Oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:42

De reden dat ik de vraag stel is dat ik het met Wrangler ontzettend moeilijk vind. Ik heb die heel anders gereden dan de andere paarden waar ik mee gereden heb (en het grote gros reed ik tot B/L-niveau en ging daarna weg dus daar bleef het al bij vw-nw) en op de een of andere manier kom ik nu niet lekker naar de oprichting toe.

Als ik nl. alleen toe rij met mijn been en het contact het zelfde laat gaat hij of harder (als ik niets meegeef aan de voorkant), of verder zakken aan de voorkant (als ik het contact licht houd).

De enige manier waarop ik hem in de oprichting kan rijden is toe rijden met mijn been en er aan de voorkant totaal niet aankomen, dus zonder enige verbinding. Het nadeel is dus dat als ik iets in moet werken omdat hij tegen de hand komt, om iets aan het tempo te regelen met de hand of om de schouder te plaatsen oid dat hij gelijk *bats* weer inzakt en ik alles weer kwijt ben. Dat zorgt dat ik eigenlijk nog beter met een aanleuning (die heel stil is) vw-nw kan rijden in de proef, dan opgericht waarbij hij danweer tegen de hand komt en danweer te laag inzakt.

Ik zoek tips om hem toch meer te kunnen oprichten maar ook verhalen van jullie, hoe voelt bij jullie de verbinding aan op dat moment? (Misschien klopt mijn gevoel niet helemaal?)

maaykuhhh

Re: Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:47

Rij je met stelling??..een paard heeft een stuk minder te zeggen als je met stelling rijd. Of op een volte of op rechte stukken, dat maakt verder niet uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:52

Ik begrijp het niet zo goed of jij begrijpt mij niet zo goed? Probleem is niet dat het paard tegen de hand komt en niet meer in de hand gesteld wilt worden maar juist dat het paard 'te graag' in de hand zakt. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 13:08

Niemand die wat suggesties hiervoor aandurft? Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:34

Dit komt we wel heel bekend voor. Ik zou het geschreven kunnen hebben. Ik zit met hetzelfde probleem en hoop dat ze me in week 22 een beetje op weg kunnen helpen hiermee.
(Sorry dat ik niet met een oplossing kom.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:03

Het is idd een van de punten waar ik hoop dat ze zowel in de training op OO Sevendag als in de trainingsweek op de Academy aandacht willen schenken. Wel fijn om te horen dat ik er niet als enige mee zit te klunzen Lachen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:10

Ik begreep het inderdaad niet goed, sorry! Bloos

Maar veel overgangen heb je al geprobeerd, of niet?

Waar ik nu net aan denk, na je verhaal 3x gelezen te hebben Clown ..Misschien reageert hij heel erg op het bit. Heb je een scherp bit in?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:50

Ik snap het ook niet helemaal, ligt vast aan mij. Knipoog Als je dus toerijdt zonder enkele druk loopt hij wél in de oprichting, maar als je dan de teugels aanpakt gaat hij meteen lager lopen?
Ik zou iig niet teveel teugelvrijheid geven. Normale druk zoals je die altijd hebt, en oplossen met je benen. Dat hij in het begin harder gaat is niet zo erg, daarvoor houd je ook de teugeldruk en verder kun je dit oplossen door diep zitten om wat meer terug te komen in tempo.
Het is iig een goed teken dat je paard nageeft op je benen, dan is 'ie iig mooi ontspannen.

Veel tempowisselingen helpt (bij mij dan) ook om het paard attent te houden, dan komt de achterhand er meer onder en is er vanzelf meer ruimte voor het hoofd om meer in de oprichting te gaan.

Als ik de plank trouwens mis sla even zeggen, hoor, kan me namelijk niet helemaal het probleem voorstellen, vind vooral dat zonder teugeldruk beetje vreemd klinken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:59

Ik snap het wel hoor! Het is ook niet makkelijk om een paard, dat je eigenlijk altijd met lengte buiging en vw nw hebt gereden, even "omhoog" te wrikken.Maar ik neem aan dat je les hebt, wat zegt je instructrice ( teur ) er van?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:04

Overgangen vind ik gewoon basistraining Haha!
Bitje is gewoon een vrij simpel dubbelgebroken watertrensje.

EDIT: crosspost met Sander_

Je hebt het goed begrepen Ja Dit paard loopt het allerliefste richting halsstrekken of voorwaarts neerwaarts. Oprichting vindt hij waarschijnlijk moeilijk, want dan moet hij zich nog meer gaan dragen, richting verzameling. Dus wat doet hij dan: ontkomen door nog meer in je hand te zakken en maar sjouwen. Maar ik mis dus nog even 'de hulp' op hem van 'En nu kom je omhoog aan die voorkant.' Achter kan hij fenomenaal sjouwen, hartstikke fijn achterbeen, loopt ook fijn over de rug. Maar die voorkant wil niet mee omhoog Clown

Zelf ben je dan al snel geneigd om zijn hoofd te gaan liften, maar a) zou hij dan mijn hand als steuntje kunnen gebruiken en ik wil hem op eigen beentjes houden en b) zodra ik eraan kom zakt hij in, dus dan krijg je echt hijswerk.

Op de een of andere manier moet er bij hem toch een knopje om dat het niet alleen maar laag laag laag is.

EDIT: crosspost met Aerdenhout: Met Jo ben ik nog vooral bezig met het nog meer versterken van het achterbeen door zijgangen en het verbeteren van het strekken etc. Vermoedelijk moet dat de opstap worden naar de oprichting. Het rottige is dat ik inmiddels redelijk richting L2 begin te gaan en toch echt wat meer moet gaan laten zien. Wat imo met een vijfjarige ook wel moet kunnen Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:18

En als je dus je hand laat staan gaat hij zeker hangen als je drijft? En is dan zwaar in de hand?
Mijn instructrice leert me altijd dat je hem vanuit het zwaar zijn lichter kunt maken d.m.v. van oefeningen, dus dat zwaar in de hand zijn kun je wel oplossen door zijn spieren te trainen waardoor hij het beter kan volhouden. Het blijft natuurlijk zwaar in het begin, vanzelfsprekend alles gedoseerd maar ik ga ervan uit dat je dat doet. Ja

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:21

Maar als de basistraining je kan helpen, is het toch juist makkelijker. Snap dat je hem graag bovenin wil hebben... Ik weet wat je bedoeld heb naar je foto's gekeken in je profiel. Wat mij opvalt is dat je je handen erg laag houd, is dat omdat hij anders zoveel reageert en gelijk weer zakt?

En vraag misschien 10 minuten van je hele training de oprichting en dat maak je geleidelijk wat langer. Maar op zich hoeft dat niet langer, je paard loopt toch ook maar max 7 min opgericht in de proef. Tong uitsteken

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:30

Ik begreep het in eerste instantie ook niet helemaal wat je bedoelde..maar nu ik alle posts lees begrijp ik er ook uit dat wanneer jij constante druk hebt op twee teugels,hij nageeflijk en ontspannen loopt. Je paard op de beendruk wil zakken? Ik denk ook dat het kan liggen aan de kracht. Probeer d.m.v. oefeningen en schakelen de passen van oprichting uit te breiden.
Het is goed mogelijk dat hij toch de balans nog niet heeft om zichzelf goed te dragen. Ik denk niet dat het goed is om helemaal geen druk meer te hebben om hem voor je gevoel toch bovenin te houden. Liever een paar passen goed en dan weer zakken,dan helemaal geen druk meer...Op het moment van zakken,schakel je weer terug en dan weer weg en dan weer een paar passen proberen.
Bij mijn paard is het het geval dat ik te weinig ondersteun met mijn been waardoor hij voor weer zakt...Ik probeer het dus zelf langer vol te houden door te schakelen,controleer of alles nog juist is..rechtgerichtheid etc..en sneller maken aan de hulp en soms iets meer ondersteunen met mijn been. Na een paar meter weer af laten vloeien en dan weer een paar passen...(hoop dat je hier iets aan hebt.)

edit:even een paar enters..maakt het lezen wat makkelijker

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:57

Sander_ schreef:
En als je dus je hand laat staan gaat hij zeker hangen als je drijft? En is dan zwaar in de hand?

Niet echt hangen, soms wel ietsje sterker afhankelijk van hoe heet hij is, hij blijft in contact maar gaat harder lopen naar mate ik hem meer opdrijf. Eigenlijk heel braaf van hem. En dan pak ik hem weer terug maar ja, dan heb ik hem nog gewoon voorwaarts neerwaarts lopen. En dan drijf ik weer maar dan gaat hij weer harder.
De reflex die tot dusver elk paard bij me heeft gehad van voorwaarts drijven is ook meer 'opwaarts' ontbreekt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:11

maaykuhhh schreef:
Maar als de basistraining je kan helpen, is het toch juist makkelijker.

Sorry, moest even mijn dochter van appel voorzien. Ik bedoelde meer dat ik niet anders doe met mijn antwoord Lachen

Citaat:
Snap dat je hem graag bovenin wil hebben... Ik weet wat je bedoeld heb naar je foto's gekeken in je profiel. Wat mij opvalt is dat je je handen erg laag houd, is dat omdat hij anders zoveel reageert en gelijk weer zakt?

Nee dat was in opdracht van mijn instructeur. Zijn allemaal oude foto's als 3- en 4-jarige. Ik heb helaas niks recents omdat ik meestal in mijn eentje train. Ik heb geprobeerd de koppeling erin te krijgen lage handhouding is vw-nw, hoge handhouding is oprichting (werkte met mijn oude paard wel super Haha! ) maar aangezien ik hem dus niet opgericht krijg wil het kwartje ook niet zo vallen.

Citaat:
En vraag misschien 10 minuten van je hele training de oprichting en dat maak je geleidelijk wat langer. Maar op zich hoeft dat niet langer, je paard loopt toch ook maar max 7 min opgericht in de proef. Tong uitsteken

Het is ook mijn bedoeling om het rustig op te bouwen maar ik weet niet hoe ik hem 'omhoog' krijg. (niet dubbelzinnig opvatten Duivel )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:24

@Shariva: ik wil dus idd rustig beginnen maar krijg de start al niet te pakken. Als hij ooit hoger komt met contact is het gewoon tegen de hand komen en niet van achteruit zakken en van voren omhoog.
Desalniettemin heb ik echt geen idee hoe ik hem van achter nog beter krijg. Hij heeft een zeer goed achterbeen en van zichzelf altijd al een enorm goede balans gehad, galoppeerde ook gelijk gesloten enzo. Meer ondersteunen met mijn been wil ik eigenlijk niet, omdat ik hij van nature makkelijk wat lam wordt (wel loperig, maar als hij er moet zijn is hij er niet) dus ik ben eigenlijk net blij dat ik hem nu heel elektrisch heb gekregen.
De rechtgerichtheid is nog niet zo best, wordt al beter, maar blijft moeilijk. Op dat punt is zeker nog veel verbetering te behalen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:32

Liften, maar in een ophouding, niet je hand hoog laten staan en altijd! aanvullen met been en handen naar voren na de liftende ophouding om neus voor de loodlijn te houden.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:35

Urielle schreef:
@Shariva: ik wil dus idd rustig beginnen maar krijg de start al niet te pakken. Als hij ooit hoger komt met contact is het gewoon tegen de hand komen en niet van achteruit zakken en van voren omhoog. Desalniettemin heb ik echt geen idee hoe ik hem van achter nog beter krijg. Hij heeft een zeer goed achterbeen en van zichzelf altijd al een enorm goede balans gehad, galoppeerde ook gelijk gesloten enzo. Meer ondersteunen met mijn been wil ik eigenlijk niet, omdat ik hij van nature makkelijk wat lam wordt (wel loperig, maar als hij er moet zijn is hij er niet) dus ik ben eigenlijk net blij dat ik hem nu heel elektrisch heb gekregen.
De rechtgerichtheid is nog niet zo best, wordt al beter, maar blijft moeilijk. Op dat punt is zeker nog veel verbetering te behalen.

Als ik dit zo lees heeft het toch te maken met je beendruk. In principe moet je paard (volgens de boeken) zakken op de gegeven beendruk omdat je constante druk houdt aan de voorkant. Wanneer je zegt dat hij omhoog komt en zich eruit drukt en gaat lopen..is het paard toch niet goed nageeflijk naar mijn gevoel...er zit dan dus iets in je basis niet helemaal kloppend.
Wat dat is zul je met je instructrice bespreekbaar moeten maken zodat de nageeflijkheid juist is. De electriciteit die je hebt is zowieso noodzakelijk zodat je met een minimale hulp al reactie krijgt..dus dat is prima!
Ergens zeg ik dus toch..terug naar de basis...alle stappen controleren en wanneer de nageeflijkheid goed is overnieuw beginnen met oprichten...en zoals je al zegt..gedoseerd...succes ermee!

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:37

pasdedeux schreef:
Liften, maar in een ophouding, niet je hand hoog laten staan en altijd! aanvullen met been en handen naar voren na de liftende ophouding om neus voor de loodlijn te houden.

sorry maar deze mening deel ik niet...dmv liften zal ze dit paard alleen maar zwaarder maken aan de voorkant. Terwijl hij dat juist al is...Hij moet juist op zijn eigen benen blijven en in balans...de ruiter moet niet degene zijn die het hoofd lift.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:39

Urielle schreef:
maaykuhhh schreef:
Maar als de basistraining je kan helpen, is het toch juist makkelijker.

Sorry, moest even mijn dochter van appel voorzien. Ik bedoelde meer dat ik niet anders doe met mijn antwoord Lachen

Citaat:
Snap dat je hem graag bovenin wil hebben... Ik weet wat je bedoeld heb naar je foto's gekeken in je profiel. Wat mij opvalt is dat je je handen erg laag houd, is dat omdat hij anders zoveel reageert en gelijk weer zakt?

Nee dat was in opdracht van mijn instructeur. Zijn allemaal oude foto's als 3- en 4-jarige. Ik heb helaas niks recents omdat ik meestal in mijn eentje train. Ik heb geprobeerd de koppeling erin te krijgen lage handhouding is vw-nw, hoge handhouding is oprichting (werkte met mijn oude paard wel super Haha! ) maar aangezien ik hem dus niet opgericht krijg wil het kwartje ook niet zo vallen.

Citaat:

Het is ook mijn bedoeling om het rustig op te bouwen maar ik weet niet hoe ik hem 'omhoog' krijg. (niet dubbelzinnig opvatten Duivel )

Ik snap het... Haha!
Wat een moeilijkheden, verder zou ik het niet weten zo in eerste instantie!
In ieder geval succes, want het is wel een super leuk beest! Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:45

shavira schreef:
Wanneer je zegt dat hij omhoog komt en zich eruit drukt en gaat lopen..is het paard toch niet goed nageeflijk naar mijn gevoel...er zit dan dus iets in je basis niet helemaal kloppend.

Dat omhoog komen doet hij dus niet, ik wou dat hij dat deed, dat maakte het veel makkelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:47

shavira schreef:
sorry maar deze mening deel ik niet...dmv liften zal ze dit paard alleen maar zwaarder maken aan de voorkant. Terwijl hij dat juist al is...Hij moet juist op zijn eigen benen blijven en in balans...de ruiter moet niet degene zijn die het hoofd lift.

Dan heb je me verkeerd begrepen want dat is hij niet. Eerder achter de teugel dan erdoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:48

maaykuhhh schreef:
In ieder geval succes, want het is wel een super leuk beest! Haha!

Dank je wel, hij is heel leuk Ja Maar niet standaard helaas Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:49

pasdedeux schreef:

Dus jij zegt gewoon ophouding geven, even laten 'schrikken' en dat aanvullen. En dan dat afbouwen tot hij uit zichzelf blijft gaan? Ik zal het eens proberen, dat heb ik nog niet geprobeerd.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:50

Ik heb je dan verkeerd begrepen denk ik...Ik las (zie dikgedrukt in quote) dat als hij ooit hoger komt met contact is het tegen de hand komen...
Ik hoop dat je er met je instructrice uit kunt komen..het is ook lastig om adviezen te geven zonder beeld erbij Knipoog