kort gebouwd paard niet geschikt voor dressuur ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

kort gebouwd paard niet geschikt voor dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 00:14

Laatst was ik met vrienden aant praten over welke de ideale bouw van een dressuurpaard zou(moeten) zijn.
Nu waren er gister 2 paarden samen in de bak aant rijden.
Het ene paard had een lange bouw met een wat langere hals en ook wat hoger op de benen.
Het andere paard was korter van bouw met ook een kortere hals.
Je zag idd dat het paard met langere bouw en hals soepeler was in zijn stelling en buiging, en had ook wel betere en ruimere bewegingen.
Het verschil van die 2 paarden qua afstamming is dat het paard met langere bouw dressuurbloed had en het andere paard meer springbloed.

Nu is mijn vraag; wat vinden jullie daarvan ?
Ik weet ook dat een paard met langere bouw beter kan inbuigen dan een paard wat korter in mekaar steekt.
Maar zou dit volgens jullie een probleem zijn als je met dat kortere compact gebouwde paard ook hogerop wil geraken in de dressuur ?
Graag jullie mening dus brand maar los !!

BarbaLala

Re: kort gebouwd paard niet geschikt voor dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:41

naar mijn idee niet.

ik heb liever een compact paard, dan een langer gelijnd paard (sterker nog, ik heb een ultra compact paard Huilen van het lachen ) Want een langer gelijnd paard moet je veel meer aan rijden voor hij aan elkaar loopt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 04:00

Een paard met een korte rug is wat makkelijker bij elkaar te rijden.
Een paard met een korte hals is makkelijker in oprichting te rijden.

Maar souplesse is vaak moeilijker, en in de zwaardere oefeningen zie je dat toch vaak wel terug.

Voor springen kan de rug beter wat korter zijn, dat zijn vaak de paarden met veel vermogen.
Voor de cross mag de rug dan wel weer wat langer zijn ivm uithoudingsvermogen (lange rug= ruimere galop)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:28

Aangezien het meest compacte en het meest langgelijnde paard evenveel wervels, spieren, botten en gewrichten heeft hoeft de souplesse niet anders te zijn bij compacte of lange paarden, dat ligt aan de manier van training en het niveau.

Daarnaast zijn langgelijnde paarden vaak minder sterk in de lendenen en is het moeilijker om ze te laten ondertreden.
Als ik kijk naar de hoge dressuur (GP) zie ik bij de langgelijnde paarden bijna nooit de ultieme lichte voorkant, doordat ze achter zo zakken, bij de klassieke dressuur, waar vaak met compactere paarden wordt gereden, zie je dat wel vaker.

Hier nog een topic: [F-AM] Rechthoek- of vierkantmodel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:04

Een korter paard is vaak beter in verzamelen, maar boet vaak weer wat in in het verruimen in gangen.
Als je écht naar de top wilt, dan moet je dus op zoek naar het paard dat de gulden middenweg vertegenwoordigt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:06

Een korter paard is beter in verzamelen.
Een niet te kort niet te lang paard is misschien wel een top dressuurpaard.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:39

Bedankt voor de reacties

crossmonster;
Ja, ik merk dat hij iets minder souplesse heeft dan het andere paard, hij is idd wel sterk en is ook makkelijk bij mekaar te rijden.
Naarmate hij wat meer losgereden word merk je wel dat hij soepeler word in zijn hals, toch is het van nature geen elastisch paard.
Daar word wel veel aan gewerkt.
Zou dat volgens jou een probleem zijn om hogerop te geraken in de dressuur ?
Ik bedoel nu niet meteen de GP maar bv tot prix st georges niveau.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:41

Volgens mij is een kort paard wel geschrikt.
Mischien zal het moeilijk zijn dan met een paard met een lange rug , maar volgens mij kan het best hoor !!
Heb je foto's van hem/haar ?
En veel paarden die niet zo lange rug hebben zitten in de dresuur als ik het goed heb? ( Barok types ? )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:22

sannekeee schreef:
Volgens mij is een kort paard wel geschrikt.
Mischien zal het moeilijk zijn dan met een paard met een lange rug , maar volgens mij kan het best hoor !!
Heb je foto's van hem/haar ?
En veel paarden die niet zo lange rug hebben zitten in de dresuur als ik het goed heb? ( Barok types ? )

Van oudsher niet, maar de 'dressuur' van tegenwoordig is nogal wat veranderd van klassieke dressuur naar 'spectaculariteit' en daarbij vallen de grootramige paarden, met hun lange voorbenen (en vaak lange ruggen) in de smaak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:26

korte paarden doen de piaffe vaak beter,ze kunnen beter "zitten".
Met de uitgestrekte gangen is het iets minder(hoeft niet altijd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:12

Toch ken ik ook compactere paarden (vierkantsmodel) die zo soepel zijn dat je er van gaat kwijlen, die er bij het losgooien gewoon even een passage uit hun mouw schudden, gewoon omdat ze het KUNNEN Lachen
Die gemakkelijk buigen, en zich makkelijk verzamelen Ja

Ik zie bij die langere paarden dat ze vrij makkelijk de rug wegdrukken, iets wat ik niet wil zien;
Ik zie horizontale piaffes, terwijl ik de piaffes bergopwaarts wil zien, en de galop ook... als een paard wordt opgericht, wil ik bergopwaartse gangen zien.

Een voorbeen dat achter de oren wordt gevouwen, interesseert me niet erg... tenzij het komt vanuit een achterbeen dat écht onder de massa gezet wordt... en dan zit ik te kwijlen... Kwijl

Ik heb niet het idee dat een langgelijnd paard makkelijker buigt of leniger is. Tuurlijk is een paard met korte pootjes en een lijf als een tank minder soepel, maar daar gaat het niet om.
Maar als het gaat om twee paarden, die beide warmbloeden zijn, van min of meer gelijke zwaarte, waarvan de één een rechthoeksmodel is, en de ander een vierkantsmodel, ben ik er van overtuigd dat het vierkantsmodel verder zal komen. Ja

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:20

Hier een foto van het paard
Afbeelding
Wat vinden jullie van zijn bouw ?
Iedereen bedankt voor de reacties Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:15

Ik vind het niet geweldig. De schouder is imo wat te steil, mag wat schuiner. Hij lijkt op het eerste gezicht wat overbouwd, dat is ie bij nader bekijken niet. Toch mis ik iets bij de achterhand.

Edit: ik zie nu wat ik mis, de rug lijkt wat week.

De achterbenen lijken iets Frans te staan. Ik twijfel dus wat aan de kracht in de sprong, maar voor een optimaal gebruik van de achterhand is het pijpbeen sowieso te lang, en had ik liever de koot iets schuiner gezien.
Er zit wel een mooie nek op, de voorkant is imo heel prima, maar het paard zal zwaar moeten trainen om de (imo zwakke) achterhand sterk genoeg te maken om echt te dragen, en de voorkant genoeg lichtheid te geven. De stand van de voorbenen geeft het ook wel aan, het voorbeen is echt wat onderstandig.

Ik zie hier geen dressuurtopper in.
Dit paard zal puur lichamelijk al heel veel training nodig hebben om in de hogere klasses van de basissport terecht te komen.

Als je het dier zou gaan trainen, zou ik zelf gaan werken aan overgangen (en als ie fijn warm is, dat ook zwaarder maken) veel schakelen ook in de gangen, veel stappen en galop in het begin (van zijn draf verwacht ik nu niet echt veel) en veel lange-lijnenwerk. Verder niet te snel gaan oprichten, eerst veel vwnw mee werken, om hem sterker en sneller te maken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:55

Helaas heb ik geen ervaring genoeg om commentaar over zijn bouw te geven ... het enige wat ik zie is als hij zich presenteert op wedstrijden ... en dat is toch zeker om 'u' tegen te zeggen!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:11

Yamcha;
Eerst en vooral bedankt voor je commentaar Knipoog
Ik weet dat hij niet perfect in mekaar steekt en dat er idd ook nadelen zijn aan zijn bouw.
Maar nobody is perfect hé Knipoog
De bedoeling is niet om er tot op een 'zeer hoog niveau' mee te geraken, maar wel om zo hoog mogelijk (ook al zou dat maar tot een M of Z zijn) naargelang de mogelijkheden van het paard.
Een dressuurtopper is hij zeker niet en hoeft hij ook niet te zijn.
Ik zie dat je hem hebt beoordeeld vanop deze ene foto, en daar staat hij idd met zijn voorbenen onderstandig. Dit is ook geen goede foto qua stand, dit was alleen maar voor te laten zien hoe kort zijn bouw is.
Zijn draf is idd niet zijn sterkste punt, maar daar word ook heel veel aan gewerkt en gaat al stukken beter.. Zijn gangen worden ruimer en kan zijn passen al beter afmaken.
Zijn verruiming laat hij in training al zeer goed zien en het strekken gaat ook steeds beter.
De punten die je aangeeft waar we aan zouden moeten werken, daar ben ik het helemaal mee eens, daar zijn we ook mee bezig; We rijden hem altijd los, voorwaarts neerwaarts.
Het oprichten doe ik bewust niet in training, omdat hij de neiging heeft om te hoog te lopen waardoor hij dan te weinig lengte heeft in de hals, dus meer horizontaler rijden met veel lengte in zijn hals te behouden.
Ik rij heel veel overgangen en schakelen, vooral voor het snellere achterbeen erin te krijgen en de achterhand er goed onder.
De galop gaat verder wel goed, er zit ook al meer sprong in.
De stap is eigenlijk zowat zijn slechtste punt, had wat ruimer mogen zijn.
Nog even een vraagje;
Wat bedoel je met, de rug lijkt wat week ? Want dit zie ik er zo niet in.
Toch bedankt voor je commentaar...
Indien nog tips, ze zijn altijd welkom.
Laatst bijgewerkt door Myrano op 22-04-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:15

Of een paard geschikt is voor een bepaalde discipline hangt meer af van de manier waarop hij zijn lijf gebruikt. Dier moet allereerst aan de basisvoorwaarden voldoen om een goed sportpaard te kunnen zijn, maar belangrijker is nog de instelling van het dier en manier waarop het voort beweegt. Neem maar eens een voorbeeld aan de vele keuringspaarden die voorbij komen. Die blijken echt niet allemaal top dressuurpaarden in de dop te zijn. En andersom geldt precies hetzelfde. Merries die nog niet eens een ster predikaat weten te halen op de keuring, kunnen hele fijne sportpaarden blijken te zijn.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:19

VValar; daar ben ik het ook volledig met je eens.
De gangen én de ingesteldheid van een paard bepalen al héél veel !
En natuurlijk de training, de ruiter die het er ook uit zal moeten halen.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:20

@ Myrano: Graag gedaan.
Ik denk zeker wel dat dit paard idd in de M of in de Z zal geraken, met zeer gerichte training. Wat grappig dat je die punten die ik aangaf al wat doet.
De rug is als hij gewoon ontspannen staat, wat hol (heel iets) maar dat betekent in de praktijk dat het geen gewichtsdrager is. Ik weet niet hoe groot hij is, ik schat 1.70? maar corrigeer me als ik het mis heb Knipoog
Het aangeraden maximum ligt voor zo'n paard rond de 80 kilo; toch zou ik er liever geen ruiter op zetten die zwaarder is dan 70 kilo.
Je kunt daar wel iets aan doen: veel vwnw werken, wat ik al zei, dat schakelen is fijn... en wat je kunt doen is: je rijdt hem vanuit de draf terug naar de stap en galoppeert dan weg.
Later maak je het moeilijker, dan kun je vanuit de galop stilstaan, en dan weggalopperen...
Hoofd laag houden, en rug rond. Het is zware krachttraining, maar hij krijgt er lekkere billen van, en een gespierde buik ook; en daardoor kan hij weer beter dragen en zijn rug rond maken.
Succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:23

VValar schreef:
Of een paard geschikt is voor een bepaalde discipline hangt meer af van de manier waarop hij zijn lijf gebruikt. Dier moet allereerst aan de basisvoorwaarden voldoen om een goed sportpaard te kunnen zijn, maar belangrijker is nog de instelling van het dier en manier waarop het voort beweegt. Neem maar eens een voorbeeld aan de vele keuringspaarden die voorbij komen. Die blijken echt niet allemaal top dressuurpaarden in de dop te zijn. En andersom geldt precies hetzelfde. Merries die nog niet eens een ster predikaat weten te halen op de keuring, kunnen hele fijne sportpaarden blijken te zijn.

Bouw bepaalt imo wel veel, maar niet alles.
Maar wil je echt een goed paard hebben, moet het fijn kunnen bewegen, maar zich ook laten bewerken. Hij moet pittig zijn, en werkwillig... en als dan alles klopt, heb je een toppaard Lachen

En dat hoeft idd geen stermerrie te zijn...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:32

Yamcha schreef:
@ Myrano: Graag gedaan.
Ik denk zeker wel dat dit paard idd in de M of in de Z zal geraken, met zeer gerichte training. Wat grappig dat je die punten die ik aangaf al wat doet.
De rug is als hij gewoon ontspannen staat, wat hol (heel iets) maar dat betekent in de praktijk dat het geen gewichtsdrager is. Ik weet niet hoe groot hij is, ik schat 1.70? maar corrigeer me als ik het mis heb Knipoog
Het aangeraden maximum ligt voor zo'n paard rond de 80 kilo; toch zou ik er liever geen ruiter op zetten die zwaarder is dan 70 kilo.
Je kunt daar wel iets aan doen: veel vwnw werken, wat ik al zei, dat schakelen is fijn... en wat je kunt doen is: je rijdt hem vanuit de draf terug naar de stap en galoppeert dan weg.
Later maak je het moeilijker, dan kun je vanuit de galop stilstaan, en dan weggalopperen...
Hoofd laag houden, en rug rond. Het is zware krachttraining, maar hij krijgt er lekkere billen van, en een gespierde buik ook; en daardoor kan hij weer beter dragen en zijn rug rond maken.
Succes Knipoog

Het paard is tss 1.66-1.68 groot, hij is 6 jaar.
Het laatste jaar is hij wat meer 'paard' aant worden, een echte laatbloeier Knipoog
Zelf ben ik ongev. 1.65 (denk ik toch) en weeg rond de 58kg. Dit valt dus goed mee Haha!
Wat leuk dat jij qua trainingstips er precies zo over denkt als mijn lesgeefster, die overgangen van de draf, naar een verzameling en dan naar stap en dan ineens weggalopperen. Heb ik ook al gedaan Knipoog
Het moeilijkste is het terugkomen van de galop naar stap. Ben daar ook mee bezig..
In ieder geval, we doen ons best... alhoewel het idd zwaar is om te doen maar we gaan er toch op vooruit.
Bedankt voor je tips Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:37

Graag gedaan Lachen
Idd grappig ja Haha!

Succes!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:46

Ik kom er ook even tussen. Ik heb dus een echt barrok paard een Andalusier. Ik heb veel minder moeite om het paard bij elkaar te rijden maar bij het strekken is het niks vergeleken met de langere paarden.

Ik denk dat ze allebij hun voor en nadelen hebben. Maar in de sport van tegewoordig zie je de echt barokke paarden niet zo veel (Andalusiers, Lustianos, enz.) Dus denk dat het ook wel aan je jury ligt waar die van houd en graag ziet.
Een goede middenweg lijkt mij dan ook het beste Haha!

Oooh nu we toch paarden gaan beoordelen.... het zijn geen perfecte foto's hiervoor Tong uitsteken

Afbeelding
Afbeelding

Sorry dat ik er zo tussen kom maar ben nu wel benieuwd Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:59

Munnie;
Ik heb vroeger ook op een andalusier gereden en die was ook niet spectaculair qua strekken.
Maar verzamelen kon hij wel goed !
En ja, het is ook waar dat het veel bepalend is wat de jury ervan vind, of hij/zij dat type paard mooi vinden...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:25

@Munnie: niet heel vervelend hoor, maar je schrijft zelf dat je veel minder moeite hebt hem bij elkaar te rijden, terwijl ik in je profiel geen enkele rijfoto zie van een mooi gesloten paard. Bij alle foto's blijft de achterhand ERG achter.
Zelf zou ik proberen die voorkant wat meer met rust te laten en te proberen hem van achter naar voren naar de nagevelijkheid te rijden.

(Sorry, maar die foto van zijn hoofd op z'n boeg Verdrietig )

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:22

Even de zoekfunctie gebruiken, hier was laatst ook een topic over.

En idd, op die foto munnie, staat je paard totaal niet gesloten, met zijn achterbenen érg ver naar achteren.
Hij drukt zijn rug weg, en staat met zijn achterbenen níet onder de massa.

Ik heb een redelijk 'normaal' paard, niet extreem kort en niet extreem lang en hij is fijn met strekken maar ook met verzamelen.

Hierzo; dit is de mijne;
http://pic20.picturetrail.com/VOL1331/4797639/9948469/280074253.jpg

Moet zeggen dat hij nog wat meer onder de massa staat tegenwoordig, maar deze foto is ook al bijna een jaar oud.
Deze is wat recenter (zo'n 5 maanden geleden haha) maar scheef genomen
http://pic20.picturetrail.com/VOL1331/4797639/15861615/307354461.jpg
Laatst bijgewerkt door EnelyaT op 23-04-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt