Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanRijnwoude

Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:41

Met Roelie gaat alles helemaal goed! Hij ziet er niet uit, heeft nog hartstikke veel haar.. bah, maar staat vanaf nu weer volop in training, dus fotosen!
Vandaag heb ik hem voor de 3e keer onder het zadel gehad.
Hij doet het allemaal hartstikke braaf, totdat we proberen te galoperen, hihi! Clown
Galoperen aan de longe vindt hij al heel moeilijk, laat staan met een ruiter op de rug! hihi Duivel
Ik wil hem nu gewoon verder helemaal bevestigen in stap en draf en dan later de galop maar weer eens proberen.
Hij duikt uit zichzelf nogal snel naar beneden (voorhand, kin op borst), maar dat is van latere zorg. Knipoog
Let verder niet te erg op mij, is heus lastig op jong paard die hulpen nog niet helemaal begrijpt en ook niet echt voorwaarts te krijgen is (heeul moe gelongeerd van tevoren, hihi Bloos ).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Jeann

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:43

Mooie fries hoor! Zo te zien pakt hij het goed op, de rest komt vanzelf! Succes met 'm!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:44

Waarom die slof?
Is het niet beter dat je hem leert zijn evenwicht te houden en op zijn eigen benen te lopen aan de longe?

Verder wel een hele mooie fries,veel succes nog met hem!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:49

Erg mooi dier zeg!!

Amyke: Die slof is geen enkel probleem aan de longe hoor! Zo zet ze haar paard toch een beetje bij waardoor hij de rug gebruikt?

Met rijden hangt die slof er mooi losjes aan, dus ik zou hem helemaal weg halen!!
Het ziet er al heel goed uit Ja

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:49

amyke schreef:
Waarom die slof?
Is het niet beter dat je hem leert zijn evenwicht te houden en op zijn eigen benen te lopen aan de longe?

Verder wel een hele mooie fries,veel succes nog met hem!

Die slof heb ik er alleen met longeren om, gebruik hem niet tijdens het rijden (ben alleen te lui om hem tussendoor eraf te halen!)
Wat aan de longe betreft: Hij heeft die slof er aan het begin niet om, maar als hij los is wil ik ook graag dat hij zijn spieren gaat trainen/gebruiken, vandaar dat ik hem bijzet. Voor het echt fijne mag hij nog een stuk meer zakken, maar dat vindt hij nog wat moeilijk. Komt allemaal wel! Vingers aflikken
Bedankt verder, maar hij gaat meteen de verkoop in zodra hij bevestigd is, dus helaas geen succes voor mij met deze mooie heer Huilen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:52

Even offtopic hoor: Ik heb ook even in je profiel staan kwijlen Tong uitsteken Wat een gave foto's zeg van de imponerende zwarte parels Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:52

ik vind het een prachtig paard. maar die slof... leer dat dier eerst eens op eigen benen lopen voordat je hem uberhaupt naar beneden gaat rijden. teugels lang en er verder neit te veel aan zitten en rijd hem in met je benen ipv je slof. dan zit je slof wel los maar waarom dan niet zonder ?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:53

Ze heeft de slof er toch niet aan met rijden?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:55

ow sorry had ik nog niet gelezen. mijn excuus

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:58

Anoniem schreef:
ik vind het een prachtig paard. maar die slof... leer dat dier eerst eens op eigen benen lopen voordat je hem uberhaupt naar beneden gaat rijden. teugels lang en er verder neit te veel aan zitten en rijd hem in met je benen ipv je slof. dan zit je slof wel los maar waarom dan niet zonder ?

Zoals ik al zei: Ik ben simpelweg te lui om de slof er na het longeren vanaf te halen voor het rijden.
Ik leg er dan een knoop in en laat hem lekker hangen. Zo heeft niemand er last van.
Ik ben alles behalve bezig met hem naar beneden rijden, Al loopt hij met zn kop tussen de wolken, zal me worst wezen., maar ik heb wel graag contact bij zo'n jong paard. (al is het maar voor een eventuele sprint)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:16

Ziet er al goed uit!! Super hoor!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:21

bah wat een vervelend gezicht gelijk zeg! het begint al met de eerste foto. dat het bit door zijn mond getrokken word en ik een open mond zie! vervelende manier om het paard aan het bit te leren wennen.

en dan zie ik die slof en dan valt mijn mond echt open van verbazing?!!!! als je er voor de derde keer op gaat ga je toch niet met slof rijden!! het paard hoeft toch helemaal niet aan de teugel te lopen? het heet niet voor niks beleren. rustig aan aan het zadel wennen. leren sturen en reageren op de hulpen. je hebt ook veel te lange beugels voor beleren. je bent nu nog niet aan het 'dressuurrijden'. neem maar een half jaar de tijd om hem te leren wennen aan alles. maar las al dat ie verkocht word. misschien maar beter ook. volgens mij weet jij nog niet wat beleren is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:22

tartaarsaus schreef:
Anoniem schreef:

Zoals ik al zei: Ik ben simpelweg te lui om de slof er na het longeren vanaf te halen voor het rijden.
Ik leg er dan een knoop in en laat hem lekker hangen. Zo heeft niemand er last van.
Ik ben alles behalve bezig met hem naar beneden rijden, Al loopt hij met zn kop tussen de wolken, zal me worst wezen., maar ik heb wel graag contact bij zo'n jong paard. (al is het maar voor een eventuele sprint)

ik zie toch echt een ruiter die op een paard zit met een slof in haar handen? dat heet toch. met slof rijden?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:25

lotjj92 schreef:
ik zie toch echt een ruiter die op een paard zit met een slof in haar handen? dat heet toch. met slof rijden?

Dan zie jij het toch echt verkeerd, want ik heb geen slof in mn handen!
Als je even iets beter kijkt zie je dat de slof met een knop op zn hals ligt. Clown
Maar verder heet dat inderdaad zo Vork

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:26

erg leuk paard!
jammer dat je hem niet verder mag rijden dan Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:27

het feit dat je uberhaupt een slof erom heen hebt met rijden! ik weet nog wel van een jaar terug onze fries beleren. de 3e keer was het enkel sturen. nog amper draven. en zeker nog niet galoperen. maargoed wij hebben er de tijd voor genomen. aan de teugel (en dus ook niet met longeren) was nog helemaal niet aan de orde. pas na een tijd kwam dat.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:30

lotjj92 schreef:
bah wat een vervelend gezicht gelijk zeg! het begint al met de eerste foto. dat het bit door zijn mond getrokken word en ik een open mond zie! vervelende manier om het paard aan het bit te leren wennen.

en dan zie ik die slof en dan valt mijn mond echt open van verbazing?!!!! als je er voor de derde keer op gaat ga je toch niet met slof rijden!! het paard hoeft toch helemaal niet aan de teugel te lopen? het heet niet voor niks beleren. rustig aan aan het zadel wennen. leren sturen en reageren op de hulpen. je hebt ook veel te lange beugels voor beleren. je bent nu nog niet aan het 'dressuurrijden'. neem maar een half jaar de tijd om hem te leren wennen aan alles. maar las al dat ie verkocht word. misschien maar beter ook. volgens mij weet jij nog niet wat beleren is.

Klopt dat de eerste foto niet zo netjes is, maar moet ik hem dan maar niet plaatsen als hij even zn mond opendoet?
Hij is al 28298492 keren gelongeerd met bit, want ik ga niet zomaar op een paard zitten voordat hij aan alles gewend is.
En als je dus even goed kijkt, zoals ik al in bovenstaande post vermelde, rij ik helemaal niet met slof. Dat is ook niet mijn intentie.
Ik vind deze beugellengte lekker zitten en dit gaat prima, korte beugels is niet persé nodig met beleren lijkt mij he?
Ik heb ook helemaal geen haast, de verkoop wacht wel.
Maar nee je hebt gelijk, ik heb geeen idee wat ik aan het doen ben... een flinke leek op het gebied van beleren. Clown Vork

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:31

Het longeren met slof en en de longeerlijn over het hoofd geeft een dubble werking in de mond, en geeft extra druk achter de oren wat niet nodig is. De slof dwingt hem naar beneden en de longeerlijn over het hoofd trekt het bit juist omhoog in de mond. Je zou beter kunnen longeren met een tussenstukje dat is wat fijner voor de mond van je prachtige fries.
Laatst bijgewerkt door Alabaster op 28-04-08 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:32

de foto's zien er misschien niet altijd even ontspannen uit
maar wat een kanjer! Lovers
*kwijl*

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:32

lotjj92 schreef:
het feit dat je uberhaupt een slof erom heen hebt met rijden! ik weet nog wel van een jaar terug onze fries beleren. de 3e keer was het enkel sturen. nog amper draven. en zeker nog niet galoperen. maargoed wij hebben er de tijd voor genomen. aan de teugel (en dus ook niet met longeren) was nog helemaal niet aan de orde. pas na een tijd kwam dat.

En omdat ik er nog een slof om heb hangen van het longeren is het meteen onwijs zielig en zou ik hem meteen naar beneden willen rijden?
Waarom denk je dat ik bewust die slof er niet bij pak dan?
En op een jong paard gaan rijden wat aan de longe nog geen spier gekweekt heeft lijkt mij dus helemaal niets. Eerst de rug versterken voordat je erop gaat. Dus daarom vind ik dat een paard wel degelijk bijgezet gelongeerd moet worden.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:33

mooie dier heb je onder je kont!
maar ik vind het wel jammer dat je met slof rijd, maar dat is mijn mening Vork . op een aantal foto's heeft hij wel zijn mond open met het rijden? succes nog verder!

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:34

Alabaster schreef:
Het longeren met slof en en de longeerlijn over het hoofd geeft een dubble werking in de mond, en geeft extra druk achter de oren wat niet nodig is. De slof dwingt hem naar beneden en de longeerlijn over het hoofd trekt het bit juist omhoog in de mond. Je zou beter kunnen longeren met een tussenstukje dat is wat fijner voor de mond van je prachtige fries.

Je hebt helemaal gelijk.
Normaalgesproken longeer ik op de Lammert Haanstra manier (longeerlijn onder de neusriem door, dus helemaal niet aan het bit), maar omdat hij met opzadelen en naar de bak lopen nogal druk en gek was heb ik de lijn zo vastgemaakt.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:36

Wauw,
wat een mooie Fries! wie is zijn vader?
echt een plaatje om te zien! veel succes verder met hem Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:36

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:

Klopt dat de eerste foto niet zo netjes is, maar moet ik hem dan maar niet plaatsen als hij even zn mond opendoet?
Hij is al 28298492 keren gelongeerd met bit, want ik ga niet zomaar op een paard zitten voordat hij aan alles gewend is.
En als je dus even goed kijkt, zoals ik al in bovenstaande post vermelde, rij ik helemaal niet met slof. Dat is ook niet mijn intentie.
Ik vind deze beugellengte lekker zitten en dit gaat prima, korte beugels is niet persé nodig met beleren lijkt mij he?
Ik heb ook helemaal geen haast, de verkoop wacht wel.
Maar nee je hebt gelijk, ik heb geeen idee wat ik aan het doen ben... een flinke leek op het gebied van beleren. Clown Vork

ik heb een hoop beleringen meegemaakt. veel verhalen gehoord van mijn zusje (die heeft op een stal stage gelopen) en zelfs dar hingen ze er geen slof aan. ons paard is ook op een andere manier beleerd. maar niet vastgebonden en in een krulgetrokken. maar hij ging langzamerhand nageven. hij heeft 2 maanden ergens gestaan om de basis te leren. en wij longeerde dus ook niet aan een hoofdstel. (ook dat vind ik pas in latere status kunnen). maargoed je hebt er duidelijk verstand van zoals je zelf zegt. dus ik zou zeggen ga zo lekker door Knipoog . ik heb ook namelijk nog nooit een paard dat beleerd word direct aan de teugel zien lopen. dus mijn vermoeden is dat je wel bezig geweest bent met aan de teugel te krijgen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:37

lotjj92 schreef:

Dat was ik ook aan het denken idd.. Wat een haast zeg. En vind het ook niet raar dat hij met galoperen nog niet helemaal goed gaat! Paard moet eerst leren op zijn eigen benen te lopen..
Waarom moet hij gelijk zo aan het werk en aan de teugel lopen?