Jong paard, fel tegen de hand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Jong paard, fel tegen de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:46

Hallo allemaal,

Een jong paard dat ik aan het rijden ben voor iemand blijft steeds hetzelfde probleem vertonen.

Ik heb het dier zadelmak gemaakt op drie jaar. Ondertussen, een dik halfjaar verder, is het probleem dat ik in de titel van het topic vermeld sterk verergerd.

In het begin nam het paard best goed aan. Het paard liep reeds snel met aanleuning, maar nooit niet lang. Ongeveer 10m, vervolgens kwam het paard tegen de hand in.
Dat ging dan gepaard met een sterke krachtontwikkeling van het paard vanuit zijn mond tegen mijn hand in. Het paard maakt de hals zo lang mogelijk, en probeert de neus richting de lucht te sturen...

In begin heb ik er niet meteen veel erg in gehad. Het paard is dan ook pas onder het zadel. Toch bleef het probleem aanhouden.

ik heb ondertussen al enkele stappen uitgeprobeerd waardoor enkele dingen misschien zijn uit te sluiten.

1. De eigenaren hebben het paard volledig laten keuren, en het paard is 100% gezond bevonden.
2. De DA is later nog eens teruggekomen om de mond nog eens grondig te onderzoeken. Niets mis in de mond.
Ik heb het paard toen voorgereden om te laten zien wat er gebeurde. De DA meldde dat het paard het bit niet aannam, en raadde aan om het paard via een rubberen bit gewend te laten worden aan het bit.
3. Lesgever raadde aan om een slof te gebruiken als begrenzing, ik zeg wel begrenzing... Ook dit bracht geen oplossing. Integendeel, het paard reageert hier zeer fel op.

Volgens de de DA heeft het paard gevoelige mondhoeken, en moet het paard echt gewend worden aan het bit. De DA raadt nu aan het paard gedurende 3 weken bijna alles met bit te laten doen, dus eigenlijk 24/24 u met bit op stal staan. Hierdoor zou het paard leren op het bit te kauwen, en het bit dus te aanvaarden.
Ik voeg eraan toe dat het paard tot nu toe niet schuimt op het bit.
De DA raadde ook aan het paard niet te rijden tijdens deze periode.

Hebben mensen hier op bokt hier ervaringen mee. Alle tips zijn natuurlijk welkom.

Alvast bedankt

Knipoog

Marigold

Re: Jong paard, fel tegen de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:49

wat zou er gebeuren als je juist eens een bitloos hoofdstel zou gebruiken?
bij wijze van test?
want als hij het dan nog blijft doen, dan vraag ik me af of het met acceptatie van het bit te maken heeft.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:51

is het zadel ook nagekeken?
doet ze dit met longeren ook?
wat ook wel eens helpt is het bit in doen en dan een suikerklontje te geven zodat ze leren sabbellen op het bit.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:53

Bedankt voor de tip. Ik kan dit eens uitproberen om dingen uit te sluiten. Zeker het proberen waard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:53

Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.

Ik heb het ook gehad bij een jong paard, en heb het zo gedaan..
Paard was zo echt heel fijn te rijden.. en wende zo langzaam aan het bit..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:54

Toen mijn paard het bit niet aannam ben ik een poos zonder sperriem gaan rijden en dan steeds belonen met stukjes appel. Zo gaan ze dus ook knagen op het bit. Eerst door de appelsmaak, later omdat ze toch hebben leren ontspannen op deze manier. Ga niet klooien met een slof als je paard toch al niet daar wil lopen, dan maak je hem alleen maar duidelijk dat het "echt niet fijn" is... Gewoon een appel in blokjes snijden, een oefening doen(bijv. stelling, ombuigen, stelling, geen idee hoe ver jullie zijn) gaat dat goed, belonen en een stukje appel. Zo leert ie ook nog eens snel oefeningen Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:57

deschels schreef:
is het zadel ook nagekeken?
doet ze dit met longeren ook?
wat ook wel eens helpt is het bit in doen en dan een suikerklontje te geven zodat ze leren sabbellen op het bit.

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik op het zadel nog niet echt gelet heb. Het ligt wel goed op de rug. Welke problemen met het zadel zouden eventueel kunnen leiden tot dit gedrag?

Bij het longeren is het probleem niet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:59

wegrennen, onder je uit lopen, tegen de hand komen, dus dit komt wel overeen met de problemen waar je nu tegen aan loopt. Vooral als het paard ontspant en zakt met het hoofd gebruikt het de rugspieren ook en dit dan kan het zadel bv te krap liggen en irriteren
vooral een jong paard veranderd snel in de bespiering dus moet het zadel regelmatig worden nagekeken.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:02

Het slofverhaal heb ik ook snel achterwege gelaten omdat ik merkte dat dit gewoon veel verzet bracht. het bracht dus weinig uitsluitsel.

Ik wil wel nog even toevoegen dat bij het longeren het paard licht is ingebonden. Omdat het paard van nature dan met een mooie aanleuning loopt (dus buiging in de hals) hangen de touwtjes dus nagenoeg los. Ze ondervindt dan ook geen werking van het bit denk ik, waardoor er dus ook geen verzet komt.
Kauwen gebeurt tijdens het longeren niet!

We zitten net op het punt waar je zegt om te kunnen doorwerken met een jong paard, al het gekke enz. is ervan af, dus je wil verder natuurlijk...

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:09

femmefatale1 schreef:
Gebruik een hoofdstel met een lage neusriem, en bevestig de teugels aan het bit én het ringetje van de neusriem..
Wel zo dat hij wel wat beweging voelt bij het bit, maar dat deze verder niet inwerkt.

Bedankt voor de interessante tip!

Werk jij dan met teugels waar er twee uiteinden zijn? Dus eentje om aan de bitring te bevestigen, en ééntje voor aan de ring van de neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:17

Keertje bitloos proberen of de teugel aan de neusriem bevestigen kan snel en eenvoudig uitsluiten of er een probleem in de mond is. Ik ga er vanuit dat je al verschillende mondstukjes gebruikt hebt om te testen of dat verbetering brengt. Klopt dat?

Als het aan de longe niet gebeurt en onder het zadel wel, dan zit de oorzaak dus toch op of in de rug.
Met longeren licht ingebonden is er inderdaad weinig inwerking, maar het paard gaat ook niet ineens in verzet, drukt geen rug weg, en vertoont dan het ongewenste gedrag dus niet.
Ik zou dit zelf graag toetsen door het paard eens (niet-bijgezet) aan de dubbele lijnen te longeren, en dan gewoon lichte aanleuning te nemen.
Als het probleem zich dan wederom niet voordoet, zit het probleem dus zeker in of op de rug.

In dat geval; eerst eens een ander zadel erop.
Probleem minder of over: zadel paste dus toch minder goed dan gedacht.
Probleem niet over? Dan eigen zadel weer erop en andere ruiter. Wellicht kleinere/lichtere ruiter mogelijk? (geen idee hoe lang/zwaar jij bent?)
Probleem over? Dan zat het dus in de ruiter, mogelijk ben je bv wat lang voor het paard waardoor het een balansprobleem krijgt en het wat vluchterig wordt.
Probleem niet over? Dan eigen zadel en eigen ruiter erop, en eens totáál anders rijden dan je normaliter doet. Misschien zelfs wel met even een keer een totaal andere instructeur erbij. Bv een westerninstructeur. Even een totaal andere benadering van het rijden, eens zien wat dat doet.

Dergelijke dingen al geprobeerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:22

Heeft de DA toen ook naar de rug gekeken? Als het paard als jong paard een glijer op de wei heeft gemaakt, eens heeft vastgelegen op stal of om is geslagen met steigeren oid kan het best zijn dat er iets niet lekker zit in de rug, en zodra de ruiter erop stapt doet dat natuurlijk zeer.

De jonge paarden die ik in handen heb gehad die angstig waren voor het bit, flipten helemaal door als ze met longeren tegen de touwtjes/slof/bijzets botsten.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:28

Urielle schreef:
Heeft de DA toen ook naar de rug gekeken? Als het paard als jong paard een glijer op de wei heeft gemaakt, eens heeft vastgelegen op stal of om is geslagen met steigeren oid kan het best zijn dat er iets niet lekker zit in de rug, en zodra de ruiter erop stapt doet dat natuurlijk zeer.

Tja, ik was bij de keuring zelf bij. Ze zijn toen 2 uur met het paard bezig geweest (ook nog foto's genomen).
Rug en bekken zijn toen volledig onderzocht. Geen probleem.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:35

Jan_VT schreef:
femmefatale1 schreef:

Bedankt voor de interessante tip!

Werk jij dan met teugels waar er twee uiteinden zijn? Dus eentje om aan de bitring te bevestigen, en ééntje voor aan de ring van de neusriem?

Nee, gewoon beide tegelijk door 1 lus.. zal alleen wel de bovenkant van de bitring zijn, maar het bit ligt toch stil in de mond.. je rijdt voornamelijk op de neusriem..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:37

Wisje deed dit ook, die liep al heel snel makkelijk in de aanleuning(5e keer er op al!) en met longeren keurig in de houdning lopen met losse touwtjes
Later begon ze haar hoofd in de lucht te steken, hals zo lang mogelij maken en als dat geen efffect had begon ze met haar hoofd te goooien
Slof erom gedaan om kopstoten te voorkomen, niet in de krul getrokken met slof ofzo, echt puur begrenzen en martingaal werkte daar niet fijn bij.
Na een tijdje werd het minder(gebit etc uiteraard ook grondig nagekeken) maar stond de weer een tijd stil ivm blessure, bij het oppakken na de blessure begon hetzelfde geklier weer, steeds weer die neus naar voren steken, hals lang maken en had je er en slof aan trok ze haar neus letterlijk naar de grond.
Maar nogsteeds met longeren keurig ontspannen in de aanleuning lopen, erg apart.

Weet wat later werd ze lichtjes onregelmatig, dit leek vanuit het geklier met het hoofd te komen want bij lange teugel en dus een ontspannen paard liep ze zuiver, oppakken betekende verzet aan de voorkant en een iets verkorte pas met LV in de draf in een wending naar rechts(rechtuit was geen probleem linksom ook niet)
Werd eerst niets gevonden bij DA, later bleek hals wat vast te zitten en was er ook iets te zien bij de halswervels. Hals los laten maken, weer gaan rijden, hals was los en bweegelijk maar ze werd extreem fel met het rijden, longeren was nog altijd braaf en zuiver en in de aanleuning, uiteindelijk tijdens steigeren mee omgeklapt en naar de kliniek om te kijken of er echt nergens in t lichaam iets mis was
Scintigrafie laten doen, paard werd 100% gechikt bevonden om mee te rijden maar staakte volledig als je erop zat.

ten einde raad naar een clinic van Antoine de Bodt gegaan, paard was extreem scheef(ook te zien aan het bekken/kruis als je er recht achter stond ene kant was hoger dan de andere kant) en omdat ze zo scheef was blokkeerde ze met een ruiter op haar rug omdat ze dan onmogelijk zo scheef al ze liep én kon ontspannen én kon nageven en ook de ruiter nog eens kon dragen(die door haar scheefheid alleen maar nog schever erop kwam te zitten waardoor ze nog meer moeite met het dragen van de ruiter had)
Haar rug was keihard en strak, logisch als je daar op ging zitten en dan ook nog aanleuning vroeg ze flink tekeer ging
Moet zeggen dat ik er eerst erg sceptisch tegenover stond maar na 2 maanden training heb ik een vrolijk lief meewerkend paard en als je haar nu ziet lopen zie je flink wat verschil e als je er achter staat is ze niet meer zo ongelijk als 2 mnd terug maar is ze behoorlijk symmetrisch in haar kruis/bekken en ook met haar bespiering! en haar rug is helemaal los&soepel

uitgebreid topic over Wis [BEH] Wisje flink kreupel, alleen rechtsom bij teugels op maat..

Herken veel van Wis in jouw verhaal, dus ik denk ook aan rugproblemen (evt. veroorzaakt door scheefheid van het paard)
Wis was qua botten etc 100% goed ook na de scintigrafie dus het hele lichaam radioactief en vervolgens op foto gezet, maar toch had ze last van haar rug door het scheef lopen(gooide alle gewicht op LV) en hield daardoor alles strak en wilde dus niet nageven alleen korte stukjes om dan met flink wat kracht haar neus de lucht in te steken

Had zoiets nooit eerder meegemaakt en zeker niet op deze manier opgelost, ben nogal van het eerst zien dan geloven voor ik iets nieuws uitprobeer en er enthousiast over ben maar met Wis ben ik blij dat ik verder heb gekeken Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 22:10

Goh wat een verhaal renske! Ik ben alvast blij voor je dat alles nu terug goed gaat.
Ben ik juist wanneer ik concludeer uit je verhaal dat alles nu gewoon normaal is?

Het beste nog, en bedankt voor de bijdrage! Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:13

Jan_VT schreef:
Het slofverhaal heb ik ook snel achterwege gelaten omdat ik merkte dat dit gewoon veel verzet bracht. het bracht dus weinig uitsluitsel.

Ik wil wel nog even toevoegen dat bij het longeren het paard licht is ingebonden. Omdat het paard van nature dan met een mooie aanleuning loopt (dus buiging in de hals) hangen de touwtjes dus nagenoeg los. Ze ondervindt dan ook geen werking van het bit denk ik, waardoor er dus ook geen verzet komt.
Kauwen gebeurt tijdens het longeren niet!

We zitten net op het punt waar je zegt om te kunnen doorwerken met een jong paard, al het gekke enz. is ervan af, dus je wil verder natuurlijk...

Ze ontloopt dan ook blijkbaar de druk van het bit, door er achter te gaan lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:43

ik schrik eigenlijk een beetje van dat je DA heeft gezegt het dier 24 u met een bit op stal te zetten, hoe oud is deze man, 104??
Dat is een paard breken en niet meer van deze tijd.
Ook is hij nog maar 3.5 erg jong om nu al te moeten begrijpen wat je bedoelt, je zou eens was freestyle lesjes kunnen nemen, of een b.v eens naar workshops rechtrichten aan de hand gaan kijken , denk dat dat beter is dan met bijzetten enz t egaan klooien met zo`n jong dier, ook een andere instructrice lijkt me wel handig, die zou moeten weten hoe je sommige dingen op een vriendelijke manier kan oplossen.
Ik rij mijn jonge paard bitloos in , omdat zij ook helemaal geen bit accepteerd en als alle knopjes er op zitten ga ik eens kijken hoe ze er dan op gaat reageren , dan meer voor de verfijning waarvoor een bit ook is, maar nu heeft ze echt zoiets van jak wat een naar ding en ik geef haar geen ongelijk Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:42

Jan_VT schreef:
Tja, ik was bij de keuring zelf bij. Ze zijn toen 2 uur met het paard bezig geweest (ook nog foto's genomen).
Rug en bekken zijn toen volledig onderzocht. Geen probleem.

Veel paarden hebben spierproblemen
Al op jonge leeftijd kunnen ze dit ontwikkelen (vallen, uitglijden, vastliggen in de box)
op het gebied van spierproblemen loopt nederland, en vooral de meeste dierenartsen erg achter.
Dagelijks worden paarden mét flinke spierproblemen volledig goedgekeurd
En dat terwijl de meeste (rijtechnische) problemen komen door spierproblemen (die echter vrij makkelijk op te lossen zijn)
laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
Die kunnen je meteen vertellen waar het probleem zit Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:50

Mijn reguliere DA's hebben mijn paard ook eens gecheckt en konden niets vinden. Heb een paar weken terug een holistisch DA laten komen en die vond een probleem in de nekwervel en in het bekken. Rara, hoe kan dat?

Je paard geeft toch echt iets aan en ik zou verder kijken dan de reguliere artsen. Ik weet een hele goede, dus mocht je meer willen weten PB me dan even.

En een paard opsluiten op stal met bit, vind ik echt niet kunnen. Dat is inderdaad een paard breken. Niet bepaald mijn stijl.
Een DA die zoiets zegt, kan van mij meteen vertrekken. Doei, doei

Ik hoop echt dat je verder wilt kijken, want zo'n jong dier verdient een goede behandeling met een oplossing voor deze problemen..... Succes!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:09

@ Nadya, steffi vd laarse zeker? Zij is echt súper!! (zoek maar eens op Quentin+Steffi Knipoog )

Doet me wel goed te lezen dat er hier meer bokkers denken aan spierproblemen en oa het rechtrichten noemen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:20

Yep, Steffi is zeker super!! Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:02

ik ben geen voorstander van bitloos rijden omdat dit niet mijn stijl is. maar misschien bij jou probleem zou ik het eens gaan proberen, hierdoor ga je denk ik merken of het echt in de mond zit of elders in het lichaam.
kan zoals hierboven gezegd ook het zadel zijn.
of spierkwestie
of..... misschien ben je zelf niet rustig genoeg met je hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:05

Jan_VT schreef:
Volgens de de DA heeft het paard gevoelige mondhoeken, en moet het paard echt gewend worden aan het bit. De DA raadt nu aan het paard gedurende 3 weken bijna alles met bit te laten doen, dus eigenlijk 24/24 u met bit op stal staan. Hierdoor zou het paard leren op het bit te kauwen, en het bit dus te aanvaarden

Stoom uit je oren
Walgelijk!! Wat is dat voor DA?!?! Boos!
Haal er iemand bij met verstand van zaken, een goede paardentandarts. Een paard van 3 jaar is volop aan 't wisselen en dat maakt dat een bit ontzettend pijnlijk kan zijn.
En daar moet ie maar aan wennen?!?! Boos!
In en in triest! Verdrietig

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:11

is er dan ook een tandarts bij geweest ?
als het paard vreselijke haken heeft bevordert dit het kauwen op het bit ook niet