galopwissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekkiej

galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:50

hallo, weet iemand hoe ik een paard wat Z is geweest de galopwissels weer kan laten aanwennen???graag snelle reacties..groettiejs...

Kiwipitje

Re: galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:57

Goed rijles nemen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:02

Als hij echt Z is geweest ben jij de enige die het moet leren van jullie twee. Duurt wel een tijdje voor je daar aan toe bent dus voorlopig kun je het beste gewoon correct leren paardrijden en bij de basis beginnen.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:48

daniella74 schreef:
Als hij echt Z is geweest ben jij de enige die het moet leren van jullie twee. Duurt wel een tijdje voor je daar aan toe bent dus voorlopig kun je het beste gewoon correct leren paardrijden en bij de basis beginnen.

ik heb hem al een aantal jaar..rijd er momenteel M mee..maar wil gewoon een nieuwe uitdaging..iemand enig idee wat de beste hulpen zijn?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:50

Wat zegt je instructeur erover dan?
Neem teminste aan dat je les hebt...

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:54

Pecco_Myrthe schreef:
Wat zegt je instructeur erover dan?
Neem teminste aan dat je les hebt...

nope..op moment niet.. ja af en toe..wou graag jullie meningen..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:49

Met alle respect maar als je M bent zou je toch een klein beetje moeten weten hoe een wissel gereden wordt. Bovendien blijf ik bij mijn mening dat als je echt zinvol wissels wilt (leren) rijden je toch echt regelmatig les moet hebben.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 06:54

Ja ik zou ook les nemen, want als je zelf gaat aan rommelen loopt het meestal niet zo goed af. Als je nou een ervaren instructice erbij helpt kunnen jullie het "samen" oefenen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:47

Galopwissels als in eenvoudige galopwissels of vliegende? Hier zit namelijk nogal wat verschil in.

Even heel lomp gezegd: Als je een stille zit hebt en de correcte galophulpen kent kan je ook een wissel rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:56

laulau85 schreef:
Even heel lomp gezegd: Als je een stille zit hebt en de correcte galophulpen kent kan je ook een wissel rijden...

Nou daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Er gebeurt in een wissel wel even iets meer dan stil zitten en stomweg je hulp andersom geven. Stukje schouder- en heupcontrole vergt toch enige mate van inzicht en oefening... (Als we het over een vliegende wissel hebben dan he)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:11

Ik ben het wel met de "lompe" opmerking eens, ik kan zelf helemaal niet zo fantastisch rijden (moet nog starten in de B...) maar ik kan bv bij volte wisselen wel een galopwissel maken door gewoon mijn hulp "andersom" te geven. Mijn paard is altijd manegepaard geweest dus absoluut geen Z-paard maar ze springt wel om.
Tuurlijk is dat niet de juiste manier maar het kan dus wel...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:16

Ik had het meer over de eenvoudige wissels eerlijk gezegd.

Bij de vliegende komt inderdaad wat meer kijken. Maar toch is hetzelfde nog steeds van toepassing. En die overige hulpen geef je in mindere maten ook bij het gewoon aangaloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:41

Bella123 schreef:
Ik ben het wel met de "lompe" opmerking eens, ik kan zelf helemaal niet zo fantastisch rijden (moet nog starten in de B...) maar ik kan bv bij volte wisselen wel een galopwissel maken door gewoon mijn hulp "andersom" te geven. Mijn paard is altijd manegepaard geweest dus absoluut geen Z-paard maar ze springt wel om.

Dat noemen ze 'ompleuren' bij ons Haha!
Dat heeft niet zo heel veel met een dressuurmatig juist gesprongen wissel te maken Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:55

Ik leer de wissels bij jonge paarden aan door ze gewoon te laten 'ompleuren' Bloos Dus hulp andersom aan het eind van de diagonaal. Als het paard zelf door heeft dat het een wissel kan maken wordt de hulp vanzelf verfijnd en wordt de wissel meer op de hulp gesprongen. Ik vind het prettiger om via de AC-lijn te wisselen dan bij een diagonaal. Het paard blijft dan rechter en gaat minder snel 'rennen'. Probeer je paard op die lijn rond te krijgen om je 'nieuwe' binnenbeen en geef aan het eind van de lijn de hulp om om te springen (buitenbeen iets naar achter). Je kunt dit in het begin ook mbv een balkje doen. Als dit bevestigd is kun je de wissel op een andere plek proberen te maken. Denk eraan dat je niet je lichaam mee gooit opzij, daar breng je het paard alleen maar mee uit balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:42

Ik denk dat jij springt Malloesje, en niet al te dressuurmatige dingen van je paad vraagt, of wel?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:49

Heb je helemaal goed Sonja, maar rijdt ook regelmatig dressuur.. Bloos
En vraag dus ook veel dressuurmatige 'dingen' van mijn paard, want springen is niks anders dan dressuren met een paar obstakels Haha!

Wat ik krom vind van dressuur(ruiters) is dat eerst massaal wissels worden afgeleerd voor de contra en dan de wissels weer moeten worden aangeleerd. Elk jong paard springt namelijk een goede wissel. Verward Daarom doe ik het ook andersom, eerst wissel dan contra Ja

Ben wel benieuwd Sonja, wat je met de opmerking wilt zeggen. Hoe leer jij een wissel aan?
Laatst bijgewerkt door malloesje op 29-04-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:52

Uit Malloesjes profiel maak ik op dat ze ooit Z dressuur is geweest naast het springen.
Als ik al met wissels bezig ben dan begin ik ook zo. Overigens is een beetje springruiter heel fanatiek met de wissels correct leren en dressuren.

Paarden moeten eerst weten wat ongeveer de bedoeling is voor je het naar correct dressuurmatig kan omzetten. Ik maak met andere dingen ook wel gebruik van de "ompleur"methode, met een onervaren paard kan je ook niet perfect dressuurmatig aanspringen in galop dan ben je de eerste paar keer ook blij dat hij in galop stort. Wijken leer ik ze ook door in eerste instantie ze terug naar het schot te laten "vallen" en dit steeds correcter uit te voeren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:55

Ik ben ook dressuurruiter en ik leer ze het ook door eerst 'om te laten vallen', hoor Knipoog Ze moeten eerst begrijpen wat je bedoeling is, het helemaal correct rijden van een wissel komt later wel. Als je maar vanaf het begin de goede hulp geeft.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:01

Daar gaat het idd om. Standvastig blijven in je hulpen.. Het enige wat verandert is dat de hulp steeds kleiner en fijner wordt.
Overigens ben ik nog geen Z-dressuur geweest Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:07

Verkeerd gelezen in de gauwigheid dan denk ik.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:43

Sonja schreef:
Bella123 schreef:

Dat noemen ze 'ompleuren' bij ons Haha!
Dat heeft niet zo heel veel met een dressuurmatig juist gesprongen wissel te maken Knipoog

Zoals ik al zei: dat is natuurlijk niet de juiste manier. Maar als je het inderdaad een paar keer zo doet en je paard goed beloont als ze omspringen snappen ze wel de bedoeling. Daarna kun je het gaan verfijnen (maar daar rij ik nog niet goed genoeg voor...).

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:56

Tja, ik zou het toch met een instructrice doen als ik jou was. Bokt kan het je wel uitleggen, maar in de praktijk staat bokt.nl niet langs de zij-lijn om aanwijzingen te geven en eventuele fouten te corrigeren.
Daarnaast als je paard goed het verschil weet van de hulpen van links en rechtsom en goed voor het been is, springen veel paarden wel netjes om in een eenvoudige wissel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:03

malloesje schreef:
Ben wel benieuwd Sonja, wat je met de opmerking wilt zeggen. Hoe leer jij een wissel aan?

O niks l*lligs ofzo hoor Knipoog
Je ziet alleen vaak dat springruiters gewoon "functioneel" willen kunnen wisselen, waarbij het minder belangrijk wordt gevonden of een paard goed van achter naar voor doorwisselt. Daarvoor wordt vaak de ompleurmethode gebruikt, en/of het ook door jou genoemde balkje. Vandaar dat ik vermoedde dat je springt. Heb helemaal niet in je profiel gekeken.

Ik ga uit van een hele goede schouder- en heupcontrole voor ik aan wissels begin. Dat neem ik ook vanaf de eerste dag onder het zadel al mee. Wijken voor druk. Ik doe ook niet per definitie eerst contra en dan pas wissel ofzo, ligt een beetje aan het paard en wat het aanbiedt.
Ik werk uitsluitend op de rechte lijn bij het aanleren van de wissel, juist om het omvallen in de wissel en daardoor vaak naspringen te voorkomen. Is een (in mijn ogen) ernstige fout die ik wil voorkomen. Westernriding is een van m'n favoriete onderdelen van de westernsport en ik streef naar perfecte (vlakke) wissels op precies de juiste plaats. Daarvoor kan ik het omhoogspringen wat je met een balkje wat stimuleert niet gebruiken, en 'omvallen' in de wissel al helemaal niet want dan mis ik het ritme in m'n patroon dat ik moet rijden.
Dus om te beginnen: rechte lijn op bospad of binnenhoefslag. Zeg vanuit linkergalop. Dan ga ik eerst de schouder en heup van mn paard iets naar rechts brengen zodat het recht in het lijf wordt. Daarna zet ik iets door naar rechts en neem ik heel licht stelling naar rechts, en druk m'n nieuwe hulpen door. Die hulp blíjf ik geven tot ik rechtergalop krijg. Kwartje valt doorgaans snel. En door het mooi rechte lijf en niet omzetten in bocht oid krijg je veel minder kans op wissel voor-achter of doordenderen in kruisgalop.

Maar er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden hoor Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:19

Sorry hoor, maar hier kan ik mij weer erg aan irriteren.....

Wat een rare gedachte over dressuur rijden, zo van: "ik heb een Z paard, ik heb geen les want ik denk kennelijk dat ik dat niet nodig heb, maar vertel me ff hoe ik een vliegende wissel moet maken en dan weet ik genoeg"

Als je uitdaging nodig hebt neem dan eens les.... daar leer je meer van dan jan en alleman maar vragen hoe je een gallopwissel eruit kunt prutsen..... zonde van je paard......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:23

Erger je niet, verwonder je slechts Knipoog