Leren in galop gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FonsR1150GS

Leren in galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:42

Hallo

Sinds een paar maanden ben ik bezig met een paard dat alleen beleerd was voor de wagen.
Ben eerst begonnen met longeren, toen zadel er op, en toen ik er op.
Nu zijn we een paar maanden verder en we rijden de bossen al in.
Voor de kar heeft hij een hoofdstel met oogkleppen, en als we onder het zadel rijden natuurlijk niet. Hij ziet werkelijk alles en schrikt dan, staat stokstijf stil of wil omdraaien, en een keer is hij er al in dolle galop uit gepeerd. Maar het gaat steeds beter. Ik doe hem maar met zachte drang en daarna belonen weer bewegen om verder te gaan.

Nu snapt hij nog steeds niet hoe en wanneer hij in galop moet, hij is al wel een keer spontaan in galop gegaan die keer dat hij schrok niet mee gerekend, maar niet op mijn hulpen want dat snapt hij nog niet.
Nu had ik gedacht als ik een keer met een groep andere ruiters zou gaan rijden, en die gaan galopperen, gaat mijn paard misschien automatisch ook mee in galop.
Is dit een goed idee om hem zo het galopperen te leren?

Groeten Fons

Amadeo

Re: Leren in galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:28

Je moet het net doen als bij een jong paard die nog niets kent. Aan de longe kun je het paard met stem en zweep leren aan galopperen op comando (op een zo groot mogelijke cirkel, denk ik in dit geval). En dat dan laten ook onder de man (eerst aan de longe) toepassen. Met een groep mee kan natuurlijk ook, maar dan loop je ook kans dat hij zo lang mogelijk probeert te blijven draven, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Als jij maar het galop comando/hulp geeft op het moment dat hij ook daadwerkelijk aangelopeerd.

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:05

Bedankt voor je antwoord Amadeo.
Zal weer gaan longeren, hier had hij de laatste tijd niet zo veel zin meer in, kan misschien komen dat het nog al nat en glad was in de wei. In draf hield hij steeds stil, in galop aan de longe heb ik nog niet geprobeerd.
Groeten Fons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:45

Ben het grotendeels eens met het antwoord van Amadeo .

Persoonlijk vind ik het met de groep mee galopperen eigenlijk niet zo'n slim plan.
Je wilt je paard leren te galopperen, wanneer dit mag, dus op jouw "teken".
Door het paard zo achter de rest van de groep aan te laten galopperen, leer je het paard juist niet op jouw teken te galopperen.
Tuurlijk zal het paard (misschien na eerst paar grote drafpassen) uiteindelijk mee galopperen. Maar dat is maar een tijdelijke oplossing.
Je heb dan nog niet gezorgd dat je paard aangaloppeerd, wanneer jij dat wil.

Ik zou dus eerst, zoals dus ook al terug kwam in de reactie van Amadeo het paard aan de longe, duidelijke hulpen geven, en dit ook onder het zadel oefenen.

Veel succes ermee!

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:42

Ik ben het ook met Amadeo eens, eerst weer terug naar de longe, met de hulpen erbij, daarna onder het zadel. Met de groep mee is een oplossing, maar dan springt hij waarschijnlijk nog niet aan op een hulp wanneer jij dat wilt. En de groep paarden kan er natuurlijk niet altijd bij zijn, dus is dit wat minder.
Veel succes met je paardje!

Bentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:02

gewoon een hoop been geven, handen naar voren en belonen als ie een rondje heeft gegalopeerd. Desnoods met een zweepje voor het laatste setje.
Vervolgens je hulpen steeds meer verkleinen. Je moet waarschijnlijk het juiste 'knopje' nog vinden!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 06:34

Allemaal bedankt voor jullie antwoord, ik ga al jullie goede raad uitproberen.
Groeten Fons

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:45

In een groep zou ik sowieso niet doen, als ie je dan op de kletter gaat! Want ze vinden het vaak leuk om met zijn allen te galoperen.
Ik heb het gewoon in het bos ook gedaan, vaak als je dan met zijn tweeën bent (iemand anders mee op een (niet bang) paard). "Gewoon" wat harder gaan draven en je geeft de hulp (lichtjes) voor de galop en zegt eventueel galop.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:50

wat ik altijd doe is harder gaan draven op het verkeerde been gaan lichtrijden dan springt hij in de galop aan je hou dan je hulpen er bij!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:57

Eerst leren galoperen aan de longe of los in bak!!
Een tuiger heeft niet geleerd om te galoperen, omdat dit voor de kar niet gewenst is.
Ik rij ze de eerste keren ook altijd MET oogkleppen, en pas na een tijdje zonder.

Ben nu ook bezig met een gelderse merrie, edn die durft ook niet te galoperen onder het zadel.
Niet zomaar onder het zadel proberen, want de eerste keer kunnen ze echt schrikken en als een idioot vandoor gaan.

Ook niet constant been blijven geven, hij heeft voor de kar geleerd stap =stap en draf is draf!
Hoef je ook niet constant aan te sporen.
Veel op de stem rijden!!

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:58

Ik heb zelf nog nooit een paard galop aangeleerd maar is het niet slecht als ze eerst heel hard gaan draven? Het is de bedoeling dat ze leren in galop aan te springen als jij de juiste hulpen geeft en hij rustig draaft...

Maar ik heb er eerlijk gezegd geen verstand van dus misschien heb ik het wel mis!

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:04

bij mn ex verzorgpony (die ook alleen beleerd was) heb ik hem geleerd door in de bak steeds harder te gaan draven, tot hij uiteindelijk in galop "vie;" en toen gewoon door laten gaan, hem even zelf zn evenwicht enz laten zoeken, dit een aantal keer gedaan en daarna beenhulpen gaan geven, terwijl hij al in de galop zat zodat hij die beenhulpen met de galop ging combineren.
ik weet niet hoe goed jou paard aan het been is maar evt kan je dan meteen beginnen met de beenhulpen.
met een groep mee zou ik zeker niet doen! de eerste keren galop zijn vaak een beetje stuur/remloos en in een groep denk ik dat dit toch wel voor gevaarlijke situaties kan leiden.
succes!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:15

Hallo vrienden.

Ik heb goed nieuws deze morgen anderhalf uur gaan rijden met Willem zo heet het paard.
En we hebben 4 keer gegaloppeerd, op een stuk waar we flink de ruimte hadden.
De eerste keer was niet echt op mijn commando, en ging hij wel erg hard. Maar de volgende keren snapte hij het redelijk goed, en ging hij mooi in galop. Ik weet wel dat we er nog lang niet zijn, maar ik vind dit een erg grote vooruitgang, en ben er heel blij mee.

Groeten Fons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:16

Netjes, goede vooruitgang ! Lachen

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:18

mooizo!!
goed gedaan Lachen!
komt vanzelf.. vind t al knap dat je in 1 dag in een fatsoenlijk galopje komt!! ik ben dr bijna n week mee bezig geweest voor het enigzins normaal te noemen was!

FonsR1150GS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:28

_ingrid_ schreef:
mooizo!!
goed gedaan Lachen!
komt vanzelf.. vind t al knap dat je in 1 dag in een fatsoenlijk galopje komt!! ik ben dr bijna n week mee bezig geweest voor het enigzins normaal te noemen was!

Nou Ingrid niet in een dag hoor, ik ben al een paar maanden met Willem bezig. En hij was al eens eerder in galop gegaan, maar dat kwam om dat hij gruwelijk was geschrokken, dat wil ik ook niet elke dag mee maken. Maar nu ging het redelijk netjes en gecontroleerd.

Groeten Fons

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:37

ja dat vind ik al heel knap hoor!!
heb je goed je best gedaan vandaag!
dan is het straks ook makkelijker als hij schrikt he!

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:32

Als je met die andere groep ruiters en paarden naar buiten gaat, en die paarden gaan galoperen, en dus jou paard ook; dan reageerd hij toch ook niet op JOUW hulpen?

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:20

Het is niet zo dat hij niet kan galoperen.. toch? Clown
Galopeert hij in de bak wel aan op jou hulpen? Anders zou ik er voor kiezen om dat in de bak te gaan oefenen.. Knipoog
Bijv. dat iemand longeert en dat jij erop zit en dan jou beenhulp geven als de ander hem in galop laat gaan.
Dan telkens belonen als hij het goed doet en na een tijdje kijken hoe het dan buiten gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:29

Ik heb het een draver mogen leren ooit Clown Na paar maand gesukkel ohz gewoon in 2 dagen aangeleerd aan de longe. Dan mezelf erop en sindsien kreeg ik haar met een opzwepend 'Aïshaaaaa' ertoe om heel netjes en gecontroleerd aan te springen (ze sprong in het begin echt vreselijk omhoog wel, maar liever zo dan in galop vallen). Als ze het lastig had gewoon teugels in 1 hand en mat zweepje de maat heel heel lichtjes bijtikken deed wonderen (paard moet jou en zweep hiervoor wel vertrouwen).

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:35

op een balkje aanspringen? dus een balkje in de hoek leggen en zodra je net voor het balkje bent je hulp voor de galop geven.. zo heb ik het mijn fries aangeleerd. zij wilde ook niet galoperen en al helemaal niet in de goed galop.. haha

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:02

Longeren, longeren en nog eens longeren! Knipoog

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:59

veel longeren !

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:26

Ik heb mijn draver ook leren galopperen op mijn commando. Eerst inderdaad aan de longe, ik gebruikte veel mijn stem: Bella, let op.... GAAAALOP!! en dan mee huppelen, en als ze dan aangaloppeerde flink belonen!
Toen ze dit goed snapte heb ik het geprobeerd toen ik erop zat, ook weer in de longeercirkel maar zonder lijn. Wel mijn instructrice in het midden.
Nu zijn we 2 jaar verder, en is het net een echt dressuurpaardje Knipoog Haha!
Succes ermee!

bia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:20

ik zou gewoon met hem de bak in gaan en dan eerst gaan stappen dan draven en daqn galopperen hij weet denk ik wel want aansporen/drijven is dus lijkt me hetlogich dat hij als je hem in de draf aanspoort ook harder gaat en dan netzolang aansporen/drijven tothij in de galop zit en dan te stoppen met drijven snap je het een beetje xd hahah