Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:34

Als je valt van je paard hou je dan je teugels vast of laat je los?

Waarom wel en waarom niet

Nikka

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:35

Hangt er van af waar ik ben. In de bak laat ik ze meestal los, buiten probeer ik ze vast te houden. Het hangt ook van de val af denk ik.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:35

Ik probeer ze altijd vast te houden, zelfs zo dat k een keer heel erg mn knie verdraait heb doordat k hem vast hield..
Vasthouden is dus niet altijd de beste oplossing.. Clown

Maarjah mocht je dr in het bos afvallen is het natuurlijk wel handig als je paard niet weg is.. Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:36

Dat ligt eraan hoe ik val.
Meestal wel als ik er heel banketstaaf naast val.
Maar afgelopen zaterdag werd ik echt gelanceerd....dan kun je proberen wat je wilt, maar teugels vasthouden lukt dan niet.
Dan heb je ook geen tijd om daar over na te denken zo snel dat gaat. Knipoog

malouuu

bewust; Niet
onbewust vaak wel

het is niet zo dat als je dr af vliegt ff denk van "oja mn teugel"
Maar zou je er zeg maar af glijden of langzaam vallen dan wel(Ik heb het dan over buitenrijden en niet in een bak of omheinde gelegenheid)

Casca

Vasthouden, tenzij je echt niet anders kan omdat je paard een bokkensprint inzet.. maar proberen vast te houden

11a11

ik laat ze altijd los
ik doe dat gewoon automatisch denk er op het moment dat ik val niet eens aan om ze vast te houden.
is soms wel lastig want dan komen die teugels weer los te hangen en als ze dan door gallopeerd dan trapt ze ze kapot

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:37

Nou ben blij dat ik dat iedere keer heb gedaan zeg, anders had ik denk ik de gehele bakomheining meegenomen...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:38

Ligt er ook aan wat voor paard je hebt, ken paarden die na slaan als je dr af valt..
Die zou ik meteen loslaten.. Huilen van het lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:39

in de bak/wei wel buiten probeer ik vast te houden. elukkig buiten nog niet veel gebeurd. in de bak wel pony bleef wel altijd bij me mn paard schrok zo van mij (zat vreemd op zn rug mn eigen chuld) dat ie begon te rennen die heb ik niet vatgehoude

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:40

De keren dat ik gevallen ben, hield ik ze vast, maar dat was tijdens een buitenrit. Het enige wat ik dacht was: teugels vasthouden. Anders loopt mijn pony dadelijk los op de weg. Maar ik viel dan ook allebei de keren heel knullig. In de bak zou ik ze gewoon loslaten denk ik.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:41

Tsja, ik hou ze zoiezo vast als ik val, doe ik automatisch?
Maar dat lijkt me zoiezo veiliger.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:42

__manon__ schreef:
Tsja, ik hou ze zoiezo vast als ik val, doe ik automatisch?
Maar dat lijkt me zoiezo veiliger.

Omdat? Wat als je meegesleurd wordt, een paard die een trap nageeft? Of nog meer over de zeik gaat? Lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:43

Het paard kan je onder zich trekken als je vast houdt.
Heb 1 keer vast gehouden en daardoor kon ik zelf niet goed wegrollen en dat heeft mij 3 gebroken rugwervels opgeleverd.
En het paard liep toen als nog los op de hei Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:46

Meestal laat ik los. Ik ben een paar keer samen met mijn pony gevallen en dan hou ik wel vast, dan krijgt ze geen ruk aan de teugels. Maar als ik er echt af val laat ik los, ik wil niet dat ze een gigantische ruk aan haar neus krijgt en ze blijft toch wel staan.

Mijn verzorgpaard hou ik waarschijnlijk wel vast, als ik buiten zou rijden. Ben nog nooit van hem afgevallen en heb toch liever een ruk aan zijn neus dan een paard dat wegloopt en een ongeluk krijgt.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:47

Bij me eigen paard hou ik altijd automatisch vast, ik was een keer in shock na een val maar niemand kon de teugel uit me hand wegkrijgen. Lachen
Ik hou over de weg bij ieder paard automatisch me teugel vast als ik val tot nu toe. Heb er wel een voor gehangen, me paard ging naar achter hangen.

Of het nou veiliger is? Ligt aan de situatie denk ik.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:49

Ik hou ALTIJD beet als ik val. Is gewoon een reflext van mij. In sommige gevallen kan ik beter loslaten Haha!

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:50

Ik hou ze automatisch vast volgens mij, maar of dat nou idd veiliger is? Heb er tot nu toe vrij weinig tijd voor gehad om te bedenken of ik ze vast zou houden of los zou laten *LOL*

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:51

Iedere keer als ik eraf donderde liet ik ze los, denk ik nu ineens aan..
Is misschien maargoed ook met het oog op de voorgaande vallen Vork

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:54

Ik hou altijd vast! Zit er nog in van vroeger ...ik reed toen altijd buiten, ook bij de wat drukkere wegen. In de bak doe ik het dus ook automatisch. Mijn jonge paard doet met het aanspringen in galop nog wel eens achterlijk...en ik bijt de laatste tijd dus geregeld in het zand! Gelukkig zijn zowel moeder als dochter geen echte stress-kippen dus als ik vast houd staan ze direct naast mij stil met een air van...wat doe jij nou???? Daarbij heb ik het gevoel dat als ik vast blijf houden mijn paard juist niet over mij heen dendert maar er langs. Ik val overigens altijd over de linkerschouder van mijn paarden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:56

Ik houdt altijd de teugels vast als ik val. Gelukkig ben ik al tijden niet meer gevallen Haha! *afkloppen*

Vroeger ben ik er op alle mogelijke manieren afgedonderd en heb altijd automatisch goed de teugels vast gehouden. Buiten sowieso, moet er niet aan denken dat het paard zonder je ervandoor gaat. Plus dat de 'ruk' en de plof meeste paarden wel tot stilstand brengt. Daarnaast heb ik gezien dat wanneer mensen los lieten, paard in de teugels, paard op de kletter, teugels om de benen en hoofdstel kapot. Plus natuurlijk de rukken in de mond, achter de oren, nee, dat was ook geen pretje.

Paarden die natrappen, juist vasthouden lijkt mij. Dan trek je het hoofd naar jou toe en heb je minder kans op een schop na. Meeste paarden springen namelijk bij je weg van voren. Maar dit gelukkig nog nooit meegemaakt dus het is puur theoretisch Knipoog

Dus, altijd vasthouden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:58

Nee niet altijd vasthouden echt niet
Ik rijd op het moment een jong paard, vind op het moment ineens alles eng.
Ben er 2 keer vanaf gevallen (en beide keren ín de omheining Zij zijn groot en ik is klein! ) Hij ging zó tekeer, ben ook héel erg blij dat ik niet heb vast gehouden.
Kan echt goed gevaarlijk zijn hoor als je hem vast blijft houden..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:01

vasthouden.. doe ik ook automatisch.. rianneH, ik ben ook al heel lang niet gevallen, zeker al 2 jaar niet. ja laatst maar toen ben ik bewust gegaan en op mijn voeten geland. paard flipte m begon als n gek te bokken (rodeo)en mijn voet kwam klem in de beugel... toen heb ik mijn voet er uitgewurmt en ben ik er af gesprongen zeg maar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:05

Netzo gevaarlijk als niet vasthouden vind ik. Maar goed, ik heb het gelukkig nog niet heftig zelf mee gemaakt. Wel twee andere paarden mogen 'aanschouwen' die tekeer gingen toen ze eenmaal vrij waren. Ene paard was blind aan één oog en volledig in paniek, niet meer te pakken te krijgen. Andere heeft zichzelf behoorlijk toegetakeld toen die op de teugels ging staan en het hoofdstel gelukkig kapot scheurde.

Mijn jonkie gedraagd zich gelukkig keurig. Alleen buiten af en toe een bokje. Heb er eens uit voorzorg naast gelopen omdat ik toen buiten reed en met touwhalster (dat nooit breekt) en ze toen absoluut niet naar de ruiter luisterde.

Maar hoe doe je het aan de hand dan? Stel je wandeld buiten en opeens.. Vasthouden of loslaten?

Edit, kijk, in bepaalde gevallen kan je ook niet meer vasthouden. Tenzij je je arm uit de kom wilt.. Maar voor alsnog, zo lang mogelijk vasthouden. Hoewel ik er niet eens bij na denk.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:08

Kijk dat is bij mij handig 1 ik wandel nooit en 2 ik haat buitenritten dus ik kom amper tot nooit buiten Vork
Daar kan ik je verder ook niet mee helpen...
(en laat het paard waar ik wedstrijden mee rijd en zo af en toe wel eens mee naar buiten ga een enorme luilak te zijn die geen stap verkeerd zet Haha! )