlijk. Behalve als het heel slecht weer is, dan longeer ik hem, gooi ik hem los of ga ik met hem wandelen. Maar voor de rest rijd ik wel altijd.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:10

Ligt er aan waar ik zin in heb.
Ik heb een lease paard en dat doe ik samen met mijn beste vriendin.
Paard heeft energie voor 10 dus kan makkelijk de hele week opgereden worden. Ja
Maar dat doe ik niet omdat ik het wel lekker vind beetje afwisseling.
Maar goed zou makkelijk kunnen. Ja

En als me vriendin sochtends gaat en ik heb savonds ook nog zin kan het makkelijk. Ja
Alleen zal ik er dan niet weer helemaal actief rijden zo als ik normaal doe.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:14

Mijn paard is 6 jaar en ik rij heel afwisselend!
Dressuur-longeren-soms met pessoa-bosrit maken.
Ik rij ongeveer 3-4 dagen per week.
Als ik zelf rij, rij ik ong. 30-40min. en als ik les heb 60min.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:31

Ik rij absolut niet elke dag! inverband dat ik aan een drukke weg woon en als ik ga rijden 'swinters in een bak rijden maar daarvoor moet ik over de weg dus rij ik meetsal zaterdag en zondag daarnaast loopt ze zo ruim 12 uur buiten met een weidemaatje Knipoog
Maar ook nog 2 dagen in de week longeren zou haar goed doen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:43

Ik rijd niet elke dag. Mijn pony is 8 jaar en ik rijd 3 á 4x per week in de bak, 1 á 2x per week buiten, een keertje longeren en een rustdag.
Rustdag houd in de zomer in: wandelen en verder de hele dag op het land. Later in het seizoen dag en nacht op het land.

Rustdag in de winter is wandelen en in de paddock, eventueel nog wat grazen aan de hand als dat mogelijk is.

Ik houd het afwisselend voor hem zoveel mogelijk, rijd ook dressuur en endurancewedstrijden en af en toe springt er eens iemand met hem. Ik zelf durf niet zo goed te springen.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:45

ik rij wel elke dag krijgt ze conditie maar in train nu niet zo heel hard meer omdat ze ook ouder word

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:21

Het verschilt bij mij wel eens. Het ligt er voornamelijk aan hoe druk ik het met school heb (en vooral in deze laatste periode heb ik ontzettend veel te doen).
Meestal rijd ik zo'n 3-4 x en dan is het 2-3 dressuur/springen en 1-2 keer (ligt eraan hoe vaak ik op de weide heb gereden) het bos in. Verder longeer ik nog een dag. En dan 2 rustdagen. Die ik dan lekker kan gebruiken voor het bijwerken van mijn school. Ze staat overigens wel de hele dag op de wei.
Maar nu ik mijn voet gekneusd heb, staat ze de hele week op de wei, maar dat zijn uitzonderingen.

Ze is 9 jaar, maar echt iedere dag rijden hoeft van mij niet. Zo'n rustdag doet haar altijd wel goed!
Het enigste wat ik dan doe is haar verzorgen, een blokje om gaan/wandelen en weer terug de wei in!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:22

5 á 6 dagen in de week rijden, 1 á 2 dagen per week vrijheidsdressuur/longeren/losgooien Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:51

Ik rijd over het algemeen niet elke dag, en zeker niet op mijn nieuwe pony (is pas 3 dus dat wordt heel langzaam opbouwen, 3x in de week en dan minuutje of 20) maar zelfs op Sharon reed ik niet elke dag- zelfs niet als ik vakantie had. Ze had standaard 1 dag in de week vrij en meestal zelfs 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:55

Angie12 schreef:
Ik vroeg me af, rijden jullie elke dag op jullie paard ? (eigen of verzorgpaard dan wel)
En is dat dan wel nodig om elke dag te rijden?
En hoeveel uur op de dag rijden jullie dan zoal ?
Moet er meer of minder op een jonger paard van ong 3, 4 jaar gereden worden ?

Ik rij normaal gesproken niet elke dag.
Nu ivm het opbouwen na blessure, moeten we op advies van de fysio elke dag wel rijden.

Ik vind het niet nodig om elke dag een pony/paard te berijden, een dagje vrij kan écht geen kwaad, beter juist. Ja
Zorg dan wel dat je paard/pony even naar buiten kan.

En op een jong paard, moet (uiteraard) minder gereden worden dan een ouder paard/pony.
Deze paarden moeten nog zoveel leren, en alles moet nog opgebouwt worden.
Zijn nog niks/amper iets gewend..

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:58

ik rij meestal elke dag, behalve zaterdag.
en als ik zondags wedstrijd heb gehad, heeft die op maandag ook vrij.
meestal rij ik hem ongeveer 3 kwartier.
en heb 2x in de week les van een uur

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:01

Het ligt er maar net aan hoe ik met mn schoolwerk zit. Meestal rijd ik Zita zo'n 3-4 keer per week dressuurmatig, 1-2 keer naar buiten en een dag vrij. Benisero rijd ik op dit moment meer in de bak omdat we komend weekend twee wedstrijden hebben. Maar normaalgesproken heeft hij hetzelfde schema als Zita, met als verschil een training meer ipv buitenrit. Wel heeft hij vaak een extra dag vrij, omdat hij harder moet werken dan Zita Knipoog