Heethoofd onder mijn kont!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Heethoofd onder mijn kont!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:47

Ik heb dus een heethoofd onder mijn kont Clown

Tibor is een 6 jarige ruin, kan geweldig lopen alleen is het nogal een heethoofd. In stap en draf is het nog niet zo erg. Ik rijdt weinig lange lijnen, veel overgangen, veel tempowisselingen enzovoorts. Alleen als je één keer hebt gelongeerd gaat er een knop in hem om. Hij wil alleen maar meer en steeds harder. Tja niet echt handig dus. Hij is ook verschrikkelijk moeilijk om terug te nemen. Stem of zithulp helpt dan ook niet meer. Hij heeft nu een martingaal om, die volgens mij ook niet echt werkt en hij heeft een speciaal bit dat als hij gaat trekken een stang wordt. Hier rent hij dus gewoon doorheen.

Ik ben dus ten einde raad en ik wilde hem het liefste met een normaal bit gaan rijden en zonder hulpteugels en al die dingen. Alleen hoe? Ik weet niet meer waar ik moet beginnen. Wie heeft er tips voor mij om deze heethoofd een beetje in te dimmen?

NicoleKelos

Re: Heethoofd onder mijn kont!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:57

Het eerste wat in me opkomt is laten lopen aan de longeerlijn.... tot ie moe is...... en dan nog even door laten gaan. Meestal is de lol er dan wel af. Onder het zadel kan ook mits je het onder controle kan houden.
Als het tempo omhoog gaat een cirkeltje rijden, weer rechtdoor en dan herhalen tot rechtdoor ook in het juiste tempo gaat wil ook wel helpen.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:00

Ja het lijkt of deze jongeman nooit moe wordt. Maar idd ik ga het proberen. Gistere had ik hem een half uur van te voren gelongeerd. Daarna uurtje op stal laten staan en toen een uur gereden. Nog steeds een heethoofd. Moet ik dan na het longeren meteen rijden. Dat hij geen adempauze krijgt?

IK ga wat doen met je tips!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:09

Ik rij een merrie van ongeveer het zelfde soort! Zij wordt zo onwijs heet zodra we hebben gegallopeerd (en met springen)! Ik probeer haar gewoon door te rijden net zolang ik ontspanning krijg van haar kant..en zorgen dat je bezig blijft, veel schijnovergangen..draf, bijna stap en weer weg! Blijven rijden!! En ik zou er na het longeren meteen op gaan als ik jou was!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:15

Een vraag van een totaal andere orde, maar wel relevant:
Hoe wordt dit paard gevoerd, staat hij veel buiten, hoe vaak en hoe intensief wordt hij gewerkt, is het een bloedkikker?

Ik heb ook zo'n paard wat zich pas overgeeft aan zijn vermoeidheid als hij op stal komt, daar kun je wel vier uur mee galopperen zonder dat hij minder fit gaat ogen en lopen.

Alleszins gelijk na het longeren erop en niet de kans geven op adem te komen. Maar veel bloedpaarden worden heter en drukker naar mate ze meer lopen. Daar is het meer een kwestie van voerbeleid en de hele dag de wei op en daarnaast veel bezig houden met rijden en ook gewoon echt met regelmaat werken, niet ineens twee dagen stilzetten en er dan weer op.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:16

Ik zou het na het longeren even proberen, rustig tempo = belonen en stoppen. Maar goed dit zijn opties voor een oplossing. Oorzaak opzoeken is misschien nog belangrijker, staat je paardje de hele dag binnen en heeft ie daarom zoveel energie? Buiten zetten met andere paarden kan ie ook lekker zijn energie kwijt. En hoe zit het met voer? misschien te energierijke brokken of te veel? Zomaar even wat me te binnen schiet, misschien zijn er mensen die hele andere ideeen hebben. Ik wens je in ieder geval succes. (ik heb zelf een litteken van zo'n heethoofd overgehouden, dus weet hoe je je voelt Knipoog )

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:19

Jeanine84 : Bedankt dan ga ik dat proberen.

Urielle : Hij staat altijd buiten. Omdat het te ver weg is kom ik alleen op zaterdag en wordt hij alleen op zaterdag gereden. Omdat het nu mei vakantie is kan ik vaker komen. En wat is een bloedkikker? Bloos Maar inderdaad je kan zolang galoperen als je wilt, hij geeft zich niet over. Na het longeren meteen erop zag ik ook niet zitten, maar een uurtje later erop lukt dus ook niet.. Dan is hij weer net zo energiek als voorheen, of zoals jij zegt geeft hij niet toe aan zijn vermoeidheid.

NicoleKelos : Ze staan dus altijd in de wei dus beweging zat. Ze krijgen in de zomer gras en in de winter mais en hooi.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:19

ow ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb ook een heethoofd! En van longeren wordt dat beest alleen heter, die kan uren doorgaan ... wat ik ook al gedaan heb ('k ging ook es wachten tot de lol eraf was - niet dus, loopt gewoon verder op adrenaline tot haar spieren overbelasten, en ze dus kreupel is!)

Bitten helpen zéker niet, wordt ze nog feller van ... nu rij ik met een gogue maar die aan een 2de teugel bevestigd is. Dus ze hangt niet 'vast'. Ik rij echt op ontspanning, probeer in draf langzamer licht te rijden, veel kleine stukjes ... en heb een tijdje geen galop gedaan.

Eigenlijk gaat het nu vrij goed ... maar als ze echt weer een vreselijke dag heeft, stop ik ermee. Raakt ze immers weer totaal opgefokt en gaat ze rennen, ben ik weer achteruit!

Werk er zelf al een jaar aan ...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:23

Ik vind het persoonlijk niet zo goed om zo een paard eerst te gaan longeren totdat hij zogezegd 'moe' wordt..
De echte heethoofden worden dan nog heter omdat ze nog meer kunnen rennen !
Volgens mij is het beter om er zelf rustig onder te blijven en overgangen te rijden.
Blijft hij heet geef hem dan even lange teugel en laat hem wat stappen, afkoelen.
Je kan idd een volte maken als hij teveel voorwaarts wordt en minder rechte lijnen rijden.
Het probleem wat ik dan weer heb met mijn paard; hij word niet heet als ik hem wat heter wil hebben Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:26

victorielove schreef:
Urielle : Hij staat altijd buiten. Omdat het te ver weg is kom ik alleen op zaterdag en wordt hij alleen op zaterdag gereden. Omdat het nu mei vakantie is kan ik vaker komen. En wat is een bloedkikker? Bloos Maar inderdaad je kan zolang galoperen als je wilt, hij geeft zich niet over. Na het longeren meteen erop zag ik ook niet zitten, maar een uurtje later erop lukt dus ook niet.. Dan is hij weer net zo energiek als voorheen, of zoals jij zegt geeft hij niet toe aan zijn vermoeidheid.

Een bloedkikker is een uitdrukking voor paarden die veel volbloed voeren Lachen

Eerlijk gezegd denk ik dat er maar erg weinig paarden zijn die kalm genoeg zijn om daar eens per week op te stappen hoor Lachen Ik zou in dat geval toch eens kijken naar mogelijkheden om het paard vaker te werken (stal dichterbij, iemand die het paard regelmatig voor je komt rijden of longeren?) zodat het zijn energie een beetje kwijt kan.
Zeker nu in het voorjaar, met het nieuwe gras, de hormonen en de voorjaarskriebels zijn de meeste paarden toch al drukker dan normaal.

@Myrano, mijn paard heeft het echt nodig om voor het rijden even stoom af te blazen aan de longe. Soms is het formaliteit en kan ik er zo op, de andere keer sta ik een uur te longeren, maar eerst moet de gekkigheid uit zijn kop, anders ben je een uur met hem aan het vechten. Laat hem dan eerst maar rennen, dan kunnen we daarna lekker ontspannen aan het werk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:29

Van rondjes rennen aan de lijn krijgen ze alleen maar een berg conditie en train je een paard niet echt, ik zou zijn energie nuttig gaan gebruiken, door grondwerk te gaan doen, je zegt dat je maar een keer in de week rijd en het is ook nog een erg jong paard, misschien snapt hij soms niet wat je bedoelt en gaat hij er daarom vandoor,heb je ook hulp ?? b.v les van iemand die je kan vertellen wat je goed en fout doet.
Ik zou gewoon proberen aan de hand er rust in te brengen en daar vanuit echt iets nuttigs gaan doen,inplaats van een half uur aan de lijn laten rond rennen en dan op stal en dan een uur rijden, zie daar niet het nut van in, denk dat als je een paar keer in de week 15 min kan trainen en met iets goeds kan afsluiten je veel verder komt.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:30

Ik ga gewoon al jullie tips uitproberen Tong uitsteken heb vrijwel niets te verliezen..

Urielle : Dat heb ik ook al voorgesteld, maar we hebben al heel veel problemen gehad met bijrijdster. Er is er een geweest die dacht dat ze onze merrie wel de bak rond kon slaan als ze niet begreep wat ze nou wilde. Dus dat doen we niet meer uit angst voor wie we nu weer krijgen. Een bekende die genoeg tijd heeft ken ik eigelijk niet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:40

midgie schreef:
Van rondjes rennen aan de lijn krijgen ze alleen maar een berg conditie en train je een paard niet echt, ik zou zijn energie nuttig gaan gebruiken, door grondwerk te gaan doen, je zegt dat je maar een keer in de week rijd en het is ook nog een erg jong paard, misschien snapt hij soms niet wat je bedoelt en gaat hij er daarom vandoor,heb je ook hulp ?? b.v les van iemand die je kan vertellen wat je goed en fout doet.
Ik zou gewoon proberen aan de hand er rust in te brengen en daar vanuit echt iets nuttigs gaan doen,inplaats van een half uur aan de lijn laten rond rennen en dan op stal en dan een uur rijden, zie daar niet het nut van in, denk dat als je een paar keer in de week 15 min kan trainen en met iets goeds kan afsluiten je veel verder komt.

Een zesjarige is geen jong paard meer, kom op. Zo een moet zich gewoon netjes kunnen gedragen, zonder fratsen, maar wel zijn energie kwijt kunnen natuurlijk. Mijn paard is op de wei ook een lamme tak, die moet je aan de lijn pakken en dan moet al zijn energie eruit, op de wei staat hij alleen wat voor zich uit te kijken. Tuurlijk krijgt hij een berg conditie ervan, maar het gaat erom dat een paard niet zo opgeschroefd van zijn overmaat aan energie het werk in moet dat je een uur tegen zijn gekkigheid moet vechten. Doe alleen een paar keer in de week een kwartiertje grondwerk met mijn paard en ik garandeer je dat je er over vier dagen naast ligt omdat hij simpelweg met zijn energie geen blijf weet. Ik lag vandaag weer, na twee dagen niet werken en eigenwijs niet willen longeren van te voren....

Victorielove, ik kan me heel goed voorstellen dat je het dan moeilijk vindt om weer een nieuwe verzorgster te zoeken. Maar imo is het naar het paard ook niet eerlijk om hem eens in de week te willen rijden en dan te verwachten dat hij luistert en braaf is, desnoods met alle hulpmiddelen eraan. Misschien kun je toch nog eens goed rondvragen voor iemand? Het paard kan niet dichterbij gestald, zodat je zelf kunt komen werken?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:55

Urielle, dat is natuurlijk bij ieder paard anders.
Het is zeker zo dat als je een paard hebt wat erg fris is, hij eerst zijn frissigheid moet kwijt zijn alvorens je er echt mee aant werk kan.
De mijne is bv een speelvogel in't begin. Hij moet eerst even rondkijken en soms 'schrikken' alvorens hij aant werk gaat en hij zijn concentratie op zijn werk richt.
Maar ik heb ook héél even (6 weken maar) een super hete merrie gehad. Als ik haar liet 'lopen' werd het een kanon !
Het hangt er dus ook vanaf wat je onder heet verstaat en welk karakter ze hebben. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:17

Dat is zeker waar, maar zo te horen kan het paardje in dit geval haar energie gewoon niet kwijt, want staat de hele dag op de wei te niksen Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:54

6 jaar vind ik best nog jong, zeker als je niet geleerd hebt hoe of wat en denk dat dat bij dit paard wel het geval is, zou het niet gewoon vluchtgedrag zijn??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:33

midgie schreef:
6 jaar vind ik best nog jong, zeker als je niet geleerd hebt hoe of wat en denk dat dat bij dit paard wel het geval is, zou het niet gewoon vluchtgedrag zijn??

Het is ook best jong, maar ik bedoel maar: de meeste paarden zijn al wel 2 of 3 jaar onder het zadel, de puberteit is voorbij en ze zijn ook een eind uitgegroeid. Fysiek en mentaal is het toch wat anders dan een driejarige natuurlijk. Hoe het paard opgevoed is en gereden wordt, dat is een vraagteken.

Vluchtgedrag durf ik zo niet te beoordelen.
Het kan gewoon een heftig paard zijn met overmaat aan energie.
Het kan een angstig paard zijn dat idd vlucht.
Het kan ook een paard zijn (wellicht al druk of angstig van zichzelf) die vol tegen de martingaal en de druk van het bit ingaat.

Daarvoor zouden we het paard moeten zien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:42

Ja dat is waar , we zouden het paard moeten zien, ga kje mee kijken;-)

Ik denk ik alle 3 gevallen die je opnoemt het niet de schuld van het paard is, een heftig paard kun je leren zich te beheerse met de juiste leiding, een angstig paard moet je ook een goede en eerlijke leider voor zijn en ja als je niet geleerd hebt om voor druk te wijken ga je zeker tegen al die hulp middelen in, en bij fout gebruik van het bit helemaal geef het paard eigenlijk geen ongelijk dat hij dan dit gedrag vertoont, maar wat je zegt het paard moeten we zien en dan is er zeker een vriendelijke passende oplossing voor.
Vind het jammer dat er gesproken word over een normaal bit , wat is een normaal bit er zijn geen normalen bitten er moeten normalen handen zijn .

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:07

Tja ik heb ook zo een rondlopen en ik heb hem al 5 jaar. Ik had een lange adem nodig voordat ik een beetje goed met hem de baan door kon, maar nu nog is hij soms heet na het galloperen. Stap en draf heb ik redelijk onder controle, de eerste keer galloperen gaat ook wel maar na die eerste keer wil hij de hele tijd weer aan galloperen. Overigens is mijn meneertje al 15 en had het bij hem niks met jong zijn te maken.
Wat hielp bij ons was vooral vanuit de ontspanning werken, niet té veel overgangen maken, daar wordt hij alleen maar heter van , maar als je een overgang maakt volledig op je zit en nooit in zijn mond zitten. Niet kwaad worden, dan wordt het alleen maar erger (ik heb heel wat geleerd over zelfbeheersing in de eerste periode Knipoog ) en zelf echt ontspannen.
Loopt je paard wel aan de teugel? Wat bij mij hielp was om hem heel laag en lang te rijden en goed zijn rugspieren te laten gebruiken. Van daar uit ging hij wel langzamer, omdat het wel heel moeilijk is om en over de rug te blijven lopen en heel hard te gaan, en uiteindelijk naar de ontspanning.
Hoe is de bespiering op de rug? Mijn paard had heel weinig bespiering op de rug en drukte constant zijn rug weg.
Op dit moment longeer ik hem ook met pessoa om de rugspieren weer te laten ontwikkelen. Hij heeft een blessure gehad en hij loopt nu weer veel slechter omdat hij een tijd heeft stil gestaan en de bespiering een stuk minder is geworden.
Mijn paard blijft 'heet' maar ik kan het nu omzetten naar activiteit in de achterhand. We blijven goede en slechte dagen houden, wanneer ik gespannen ben kan ik hem net zo goed laten staan, hij voelt mijn stemming haarfijn aan en werkt dan niet echt mee Haha!

Heel veel succes.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:12

Bouw meer rust in je training. 5 minuten werken, 5 minuten stilstaan. En dat stilstaan zal nog het moeilijkste voor hem zijn vermoed ik? Begin dan met 2 seconde ontspannen stilstaan en weer vertrekken, en bouw die 2 seconde rustig uit. Hij wil graag lopen, ok, hij mag lopen, maar enkel als hij eerst een door jou bepaalde tijdsduur heeft stilgestaan. Het mogen lopen is dan de beloning voor het stilstaan, zijn zelfbeheersing. Leer hem zijn adrenaline te controleren.

Blijf zelf rustig, blijf ademen, en nogmaals: haal regelmatig de druk van de ketel door gewoon stil te staan. Hij gaat dat moeten leren, maar het is heel effectief!

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:20

Ik denk dat 5 min voor een heethoofd erg veel is, denk dat je meer in het begin met secondes kan werken, want als je 5 min aan het vechten ben een heethoofd stil te laten staan dan win je niets, stapje voor stapje lijkt me meer logisch.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:38

@ Midgie: Ik schrijf toch ook dat je begint met 2 seconde en dat uitbouwt?? Door dat in kleine stapjes te doen, en het paard te belonen met wat hij graag wil - bewegen - breng je rust in het paard.

@TS: als hij stilstaat geef je meer ruimte aan de teugel. Is ie weg, weer stilzetten, etc Zodat hij leert ook met een losse(re) teugel stil te staan, en niet alleen omdat je hem tegenhoudt.

Is hij nagefelijk op bit en beenhulpen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:59

@Animal: sorry had even die 2 sec niet zien staan.
Hij rent door het bit heen schrijft ze, ik zou als ik haar was eens gewoon zonder bit proberen, en eerst eens goed op stem beleren en veel met dubbelen lijnen gaan werken , ook zonder bit in, zodat ze het bit puur als verfijning kan gaan gebruiken straks.,

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:07

Dankjewel voor de tips.
Jullie mogen komen kijken hoor Tong uitsteken Hahaha.
Hij word niet met een normaal bit gereden, wat ik al heb gezegt, maar een bit die veranderd in een stang als hij gaat trekken. Ik merk zelf dat als hij veel te snel gaat dat ik ga hangen aan de teugels omdati k hem met mijn zit of stem niet terug krijg. Ik weet dat dit niet goed is maar het is echt zo'n reactie..

Hij loopt aardig goed nagefelijk alleen iets te hoog. Heb ook geen idee hoe ik hem lager krijg.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:09

Tja, met een heethoofd neem ik andere maatregelen.
Een heethoofd heeft véél energie en kan hij deze niet kwijt dan worden ze narrig.
Véél en vaak laten werken. Juist veel en vaak laten galloperen en zeer weinig tempowisselingen.
Daar worden ze alleen maar heter van. De tempowisselingen komen pas als hij zijn energie beter weet te gebruiken. De eerste keren zul je waarschijnlijk 20 minuten als een dolle door de bak vliegen, maarja, dat hoort erbij. Weet je paard eenmaal dat hij mág galloperen, lang en vaak, dan neemt de drang juist af. Worden ze rustiger, beter beheersbaar en dan komt de tijd voor de tempowisselingen pas. Hij moet moet vergeten dat hij niet mag galloperen (dan wil hij juist zo graag) hij dient te leren dat hij MOET galloperen, wanneer jij het wilt, zolang jij het wilt en op de manier waarop jij het wilt.

Laat hem de eerste keren galloperen zolang als hij het nodig vindt ( kan soms echt 20 minuten zijn). Valt hij dan uiteindelijk terug in tempo/draf dan geef JIJ been bij en laat hem nog 3 rondjes galloperen.
Jij hebt dan bepaald, jij had het laatste woord, jij hebt uiteindelijk gewonnen. Je zal zien na een paar keer gallopeert hij niet meer zo heftig, de lol is er vanaf en de tijd van het echte trainingswerk kan beginnen. Succes!