) is sinds april vorig jaar mijn bijrijdpaard. In principe 1x in de week en waar nodig vaker. In het begin (en nu nog steeds wel) was ik er wel onzeker over of ze wel bij mij zou passen. Ik ben nou eenmaal niet de slankste (ziekte waardoor mijn achterwerk en bovenbenen sneller groeien dan de rest
), en Ramona is wél een slank paard. Eigenaar vond het het proberen waard en Ramona heeft er blijkbaar geen last van. Helaas voor mij heeft de eigenaar van paard heeft een vriendje gevonden en gaat verhuizen. Uiteraard (maar helaas voor mij) gaat paard mee. Het is niet de wereld uit, maar wel te ver om elke keer heen en weer te reizen. Kortom, vanaf zondag ben ik enigszins bijrijdpaardloos...
Agnes (Kimble @ bokt) was zo aardig om afgelopen zondag wat rijfoto's te maken. Want de laatste die ik had waren van vorig jaar

En ja, dat is dan best weer confronterend.
Genoeg puntjes om aan te werken!! Helaas gaat dat met dit paard niet meer lukken

Genoeg verteld. Hier de foto's! Commentaar is welkom, mits onderbouwd uiteraard.
1.
Eerst even instappen. Wat lager ingesteld. Ze loopt hier fijn ontspannen over de rug. Achterbeen er netjes bij.

2.
Even checken wat dáár gebeurt.

(stalgenoot werd losgegooid in de paddock en dat is een goed excuus om je even aan het werk te onttrekken)

3. Nog wat lager instellen. Jammer genoeg neusje iets achter de loodlijn, maar verder wel een fijn beeld. Zeker als je je bedenkt dat ik haar pas de laatste weken zo kan instellen. Voorheen liep ze net wat hoger en kwam niet lekker over de rug met warm rijden.

4.
Actief draven. Nog steeds wat ronder ingesteld. Mijn binnenhand werkt wat streng in richting stelling naar binnen.

5.
Fijne actieve draf. Jammer dat ik wat voorover duikel

6.
Even terugrijden, goed op het achterbeen zetten.

7.
En weer pasje voorwaarts. Hals wat hoger, neus mooi op de loodlijn.

8.
Galopje links. Galop is voor mij haar moeilijkste gang. Ze is zoiezo lastig om uit te zitten. Links heeft ze ontzettend veel kracht en ik ben er minder sterk op. Dus dat gaat een paar passen goed en dan wordt het moeilijk haar bij me te houden en haar constant te rijden. Mijn armen en benen leiden soms ook wat een eigen leven

9.
Rechtsom gaat wat makkelijker, maar nog niet zoals ik zou willen. Het blijft een moeilijke gang voor mij...

10.
Na de galop gaan we wat hoger ingesteld verder en iets meer verzameld. Dat is lastig, dus moet je soms een excuus zoeken om je passen iets te verlengen, je rug wat weg te drukken en vooral naar je omgeving te kijken

11.
Gelukkig is dat maar even en kunnen we weer verder.
Hier een pasje wijken. Leuk om te zien dat mijn houding hierin verbeterd is. Voorheen zat ik scheef

12.
Poging tot wat meer strekken.

Strekken gaat goed, maar achter wordt er wat vergeten. Daarbij wordt ze altijd erg enthousiast en is ze niet altijd makkelijk te controleren

13.
Weer terug naar de verzameling en een stukje travers. Zit ik bij het wijken mooi recht, is dat hier toch wat minder. Paard loopt wel mooi. Achterbeen er goed onder en netjes op 4 sporen.

14.
En toen waren we klaar

15.
Nog even poseren

Agnes: super bedankt voor de foto's!
Birgit: voor als je dit leest, super bedankt voor de leuke tijd met jou en je paard!
.
Maar daar heb je jammergenoeg niets meer aan nu.
. Ik vind je ook niet storend tonen op Ramona
. Misschien kun je nog af en toe langs voor een ritje?