Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daniella74 schreef:Als hij echt Z is geweest ben jij de enige die het moet leren van jullie twee. Duurt wel een tijdje voor je daar aan toe bent dus voorlopig kun je het beste gewoon correct leren paardrijden en bij de basis beginnen.
Pecco_Myrthe schreef:Wat zegt je instructeur erover dan?
Neem teminste aan dat je les hebt...
laulau85 schreef:Even heel lomp gezegd: Als je een stille zit hebt en de correcte galophulpen kent kan je ook een wissel rijden...
Bella123 schreef:Ik ben het wel met de "lompe" opmerking eens, ik kan zelf helemaal niet zo fantastisch rijden (moet nog starten in de B...) maar ik kan bv bij volte wisselen wel een galopwissel maken door gewoon mijn hulp "andersom" te geven. Mijn paard is altijd manegepaard geweest dus absoluut geen Z-paard maar ze springt wel om.
Tuurlijk is dat niet de juiste manier maar het kan dus wel...

Dus hulp andersom aan het eind van de diagonaal. Als het paard zelf door heeft dat het een wissel kan maken wordt de hulp vanzelf verfijnd en wordt de wissel meer op de hulp gesprongen. Ik vind het prettiger om via de AC-lijn te wisselen dan bij een diagonaal. Het paard blijft dan rechter en gaat minder snel 'rennen'. Probeer je paard op die lijn rond te krijgen om je 'nieuwe' binnenbeen en geef aan het eind van de lijn de hulp om om te springen (buitenbeen iets naar achter). Je kunt dit in het begin ook mbv een balkje doen. Als dit bevestigd is kun je de wissel op een andere plek proberen te maken. Denk eraan dat je niet je lichaam mee gooit opzij, daar breng je het paard alleen maar mee uit balans.
Daarom doe ik het ook andersom, eerst wissel dan contra 
Ze moeten eerst begrijpen wat je bedoeling is, het helemaal correct rijden van een wissel komt later wel. Als je maar vanaf het begin de goede hulp geeft.
Sonja schreef:Bella123 schreef:Ik ben het wel met de "lompe" opmerking eens, ik kan zelf helemaal niet zo fantastisch rijden (moet nog starten in de B...) maar ik kan bv bij volte wisselen wel een galopwissel maken door gewoon mijn hulp "andersom" te geven. Mijn paard is altijd manegepaard geweest dus absoluut geen Z-paard maar ze springt wel om.
Tuurlijk is dat niet de juiste manier maar het kan dus wel...
Dat noemen ze 'ompleuren' bij ons
Dat heeft niet zo heel veel met een dressuurmatig juist gesprongen wissel te maken
malloesje schreef:Ben wel benieuwd Sonja, wat je met de opmerking wilt zeggen. Hoe leer jij een wissel aan?